  • 1. Data: 2009-03-13 20:54:23
    Temat: podgrzewacz przepływowy a regulator mocy
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Witam

    mam na stanie podgrzewacz przepływowy DAFI 4.5kW firmy Formaster, i chciałem
    sie zapytać, czy ktoś go rozkręcał, i może mnie upewnić że będize on
    poprawnie współpracował z tyrystorowym regulatorem mocy. Wydaje mi się że
    tam niema nic poza grzałką i włącznikiem mechanicznym, żadnej elektroniki
    więc powinno być ok, ale wolałbym się wcześniej upewnic. Urządzenie jest
    jeszscze na gwarancji wiec wolałbym nie otwierać.

    Druga sprawa - czy przy tego rzędu mocach stosuje się jeszcze triaki? czy
    tylko tyrystory?

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 2. Data: 2009-03-13 21:25:11
    Temat: Re: podgrzewacz przepływowy a regulator mocy
    Od: BartekK <s...@N...org>

    nuclear2001 pisze:
> [...]
    > jeszscze na gwarancji wiec wolałbym nie otwierać.
    >
    > Druga sprawa - czy przy tego rzędu mocach stosuje się jeszcze triaki? czy
    A jesteś pewny że tam jest triak/tyrystor? W paru które rozbierałem był
    "brutalny stycznik" wyzwalany mechanicznie podciśnieniem na zwężce
    (wykrycie przepływu, czyli odkręcenie kranu) a nawet 2szt, załączające
    2gi stopień mocy.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-03-13 21:58:31
    Od: Padre <P...@n...net>

    > A jesteś pewny że tam jest triak/tyrystor? W paru które rozbierałem był

    Czytałeś posta na który odpisujesz? Chyba nie...

  • 4. Data: 2009-03-13 22:04:46
    Od: Padre <P...@n...net>

    nuclear2001 pisze:
> [...]
    > sie zapytać, czy ktoś go rozkręcał, i może mnie upewnić że będize on
    > poprawnie współpracował z tyrystorowym regulatorem mocy.

    Ciekawe co chcesz uzyskać, z mojej praktyki nawet 4,5kW ledwie pozwala
    uzyskać rozsądną ilość ciepłej wody. Sam mechanizm załączania jest na
    tyle prymitywny i ma taką histerezę że podgrzewacz z zasady pracuje
    dobrze przy jednym przepływie wody zbliżonym do maksymalnego.
    Zastosowanie regulatora elektronicznego wiązało by się z koniecznością
    wykrywania zdecydowanie mniejszego przepływu wody albo układu który
    stale utrzymywał by zadaną temperaturę korzystając wyłącznie z
    termistora wykrywającego przegrzanie ponad zadaną temperaturę po
    zatrzymaniu przepływu wody. Taka konstrukcja w wykonaniu amatorskim
    byłaby jednak mało bezpieczna.

  • 5. Data: 2009-03-13 22:12:45
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > ponad zadaną temperaturę po zatrzymaniu przepływu wody. Taka konstrukcja w
    > wykonaniu amatorskim byłaby jednak mało bezpieczna.

    głównym zamierzeniem jest dogrzewanie wody - zakres temperatur wody
    wjeściowej to 15-40 stopni, czujnik przepływu chcę zostawić bez zmian, moc
    regulować względem temperatury wody

  • 6. Data: 2009-03-14 00:20:48
    Od: Padre <P...@n...net>

    zakres temperatur wody
    > wjeściowej to 15-40 stopni

    czyżby z kolektora słonecznego?

  • 7. Data: 2009-03-14 11:25:36
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > zakres temperatur wody
    >
    > czyżby z kolektora słonecznego?

    prawie - z boilera ogrzewanego węglem - ciepła woda jest tylko wieczorami,
    bo nikt nie pali cały dzień a czasami przydałaby sie ciepła woda także o
    innej porze, chociażby zeby naczynia umyć

  • 8. Data: 2009-03-14 11:34:13
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > prawie - z boilera ogrzewanego węglem - ciepła woda jest tylko wieczorami,
    > bo nikt nie pali cały dzień a czasami przydałaby sie ciepła woda także o
    > innej porze, chociażby zeby naczynia umyć

    To jak masz bojler to nie prosciej wkrecic grzalke? Grzalki do tego celu
    z termostatem kupisz za mniej niz 100zl.

  • 9. Data: 2009-03-14 11:44:31
    Od: "l" <l...@l...la>

    Użytkownik "nuclear2001" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > mam na stanie podgrzewacz przepływowy DAFI 4.5kW firmy Formaster, i
    > chciałem

    W DAFIkach rzeczywiście jest niewiele
    Grzałka zamoczona w wodzie, potężne dwa styki włączane popychaczem od
    ciśnienia wody. Wszystko plastikowe.
    Możesz wg mnie swobodnie ograniczyć mu moc jakimś regulatorem klasy
    "ściemniacz" na triaku.
    Triaki na 20A są dostępne. Pospolity BTB24 (ew. BTA41) wystarczy. Pamiętaj o
    radiatorze. 40W gdzieś trzeba rozproszyć.

  • 10. Data: 2009-03-14 11:46:34
    Od: Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Mar 2009 12:34:13 +0100, T.M.F. napisał(a):
    > To jak masz bojler to nie prosciej wkrecic grzalke? Grzalki do tego celu
    > z termostatem kupisz za mniej niz 100zl.

    Tyle że to mało ekonomiczne - temperaturę w boilerze utrzymujesz cały czas,
    a przepływowy grzeje tylko w razie potrzeby.

    Marcin Stanisz

    "A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
    Terry Pratchett, "Truth"