  • 11. Data: 2023-03-03 03:38:23
    Temat: Re: nieczytelny dysk zewnętrzny
    Od: Jivanmukta <j...@p...onet.pl>

    W dniu 02.03.2023 o 22:09, Olek pisze:

    > Ale podstawowe pytanie - czy chcesz odzyskać dane, które tam były
    > zapisane, czy tylko przywrócić dysk do używania?
    >
    > Jeśli to drugie, to wystarczy pod Windows wejść w zarządzanie dyskami i
    > sformatować go, ewentualnie "zainicjować".
    >
    > Jeśli to pierwsze, to próbować testdiskiem, ostatecznie photorecem.

    Na szczęście najważniejsze dane z dysku mam też na pendrive.
    Chcę sformatować ale tak, żebym mógł korzystać też pod Ubuntu 20. Czy
    mogę użyć NTFS?

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe AVG.

  • 12. Data: 2023-03-03 09:55:45
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 03.03.2023 o 03:38, Jivanmukta pisze:

    > Na szczęście najważniejsze dane z dysku mam też na pendrive.
    > Chcę sformatować ale tak, żebym mógł korzystać też pod Ubuntu 20. Czy
    > mogę użyć NTFS?

    Każdą partycję pod system można formatować pod inny system plików.
    Jednym słowem - formatujesz dysk pod NTFS, a później podczas instalacji
    Ubuntu wybierasz dla niego odpowiedni system plików, o ile dobrze
    pamiętam to możne to być także NTFS.

  • 13. Data: 2023-03-03 22:57:48
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 3.03.2023 o 09:55, Trybun pisze:

> [...]
    > Jednym słowem - formatujesz dysk pod NTFS, a później podczas instalacji
    > Ubuntu wybierasz dla niego odpowiedni system plików, o ile dobrze

    Normalnie pendrajwy formatuje się na FAT32. W normalnych zastosowaniaach
    na pendrajwie nie potrzeba zaawansowanych praw dostępu i innych
    wodotrysków systemu plików. Także lepiej wybrać FAT32.
    Oczywiście wystarczy "szybkie formatowanie".
    --
    Olek

  • 14. Data: 2023-03-04 16:53:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Mar 2023 22:57:48 +0100, Olek napisał(a):

> [...]
    > wodotrysków systemu plików. Także lepiej wybrać FAT32.
    > Oczywiście wystarczy "szybkie formatowanie".

    Na NFAT32 nie zmieszczą się pliki większe od 4GB.
    To już lepiej exFAT, który jest obsługiwany przez większość linuksów i
    androidy.
    Nie wiem, jak inne urządzenia (nagrywarki, TV), ale osobiście raczej nie
    miewałem problemów z czytaniem czy zapisywaniem. Chyba tylko jakiś LG
    chciał NTFS.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2023-03-05 09:48:41
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 mar 2023 o 16:53, Adam pisze:

    > To już lepiej exFAT, który jest obsługiwany przez większość linuksów i
    > androidy.

    ZgroźnyWin10 nie czyta exFAT?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 16. Data: 2023-03-05 11:27:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 5 Mar 2023 09:48:41 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > ZgroźnyWin10 nie czyta exFAT?...

    Rozmowa dotyczyła dysku przenośnego i w tym kontekście pisałem, że oprócz
    widowsów od XP do Win 11, system exFAT jest widziany i obsługiwany także w
    linuksach, androidach i niektórych systemeach embedded. W makówkach zresztą
    też.
    Po to jest przenośny, żeby go wtykać tu i ówdzie ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2023-03-06 10:05:11
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 mar 2023 o 11:27, Adam pisze:

    > od XP do Win 11, system exFAT jest
    > widziany i obsługiwany

    ZTCP u mnie exFAT nie był obsługiwany przez WXP.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 18. Data: 2023-03-06 10:41:23
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 03.03.2023 o 22:57, Olek pisze:

> [...]
    > i innych wodotrysków systemu plików. Także lepiej wybrać FAT32.
    > Oczywiście wystarczy "szybkie formatowanie".

    Sporo urządzeń wręcz wymaga danych z nośnika sformatowanego pod FAT32.
    Natomiast nie mam pojęcia jak wygląda instalacja systemu na nośnikach
    zewnętrznych USB, czy w ogóle jest to możliwe?

  • 19. Data: 2023-03-06 10:41:53
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 04.03.2023 o 16:53, Adam pisze:

> [...]
    > Nie wiem, jak inne urządzenia (nagrywarki, TV), ale osobiście raczej nie
    > miewałem problemów z czytaniem czy zapisywaniem. Chyba tylko jakiś LG

    Opinia tyle powszechna co błędna. To tylko Windowsowe narzędzie ma
    wstręt do formatowania większych niż 4GB nośników.  Właśnie używam pena
    FAT32 a la 64GB. Aomei Partition Assistant nie widział żadnych
    przeciwwskazań w sformatowaniu go na FAT32.

  • 20. Data: 2023-03-07 06:57:14
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 06.03.2023 o 10:41, Trybun pisze:
> [...]
    [...]
> [...]
    > FAT32 a la 64GB. Aomei Partition Assistant nie widział żadnych
    > przeciwwskazań w sformatowaniu go na FAT32.

    Nie chodziło o formatowanie, tylko o to jakie pliki na tak sformatowanym
    dysku się da umieścić :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak