  • 1. Data: 2009-01-13 21:52:26
    Temat: dlaczego wiatraczek podpięty jako chasis fan w kółko się włącza i wyłącza?
    Od: froff <f...@i...pl>

    Witam
    Podpiąłem jakiś stary wiatraczek, Silent Arctic, żeby mi wiuchał
    na chipset. Ale on niestety bez przerwy się rozkręca i zatrzymuje.
    Taki pełny cykl trwa tak może z 10-15 sekund. Płyta tym raczej nie
    steruje. W desperacji uciachałem mu żółty przewód do kontroli obrotów.
    Nic się nie zmieniło. W biosie przestawiłem sterowanie chasis fanami
    na disable. Wiatrak kręci się gładko, to nie jest problem jakichś
    tarć itp., to wyraźnie, regularnie działa jakaś logika.
    Co może być przyczyną takiego zachowania?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-13 22:39:17
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Tue, 13 Jan 2009 22:52:26 +0100, froff napisał(a):

> [...]
    > tarć itp., to wyraźnie, regularnie działa jakaś logika.
    > Co może być przyczyną takiego zachowania?

    Ten żółty przewód jest od pomiaru a nie od regulacji obrotów. Możliwe że
    płyta jednak steruje tymi obrotami. Podepnij go do wolnego molex-a i po
    ptokach.

  • 3. Data: 2009-01-14 02:28:31
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Ten żółty przewód jest od pomiaru a nie od regulacji obrotów. Możliwe że
    > płyta jednak steruje tymi obrotami. Podepnij go do wolnego molex-a i po
    > ptokach.

    Możliwe, że wiatrak sam sobą steruje.

    zyga

  • 4. Data: 2009-01-14 07:53:44
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "froff" <f...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na chipset. Ale on niestety bez przerwy się rozkręca i zatrzymuje.
    > Taki pełny cykl trwa tak może z 10-15 sekund. Płyta tym raczej nie

    Chyba jednak steruje. Jak masz taka mozliwosc w BIOS to zmien regulacje
    obrotów na PWM, bo przy zmianie napięcia zasilania po prostu w pewnym
    momencie napięcie jest za małe, żeby obrócić łopatki wiatraka. :-)

  • 5. Data: 2009-01-14 08:46:53
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 13.01.2009 22:52, froff pisze:
    > steruje. W desperacji uciachałem mu żółty przewód do kontroli obrotów.

    No faktycznie w desperacji, bo nie miało to większego sensu :)

> [...]
    > tarć itp., to wyraźnie, regularnie działa jakaś logika.
    > Co może być przyczyną takiego zachowania?

    Podłącz go bezpośrednio do zasilania (nie do płyty). Jak
    będzie działał normalnie to znaczy, że płyta jednak *steruje*
    tym wentylatorkiem.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2009-01-14 10:34:26
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    froff wrote:
> [...]
    > tarć itp., to wyraźnie, regularnie działa jakaś logika.
    > Co może być przyczyną takiego zachowania?

    To nie jest jakiś specyficzny wiatraczek z diodą do pomiaru
    temperatury, że sam sobie ustala, przy jakiej temp. ma działać?
    Może to jakiś wymontowany z lepszego zasilacza, albo coś takiego?

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 7. Data: 2009-01-14 19:40:04
    Od: froff <f...@i...pl>

    Cholernik sam sobą tak steruje. Ma jakiś termistor. A właściwie miał, bo mu
    go uciachałem a przeowdy zwarłem. Teraz za to chodzi jak odrzutowiec.
    Zakupię potencjometr 22kO i wreszcie okiełznam to zwierzę.

    BTW: logika zaszyta w tym wiatraku jest ewidentnie debilna. Powinien
    mieć jakąś histerezę załączeń a nie głupieć jak dziki, kiedy chłodno.

  • 8. Data: 2009-01-15 19:33:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    froff wrote:
> [...]
    > BTW: logika zaszyta w tym wiatraku jest ewidentnie debilna. Powinien
    > mieć jakąś histerezę załączeń a nie głupieć jak dziki, kiedy chłodno.

    nie jest głupi tylko prawdopodobnie pracował w innych warunkach (zasialcz)
    gdzie było dużo ciepła i nie było wielkiej szansy że sie schłodzi do poziomu
    zatrzymania.

  • 9. Data: 2009-01-15 21:13:47
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    froff wrote:
> [...]
    >
    > BTW: logika zaszyta w tym wiatraku jest ewidentnie debilna. Powinien
    > mieć jakąś histerezę załączeń a nie głupieć jak dziki, kiedy chłodno.

    Pytanie brzmi, jakie jest przeznaczenie tego wiatraczka.
    Problem czasem występuje na poziomie PEBKAC ;-)