  • 21. Data: 2011-04-28 16:10:28
    Temat: Re: czym wiercicie PCB + płytka metodą fotochemiczną
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-28 03:56, Jacek Radzikowski pisze:

    > Mam proxxona IB/E ze stojakiem MB140 i sobie chwalę. Lekkie, wygodne i
    > precyzyjne. Dremel niech się schowa ze swoimi narzędziami. Od czasu jak
    > zacząłem używać Proxxona, dremelowa wiertarka zbiera kurz w szafie.

    Wiertarka świetna. Stojak taki sobie. Zbiera kurz w szafie a ja używam
    starego Proxxona, jeszcze z czasów, kiedy był Minicraftem.

    > Jest kilka rzeczy, które chętnie bym poprawił (np. przydała by się
    > możliwość blokowania stojaka w określonej pozycji - przydatne do
    > frezowania i kilka innych drobiazgów), ale do wiercenia jest super.
    > Poszukaj w archiwum grupy, w zeszłym roku pytałem się o opinie. Jakbym
    > już miał się czepiać to jedynie tego, że nie da się założyć normalnego
    > uchwytu.

    Da się. Trzeba podłożyć tulejkę.

    > Do cięcia płytek polecam piłkę z tarczą diamentową. Krawędzie wychodzą
    > tak ostre, że można się pokaleczyć :)

    O niebo lepsze są frezy tarczowe do metalu. 0.3 albo 0.4mm.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 22. Data: 2011-04-28 21:51:50
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/28/2011 12:10 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Wiertarka świetna. Stojak taki sobie. Zbiera kurz w szafie a ja
    > używam starego Proxxona, jeszcze z czasów, kiedy był Minicraftem.

    Czym się różni od proxxonowego?

    > Da się. Trzeba podłożyć tulejkę.

    Fakt. Nawet kiedyś o tym pisałeś. Wystarczają mi oryginalne zaciski,
    więc nie chce mi się bawić.

    > O niebo lepsze są frezy tarczowe do metalu. 0.3 albo 0.4mm.

    W piłce czy w wiertarce? Próbowałem ciąć tarczkami w dremelu, ale nie
    byłem zadowolony z wyników.

    j.

  • 23. Data: 2011-04-29 06:31:56
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > O niebo lepsze są frezy tarczowe do metalu. 0.3 albo 0.4mm.

    A ja z czasem wróciłem do brzeszczota. Mniej syfu się robi.
    Przy cięciu tarczami wszędzie osiadał szklany pył (o płucach
    nie wspomnę).

    --
    [ Marcin Kulas jid: h...@j...org ]
    [ ,,Bądź uczynny, pomagaj innym - a wtedy wszyscy wokół pomyślą, ]

  • 24. Data: 2011-04-29 06:56:02
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/29/2011 02:31 AM, Marcin Kulas wrote:

    > A ja z czasem wróciłem do brzeszczota. Mniej syfu się robi.
    > Przy cięciu tarczami wszędzie osiadał szklany pył (o płucach
    > nie wspomnę).

    Kolejna zaleta piły proxxona: można podłaczyć odkurzacz i wtedy prawie
    wcale się nie pyli. Ciąłem nią włókno węglowe. Pył z laminatu szklanego
    przy tym to tylko nieco upierdliwy drobiazg. Po cięciu musiałem tylko
    wyczyścić resztki pyłu ze środka piły, na zewnątrz prawie nic się nie
    wydostało.

    pzdr.
    j.

  • 25. Data: 2011-04-29 07:57:44
    Od: Marcin Kulas <h...@k...net>

    Jacek Radzikowski wrote:
> [...]
    > przy tym to tylko nieco upierdliwy drobiazg. Po cięciu musiałem tylko
    > wyczyścić resztki pyłu ze środka piły, na zewnątrz prawie nic się nie

    Hmm, podoba mi się. Ale obejrzałem filmik trochę innej piły (FET).
    http://proxxon.com/eng/html/27070.php

  • 26. Data: 2011-04-29 08:29:48
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 04/29/2011 03:57 AM, Marcin Kulas wrote:

    > Hmm, podoba mi się. Ale obejrzałem filmik trochę innej piły (FET).
    > http://proxxon.com/eng/html/27070.php

    FET to chyba nowa wersja FKS/E. Podoba mi się jak jest otwierana.
    Łatwiejszy dostęp przy czyszczeniu.

    pzdr.
    j.

  • 27. Data: 2011-04-29 11:49:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-28 23:51, Jacek Radzikowski pisze:

    > Czym się różni od proxxonowego?

    Dużo bardziej "gładkie" prowadzenie przy ruchu roboczym, ten nowy jest
    zgrzytliwy w porównaniu ze starym. A przede wszystkim inny sposób
    mocowania wiertarki, na dwa uchwyty z małymi pokrętkami. Skutkuje to
    brakiem tej kretyńskiej przetyczki która zsuwa się na wiercony przedmiot
    skutecznie uniemożliwiając precyzyjną obróbkę. Chyba ją w końcu odetnę i
    zamontuję tam jakąś małą gałeczkę. Tyle, że taka zabawa jest
    akceptowalna w przypadku chińskiego badziewia za dwie dychy, a nie
    sprzętu podobno porządnej firmy.
    Ponadto konstrukcja mojego "dziadka" umożliwia dużo wygodniejsze
    obserwowanie obrabianego przedmiotu.

    > W piłce czy w wiertarce?

    W starej piłce Minicrafta, wyglądającej na pierwowzór tego, co widać w
    następnym poście.
    Tarcza diamentowa mi przypalała, ponadto cięło się bardzo powoli. Frez,
    choć pracuje w całkiem innych warunkach, niż te, do jakich jest
    przewidziany, spisuje się znakomicie.
    Fakt, pyli.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 28. Data: 2011-05-22 21:38:24
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 27 Apr 2011 22:20:52 +0200, Irek N. napisał(a):

    > Pękają mi przy ręcznym wierceniu, polecam HSS ale koniecznie pokrywany,
    > inaczej wiertło po kilkunastu-dziesięciu jest zniszczone i w zasadzie
    > nie skrawa.
    > Pokrycia są o rząd wielkości twardsze od węglika, więc wiertło
    > wytrzymuje bardzo długo, a rdzeń z HSS-u zwalnia mnie z staranności
    > wiercenia - i tak nie pękają, mogę nawet _owala_ zrobić.
    > Obroty nie tak duże znowu, ja wiercę przy 5-7k.

    Irku, jakimś linkiem bądź foto takich wierteł mógłbyś wspomóc?
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 29. Data: 2011-05-23 05:43:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 23:38:24 +0200, badworm wrote:

    >Irku, jakimś linkiem bądź foto takich wierteł mógłbyś wspomóc?

    A propos - przechodze sie po sklepie, widze takie wiertareczki .. obok
    kremow ??? Okazuje sie ze to teraz modne narzedzie dla kobiet, chyba
    do frezowania paznokci i tipsow.

    A kosztuja te frezarki ..
    http://allegro.pl/bezawaryjna-frezarka-champion-ivor
    y-zestaw-i1605821703.html
    http://allegro.pl/zestaw-frezarka-jd-500-biala-kompl
    et-6-frezow-i1605821906.html

    choc sa i tansze

    http://allegro.pl/aeg-zestaw-do-manicure-pedicure-pa
    znokci-7-elem-gw-i1617550918.html

    J.

  • 30. Data: 2011-05-23 06:43:04
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    bo na kobietach można najwięcej zarobić a dlaczego droga ? bo biała i
    chromowana . Ja do wiercenia 0,8 używam zwyklej wiertareczki chińskiej za ok
    50 zł poniżej 0,8 czyli do wiercenia 0,6 0,5 innej , chyba dentystycznej na
    stojaku . A wiertła kupuje w sklepie Baildonu jakieś standartowe i wiercę az
    sie stępią .
    M.S