  • 1. Data: 2019-12-14 15:19:47
    Temat: dwa silniki krokowe - szeregowo czy równolegle?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Chcę zasilić dwa silniki, które mają obracać się współbieżnie (na dwóch
    końcach wału). To są malutkie silniki, stepstick a4988 może bez problemu
    zasilić je równolegle jak i szeregowo. A może jednak dwa drajwery będą
    zdecydowanie lepsze?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2019-12-14 16:40:57
    Temat: Re: dwa silniki krokowe - szeregowo czy równolegle?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Dec 2019 15:19:47 +0100, Mirek napisał(a):
> [...]
    > końcach wału). To są malutkie silniki, stepstick a4988 może bez problemu
    > zasilić je równolegle jak i szeregowo. A może jednak dwa drajwery będą

    To zalezy, czy masz wiecej napiecia czy pradu do dyspozycji.
    W szeregowym prady beda rowne, ale to chyba dopiero w mikrostepie
    bedzie mialo jakies znaczenie.

    No i uwazaj - jeden sie musi krecic odwrotnie, no i trzeba je
    mechanicznie rowno ustawic.

    J.

  • 3. Data: 2019-12-30 22:40:26
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 14.12.2019 16:40, J.F. wrote:

    > To zalezy, czy masz wiecej napiecia czy pradu do dyspozycji.

    Jednego i drugiego mam dwa razy więcej niż im potrzeba.

    > W szeregowym prady beda rowne, ale to chyba dopiero w mikrostepie
    > bedzie mialo jakies znaczenie.

    Ale co mi dają równe prądy?
    W przypadku DC sprawa jest jasna: połączenie szeregowe jest beż sensu,
    bo jak jeden będzie przyhamowany, to drugi dostanie kopa i zrobi
    przekos. Połączenie równoległe powinno być zdecydowanie lepsze.
    W przypadku krokowych... coś mi się kojarzy, że są jakieś zmiany prądu
    przy wchodzeniu na nabiegunniki, ale znowu będę miał mikrokroki, więc
    już nie wiem.
    Doświadczalnie też nie mam pomysłu jak to sprawdzić. Musiał bym mieć
    przetwornik momentu, a najlepiej dwa.
    No chyba, że różnica będzie oczywista na oko.

    > No i uwazaj - jeden sie musi krecic odwrotnie, no i trzeba je
    > mechanicznie rowno ustawic.

    Plan jest taki, że kółka będą spasowane luźno na osiach, a jak się
    wszystko ustawi i będzie OK to osadzę je na klej.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2019-12-30 23:39:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Dec 2019 22:40:26 +0100, Mirek napisał(a):

    > Ale co mi dają równe prądy?

    rowne pozycje, momenty.

    > W przypadku DC sprawa jest jasna: połączenie szeregowe jest beż sensu,
    > bo jak jeden będzie przyhamowany, to drugi dostanie kopa i zrobi
    > przekos.

    Mowiles o sztywnym polaczeniu osi.
    Chyba, zeby tak napedzac niezalezne kola samochodu

    >Połączenie równoległe powinno być zdecydowanie lepsze.

    Jedno i drugie powinno miec pewne zalety .. i wady :-)

    Szeregowo to rowne momenty napedowe, rownolegle ... w przypadku
    silnikow z magnesem bardziej wyrownane obroty.

    J.

  • 5. Data: 2019-12-31 01:41:50
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.12.2019 23:39, J.F. wrote:

    > Mowiles o sztywnym polaczeniu osi.
    > Chyba, zeby tak napedzac niezalezne kola samochodu

    Ta "sztywna" oś ma średnicę 6mm, długość 80cm.
    Nie mam jak dać jednego, większego silnika na środku, z resztą go nie
    mam. Mam dwa mniejsze.
    Nie za bardzo też ma sens grubsza oś, z resztą nie ma na nią miejsca.

    --
    Mirek.