  • 21. Data: 2022-09-11 04:13:03
    Temat: Re: znakowanie stali nierdzewnej
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    piątek, 9 września 2022 o 19:00:41 UTC-5 sundayman napisał(a):

    > elektroiskrowo byłoby pewnie OK.
    > No ale ręczne dłubanie nie bardzo mi pasuje.
    > A jakiś "dłubacz" CNC będzie drogi.

    Punce literowe drogie nie sa. 50-80-120pln. A frezarke cnc jako taka kupisz za
    1400pln.
    niby przebitka 14-20x ale roznica w nabiciu 100 seriali bedzie spora.

    > No niby można by to zrobić.
    > Tylko takich rzeczy "do zrobienia" to mam już na najbliższe 50 lat...

    Znamy ten syndrom.

  • 22. Data: 2022-09-11 11:15:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 11 września 2022 o 04:13:04 UTC+2 ptoki (ptoki) napisał(a):
    .

    > Punce literowe drogie nie sa. 50-80-120pln. A frezarke cnc jako taka kupisz za
    1400pln.
    A to jest coś warte:
    https://allegro.pl/oferta/cnc3018-pro-maszyna-do-gra
    werowania-11597576310?utm_medium=afiliacja&utm_sourc
    e=ctr&utm_campaign=bf1e2b9e-aa5a-4b56-8cfe-a103cc1bb
    482#

  • 23. Data: 2022-09-11 12:34:48
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 11.09.2022 o 11:15, Kris pisze:
> [...]
    werowania-11597576310?utm_medium=afiliacja&utm_sourc
    e=ctr&utm_campaign=bf1e2b9e-aa5a-4b56-8cfe-a103cc1bb

    A czytałeś opis? To jest do materiałów miękkich.

    MJ

  • 24. Data: 2022-09-11 16:50:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 11 września 2022 o 12:34:53 UTC+2 Michał Jankowski napisał(a):

    werowania-11597576310?utm_medium=afiliacja&utm_sourc
    e=ctr&utm_campaign=bf1e2b9e-aa5a-4b56-8cfe-a103cc1bb
    482#
    > A czytałeś opis? To jest do materiałów miękkich.

    Pytałem ogólnie czy to jest coś warte.
    A co miękkich/twardych to pewnie kwestia użycia odpowiedniego freza.

  • 25. Data: 2022-09-12 16:10:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Sep 2022 22:36:23 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Elektrolityczne trawienie np. w NaCl? 20 lat temu był popularny pewien
    > dziadek, który sobie tak wytrawiał ze stali sprężynowej zawory do
    > silników pulsacyjnych, w blasze na wylot. Gdy Arabowie wyburzyli dwa
    > budynki w Nowym Jorku, to dziadek przestał tak otwarcie dzielić się
    > wiedzą, ale ten wyglądający jak magia patent zapamiętałem. :-)

    W szkole średniej na warsztatach w ten sposób znakowaliśmy detale.
    Jak się ktoś rozpędził, to i ponad milimetr głębokości zdążyło wydrążyć.
    Gdyby zostawić na noc, to jeszcze głębiej.
    Nie pamiętam tylko, czy to był chlorek sodu, czy coś innego.

    O tym pisałem obok.

    Zresztą w książce "Między zabawą a chemią" lub jej bliźniaku "... a fizyką"
    (oraz wielu innych) takie procesy były opisywane. Było też o powlekaniu
    galwanicznym i podobnych procesach.

    A w starszych książkach, w tym w międzywojennych podręcznikach
    gimnazjalnych, były opisy jak zrobić proch albo nitroglicerynę.
    Mój profesor mechaniki i technologii mówił, że robiło się w szkole
    doświadczenia na własnoręcznie wyprodukowanej nitroglicerynie.

    Teraz pewnie już takich zajęć nie ma.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2022-09-12 17:28:23
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    niedziela, 11 września 2022 o 04:15:54 UTC-5 Kris napisał(a):
> [...]
    werowania-11597576310?utm_medium=afiliacja&utm_sourc
    e=ctr&utm_campaign=bf1e2b9e-aa5a-4b56-8cfe-a103cc1bb

    Nie widze czy te chassis to plastik czy aluminium. Opis tez taki zgrubny.
    Jak alu to sie nada do grawerowana nawet w metalu. Jak plastik to cos tam postrugasz
    ale nie wiem na ile rezultat bedzie ok i czy sie frezy nie beda lamac.
    Ale jak zalozysz okrutnie mocny laser to porobisz bo wtedy nie trzeba sztywnosci
    konstrukcji.

  • 27. Data: 2022-09-12 17:52:37
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.09.2022 o 16:10, Adam pisze:
    [...]
> [...]
    > Gdyby zostawić na noc, to jeszcze głębiej.
    > Nie pamiętam tylko, czy to był chlorek sodu, czy coś innego.

    Chodzi mi po głowie, że chlorek sodu z wodorotlenkiem sodu. Ale tylko
    chodzi mi po głowie :-)

    Paweł

  • 28. Data: 2022-09-12 19:40:59
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Okazuje się, że Panchińczyk na aliexpress sprzedaje sterowaną komputerem
    znakowarkę mikropunktową za około 2000 zł.

    No to nie jest cena kosmiczna. Pytanie tylko muszę zadać Panchińczyk,
    czy to się nada do nierdzewki.