eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Thu, 7 Jul 2022 06:43:20 +0200
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Pete <n...@n...com>

    W dniu 06.07.2022 o 18:22, Piotr Gałka pisze:

    > Oczywiście.
    > Czy zauważyłeś na samym początku tego fragmentu dialogu: "ZUS (nie
    > składka zdrowotna)"

    Zauważyłem. I nadal mam odmienne zdanie - że składki społeczne się płaci
    oddzielnie od UZ i JDG.

    > Jak znajomy się zwolnił na jeden dziań. Wystąpił o emeryturę i potem
    > zatrudnił się ponownie na tym samym stanowisku to myślałem, że w
    > przypadku prowadzenia działalności też tak trzeba.
    > Jak kiedyś widziałem, że zmiana w KRS ma kosztować 5k (nie wiem czy to
    > weszło) to sobie pomyślałem, że za pójście na emeryturę każdy z nas po
    > kolei będzie musiał zapłacić 10k (zmiana w KRS, wniosek do ZUS, zmiana w
    > KRS). Ale się okazuje, że prowadzenie działalności nie jest przeszkodą w
    > złożeniu wniosku o emeryturę.

    OK. Rozumiem case.

    > Skoczyłem na obiad i widziałem tę umowę.
    > Nic więcej nie wiem niż to co napisałem na samym początku: "Poza tym
    > udziela korepetycji (na zlecenie firmy)."
    >
    > Umowa się nazywa: "Umowa zlecenia nr...".
    >
    > Nie ma tam żadnej wzmianki, że jest to umowa o pracę ani, że
    > cywilno-prawna.
    > Czy to wystarczy, aby stwierdzić, że cywilno-prawna?

    Oczywiście.

    > Czy jak umowa cywilno prawna to otrzymywane nadal zlecenia są zleceniami
    > od dotychczasowego pracodawcy blokującymi możliwość wybrania liniowego.

    Nie.Tylko umowa o pracę blokuje wybór liniowego/ryczałtu.

    > Zaczynam powoli przypuszczać, że to nie jest ten przypadek i te zlecenia
    > nie mają żadnego wpływu na rozliczanie JDG.

    Bingo :)

    > Właśnie zdałem sobie sprawę, że w sumie nie wiem jak wygląda faktura
    > zwolniona z VAT. Czy tak jak normalna tylko tam, gdzie VAT wpisuje się 0
    > czy może jakoś prościej. Będę musiał poszukać.

    Faktura zwolniona wygląda identycznie, tyle że w kolumnie VAT jest "zw."
    I kwota brutto = netto.

    > Przyjmuję do wiadomości (włącznie z IMHO).

    > Materiały, faktury podwykonawców, płace pracowników...

    > A jak licencja na program a nie usługa, a jak roczna opłata za dostęp do
    > pomocy on-line. A jak handel (zasilacze bierzemy od kogoś innego i
    > dostarczamy razem z naszymi urządzeniami). A jak 100% wartości produktu
    > to jest coś wykonane przez podwykonawcę to może to nie produkt, a handel
    > - zamawiamy skrzynki metalowe w których montowane są elementy systemu,
    > ale skrzynka to osobna pozycja na fakturze).

    Trzeba by do każdej takiej pozycji ustalać PKWiU. Jeśli koszty macie
    większe niż 20 - 30% to nie ma co się bawić w ryczałt.

    > Biorąc pod uwagę, że wychodzi podobnie - za dużo z tym może być
    > niepewności - chyba prościej nic nie zmieniać.

    To na pewno.

    > Rzuciłem okiem - chyba byłoby tylko źródłem problemów.
    > Według mnie projekt urządzenia (schemat ideowy i projekt płytki
    > drukowanej) jest własnością intelektualną, ale chyba nie ma tam
    > podpunktu pod który by to podchodziło - znów ulga, ale nie dla mnie :)

    Złożyć wniosek patentowy i już IPBOX jest.

    > Najbardziej chronioną częścią naszych urządzeń jest oprogramowanie, ale
    > nie w formie programu na komputerze tylko tego wgranego w urządzenia.
    > Ale ono nie pojawia się na żadnych fakturach.

    No ale sami piszecie ten program czy kupiony od kogoś. Jeśli sami - to
    jak najbardziej z tytułu praw autorskich do programu.

    > Moja wątpliwość dotyczyła tego czy w PIT jako zaliczki należne (styczeń
    > - sierpień) trzeba wtedy wpisywać tak jak się wtedy liczyło, czy skoro
    > utraciło się prawo do liniowego od początku roku to już od początku roku
    > należne były inne niż się wpisywało.

    Skoro PIT wg skali za cały rok, to również należne zaliczki wg skali.

    > Nie zdziwiłbym się jakby nikt nie wiedział. Trzeba stracić w trakcie
    > roku prawo do liniowego i pójść do ZUSu z zapytaniem :)

    Pewnie na koniec roku trzeba to przeliczyć i złożyć korektę. Tak jest w
    przypadku ryczałtu - kwota składki zależy od rocznego przychodu. Po
    przekroczeniu kolejnych progów płaci się coraz większą skłądkę a na
    koniec roku uzupełnia różnicę za niższe składki zapłacone na początku roku.

    > Czyli jak to była "Umowa zlecenia" to w ogóle temat otrzymywania przez
    > JDG zleceń z tej firmy jest bez znaczenia.

    Tak.

    > Podsumowując:
    > Przyczyna, że nie można ryczałtem o której myślałem na początku nie
    > istnieje, ale za to jest inna z której i tak wynika, że nie można
    > ryczałtem.

    Tak.

    --
    Pete