  • 1. Data: 2009-03-14 09:29:26
    Temat: zasilanie z dwoch akumulatorow
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    Witam!

    Pytałem na inżynierii, ale pokierowano mnie tutaj.
    Mam pytanie z zakresu układów zasilających. Są dwa akumulatory zasilajace
    aparat
    fotograficzny. Akumulatory są w battery packu dołączanym do aparatu.
    Akumulatory są Li-Ion z trzema stykami, dwa to wiadomo + i -, trzeci
    przekazuje do apratu informacje o stanie naładowania akumulatora,
    konkretnie sprawa dotyczy aku Nikon EN-EL3e.

    Przy zasilaniu z dwóch takich aku w menu aparatu jest informacja, że
    energia jest pobierana tylko z jednego ogniwa, a drugie czeka, aż to
    pierwsze osiągnie 0% i wtedy wkracza do akcji, na zasadzie gorącej rezerwy.
    Teraz pytanie, czy układ który mierzyłby w sposób ciągły stan naładowania
    obu akumulatorów oraz tak sterował zasilaniem, aby energia była zawsze
    pobierana tylko z jednego akumulatora, jest w jakiś szczególny sposób
    skomplikowany? Przypominam o istnieniu trzeciego styku info z tego styku
    nie korzysta ładowarka, jest wykorzystywany tylko w aparacie.

    Dziękuję z góry za pomoc.

    --
    Pozdrowienia z Wrocka! Tomasz Zych (zdyboo)
    [MuShellka] [mXCpz] [GnL] [KZ]

  • 2. Data: 2009-03-14 11:38:54
    Temat: Re: zasilanie z dwoch akumulatorow
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > skomplikowany? Przypominam o istnieniu trzeciego styku info z tego styku
    > nie korzysta ładowarka, jest wykorzystywany tylko w aparacie.

    Co rozumiesz przez szczegolnie skomplikowany? Wiele akumulatorow ma w
    sobie scalak monitorujacy przeplywajacy przez styki ladunek, stad sa w
    stanie podac dokladnie ile ladunku zostalo. Przelaczenie akumulatora to
    kwestia malego tranzystora, najczesciej p-MOS, ktory odcina/wlacza dany
    akumulator. Moze on nawet byc w owym scalaku monitorujacym w aku. Takze
    z punktu widzenia elektroniki aparatu sprawa jest banalna.
    Mozna to rozwiazac na dziesiatki innych sposobow, ale zaden nie jest
    jakos szczegolnie skomplikowany, biarac pod uwage, ze i tak masz do
    dyspozycji procesor/dedykowany scalak, ktory tym moze dosyc
    inteligentnie sterowac.

  • 3. Data: 2009-03-14 11:48:41
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

    > Co rozumiesz przez szczegolnie skomplikowany?

    Nie wiem. :)
    Ale dziekuję, Twoja odpowiedź mi właściwie wszystko wyjaśniła.
    Dyskutowałem z jednym gościem czy aparat korzysta przy zasilaniu z jednego
    aku, czy z obu na raz. W menu aparatu jest opcja do podglądu stanu
    akumulatorów i tam jest zaznaczone, z którego aku aparat korzysta.
    Adwersarz twierdził, że taki układ, który by rozdzielał zasilanie, a
    jednocześnie mierzył stan naładowania aku, jest zbyt skomplikowany, żeby go
    zmieścić do gripa (pojemnika na baterie) w aparacie.
    Mnie sie jednak wydwało, że to nie jest w jakiś szczególny sposób
    skomplikowane i wystarczy jeden, czy nawet kilka scalaków, żeby
    bezproblemowo sterować takim zasilaniem.

  • 4. Data: 2009-03-14 13:16:19
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    zdyboo wrote:
    > Akumulatory są Li-Ion z trzema stykami, dwa to wiadomo + i -, trzeci
    > przekazuje do apratu informacje o stanie naładowania akumulatora,

    Jestes pewien tego ostatniego?:) Widzialem wiele konstrukcji, w ktorych
    trzeci styk tak naprawde nie byl wykorzystywany albo byl podlaczony do
    jakiegos termistora.

    k,

  • 5. Data: 2009-03-14 15:11:10
    Od: s...@g...com

    On 14 Mar, 14:16, "KILu" <b...@w...pl> wrote:
    > Jestes pewien tego ostatniego?:) Widzialem wiele konstrukcji, w ktorych
    > trzeci styk tak naprawde nie byl wykorzystywany albo byl podlaczony do
    > jakiegos termistora.

    "Smart battery", żadna nowość. Infolithium firmy Sony też tak mają, co
    mnie przyprawia o bardzo zły humor, bo bateria się zużyła, nowa
    kosztuje majątek, protokół komunikacji nie jest jawny, podróbki są do
    d..., a samych ogniw się nie da kupić w kraju.

  • 6. Data: 2009-03-15 08:23:06
    Od: cranky <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Mar 2009 09:29:26 +0000 (UTC), zdyboo napisał(a):

> [...]
    > skomplikowany? Przypominam o istnieniu trzeciego styku info z tego styku
    > nie korzysta ładowarka, jest wykorzystywany tylko w aparacie.

    Nie wiem jak to jest zrobione ale wystarczyłoby połączyć aku szeregowo i
    wyprpwadzić środek. Ładowarka ładowałaby oba szeregowo a aparat wybierał z
    czego sie zasila i sprawdzał napiecie na każdym.
    Jak znam soniak to prędzęja wpakują tam 5 mikroprocy niż pozwolą na
    podłożenie podróby ;((

  • 7. Data: 2009-03-15 10:16:48
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > czego sie zasila i sprawdzał napiecie na każdym.
    > Jak znam soniak to prędzęja wpakują tam 5 mikroprocy niż pozwolą na

    Ale jak Ty chcesz ładować te akumulatory, skoro nie masz styku
    środkowego??!! Serio chciałbyś je ładować szeregowo "na ślepo", bez
    mierzenia napięcia na każdym z ogniw?? To nie są NiCd, które możnabyło
    ładować prądem 0,1C do us****j śmierci, a Li-Ion!! Je trzeba traktować
    delikatnie!! Napięcię, przy którym wyłączane jest ładowanie (przełączane
    z const.I do const.U) określone jest z dokładnością rzędu 0,05V albo
    nawet lepiej!! Po przekroczeniu napięcia jednego akumulatora trzeba
    zacząć bocznikować go (jeśli drugi ma być nadal ładowany)... Z reguły
    jest to realizowane wewnątrz akumulatora... poszukaj sobie czegoś pod
    hasłem balancer :)...

    Pozdrawiam
    Konop