eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
  • Data: 2022-07-06 18:22:50
    Temat: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-07-06 o 16:01, Pete pisze:

    > Jeśli ma teraz UZ - to od tej umowy też płaci składki, niezależnie od SpJ.

    Oczywiście.
    Czy zauważyłeś na samym początku tego fragmentu dialogu: "ZUS (nie
    składka zdrowotna)"

    > OMG!
    > Wypisuje się ze SpJ? Czy jeszcze był jakiś etat?

    Jak znajomy się zwolnił na jeden dziań. Wystąpił o emeryturę i potem
    zatrudnił się ponownie na tym samym stanowisku to myślałem, że w
    przypadku prowadzenia działalności też tak trzeba.
    Jak kiedyś widziałem, że zmiana w KRS ma kosztować 5k (nie wiem czy to
    weszło) to sobie pomyślałem, że za pójście na emeryturę każdy z nas po
    kolei będzie musiał zapłacić 10k (zmiana w KRS, wniosek do ZUS, zmiana w
    KRS). Ale się okazuje, że prowadzenie działalności nie jest przeszkodą w
    złożeniu wniosku o emeryturę.

    > Po pierwsze primo miałeś ustalić czy była umowa o pracę czy inny rodzaj
    > umowy.

    Skoczyłem na obiad i widziałem tę umowę.
    Nic więcej nie wiem niż to co napisałem na samym początku: "Poza tym
    udziela korepetycji (na zlecenie firmy)."

    Umowa się nazywa: "Umowa zlecenia nr...".

    Nie ma tam żadnej wzmianki, że jest to umowa o pracę ani, że cywilno-prawna.
    Czy to wystarczy, aby stwierdzić, że cywilno-prawna?

    Czy jak umowa cywilno prawna to otrzymywane nadal zlecenia są zleceniami
    od dotychczasowego pracodawcy blokującymi możliwość wybrania liniowego.

    Zaczynam powoli przypuszczać, że to nie jest ten przypadek i te zlecenia
    nie mają żadnego wpływu na rozliczanie JDG.

    > VAT (ale faktura za korki tak będzie VAT zw.)

    Właśnie zdałem sobie sprawę, że w sumie nie wiem jak wygląda faktura
    zwolniona z VAT. Czy tak jak normalna tylko tam, gdzie VAT wpisuje się 0
    czy może jakoś prościej. Będę musiał poszukać.

    > IMHO bez zmian w SpJ, ni można wybrać ryczałtu w JDG.

    Przyjmuję do wiadomości (włącznie z IMHO).

    > Ale też nie odliczasz kosztów. Jak masz ich 3 na krzyż to ryczałt OK,
    > ale jeśli koszt nabycia materiałów do produkcji to dajmy na to 50%
    > przychodu, to podatek już się wyrównuje.

    Materiały, faktury podwykonawców, płace pracowników...

    > Ważne co jest na fakturze sprzedaży a nie co musiałeś robić, żeby to coś
    > sprzedać.
    > Jak na fakturze masz usługę programowania, to będzie 12%, jak sprzedaż
    > wyprodukowanego towaru, to 5,5%.

    A jak licencja na program a nie usługa, a jak roczna opłata za dostęp do
    pomocy on-line. A jak handel (zasilacze bierzemy od kogoś innego i
    dostarczamy razem z naszymi urządzeniami). A jak 100% wartości produktu
    to jest coś wykonane przez podwykonawcę to może to nie produkt, a handel
    - zamawiamy skrzynki metalowe w których montowane są elementy systemu,
    ale skrzynka to osobna pozycja na fakturze).

    Biorąc pod uwagę, że wychodzi podobnie - za dużo z tym może być
    niepewności - chyba prościej nic nie zmieniać.

    > Może trzeba się zastanowić nad IPBOX-em, tam chyba jest stałe 5%.

    Rzuciłem okiem - chyba byłoby tylko źródłem problemów.
    Według mnie projekt urządzenia (schemat ideowy i projekt płytki
    drukowanej) jest własnością intelektualną, ale chyba nie ma tam
    podpunktu pod który by to podchodziło - znów ulga, ale nie dla mnie :)

    Najbardziej chronioną częścią naszych urządzeń jest oprogramowanie, ale
    nie w formie programu na komputerze tylko tego wgranego w urządzenia.
    Ale ono nie pojawia się na żadnych fakturach.

    > Nie,
    > od czasu kiedy tracisz prawo do liniowego, zaczynasz liczyć jak dla
    > skali. W rozliczeniu rocznym przeliczasz od początku roku i dopłacasz
    > różnicę.

    Moja wątpliwość dotyczyła tego czy w PIT jako zaliczki należne (styczeń
    - sierpień) trzeba wtedy wpisywać tak jak się wtedy liczyło, czy skoro
    utraciło się prawo do liniowego od początku roku to już od początku roku
    należne były inne niż się wpisywało.

    > Ale składkę zdrowotną to już nie mam pojęcia jak teraz trzeba  (prze)liczyć

    Nie zdziwiłbym się jakby nikt nie wiedział. Trzeba stracić w trakcie
    roku prawo do liniowego i pójść do ZUSu z zapytaniem :)

    > Nie. Tylko umowa o pracę oznacza stosunek pracy.

    Czyli jak to była "Umowa zlecenia" to w ogóle temat otrzymywania przez
    JDG zleceń z tej firmy jest bez znaczenia.
    Podsumowując:
    Przyczyna, że nie można ryczałtem o której myślałem na początku nie
    istnieje, ale za to jest inna z której i tak wynika, że nie można ryczałtem.

    Wydaje mi się, że jesteśmy bardzo bliscy zakończenia wszystkich wątków.

    P.G.