  • 91. Data: 2021-04-20 10:54:00
    Temat: Re: ktoś wie jak to działa ?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Przy 220 V z trafa wychodzi 12V.
    > To ile wychodzi, jeśli to trafo zasilimy 230V?

    Trochę ponad 12,5 V. Różnica procentowa jest taka sama, niezależnie od
    napięcia. Tylko ta jest istotna, gdzy chodzi o "przewoltowanie" żarówki.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2021-04-20 10:58:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Przy 220 V z trafa wychodzi 12V.
    > To ile wychodzi, jeśli to trafo zasilimy 230V?

    Trochę ponad 12,5 V. Różnica procentowa jest taka sama, niezależnie od
    napięcia. Tylko ta jest istotna, gdy chodzi o "przewoltowanie" żarówki.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2021-04-20 12:38:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Apr 2021 10:58:10 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Trochę ponad 12,5 V. Różnica procentowa jest taka sama, niezależnie od
    > napięcia. Tylko ta jest istotna, gdy chodzi o "przewoltowanie" żarówki.

    I właśnie dlatego dla świętego spokoju ustawiłem klucz na 240V, aby żarówka
    miała o te pół volta niższe napięcie. Efekt halogenowy wystąpi, więc
    żarówka nie będzie się degradować.
    A przy okazji silnika też nie będę niechcący przemęczał przy najwyższych
    obrotach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 94. Data: 2021-04-20 13:46:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > I właśnie dlatego dla świętego spokoju ustawiłem klucz na 240V, aby
    > żarówka miała o te pół volta niższe napięcie. Efekt halogenowy wystąpi,
    > więc żarówka nie będzie się degradować.

    Zmierzyłem teraz napięcie w gniazdku -- 243,5V.

    > A przy okazji silnika też nie będę niechcący przemęczał przy najwyższych
    > obrotach.

    Film można sobie dokładniej obejrzeć, same zalety.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2021-04-20 22:13:18
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Silnik miał chyba osobną regulację prędkości?

    -----

  • 96. Data: 2021-04-20 23:19:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 20 Apr 2021 22:13:18 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > Silnik miał chyba osobną regulację prędkości?
    >
    > -----

    Tak, potencjometr drutowy.

    IMO dość dobrze przemyślana maszynka.
    Przy małych prędkościach w tor optyczny między żarówkę a obiektyw wchodzi
    filtr przeciwdziałający przepaleniu filmu. Filtr ten popychany jest pędem
    powietrza ze silnika.
    Wadą tego rozwiązania może być przegrzewanie żarówki na małych prędkościach
    czy na stopklatce.

    Tak, jak w kinie zakładałem film na Prexer AP-70 czy podobne w jakieś 20
    sekund, to tutaj za pierwszym razem zeszło mi sporo dłużej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 97. Data: 2021-04-20 23:34:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Trochę ponad 12,5 V. Różnica procentowa jest taka sama, niezależnie od
    > napięcia. Tylko ta jest istotna, gdy chodzi o "przewoltowanie" żarówki.

    A, o to Tobie biega.
    Oczywiście, przy odbiorniku oporowym ważna jest różnica procentowa, a nie
    wartość bezwzględna napięcia.

    Mam dziś ciężkie myślenie.

    --
    Pozdrawiam.