  • 1. Data: 2014-11-30 12:39:06
    Temat: AWS-7 - kolory przewodów mikrotelefonu
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    Dzień dobry,

    na początek żarcik, którym poczęstował nas kiedyś na studiach doktor prowadzący
    laboratoria z sieci telekomunikacyjnych.
    Czym się różni informatyk od inżyniera łączności?
    Informatyk podnosi słuchawkę, a inżynier łączności podnosi mikrotelefon.
    (Karol Strasburger się uśmiecha.)

    A teraz do rzeczy.
    Dostałem od kolegi stos części, z których udało się skompletować automat AWS-7.
    Próbuję zmontowany automat teraz uruchomić. Jest podłączony kawałkiem do bramki VoIP,
    na której jest aktywny analogowy port telefoniczny.
    Kiedy podnoszę słu... yyy.. mikrotelefon AWSa, mam głucho, ale linia na bramce
    podnosi się do pracy.
    Kiedy wywołuję numer skonfigurowany na bramce, AWS dzwoni. Podniesienie mikrotelefonu
    powoduje odebranie połączenia, natomiast nie mam fonii w żadną stronę.

    Wskazanie pada na uszkodzenie wkładek mikrotelefonu lub jego niewłaściwe podłączenie.

    Razem ze stosem części dostałem instrukcję serwisową wydaną przez Telkom-Telos,
    niestety kolory przewodów do słuchawki nie są oznaczone. Próbowałem wszystkich
    możliwych kombinacji ich podłączenia pod zaciski, ale nie było różnicy.
    Korpus słuchawki jest rozbieralny, ale nie mam odpowiednich narzędzi, żeby to zrobić.
    Są tam śrubki na wkrętak widełkowy (chyba tak to się nazywa), poza tym są skorodowane
    i może nie być łatwo je wykręcić.

    Czy Szanowni Grupowicze mają może jakieś sugestie co do weryfikacji sprawności
    słuchawki i jej wkładek? Które pary przewodów (do wyboru są czerwony, niebieski,
    biały, zielony) odpowiadają za mikrofon, a które za głośnik?
    Które zaciski na płycie głównej AWSa są do czego? Oznaczone są cyframi 1, 2, 3 i 4.
    Powinienem na omomierzu widzieć jakieś charakterystyczne wartości oporności?
    Wiem, że najlepiej byłoby podłączyć inną słuchawkę, ale z relacji kolegi, od którego
    dostałem te graty, wynika, że one mają jakieś specjalne wkładki przystosowane do
    pracy w warunkach zewnętrznych i inne wkładki nie będą działać. O drugą słuchawkę do
    AWSa, szczególnie taką, co do której nie miałbym wątpliwości, będzie ciężko.

    Dziękuję, pozdrawiam,
    Jacek

  • 2. Data: 2014-12-02 20:30:41
    Temat: Re: AWS-7 - kolory przewodów mikrotelefonu
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    Coś głucho na Grupie...

    Udało mi się z dużą dozą pewności stwierdzić, że słuchawka i jej przewody są sprawne,
    przyporządkować pary do mikrofonu (czerwony+niebieski) i głośnika (biały+zielony).
    Niestety nadal nie mam fonii.
    Czy może tak być, że AWS czeka na impuls 16kHz z centrali, aby odblokować tor audio?
    Czy w przypadku rozmowy przychodzącej też tak może być? Moja bramka jest bardzo
    prosta i niestety nie potrafi teletaksy.

    Pozdrawiam,
    js

  • 3. Data: 2014-12-03 15:00:23
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek Skórzewski" <j...@g...com> napisał w
    wiadomości news:43fd776c-35e0-4df0-a38d-f71fb9b981d3@googlegrou
    ps.com...
[...]

    =========

    Nie znam tego "aparata", ale szukałbym tak, że ustaliłbym, na których pinach
    jest głos, bo przecież musisz jakoś wiedzieć, czy się dodzwoniłeś i czy masz
    czekać na zgłoszenie abonenta, czy masz ponowić łączenie.
    Być może dźwięk będziesz miał na więcej, niż jednej kombinacji, to ustal tę,
    która nie ma składowej stałej i tam przyłącz słuchawkę, a na pozostałe dwa
    piny mikrofon. Jest prawdopodobne, że to zadziała. Fajnie, gdybyś miał
    schemat, ja niestety nie mam, ani też układu przed oczami, więc mogę tylko
    mocno i luźno "gdybać", co z czym.
    Nie sądzę, aby przyczyną był brak teletaksy, przecież musi być możliwość
    dodzwonienia się do służb alarmowych, a te są bezpłatne i ttaxa raczej nie
    pójdzie, conajwyżej rozepnie po jakimś czasie. Urmety stosowały inny wybieg
    na przychodzące, po odebraniu emitowały w stronę centrali jakąś cyfrę,
    kierującą ją w pizdu i dopiero włączały mikrofon, zabezpieczenie przeciw
    sztuczce z 974 na centralach Systemu 12.
    Może też być uszkodzony jakiś moduł, dlatego jest moja sugestia, aby
    sprawdzić na jego wyjściu, czy w ogóle daje jakiekolwiek audio, żeby nie
    kombinować z przełączaniem przewodów, jeśli jest to bezprzedmiotowe.

    --
    Biorę udział w projekcie SamKnows, jeśli masz szybkie łacze i chcesz
    dołączyć, kliknij obok... I participate in the SamKnows project, if you

  • 4. Data: 2014-12-05 11:48:09
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    Dziękuję za odzew!

    Dzięki instrukcji serwisowej złącza do podłączenia toru mikrofonu i głośnika mam
    zidentyfikowane na płycie głównej. Tak mi się przynajmniej wydaje - są oznaczenia M1,
    M2 i S1, S2 na schemacie układu rozmównego.

    Niestety nadal nie ma efektu. Mam chyba jeszcze jedną płytę główną w równie
    niewiadomym stanie, co ta obecna. Podmienię, sprawdzę, co się stanie.

    W najgorszym przypadku mam ładny, intrygujący mebel...

    Pozdrawiam,
    js

  • 5. Data: 2014-12-05 17:50:13
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek Skórzewski" <j...@g...com> napisał w
    wiadomości news:4b03ca04-edc9-4dc0-9d8f-e1b1a0ec50ce@googlegrou
    ps.com...
    Dziękuję za odzew!

    (...)

    Ano - po prostu upewnić się, czy jest sens działania - jeśli moduł
    wypadaczył, to rzeczywiście, masz ino mebel tylko. Ostatecznie można by
    próbować wstawić jakiś prostszy układ, pozbawiając się niestety części jego
    właściwości... Ale mógłby być normalnym telefonem po prostu, a wrzutnik
    przerobić na skarbonkę, gdzie by wrzucało się drobniaki po zakupach...

  • 6. Data: 2014-12-06 22:58:20
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    W dniu piątek, 5 grudnia 2014 17:50:29 UTC+1 użytkownik ACMM-033 napisał:
> [...]
    > właściwości... Ale mógłby być normalnym telefonem po prostu, a wrzutnik
    > przerobić na skarbonkę, gdzie by wrzucało się drobniaki po zakupach...

    Niestety jednak nie mam w zapasie drugiej płyty głównej. Coś mi się musiało pomylić.
    Szkoda.
    Może przebrnę przez instrukcję serwisową i coś przyjdzie mi do głowy. Pisał ją chyba
    pasjonat układów cyfrowych - dominują opisy lawinowo zmieniających się stanów
    logicznych na wejściach i wyjściach kolejnych przrzutników. Ale jest też sporo opisów
    procedur pomiarowych i weryfikacji sprawności poszczególnych bloków funkcjonalnych.
    Nie do pomyślenia w dzisiejszych czasach. Zupełnie tak, jakby napisali: "kliencie,
    serwisuj sobie sam, nie zawracaj nam gitary".
    W sumie już dawno chciałem kupić jakiś prosty generator i oscyloskop...

    Pozdrawiam,
    js

  • 7. Data: 2014-12-07 11:08:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Nov 2014 03:39:06 -0800 (PST), Jacek Skórzewski
> [...]
    mikrotelefonu powoduje odebranie połączenia, natomiast nie mam fonii w żadną stronę.

    O ile kojarze, to w poznych wersjach tak jakos bylo - tor mikrotelefu
    byl zamkniety do czasu sprawdzenia karty, co by publika nie probowala
    dialerow roznych.

    Sprobuj 997 wykrecic ... ale tez moze nie pomoc, jesli to centrala ma
    odblokowac zdalnie.

    > Które zaciski na płycie głównej AWSa są do czego? Oznaczone są cyframi 1, 2, 3 i 4.

    > Powinienem na omomierzu widzieć jakieś charakterystyczne wartości oporności?

    Na zaciskach do mikrofonu powinno sie pojawic napiecie ..

    J.

  • 8. Data: 2014-12-07 11:11:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Dec 2014 02:48:09 -0800 (PST), Jacek Skórzewski
> [...]
    > głośnika mam zidentyfikowane na płycie głównej. Tak mi się
    > przynajmniej wydaje - są oznaczenia M1, M2 i S1, S2 na schemacie

    Jeszcze drobiazg - jesli mt ma mikrofon elekretowy, to moze byc
    istotne na ktorym zacisku + a na ktorym -.
    Sluchawce powinno byc wszystko jedno.

    J.

  • 9. Data: 2014-12-07 11:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Dec 2014 13:58:20 -0800 (PST), Jacek Skórzewski
> [...]
    > dzisiejszych czasach. Zupełnie tak, jakby napisali: "kliencie,
    > serwisuj sobie sam, nie zawracaj nam gitary".

    bardzo mozliwe. Na specjalne zyczenie TPSA.
    No bo normalnie to "naprawe wykonuje sie przez wymiane plyty glownej".

    > W sumie już dawno
    > chciałem kupić jakiś prosty generator i oscyloskop...

    Do sprawdzenia toru audio to jakas sluchawka wystarczy.

    J.

  • 10. Data: 2014-12-07 11:57:55
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    W dniu niedziela, 7 grudnia 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > O ile kojarze, to w poznych wersjach tak jakos bylo - tor mikrotelefu
    > byl zamkniety do czasu sprawdzenia karty, co by publika nie probowala

    W TSP-91, czyli niebieskim Urmecie, to jasne. Ale mi chodzi o "dużego" żetonowca
    AWS-7.

    > Sprobuj 997 wykrecic ... ale tez moze nie pomoc, jesli to centrala ma
    > odblokowac zdalnie.

    Próbowałem. Cisza głucha.

    Pozdrawiam,
    js