  • 101. Data: 2009-06-18 12:43:50
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale ja o trafie na 50Hz pisze.
    > A i w nim jest pare rzeczy ktore mozna celowo lub przypadkiem sp*.

    Napięcie sieci plus przepięcia to mało aby uszkodzić takie mikronowe
    uzwojenie?

    > Lodzkie i tak bylyby za drogie. Trzeba kupic chinczyka i miec
    > nadzieje ze bedzie dobry :-)

    Ja, jako wyrodny syn Matki Nadziei, wolę mieć Pewność. Jakość uzwojeń
    trudno ocenić na oko. Łatwiej jest z elektroniką zmontowaną na płytce.
    Wystarczy podłączyć (gdzie trzeba) elektrokardiograf i jak poziom
    palpitacji jest mniejszy niż 100 miliRoManów, to można kupować.

    > Krzem jakos latwiej uszkadzaja. Jak blysnie, trzasnie to co potem
    > trzeba wymieniac - krzem czy miedz ?

    Zależy kto to projektował. Bezpieczniki topikowe stosuje się do
    zabezpieczania elektroniki, i one nawet działają.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2009-06-18 12:50:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W dunskich kosztach robocizny ?

    Dlaczego w duńskich? Jak ktoś na duńskim uniwersytecie robi doktorat
    z ekonomiki pozyskiwania i przetwarzania oleju palmowego, to weźmie
    do symulacji ceny z okolic Kuala Lumpur a nie Kopenhagi. Tutaj jest
    tak samo.

    > Moze recenzenci kosztow nie oceniali, no bo w koncu moga sie na
    > kosztach nie znac, albo jak opracuje maszynw i zrobi 10 mln sztuk,
    > to sie zamortyzuje i wyjdzie tych 6 zl.

    Napisał o jednym milionie i dziesięciu koronach. Zupełnie realne dane,
    co do rzędu wielkości przynajmniej.

    > Tylko ze to moze byc przeglad literaturowy.

    Dodatek, a w nim coś w rodzaju przeglądu idei. Chwilę poguglałem
    w tym kierunku, podtrzymuję swoją opinię, że to fajna sprawa.
    Raczej do podwyższania napięcia się teraz stosuje (do kilowoltów).
    Może być malutkie, wysokosprawne i z separacja galwaniczną. Można
    pomyśleć o adaptacji pomysłu wysokosprawnych niskomocowych zasilaczy.
    Ktoś z tu obecnych miał jakieś kontakty z piezotransformatorami?
    Bo ja, szczerze przyznam, dopiero teraz dowiedziałem się o istnieniu
    takowych.

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2009-06-18 15:46:27
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Uzwojenie z metalu, nawet mikronowych rozmiarow, pracujace w
    > stabilnych warunkach - jest niemalze wieczne.

    Tyle, że nie pracuje ono w stabilnych warunkach (rozgrzewa się i stygnie)
    a czasem jest po prostu uszkodzone już w procesie nawijania, co daje
    zwarty zwój a więc mikroskopijne źródełko ciepła, które po pewnym czasie
    (i przy kompletnym braku obserwowalnych/mierzalnych efektów) przepala ten
    mikroskopijny drucik lub generuje coraz to większe zwarcie prowadzące do
    przegrzania trafa. Na dodatek małe transformatory zwykle są zalewane albo
    impregnowane próżniowo i "współpraca" zalewy z uzwojeniem w różnych
    temperaturach (i przy gradiencie temperatury) wcale nie jest taka
    bezproblemowa. Bardzo, bardzo wielkie problemy miała z tym np. Zatra, gdy
    uczyła się impregnacji próżniowej na linii węgierskiej bodajże produkcji i
    cuda się tam działy - trafa (szczególnie małe) padały po jakimś czasie na
    skutek "pracy" polimerów. Zjawisko było tak upierdliwe, że stworzono
    specjalny magazyn służący tylko do starzenia traf. Bywało nie raz, że co
    drugie trafo trafiało z niego na złom.
    BTW, niektórzy producenci poradzili sobie z tym problemem w genialny
    sposób. Nie impregnują wcale. Czasem zalewają, ale tak, żeby zalewa nie
    dotknęła uzwojenia. Trafo gnije wtedy od wilgoci, ale trwa to dłużej.

    e.

  • 104. Data: 2009-06-18 16:16:42
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la> napisał w
    wiadomości news:h1bpm8$r44$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > niestety brak mi sprzętu, ale jak bym miał sprzęt i czas to bym taki
    > zrobił:O)

    Kupa sprzętu nic talentu
    (C) Laskowik

    e.

  • 105. Data: 2009-06-18 16:27:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    entroper napisał:

    > Kupa sprzętu nic talentu
    > (C) Laskowik

    Gdybymy mieli blachę cienką, to zarzucilibymy świat konserwami.
    Ale nie mamy mięsa.

    (c) tow. Władysław Gomułka

    --
    Jarek

  • 106. Data: 2009-06-18 17:29:56
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jun 2009 12:43:50 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Napięcie sieci plus przepięcia to mało aby uszkodzić takie mikronowe
    >uzwojenie?

    Ano malo. To jednak w sumie spory kawal miedzi, ktory sie podgrzewa
    powoli. A przy okazji sam sie dobrze zabezpiecza swoja rezystancja i
    indukcyjnoscia.
    To nie jest uzwojenie w przetworniczce, ktore bezpieczny obszar pracy
    opuszcza ponizej 100us ..

    >Ja, jako wyrodny syn Matki Nadziei, wolę mieć Pewność.

    ale wtedy kupi od ciebie tylko NASA lub ESA :-)

> [...]
    >Wystarczy podłączyć (gdzie trzeba) elektrokardiograf i jak poziom
    >palpitacji jest mniejszy niż 100 miliRoManów, to można kupować.

    Plytke to czasem latwo ocenic .. odwracasz .. kto ich uczyl lutowac..

    >Zależy kto to projektował. Bezpieczniki topikowe stosuje się do
    >zabezpieczania elektroniki, i one nawet działają.

    No coz, prawa Murphyego juz od dawna pisza ze im drozszy tranzystor
    tym lepiej zabezpiecza bezpiecznik przed przepaleniem :-)

    J.

  • 107. Data: 2009-06-18 17:41:43
    Od: "u" <...@w...yz>

    > (c) tow. Władysław Gomułka

    doradzał też by w końcu robili całe przewodniki zamiast półprzewodników:-)

  • 108. Data: 2009-06-18 17:49:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ano malo. To jednak w sumie spory kawal miedzi, ktory sie podgrzewa
    > powoli. A przy okazji sam sie dobrze zabezpiecza swoja rezystancja
    > i indukcyjnoscia.

    Jak zabezpieczają? Mówimy o czymś, co ma impedancję rzędu megaoma.
    "Sporego kawału miedzi" też tam raczej nie ma, raczej coś, co potrafi
    degradować się samo z siebie -- już tu dzisiaj o tym pisano.

    > No coz, prawa Murphyego juz od dawna pisza ze im drozszy tranzystor
    > tym lepiej zabezpiecza bezpiecznik przed przepaleniem :-)

    To trafo chciano nam tu zhandlować za dychę plus VAT, a tranzystory
    do przetwornic są za grosze. Więc można się też prawami Murphyego
    podeprzeć, nie ma nic przeciwko temu.

    --
    Jarek

  • 109. Data: 2009-06-18 20:04:00
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    > Bardzo mi się podoba Wasz telefonik. Świetnie, że ktoś coś takiego chce
    > robić w Polsce. Znakomicie, że mu wychodzi. Ale może się okazać, że to
    > przypomina sikanie pod wiatr. Taniej można zrobić to wszystko od razu
    > w jednym z wymienionych miejsc. A i przynajmnie część projektowania może
    > być lepiej robić tam, gdzie produkcja. Wiem, ten mój opis przyrody nie
    > brzmi najmilej, ale powyżej pewnego poziomu produkcji, tak to się teraz
    > na ogół kończy.

    W security czasami nie chcesz robic wszystkiego w jednym miejscu. Ja np:
    robie kawalki w kilku miejscach ktore o sobie wzajemnie nic nie wiedza.
    Moze Adam podchodzi do tego podobnie? Wtedy plytki tu, obudowa tam,
    reszta jeszcze gdzie indziej.

    --
    Jerry1111

  • 110. Data: 2009-06-18 20:21:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Jerry1111 napisał:

> [...]
    > robie kawalki w kilku miejscach ktore o sobie wzajemnie nic nie wiedza.
    > Moze Adam podchodzi do tego podobnie? Wtedy plytki tu, obudowa tam,

    Ja się o istnieniu tego wynalazku dowiedziałem z dyskusji, w której
    [współ]twórca dowodził, że to jest bardzo fajnie, jak wszyscy wiedzą
    co tam jest w środku. I ja się z taka postawą zgadzam. Ale nie zprzeczę
    też, że czasem warto przyjąć powyższą strategie rozśrodkowania produkcji.
    Nie zależy to jednak od tego, czy security czy nie, a od tego, czy da się
    na pomyśle zarobić dużo pieniędzy w krótkim czasie.

    --
    Jarek