  • 1. Data: 2021-05-05 13:07:20
    Temat: prad drozeje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    A w mediach: elektrownie narzekaja na ceny praw do emisji CO2.
    Obecnie 50euro/tone, co powoduje, ze emisja kosztuje wiecej niz sam
    wegiel.
    Podwyzki pradu musza byc.

    A mnie interesuje - komu sie placi?
    Kto na tym zarabia?
    A wczesniej nie bylo?

    No coz, rozwiazanie na szybko ... wylapywac ten CO2, i do zbiornika.
    Tzn do jakiego zuzytego wyrobiska gazu, bo inne to chyba zbyt
    nieszczelne.
    Albo sprzedac Chinczykom czy Murzynom, a oni sobie wypuszcza :-)

    J.

  • 2. Data: 2021-05-05 13:48:59
    Temat: Re: prad drozeje
    Od: K <n...@e...com>

    On 05/05/2021 12:07, J.F wrote:

> [...]
    > nieszczelne.
    > Albo sprzedac Chinczykom czy Murzynom, a oni sobie wypuszcza :-)

    Mnie bardziej interesuje czy za te pieniadze mozna kupic czyste
    powietrze i cofnac zmiany klimatyczne czy moze te pieniadze zostana
    rozdane jako dotacje niezwiazane z poprawa sytuacji w krajach ktore ten
    CO2 produkuja ;)

  • 3. Data: 2021-05-05 15:06:09
    Od: tmk__ <t...@h...com>

    W dniu 05.05.2021 o 13:07, J.F pisze:

    > A w mediach: elektrownie narzekaja na ceny praw do emisji CO2.
    > Obecnie 50euro/tone, co powoduje, ze emisja kosztuje wiecej niz sam
> [...]

    tyle znalazłem, niech ktoś powie że to nieprawda:

    https://wysokienapiecie.pl/34903-ceny-co2-rekordowo-
    wysokie-budzet-zarobil-12-mld-zl/#dalej
    https://forsal.pl/artykuly/1425631,sprzedaz-praw-do-
    emisji-co2-czy-ktos-oprocz-budzetu-panstwa-zarobi-na
    -tym-miliony.html

  • 4. Data: 2021-05-05 15:51:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 15:06:09 +0200, tmk__ wrote:

> [...]
    wysokie-budzet-zarobil-12-mld-zl/#dalej
    > https://forsal.pl/artykuly/1425631,sprzedaz-praw-do-
    emisji-co2-czy-ktos-oprocz-budzetu-panstwa-zarobi-na

    Pewnie prawda, tylko jak to wszystko rozumiec?

    Bo z jednej strony ... tak jakby napisali, ze Polska nie zuzywa calych
    przyznanych praw, i nadwyzke sprzedaje na europejskich czy swiatowych
    gieldach. To skad ten halas?
    Budzet zaczal takze sprzedawac prawa krajowym przedsiebiorstwom?
    Po gieldowych cenach?

    A w calosci - budzet sprzedaje elektrowniom, elektrownie podnosza ceny
    pradu, budzet robi doplaty ?

    J.

  • 5. Data: 2021-05-05 19:41:14
    Od: Peter <p...@o...pl>

    > Albo sprzedac Chinczykom czy Murzynom, a oni sobie wypuszcza :-)
    >
    > J.

    poprowadzić taką rurę jak nordstream tylko po wierzchu na teren np
    ukrainy i tam wydalać za darmo wszystkie wyziewy ze spalania węgla

    ps dzisiaj kupiłem nowy samochód w salonie, benzynowy, emisja
    156milikilogramów czegośtam, musiałem podpisać wiele oświadczeń chyba że
    wiem i że jestem świadomy

  • 6. Data: 2021-05-06 07:08:10
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 05.05.2021 o 14:06, tmk__ pisze:

> [...]
    wysokie-budzet-zarobil-12-mld-zl/#dalej

    > https://forsal.pl/artykuly/1425631,sprzedaz-praw-do-
    emisji-co2-czy-ktos-oprocz-budzetu-panstwa-zarobi-na

    to jest sprzedaż na giełdzie, ale kto "produkuje" prawa do emisji i na
    co idą te pieniądze - nie wiadomo. Raczej nie jest to Państwo Polskie,
    gdzieś kiedyś oglądałem gościa, który próbował do tego dojść, ale o ile
    giełdę znaleźć łatwo, o tyle z głównym sprzedawcą chyba był problem (ale
    nie pamiętam dokładnie, na pewno były jakieś niejasności)

    Lukasz

  • 7. Data: 2021-05-06 14:19:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 May 2021 06:08:10 +0100, ddddddddddddd wrote:

> [...]
    >>
    > to jest sprzedaż na giełdzie, ale kto "produkuje" prawa do emisji i na
    > co idą te pieniądze - nie wiadomo. Raczej nie jest to Państwo Polskie,

    Wydaje mi sie, ze kiedys tam planujac ograniczenia przydzielili prawa
    do emisji poszczegolnym panstwom na podstawie emisji w przeszlosci,
    czyli de facto stanu przemyslu.
    I Polska dostala dosc duzo, bo sie liczyl okres z PRL.

    Zreszta masz tam napisane - dochod budzetu.
    Bo jakby mialy placic komus innemu ... o, to by panstwa nie podpisaly
    :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Handel_emisjami_zaniec
    zyszcze%C5%84
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_System_Hand
    lu_Emisjami

    "W 2009 roku Europol poinformował o rosnącej skali oszustw
    podatkowych, które w niektórych krajach mogą sięgać 90% wartości
    wszystkich wymienianych emisji[27]. W 2010 roku ujawniono, że w ciągu
    ostatnich dwóch lat grupy przestępcze zarobiły w ten sposób ponad 7
    mld euro.

    Pod koniec 2010 roku Komisja Europejska zapowiedziała również
    przygotowanie regulacji, która ukróci trwający co najmniej do 2008
    roku proceder uruchamiania zagranicznych zakładów produkujących inny
    gaz cieplarniany HFC-23 wyłącznie w celu ich zamknięcia i uzyskania w
    ten sposób pakietów uprawnień o emisji o znacznej wartości rynkowej."

    J.

  • 8. Data: 2021-05-06 14:26:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 May 2021 19:41:14 +0200, Peter wrote:

> [...]
    >
    > ps dzisiaj kupiłem nowy samochód w salonie, benzynowy, emisja
    > 156milikilogramów czegośtam, musiałem podpisać wiele oświadczeń chyba że

    salon w UK?
    A odnosnie czego te papiery byly - zebys zostal swiadomym trucicielem,
    czy wlasnie oswiadczyles, ze zdajesz sobie sprawe, ze kiedys moga
    zabronic tym jazdy ? :-)

    J.

  • 9. Data: 2021-05-06 17:25:57
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-05-05 o 13:07, J.F pisze:

    > A w mediach: elektrownie narzekaja na ceny praw do emisji CO2.
    /.../

    > Albo sprzedac Chinczykom czy Murzynom, a oni sobie wypuszcza :-)

    W kosmosie podobno próżnia jest :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 10. Data: 2021-05-06 22:13:44
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > W kosmosie podobno próżnia jest :)

    Widzisz, to jest myśl, wystarczy rurę wyciągnąć na tyle daleko w
    przestrzeń, żeby siła odśrodkowa obrotu ziemi ją napinała, a próżnia
    sama sobie odessie co jej tam na wlocie do rury przy gruncie podamy.
    Genialne ;)

    Miłego.
    Irek.N.