  • 11. Data: 2020-08-07 20:48:32
    Temat: Re: wynalazek potrzebny
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Klops tu widzę niestety :)

    Pytasz o wyjście binarne, a teraz się okazuje, że chcesz mierzyć. Co to
    w końcu ma być?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2020-08-07 21:18:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Pytasz o wyjście binarne, a teraz się okazuje, że chcesz mierzyć. Co to
    > w końcu ma być?

    Opisałem działanie i sens całego układu - ten układ pomiarowy działa wg.
    opisanego pomysłu - tu nic nie trzeba robić.

    Natomiast potrzebne jest wyjście logiczne informujące o tym, że
    tranzystor Q1 jest włączony.

    W opisanym przykładzie ( którego nie da się zrealizować z braku tej
    diody) wyjście z transoptora byłoby tą informacją.

    Jeśli można zrobić taką diodę idealną to to by załatwiło sprawę.
    Ale chyba układy symylujące diodę idealną z użyciem tranzystorów nie
    mają szansy działać przy tak niskich napięciach.

    A jak to zrobić bez niej ? Chyba się nie da, ale może jakiś geniusz coś
    wymyśli :)

  • 13. Data: 2020-08-07 23:04:39
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-08-07 21:18, sundayman wrote:

> [...]
    > mają szansy działać przy tak niskich napięciach.
    >
    > A jak to zrobić bez niej ? Chyba się nie da, ale może jakiś geniusz coś

    ruski wymyslił diodę (i wyprodukował):
    https://www.youtube.com/watch?v=MvWEpvk6D2c&list=PL5
    8RnBOp16KziKM6gwAyIs2mZC63ENBWf&index=3

  • 14. Data: 2020-08-08 01:55:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman pisze:

    > Opisałem działanie i sens całego układu - ten układ pomiarowy działa wg.
    > opisanego pomysłu - tu nic nie trzeba robić.

    No nie wiem, 50A płynie przez silnik i jest mierzone rezystorem 24
    miliomy. Jedyne 60W mocy strat, wot tiechnika!

    W jednym urządzeniu na przypadkowo dokładnie taki sam prąd mam shunt 500
    mikroomów (porządny, czteroprzewodowy, amerykancki), a i tak mnie te
    1.2W boli.

    > A jak to zrobić bez niej ? Chyba się nie da, ale może jakiś geniusz coś
    > wymyśli :)

    INA206? Zrób to jak ludź.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2020-08-08 04:04:08
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > INA206? Zrób to jak ludź.

    no ale co mi to ma dać ?
    Pomiar prądu MUSI być zrobiony tak jak narysowałem - gdybym mógł sobie
    to zrobić inaczej to by nie było o czym mówić.

    Po prostu to "urządzenie A" musi być użyte bez żadnych modyfikacji.
    Zresztą akurat pomiar prądu wg. tego pomysłu działa - sprawdziłem.

    Kłopot polega na tym, że informacje o włączeniu Q1 jest mi potrzebna do
    zupełnie innych celów.

    Gdyby to było proste, to bym nie wrzucał tutaj :)

  • 16. Data: 2020-08-08 11:07:00
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 08.08.2020 04:04, sundayman wrote:

    > Po prostu to "urządzenie A" musi być użyte bez żadnych modyfikacji.
    > Zresztą akurat pomiar prądu wg. tego pomysłu działa - sprawdziłem.

    Ale nie ma jak sprawdzać czy Q1 jest włączony.

    > Kłopot polega na tym, że informacje o włączeniu Q1 jest mi potrzebna do
    > zupełnie innych celów.

    No ale jak Q1 będzie wyłączony, a silnik ma chodzić, to i tak nie
    zmierzysz prądu.

    > Gdyby to było proste, to bym nie wrzucał tutaj :)

    Jak to ma być jeden egzemplarz to bym się nie gimnastykował tylko
    wylutował Q1 i podłączył po swojemu, ale rozumiem, że ty chcesz
    przechytrzyć system i zastosować nowe urządzenie na gwarancji do
    robienia czegoś, co projektant nie przewidział...
    No to musisz pokombinować.
    Można by dać czujnik w rodzaju ACS709, z niego sterować źródło prądowe
    podłączone do Q1 - w formie przetwornicy, albo zasilane z niższego
    napięcia, żeby nie robić strat.
    Wykrycie wyłączenia/włączenia Q1 powinno być już proste.

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2020-08-08 16:47:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak zasilanie sieciowe to te 60W można olać ciepłym moczem, co najwyżej dołożyć
    wentylator żeby temperaturę obniżyć jak by była taka potrzeba.

  • 18. Data: 2020-08-09 23:38:46
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale nie ma jak sprawdzać czy Q1 jest włączony.

    No jak nie jak tak - przykład z diodą idealną opisałem.
    Tylko tej diody brak :)

> [...]
    > przechytrzyć system i zastosować nowe urządzenie na gwarancji do
    > robienia czegoś, co projektant nie przewidział...

    Niezupełnie. Wszystkie te elementy są mojej produkcji.
    Rzecz w tym, że do istniejącego ( w wielu egzemplarzach ) urządzenia
    trzeba dodać możliwość sterowania większym silnikiem ( jako dodatkowy
    moduł zewnętrzny ) - ale nie można przerabiać tych już gotowych urządzeń.

    Ok, w międzyczasie wymyśliłem takie rozwiązanie.
    Trzeba wywalić transoptor - pozostawiając tylko rezystor R3, podłączony
    normalnie między 24V a dren Q1 ( a tym samym do rezystora R1).

    W sytuacji, kiedy Q1 będzie wyłączony, to prąd płynący od R3 do drenu Q1
    i prąd płynący od drenu Q1 do R1 będzie równy.

    Bo to będzie de facto ten sam prąd - płynący z 24V przez R3 do R1 i
    potem do GND.

    Ale, kiedy włączymy Q1 to prąd płynący z R3 do drenu Q1 i prąd płynący z
    R1 do drenu Q1 będą inne.

    Czyli trzeba by dać "układ różnicowy" - on wskazywałby włączenie Q1.

    , z niego sterować źródło prądowe
    > podłączone do Q1 - w formie przetwornicy, albo zasilane z niższego
    > napięcia, żeby nie robić strat.
    > Wykrycie wyłączenia/włączenia Q1 powinno być już proste.

    Znaczy masz na myśli, żeby do drenu Q1 podłączyć miernik prądu płynącego
    z jakiegoś znanego źródła do GND przez R1 (oraz ewentualnie Q1) i
    wykrywać różnicę ?
    No tak chyba też powinno działać, bo prąd silnika płynący dodatkowo w
    tym obwodzie nie powinien być przeszkodą.

    No, jak już pisałem - wszystko to chuj - zbyt skomplikowane się zrobiło
    i postanowiłem wykorzystać inne dostępne wyjście w urządzeniu.
    Jest to może mniej eleganckie ale za to dużo prostsze.

    Niemniej sam problem jest ciekawy i może się jego omówienie do czegoś
    przydać.

  • 19. Data: 2020-08-10 18:07:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Jak zasilanie sieciowe to te 60W można olać ciepłym moczem, co najwyżej dołożyć
    wentylator żeby temperaturę obniżyć jak by była taka potrzeba.

    Ty się chyba Grety nie boisz.

    50A czujnik prądu oparty na zjawisku Halla i paśmie DC-200kHz kosztuje u
    Chińczyka 3.5 dolca.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2020-08-10 18:46:56
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 09.08.2020 23:38, sundayman wrote:

    > Znaczy masz na myśli, żeby do drenu Q1 podłączyć miernik prądu płynącego
    > z jakiegoś znanego źródła do GND przez R1 (oraz ewentualnie Q1) i
    > wykrywać różnicę ?

    Ależ skąd!
    Ja niewyraźnie piszę... ale ręcznie ;)
    Na prawdę nikt nie zrozumiał?

    W miejsce R1 dajesz coś w rodzaju ACS709 - są nawet gotowe moduły.
    Z jego wyjścia sterujesz sterowane napięciowo źródło prądowe "pchające"
    prąd do Q1 (i R2).
    Jeżeli Q1 będzie wyłączony to oczywiście prądu nie będzie i na drenie
    będzie napięcie zasilania źródła prądowego.

    --
    Mirek.