  • 11. Data: 2020-05-11 01:12:59
    Temat: Re: Akumulatorki AA i AAA Eneloop
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 5eb86e7f$0$537$6...@n...neostrada.pl

    > Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)

    Miałem coś (Diskmen Philipsa lub MiniDisc Sonego) ładujący powyżej 1.55 V.
    Kiedyś o tym pisałem -- dziś niewiele pamiętam poza tym, że napięciowo
    wysoko sięgał.

    > mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem spada wolniej.

    W tym problem, by spadało tak samo w każdym z tej samej partii niepolitycznej.

    > Akumulatorki się samorozładowują.

    Nie eneloopy. ;)

    > W różnym tempie. "Fabricznie" naładowane
    > na półce mogą mieć różne napięcia.

    > To pojemniść pełnego cyklu rozładuj-ładuj?

    Oczywiście nie -- jedynie doładowałem do pełna.
    Tych akumulatorków zazwyczaj nie trzeba ,,docierać'',
    więc ich nie rozładowuję bez potrzeby.

    > Nie wiem jak teraz, kiedyś NiMh dopiero po ok. 3-4 pełnych
    > cyklach nabierały pełnej pojemności, za 1. razem mogły
    > mieć np. 70%. Potwierdzone na "batoniku" 4xAA do starej
    > Motorolki.

    > Sprawność ładowania NiMh to ok. 70% przy prądzie Q10 (jak
    > kto woli C/10) czyli ładowania prądem 10x mniejszym od
    > pojemności w Ah (stąd słynne ładować 14 godzin).
    > Zależy od prądu, przy większym sprawność nieco rośnie

    Zwłaszcza wtedy, gdy się gotują. ;)
    Są optymalne warunki zarówno ładowania jak i rozładowywania.
    Akumulatorki eneloop nie rozładowują się samoistnie zbyt
    szybko -- więc ładowanie małym prądem jest korzystniejsze
    niż dużym.

    > (dla nowych bo w starszych więcej traci na rez. wewn.)

    > Lub ma większą rezystancję wewn. ładowarka szybciej przestała
    > ładować. Wiem, że ładowarki mogą działać na -dV ale przy małym
    > prądzie ładowania jest słabo wykrywalne, być może ładowarka
    > posiłkuje się czasem płaskiego wykresu napięcia lub samym napięciem.

    Ponoć wszystkim:
    - czasem
    - temperaturą
    - spadkiem napięcia
    - napięciem
    (powyżej 2 V nie ładują i poniżej 1 V chyba też)

    > Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
    > z tej sameh serii.

    Z mojego doświadczenia -- nikłe!
    Mam akumulatorki eneloop w różnym stanie -- po różnych
    przeżyciach, ;) ale komplety (pracujące szeregowo zawsze
    razem i ładowane albo szeregowo razem, albo równolegle do
    pełna wyżej opisaną ładowarką) są wyrównane napięciowo do
    tysięcznych części V!

    > A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
    > pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
    > po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
    > się bardziej niż 1mV (!).

    U mnie tak jest tylko z eneloopami.
    (pracującymi razem -- bo mam różne czwórki czy parki...)
    Tak jest, czy raczej -- tak było, bo z dawnych różności
    niewiele zostało niedobitków... Parki innych firm tak
    rozjeżdżały się, że jeden z parki pracuje do dziś a po
    drugim z tejże parki może nie być u mnie śladu od 10 lat...

    Zacząłem zabawę z tymi (najpierw z NiCd; AA NiCd miały
    raptem 500 mAh) akumulatorkami na dobre w drugiej połowie
    lat osiemdziesiątych -- wcześniej miałem z nimi do czynienia
    sporadycznie. Ładowałem zwykle ładowarkami rzekomo (może
    i naprawdę) indywidualnie traktującymi każdy akumulatorek...
    Producent zapewniał, że akumulatorków nie trzeba wyjmować
    czy doglądać po naładowaniu -- że mogą zostać w ładowarce
    do czasu, gdy będą potrzebne... Nie zauważyłem, by tamte
    ładowarki (miałem dwie takie same) dawały akumulatorkom
    zbyt duże napięcie. Prąd ładowania wg producenta wynosił
    50 mA, co miało naładować do pełna 500 mAh akumulatorki
    w 14 godzin.

    Poza tymi ładowarkami ładowałem bezpośrednio w urządzeniach
    (telefonie Motoroli, minidiscu, discmanie...) szeregowo -- tak,
    jak pracowały...

    > Do czasu gdy mi się radyjko włączyło w tym ustrojstwie
    > i wyssało do ułamka wolta.

    > Jeden tak głębokie rozładowanie zniósł gorzej. Stracił
    > pojemność bardziej, zyskał więcej rezystancji wewn.,
    > padł wcześniej.

    > Następna parka od razu rózniła się o kilkanaście mV
    > i tak już do końca (ten o wyższym napięciu padł wcześniej).

    Padały stopniowo czy nagle? -- u mnie raczej nagle i niespodziewanie!
    Ze szwankującej parki czy czwórki wypadał jeden a reszta była jakoś
    inaczej kompletowana...

    Z eneloopami nie miałem takich cyrków -- poza jednym, który mam do tej pory!
    W tym jednym jest dziura (czy nawet dwie dziury) na samym dole, na minusie...
    Prawie wcale nie pracował!!!

    Już wtedy, gdy kupowałem eneloopy, kupiłem raz jakieś chińskie
    Panasoncki AAA osiem sztuk -- padły już wszystkie poza tymi,
    które utopiłem razem z pulsoksymetrem, który spadł mi z palca
    do wody...

    Tak Bóg ukarał głupotę -- wówczas wiedziałem już, że z akumulatorków
    AA/AAA NiMH nie warto niczego kupować poza Sanyo i poza eneloopami!
    Pamiętam sklep, w którym kupiłem te Panasonicki!

    O eneloopach najpierw czytałem, później długo czekałem na nie
    aż wreszcie w FotoJokerze w Auchan na Produkcyjnej w Białymstoku
    (same W?) dziewczyna powiedziała, że niedługo będą i będą
    w ,,normalnej'' cenie... Wkrótce do nich dokupiłem ładowarkę,
    która jest ze mną do dzisiaj...

    Najniższy, ale kombinowany (trzeba ustawić pojemność akumulatorka
    na 500 mA) prąd ładowania to 50 mA, ale normalnie najniższy to 200 mA.
    Najwyższy to chyba 20 A. :) Najniższy rozładowania to 100 mA. Domyślnie
    ładowarka ustawia 1 A na ładowanie, co zmniejszam do 200 mA.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 12. Data: 2020-05-11 03:14:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" 5eb86e48$1$515$6...@n...neostrada.pl

    : Lepiej kupować LADDA z Ikei, to Eneloopy Pro za to tańsze o połowę.

    Czarne eneloopy? -- mają większą pojemność i mniejszą żywotność
    od białych. Najlepiej chyba spośród eneloop wypadają niebieskie
    -- mała pojemność, niska cena i dużo cykli.

    Czytałem kiedyś, że Ikea sprzedaje eneloopy pod własnym markami.

    Ikea, Lidl itd... Trzeba tylko dobrze ;) trafić -- 'Pilos' to po
    niemiecku 'nabiał'. Można pod tą nazwą trafić i na Łaciate z Grajewa
    (uznawane za najlepsze w Polsce, a może i na świecie) i na inne...
    (akurat polskie mleko jest ogólnie dobre)

    Widziałem wiele bardzo dobrych akumulatorków umieszczonych
    w newralgicznych okolicznościach/miejscach pod różnymi markami
    -- ale w rzeczy samej były to akumulatorki produkowane przez
    Sanyo. Przez wiele lat określenie 'Sanyo' było synonimem
    akumulatorków z najwyższej półki!

    Żaden z białych eneloopów Sanyo mnie nie zawiódł w jakichkolwiek
    warunkach. (mrozy, wysokie prądy rozładunku, głębokie rozładunki,
    lutowanie/chwilowe_punktowe_przegrzanie...) Tylko jeden eneloop
    (Panasonicka, nie Sanyo) u mnie zbiesił się bez jakiejkolwiek
    widocznej przyczyny, i to wkrótce po kupnie w Karliku, zanim
    zapracował na siebie... Diabli wiedzą, ;) ile tego miałem!
    Ile pożyczyłem tak, że nie odzyskałem, ile oddałem w prezentach,
    ile gdzieś leży zapomnianych... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2020-05-12 19:07:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eb8a725$0$560$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > zapracował na siebie... Diabli wiedzą, ;) ile tego miałem!
    > Ile pożyczyłem tak, że nie odzyskałem, ile oddałem w prezentach,

    Padł jeden AAA Sanyo eneloop pracujący w parce -- dziś go wykryłem
    i wywaliłem, bo nie dał się ani ładować, ani rozładować w ładowarce.
    Na obudowie, pół cm od dołu (plus jest na górze) ma drobny/delikatny
    wgniot, ale nie twierdzę, że to uderzenie skorciło życie.

    Trudno mi zgadnąć, ile mógł mieć za sobą cykli. Prawdopodobnie był
    qpiony kilkanaście lat temu w Baltrade, co nie znaczy, że tam nabył
    ów wgniot.

    Drugi z parki ładuje się normalnie i nie ma widocznych wgniotów.

    Akumulatorki mogły pracować w zewnętrznych czujnikach stacji pogody
    w wysokich (latem) i niskich (zimą i w zamrażarce) temperaturach.
    Czujniki nie są chronione przed bezpośrednim działanie promyków
    słonecznych.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 14. Data: 2020-05-12 19:40:38
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
    <5eb88aa8$0$524$65785112@news.neostrada.pl>...

> [...]

    >Padały stopniowo czy nagle? -- u mnie raczej nagle i niespodziewanie!
    >Ze szwankującej parki czy czwórki wypadał jeden a reszta była jakoś

    Stopniowo, tzn. cały czas jeden był gorszy.

> [...]
    >AA/AAA NiMH nie warto niczego kupować poza Sanyo i poza eneloopami!
    >Pamiętam sklep, w którym kupiłem te Panasonicki!

    Ja też (te Ansmanny) - ale sklepu już nie ma.

    Kiedyś kupiłem 2 aku (LiOn zamiast NiMH) zamienniki do C35
    ("kultowa" komórka). Jeden z nich kumplowi chyba z 8 lat służył,
    aku przeżył "zestarzenie moralne" telefonu. A komórki wymagające.
    Mój egzemplarz krócej. Jak to ówczesna "chińszczyzna" - może 75%
    deklarowanej pojemności. Lecz trzymał ją (i rezystancję wewn.)
    przez lata.
    Z kolei markowy (najpewniej leżak) odesłałem z zapowiedzią
    czym grozi próba robienia mnie w konia. Sprzedawca zaraz usunął
    je z oferty.
    Dawne czasy.

    Arek

  • 15. Data: 2020-05-12 20:07:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Do dzisiaj mam Sanyo Rechargacell AA NiCd którym od kilkunastu lat nic nie jest.
    Na dodatek zero efektu samorozładowania.
    Kupowałem na giełdzie foto w Stodole, dokupiłem u tej samej sprzedawczyni na giełdzie
    na Wolumenie (żałuję, że tylko 8 sztuk).
    W tym czasie większość NiMH padła, łącznie z niektórymi Eneloopami (białymi AA i Pro
    AAA).

    -----

  • 16. Data: 2020-05-12 21:13:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" 5ebae5ea$1$17361$6...@n...neostrada.pl

    : Na dodatek zero efektu samorozładowania.

    Też miałem ,,zwyczajne'', które po paru latach
    nieużywania nie traciły ładunku same z siebie.
    Pewnego dnia po prostu nie zdołałem ich naładować,
    choć tuż przed padnięciem dobrze zasilały lampę
    błyskową. Być może nie padły wszystkie jednocześnie,
    ale dziś niewiele już pamiętam poza kolorem (chyba
    ~białe) którego też nie jestem pewien i pojemnością
    jak na tamte czasu dużą -- chyba :) 2 Ah.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2020-05-13 16:28:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >sprzedawczyni na giełdzie na Wolumenie (żałuję, że tylko 8 sztuk).
    >W tym czasie większość NiMH padła, łącznie z niektórymi Eneloopami

    Eneloopy to przeciez wyrob Sanyo, moze trafiles na wczesne
    eksperymenty.

    A potem Panasonic przejał Sanyo, chyba rozbudowal fabryki ...

    Moje najstarsze to sa Energizer. I ciagle dobre.
    Choc ja ich cyklami nie mecze.

    J.

  • 18. Data: 2020-05-13 16:35:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    > Kiedyś kupiłem 2 aku (LiOn zamiast NiMH) zamienniki do C35
    >("kultowa" komórka). Jeden z nich kumplowi chyba z 8 lat służył,
    >aku przeżył "zestarzenie moralne" telefonu. A komórki wymagające.

    Komorki wymagajace. NiMH po kilku latach uzywania w C35 juz nie
    wyrabialy.
    Napiecie prawidlowe, prad zwarcia 11A, a komorka gdzies przy probie
    komunikacji z BTS gasnie.
    To ile ona pradu ciagnie ?

    Ale ME45 to baterie li-ion zajezdzal.
    Poltora roku, i pojemnosc spada do polowy.
    Marki rozniste, bo przeszedlem na zamienniki.

    Ciekawe na ile to wina algorytmu ladowania.

    J.

  • 19. Data: 2020-05-13 20:05:40
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    J.F. napisał(a) w wiadomości: <5ebc05ab$0$17353$65785112@news.neostrada.pl>...
> [...]
    >wyrabialy.
    >Napiecie prawidlowe, prad zwarcia 11A, a komorka gdzies przy probie

    W impulsie pewnie sporo.
    Jeśli był pomiar szybkości spadku napiecia, nawet
    gdy nie siadło poniżej progu wyłącznia (jednego
    z progów) ale szybko spadało to wyłączał. Nie
    pamiętam czy w C35.
    Były ustawienia progów do baterii, program chyba
    Siemens Sensors Tool. Przy odrobinie pecha można
    było nim telefon zupełnie rozregulować.

    >Ale ME45 to baterie li-ion zajezdzal.
    >Poltora roku, i pojemnosc spada do polowy.
    >Marki rozniste, bo przeszedlem na zamienniki.

    ME45 trochę różności miał. Do tego znęcali się
    nad nim różni poprawiacze.

    >Ciekawe na ile to wina algorytmu ladowania.

    Może. Teraz są (np. w laptopach) zaawansowane.
    Coś w BIOS (przeklęte uefi!), potem program
    producenta laptopa (co innego niż w BIOS), chodzący
    domyślnie w tle i jeszcze ustawienia systemowe
    (inne dziwactwa, ładowanie o określonej godzinie
    itp.). Co z tego w sumie wychodzi, nie wiadomo.

    Arek

  • 20. Data: 2020-05-18 12:50:44
    Od: Grzegorz <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    a jaką masz ładowarkę ?