  • 1. Data: 2013-12-11 11:46:28
    Temat: 13-latek - Arduino czy Raspbery Pi
    Od: i...@a...pl

    czesc,

    chcialbym swojemu synowi kupic (pod choinke) plytke ewaluacyjna "jego
    umysl" aby mogl sie troche pouczyc programowac na zywca: zapalnie
    diony po nacisnieciu guzika, wyswietlanie napisow w zaleznosci...mala
    stacja pogodowa i wiele innych prostych projektow. Przy okazji moglby
    sie nauczyc lutowac proste plytki....itp.

    Arduino czy Raspbery PI ?? Jedno i drugie jest na tyle zadomowione, ze
    projektow roznej masci miliony. Cena Arduino mniejsza, ale jakby sie
    chcialo dolozyc LAN...to pewnie wyjdzie na to samo. Malinka to armata
    w porownaniu do Arduino, ale da sie na niej robic multimedia.

    Oczywiscie tez ma GPIO i tam tez mozna podlaczac dodatkowe plytki.
    Cena 200-300 zl. Chcialbym kupic "mainboard" i dodatki aby bylo mozna
    czyms sie pobawic: wyswietlacz, plytka z guziczkami, moze jakies
    czujniki itp. Do Arduino to jakos to widze a co Malinka?

  • 2. Data: 2013-12-11 12:13:42
    Temat: Re: 13-latek - Arduino czy Raspbery Pi
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Wed, 11 Dec 2013, i...@a...pl wrote:

> [...]
    > stacja pogodowa i wiele innych prostych projektow. Przy okazji moglby
    > sie nauczyc lutowac proste plytki....itp.

    Będziesz stał nad nim i niedopuszczał do każdej głupoty czy dasz mu się
    uczyć na błędach?
    Bo jak ma sobie samemu grzebać, podłączać zasilanie odwrotnie,
    zwierać, ledy bez oporników, pierdyliard ledów aż procek będzie czerwony,
    silniczki itp, to tylko Arduino - jest bardziej odporne na takie rzeczy,
    a wymiana procka to kilka zł.

    > ... ale jakby sie
    > chcialo dolozyc LAN...to pewnie wyjdzie na to samo. Malinka to armata
    > w porownaniu do Arduino, ale da sie na niej robic multimedia.

    Nie zagalopowałeś się za bardzo? :-)
    Chyba, że chcesz sobie kupić:-)

    Do Arduino (celuj w Atmega328 w podstawce) kup jeszcze miernik,
    programator usbasp (czymś trzeba zaprogramować bootloader w nowym scalaku
    jak spali stary), płytkę stykową, kilo kabelków i książkę po polsku.

    Całkiem fajna niedawno wyszła:
    http://helion.pl/ksiazki/arduino-65-praktycznych-pro
    jektow-john-boxall,ardupp.htm

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 3. Data: 2013-12-11 12:44:05
    Od: i...@a...pl

    On Wed, 11 Dec 2013 12:13:42 +0100, Marek Wodzinski
    <m...@O...mamy.to> wrote:

> [...]
    >programator usbasp (czymś trzeba zaprogramować bootloader w nowym scalaku
    >jak spali stary), płytkę stykową, kilo kabelków i książkę po polsku.

    co do procka w podstawce to masz racje....

    Wiec w takim razie twoja propozycja na zestaw (arduino + dodatki)
    powiedzmy ze do 200 zl.

  • 4. Data: 2013-12-11 12:53:56
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2013-12-11 11:46, i...@a...pl pisze:
    > Arduino czy Raspbery PI ??

    Jako użytkownik RPI nie widzę go w roli zabawki o nauki dla dziecka.
    Z Arduino miałem styk tylko oglądając różne rozwiązania i moduły w sieci
    i wydaje mi się że nadaje się on do zabaw w stylu "zróbmy coś głupiego a
    może śmiesznego, niech miga i brzęczy...". Czyli do stylu w jakim
    najlepiej dzieci przyswajają wiedzę.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2013-12-11 19:02:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > stacja pogodowa i wiele innych prostych projektow. Przy okazji moglby
    > sie nauczyc lutowac proste plytki....itp.

    W przypadku RPi będzie się musiał najpierw nauczyć jako-takiej obsługi
    Linuksa, zanim zabierze się za jakieś projekty. W przypadku Arduino
    będzie mógł od razu zabrać się za pisanie prostych programów w języku
    zbliżonym do C.
    W Arduino wszystko jest generalnie proste. Masz jedno środowisko, jeden
    język, kompatybilne biblioteki i peryferia. W przypadku RPi problemem
    dla całkowicie początkującej osoby może być różnorodność rozwiązań,
    która może nieco zaciemnić obraz. Bo syn raz trafi na przykład napisany
    w Pythonie, a innym razem na coś zrobionego w C.

    Nie wspomnę już oczywiście o tym, że zepsute Arduino łatwo można
    naprawić, a uszkodzona Malinka w wielu przypadkach może nadawać się już
    tylko do wyrzucenia...

  • 6. Data: 2013-12-11 19:21:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-12-11 11:46, i...@a...pl wrote:
    > Przy okazji moglby
    > sie nauczyc lutowac proste plytki....itp.
    > Arduino czy Raspbery PI ??

    Arduino to *jeszcze* elektronika. Pi to *już* komputer. W dodatku
    różniący się od PC jedynie nieistotnymi szczegółami.

    > a co Malinka?

    Jak do zabawy we wlane projekty to zainwestuj w arduino, a jeszcze
    lepiej kup płytkę z uC i wyświetlaczami, przyciskami i innymi pierdołami
    zamiast bawić się w klocki. Bedzie lepsze niż a choćby dlatego że start
    jest natychmiastowy. Pierwsze z brzegu:

    http://tinyurl.com/nvhykj5

  • 7. Data: 2013-12-11 19:36:51
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    pewnie wiesz co wychodzi z ustawiania... europa globalna.

  • 8. Data: 2013-12-11 21:01:25
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 12/11/2013 12:44 PM, i...@a...pl wrote:

    jektow-john-boxall,ardupp.htm

    > co do procka w podstawce to masz racje....
    >
    > Wiec w takim razie twoja propozycja na zestaw (arduino + dodatki)
    > powiedzmy ze do 200 zl.

    Jakiś zestaw z Arduino Uno, np.
    http://allegro.pl/uno-r3-mega-starter-kit-fv-for-ard
    uino-gw-i3787360959.html
    Do tego miernik i książka. Na stronie Heliona można ściągnąć programy z
    tych projektów i zobaczyć jakie układy są do zrobienia, więc można też
    zacząć od gołego Uno (klon za 50zł) + płytka stykowa + kabelki i
    dokupować resztę w zależności o lekcji.

  • 9. Data: 2013-12-12 00:19:05
    Od: "Piotr Bulba" <p...@r...net.pl>

    <i...@a...pl> wrote in message
    > czesc,
    >
    > chcialbym swojemu synowi kupic (pod choinke) plytke ewaluacyjna

    Moxe kup mu Playboy'a?

    --
    ---

  • 10. Data: 2013-12-12 10:16:36