  • 1. Data: 2009-08-06 08:03:44
    Temat: czy to tak ma działać?
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Witam

    Zrobiłem sobie takei coś:

    http://www.eres.alpha.pl/elektronika/readarticle.php
    ?article_id=136

    Jest to włącznik czasowy.

    Wymieniłem kondensator 1000 uF na mniejszy, żeby skrócić czasy.

    Na początku działało lepiej, tak mi się zdaje.

    Teraz jak ustawię czas to nie jest to czas zawsze taki sam, tylko raz na
    tych samych ustawieniach mam 15 sek, 20 sek, 25 sek, 20 sek.

    Jak ustawię na 1 min około to mam nawet do 1,5 min, różnie.

    Co jakiś czas przekaźnik jest rozłączany na czas bardzo krótki - tyle, że
    pojawia się iskra na stykach przekaźnika.

    No i wcześniej jak podczas pracy mierzyłem napięcie na kondensatorze 1000 uF
    to ładnie rosło, a jak już urosło to układ wyłączał przekaźnik, teraz jak
    mierzyłem to napięcie chwilkę stoi, potem rośnie, potem spada, znowu rośnie,
    ale jakoś tam to działa.

    I teraz pytanie, co mogło się uszkodzić?

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2009-08-06 08:34:26
    Temat: Re: czy to tak ma działać?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > stoi, potem rośnie, potem spada, znowu rośnie, ale jakoś tam to
    > działa.
    > I teraz pytanie, co mogło się uszkodzić?

    po opisie sadzac to potencjometr nie styka.

    Ale uklad ma pare potencjalnych wad:
    -jest wrazliwy na skoki napiecia zasilania,
    -elektrolity to nie sa wzorcowe kondensatory i pojemnosc moze im
    sie zmieniac [choc wyciagnalem swoj zegar ciemniowy sprzed 20 lat
    .. nadal mierzy dokladnie]
    -wejscie 2 jest czule i na dlugim kablu moze lapac zaklocenia z
    obwodu przelaczanego przekaznikiem. I uklad sie sam wyzwoli,
    -na wiele innych zaklocen tez jest czuly, a teraz w okolicy co
    kawalek 2W nadajnik mikrofalowy ..

    J.

  • 3. Data: 2009-08-06 09:19:54
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > przelaczanego przekaznikiem. I uklad sie sam wyzwoli,
    > -na wiele innych zaklocen tez jest czuly, a teraz w okolicy co kawalek 2W

    No i przydałby się jakiś kondensator na zasilaniu 555.
    P.G.

  • 4. Data: 2009-08-06 09:56:33
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > po opisie sadzac to potencjometr nie styka.

    No właśnie po szlifowaniu gałki potencjomatru na szlifierce to zauważyłem.

    Gałka ma fazkę a na potencjometrze było okrągłe.

    > Ale uklad ma pare potencjalnych wad:
    > -jest wrazliwy na skoki napiecia zasilania,

    Zasilacz stabilizowany

> [...]
    > przelaczanego przekaznikiem. I uklad sie sam wyzwoli,
    > -na wiele innych zaklocen tez jest czuly, a teraz w okolicy co kawalek 2W

    tym bardziej, że układ zastosowałem w mikrofalówce :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-08-06 09:57:47
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > No i przydałby się jakiś kondensator na zasilaniu 555.
    > P.G.

    Czyli na wyjściu z zasilacza może być? Czy tylko na 555 założyć? Między
    które nóżki?

  • 6. Data: 2009-08-06 11:04:06
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Czyli na wyjściu z zasilacza może być? Czy tylko na 555 założyć? Między
    > które nóżki?

    Zasilacz jest pewnie blisko i ma jakiś elektrolit na wyjściu więc na 555 już
    takiego nie trzeba.
    Ale jakieś 100n między nogi 8 a 1 byłoby wskazane.
    P.G.

  • 7. Data: 2009-08-06 12:04:05
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Ale jakieś 100n między nogi 8 a 1 byłoby wskazane.

    Nie ma problemu, zarzuci się :-)