  • 1. Data: 2011-02-27 15:31:40
    Temat: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    Witajcie. Mam do dyspozycji dwa dyski SATA firmy Hitachi:

    Model Family: Hitachi Deskstar 7K1000.C
    Device Model: Hitachi HDS721010CLA332
    1,000,204,886,016 bytes - 1TB
    32MB wewn. cache
    średnia prędkość odczytu 113,1MB/s
    średni czas dostępu: 14,3ms

    oraz

    Model Family: Hitachi Deskstar 7K1000.B
    Device Model: Hitachi HDT721010SLA360
    1,000,204,886,016 bytes - 1TB
    16MB wewn. cache
    Testy wydajności:
    średnia prędkość odczytu 91,2MB/s
    średni czas dostępu: 13,7ms

    Oba prawie nowe, 0 bad sektorów, stan SMART bardzo dobry, liczba godzin
    online niska.
    Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco
    szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
    dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym
    przypadku? Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1, czy LVM jakiś (nie
    znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje? zamierzam tam
    zainstalować Linuksa i Windows). Czy ze względu na różnice w wydajności
    dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
    prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i
    podpowiedzi.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 2. Data: 2011-02-27 16:04:36
    Temat: Re: 2 dyski i RAID - robić czy nie robić
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "pioruns" napisał w wiadomości grup
    > Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
    > dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym
    > przypadku?

    Nie jest to prawdą. Możesz inne modele innych producentów z inną pojemnością.

    > Jeśli tak, to jaki robić: RAID 0, RAID 1,

    Co wymagasz? Większej niezawodności, czy szybkości działani?

    czy LVM jakiś (nie
    > znam się, nie wiem, czy Windows 7 to obsługuje?

    Skoro miał win 2000 to czemu seven miałby nie obsługiwać?

    > Czy ze względu na różnice w wydajności
    > dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
    > prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i
    > podpowiedzi.

    Jak zrobisz raid0 to będzie wzrost wydajności.

  • 3. Data: 2011-03-02 13:42:51
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.02.2011 16:31, pioruns pisze:

    > Pierwszy dysk z racji ulepszeń (linia C) oraz 32MB cache, jest nieco
    > szybszy. Wiem, że RAID powinno się robić przy takich samych modelach
    > dysków, jednak zastanawiam się, czy nie udało by się tego nagiąć w tym

    Bez przesady...

> [...]
    > dysków będzie nadal jakiś przyrost, w porównaniu z zainstalowaniem po
    > prostu systemu na szybszym dysku, bez RAID? Proszę o wasze opinie i

    A co chcesz uzyskać, bo wersje macierzy, o które się pytasz, służą do
    skrajnie odmiennych celów.

    Jeśli chcesz mieć jeden duży dysk (JBOD) - łączysz dwa dyski w jeden
    duży. Ale generalnie nie polecam, bo jak ci jeden padnie, to ryzykujesz
    utratę wszystkich danych.

    RAID0 to tzw. stripping - dostajesz jeden duży dysk
    zapisywany/odczytywany "na zmianę". Tego zdecydowanie nie polecam, bo
    nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
    jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

    Z kolei RAID1 to praca dysków w tandemie i głównym celem tego
    rozwiązania jest zabezpieczenie danych przed awarią sprzętu. W
    zależności od okoliczności i implementacji możesz mieć zysk na odczycie
    jak w RAID0 (tak samo teoretyczny) lub ryzyko spowolnienia przy
    zapisywaniu (przy rozwiązaniu stricte programowym).

  • 4. Data: 2011-03-03 23:27:54
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100, Andrzej Ława napisał(a):

    (ciach...)
> [...]
    > nie dość, że zysk często będzie tylko teoretyczny, to jeszcze padnięcie
    > jednego dysku _gwarantuje_ utratę wszystkich danych.

    Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?

    (ciach...)

    [ Fotografia żony w portfelu przypomina, że zamiast niej mogłoby być ]
    [ w tym miejscu znacznie więcej pieniędzy. (JoeMonster.org) ]

  • 5. Data: 2011-03-04 07:55:05
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-04 00:27, Przemysław Ryk wrote:
    > Dnia Wed, 02 Mar 2011 14:42:51 +0100, Andrzej Ława napisał(a):
    >
    > (ciach...)

    To niejako naturalne, awaria jednego dysku bez raidu tez gwarantuje
    utrate danych. Raid 0 tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia
    wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu),
    odnosnie bezpieczenstwa - standardem jest tzw. backup danych ;)

    > Co chciałeś powiedzieć pisząc, że "zysk często będzie tylko teoretyczny"?

    Dołączam się do pytania.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 6. Data: 2011-03-04 08:10:30
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
    >To niejako naturalne, awaria jednego dysku bez raidu tez gwarantuje
    >utrate danych. Raid 0

    [...], który nie jest RAID-em, dodajmy.

    >tworzy sie w pewnym konkretnym celu -> zwiekszenia
    >wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu),

    To się wcale tak wszystko wprost nie przekłada.

    >Dołączam się do pytania.

    Stripping daje zysk w sytuacjach, w których masz ciągłe odczyty dużych
    bloków danych (np. obróbka video). W pozostałych zysk jest zwykle
    niezauważalny.

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
    \ K...@e...eu.org /

  • 7. Data: 2011-03-04 08:27:20
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 04.03.2011 08:55, Rafał Łukawski pisze:

> [...]
    > wydajnosci pamieci masowej (zapis + odczyt -> transfer + czas dostepu),
    > odnosnie bezpieczenstwa - standardem jest tzw. backup danych ;)

    Dlatego się pytałem, co chce uzyskać.

    > Dołączam się do pytania.

    Zależnie od zastosowania, zastosowanych interfejsów, kontrolera i całej
    reszty systemu/komputera, to nie dysk może być wąskim gardłem.

    A przy pewnych układach plików może się zdarzyć, że i tak będzie czytał
    tylko z jednego dysku/zapisywał na jednym dysku.

    To dla RAID0. W przypadku RAID1 wiele zależy od konkretnej implementacji
    - teoretycznie możliwe jest, że przy odczycie kontroler RAID będzie
    odczytywał na zmianę z obu dysków, ale nie zawsze jest to implementowane.

    Generalnie bez informacji do czego to ma być - ciężko powiedzieć.

  • 8. Data: 2011-03-04 09:59:19
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-04 09:10, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Rafał Łukawski"
    >
    > [...], który nie jest RAID-em, dodajmy.

    > To się wcale tak wszystko wprost nie przekłada.

    Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach.
    Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w
    ladowaniu windowsow.

    Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana
    konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow).
    W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

    > Stripping daje zysk w sytuacjach, w których masz ciągłe odczyty dużych
    > bloków danych (np. obróbka video). W pozostałych zysk jest zwykle
    > niezauważalny.

    uzasadnianie obrobka wideo jest moim zdaniem nietrafione. oczywiscie to
    tez przyspiesz, ale takze sprawdzi sie w innych domowych zastosowaniach
    jak po prostu ladowanie systemu/aplikacji.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 9. Data: 2011-03-04 10:12:42
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Rafał Łukawski napisa?(a):

    > Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach.
    > Lata temu zrobilem raida (stripe) na 2x80, na owe czasy to byl szok w
    > ladowaniu windowsow.

    O owych czasach praca zgrubsza polegala na tym, ze co jakis czas
    ladowalo sie cos z dysku lub zapisywalo sie cos na dysk. Dzis, kiedy na
    raz dziala kilka a czasem nawet kilkanascie aplikacji, i kazda z nich
    praktycznie caly czas cos odczytuje i zapisuje taki raid0 moze byc wrecz
    ograniczeniem. IMO lepiej sie sprawdzi trzymanie systemu, plikow
    tymaczasowych i danych na roznych dyskach.

    > Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana
    > konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow).
    > W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

    To jednak zupelnie inne zastosowanie od omawianego raid0 na ktorym stoi
    cale oprogramowanie domowego komputera.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 10. Data: 2011-03-04 10:19:48
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Rafał Łukawski"
    >Moim zdaniem statystycznie user bedzie zadowolony w 99% przypadkach.

    Ale wiesz, że zadowolenie użytkownika nie jest koniecznie zależne
    bezpośrednio od jakiegokolwiek mierzalnego parametru? Czasem to po
    prostu efekt placebo.

    >Raid 0 (albo bardziej raid1+0) jest najczesciej wykorzystywana
    >konfiguracja dla baz danych (bardzo duzo *losowych* odczytow i zapisow).
    >W najwiekszych systemach w Polsce, wiec

    Więc nic. W największych systemach stosuje się rozwiązania na zupełnie
    innym poziomie abstrakcji niż RAID.

    Niezauważalnie.

    --
    `b K...@e...eu.org d'