  • 11. Data: 2021-10-13 11:07:23
    Temat: Re: blender bosch
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam to samo zjawisko w filtrze akwariowym (Sunsun HW-3000).
    Zastanawiam się, jak regulator wydajności (pozycje 1 - 6) reguluje silnikiem:
    napięciowo, prądowo, obrotami?

    -----

  • 12. Data: 2021-10-13 12:10:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.10.2021 o 11:07, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mam to samo zjawisko w filtrze akwariowym (Sunsun HW-3000).
    > Zastanawiam się, jak regulator wydajności (pozycje 1 - 6) reguluje
    > silnikiem: napięciowo, prądowo, obrotami?

    Odpowiedź podał Janusz: "Silnik prądu stałego, mostek, tyrystor,
    regulator." Regulator to zwykły ściemniacz.
    Po szybkim skręceniu potencjometru Back-EMF silnika jest większa niż
    średnie napięcie zasilające. Obroty spadają i gdy Back-EMF spadnie do
    wartości średniej napięcia zasilającego zaczyna płynąć prąd (przedtem
    nie płynął bo mostek był spolaryzowany zaporowo). Zjawisko występuje na
    przykład w małych wiertarkach, choćby w moim Proxxonie. Była tu na ten
    temat dyskusja dotycząca szlifierki z Lidla :-)

    P.P.

  • 13. Data: 2021-10-13 20:34:18
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.10.2021 12:10, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Odpowiedź podał Janusz: "Silnik prądu stałego, mostek, tyrystor,
    > regulator." Regulator to zwykły ściemniacz.

    Tyle, że Janusz pisał o silniku z magnesami (trwałymi?), a w wiertarkach
    (i Proxxonie) obstawiam silnik szeregowy.
    Proxxona też mam i on się zachowuje dość dziwnie - niby stabilizuje
    obroty (jest też to szarpnięcie o którym mowa), ale z kolei wyraźnie
    zmieniają się obroty jak się włączy czajnik czy coś.
    To w końcu jest to sprzężenie od back-EMF czy nie?

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2021-10-13 21:21:30
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.10.2021 o 20:34, Mirek pisze:

    > Tyle, że Janusz pisał o silniku z magnesami (trwałymi?), a w wiertarkach
    > (i Proxxonie) obstawiam silnik szeregowy.

    Niemniej jednak jest z magnesami.

    > Proxxona też mam i on się zachowuje dość dziwnie - niby stabilizuje
    > obroty (jest też to szarpnięcie o którym mowa), ale z kolei wyraźnie
    > zmieniają się obroty jak się włączy czajnik czy coś.

    Bo zmienia się napięcie. Nic w tym dziwnego.

    > To w końcu jest to sprzężenie od back-EMF czy nie?

    Jest, ale to nie jest stabilizacja obrotów. Zmiana napięcia zasilającego
    powoduje zmianę obrotów.

    P.P.

  • 15. Data: 2021-10-13 21:34:57
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W sensie zmiana wypełnienia sinusoidy?

    -----

  • 16. Data: 2021-10-14 23:28:59
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.10.2021 o 21:34, ąćęłńóśźż pisze:
    > W sensie zmiana wypełnienia sinusoidy?
    >

    > -----

    Regulacja fazowa.

    P.P.

  • 17. Data: 2021-10-15 09:53:16
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wytłumacz nie-elektrykowi.

    -----

  • 18. Data: 2021-10-15 10:19:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.10.2021 o 09:53, ąćęłńóśźż pisze:
    > Wytłumacz nie-elektrykowi.
    >

    > -----

    Tyrystor jest włączany po przejściu napięcia przez zero. Im później jest
    włączany, tym mniejsze napięcie średnie.

    P.P.

  • 19. Data: 2021-10-15 12:25:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czyli jak napisałem wypełnienie sinusoidy.
    Myślisz że tyrystor i co druga połówka, a nie triak?

    Jeśli chodzi o ten konkretny filtr, to wg producenta:
    'Built-in variable frequency water pump and use sine wavefrequency conversion
    technology, which make it more stable and quieter'.
    www.sunsun-china.com/product/aquarium-equipment/out-
    side-filter/hw-series-frequency-outside-filter.html
    Chińczyk napisał, bo ktoś mu napisał?

    -----

  • 20. Data: 2021-10-15 13:00:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.10.2021 o 12:25, ąćęłńóśźż pisze:
    > Czyli jak napisałem wypełnienie sinusoidy.
    > Myślisz że tyrystor i co druga połówka, a nie triak?

    Mostek i tyrystor.

> [...]
    > www.sunsun-china.com/product/aquarium-equipment/out-
    side-filter/hw-series-frequency-outside-filter.html

    Nie wiem, jak jest w Twoim filtrze. Napisałem, że mówię o wiertarce
    Proxxon i szlifierce talerzowej Parkside.

    P.P.