  • 41. Data: 2019-02-21 01:20:14
    Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@l...net

    > Kiedy wypadnie z gry jedna z faz napięcie spada do 13v

    Skąd wiesz, że spada do 13?
    W każdym alternatorze tak spada?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 42. Data: 2019-02-21 01:28:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "WS" c...@g...co

    > Daj mniejszy opór a będziesz miał podobną krzywą,
    > ale położoną nieco nad tą. Ta krzywa być może
    > przecina prostą ;) spalenia.

    : Nie, to jest zaleznosc MAKSYMALNEGO mozliwego do
    : uzyskania pradu w funkcji obrotow. Dasz mniejszy
    : opor, to zacznie spadac nap[iecie, bo alternator
    : "nie wydoli" ;)

    Taka konstrukcja byłaby bezpieczna, ale czy naprawdę taka jest?

    > : nie ma zadnego extra regulatora/ograniczenia...

    > Szkoda.

    : Bo nie jest potrzebne, alternator "sam" ogranicza maks. prad

    Jednak niejeden elektryk samochodowy twierdzi, że słaby
    akumulator może być przyczyna uszkodzenia alternatora.

    -=-

    Najchętniej bym zainstalował sobie dwa amperomierze, które
    mierzyłyby prąd płynący przez akumulator i prąd płynący przez
    alternator. Albo taką parkę -- amperomierz i voltomierz.

    [być może zaraz odezwie się Animka z uwagą, że parkę można kupić tutaj:
    https://www.gearbest.com/car-charger/pp_009414214791
    .html?wid=1433363
    i będzie śmiesznie...]

    https://pl.aliexpress.com/item/YB28VA-DC-0-100V-LED-
    Dual-Voltmeter-Ammeter-Digital-Display-Voltage-Curre
    nt-Meters-Tester-Current-Transformer/1000004514413.h
    tml?spm=a2g17.10010108.100008.3.1c7ee3016daqlq&pvid=
    ace34d86-b7e3-4f34-9010-99087cf83643&gps-id=pcDetail
    LeftTrendProduct&scm=1007.13438.125069.0&scm-url=100
    7.13438.125069.0&scm_id=1007.13438.125069.0

    Z hołlem Halla. ;) Ze 300 A i 100 V.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 43. Data: 2019-02-21 01:29:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Zenek Kapelinder" a...@g...co

    : Slowo kluczowe to zbyt mocno naciagniety pasek
    : a nie luzny pasek. Stary jak swiat numer mechanikow.
    : Za mocno naciagnac pasek i za jakis niezbyt dlugi ale
    : na tyle dlugi czas ze klient tego nie powiaze wymiana
    : pompy wody i lozysk alternatora. Po to sa barany zeby
    : je strzyc.

    Jak sprawdzić, czy nie za mocno?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 44. Data: 2019-02-21 01:50:14
    Od: yabba <g...@g...com>

    > "yabba" q4gn2g$cpn$...@n...news.atman.pl

    > Ponoć wszystko -- nie było nic do odzysku.
    > (zapewne poza obudową) Stojan, prostownik,
    > wirnik, co najmniej jedno łożysko...

    Ja miałem podobne zniszczenia w alternatorze. Ale nie był on spalony (w
    znaczeniu przegrzane i stopione uzwojenia od zbyt dużego prądu), tylko
    łożysko się rozpadło i wirnik tarł o stojan.

    > Geneza? 28 marca ubr. pojawił się znienacka szum
    > tuż po ruszeniu z miejsca. Ruszałem powoli, do tyłu...

    No tak. Genezą wszystkich usterek w samochodzie jest używanie samochodu.

    > 12 lutego br. alternator był zupełnie zniszczony.

    To już wiemy. Opisujesz sprawę w tak zagmatwany sposób, że nie wiadomo
    jaki element alternatora uszkodził się pierwszy i pociągnął dalszą
    lawinę uszkodzeń.

    > Nowe Volvo S40 z 2009 roku.
    > Diesel, 2 litry, doładowanie, 100 kW.

    > ~Tyle przejechałem w 2000 roku panną Mercedes.
    >
    > BTW -- PM też miała problem elektryczny. Prostownik
    > dawał co jakiś czas (chyba raz na parę lat) zwarcie,
    > rozładowując akumulator do ,,zera''. W roku 2004
    > usterka została namierzona i usunięta.
    >
    > Nieco ponad 45 tysięcy km z garażowaniem. Dwa zimowe
    > miesiące samochód nie był garażowany.

    To niedużo. Chociaż są przykłady błędów konstrukcyjnych, że mechanizm
    jest bardzo wrażliwy na wpływ środowiska. Jakiś Fiat miał problem z
    alternatorami. Słabe aluminium użyte na obudowę pękało pod wpływem
    warunków atmosferycznych.

    yabba

  • 45. Data: 2019-02-21 01:57:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@l...net

    > Kurcze jak Ci wytłumaczyć że nie można przeciążyć alternatora.

    Skutecznie.

    > Fabryka robi alternator i napisze na nim 90A. Maksymalna wydajność.

    Ja mam 150 A. 90 A to chyba czasy opon z dętkami. ;)

    > Nie ważne co i ile nawłączasz to wypłynie nie wiecej niz 90A.

    Nieważne? Skąd mam wiedzieć, że nie popłynie?!
    Ty tak twierdzisz, ale czy tak jest?

    > Teraz twoim tokiem rozumowania kupujesz 10 mat grzewczych i podlaczasz
    > i co sie dzieje? Pobierasz prad z akumulatora, napiecie siada i zarazem

    Co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator?

    > wzbudzenie siada. Bo wzudzenie jest z tego samego zródła czyli stojana.

    Energii dostarcza silnik -- może ją dostarczać bez
    względu na napięcie (tym samym i natężenie) wzbudzania.

    > Nawet jak maty pociągną 500A to 410A popłynie z akumulatora a 90A z
    > alernatora.

    Wiele razy pisałem -- co wówczas, gdy odbiornikiem jest właśnie akumulator?

    > tak

    Wg Ciebie jest sprzężenie zwrotne dodatnie?
    Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy)
    alternatora, więc spada natężenie wzbudzania, więc spada
    napięcie wyjściowe?...

    Obawiam się, że jest odwrotnie -- sprzężenie zwrotne ujemne!

    Spada napięcie wyjściowe (bo jest zbyt wysoki pobór mocy)
    alternatora, więc ROŚNIE natężenie wzbudzania, więc rośnie
    (stabilizuje się na pożądanym poziomie) napięcie wyjściowe...

    A dlaczego rośnie? Bo jest regulator napięcia.

    > Ty ciagle rozpatrujesz alternator oddzielnie jakby akumulator stal obok

    Nie. Ty ciągle widzisz akumulator jako pojemne źródło energii.
    Tymczasem napięcie głęboko rozładowanego akumulatora może być
    tak niskie, że nie tylko ów akumulator nie da niczego do
    instalacji, ale jeszcze zechce zabierać.

    > i się przyglądał. Do tego myslisz ze wzbudzenie jest zasilane z innego
    > idealnego zrodla a jest z tego samego.

    I co z tego, skoro są regulatory?
    Nie trzeba wielkiej mocy wzbudzającej -- energię dostarcza silnik,
    nie prąd płynący wirnikiem. Mijałoby się z celem dostarczanie energii
    porównywalnej z odbieraną. ;) Bez regulacji napięcia wyjściowego
    wzbudzanie może obyć się bez jakiegokolwiek (pomijam elektryczność
    na poziomie atomu) zasilania elektrycznego -- wystarczą zwykłe
    magnesy trwałe.

    Jeśli pomerdasz sztabkowym magnesem wewnątrz uzwojenia -- przez
    to uzwojenie popłynie prąd. Możesz inaczej pomerdać.

    https://www.youtube.com/watch?v=2SF54HDpop4
    http://www.auto-wiedza.pl/pradnice-samochodowe/

    > Jak dowalisz obciazenie to raz
    > bedziesz mial do czynienia z akumulatorem który wyturla set amperów a

    O ile akumulator ma stosowne napięcie -- wyższe niż instalacja.

    > jak mu napiecie spadnie na 6v to wzbudzenie tez bedzie nie wieksze niz
    > te 6v bo nie ma skad.

    Z alternatora. Nie trzeba 12 V zasilania wirnika, by otrzymać 15 V na wyjściu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 46. Data: 2019-02-21 02:05:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "PiteR" X...@l...net

    > Co cie obchodzi co jest przed diodami?

    Stojan alternatora daje napięcie przemienne, zwykle trójfazowe.

    > W samochodzie jest instalacja pradu stałego.

    Bo za stojanem jest prostownik.
    Stosowne odcinanie zasilania wirnika obcina górki
    sinusoid -- tak pracuje masa regulatorów skutecznego
    napięcia przemienego. (nie twierdzę, że tak działa
    regulator napięcia alternatora)

    Żaden elektryk w warsztacie nie podejmie się oceny
    stanu alternatora bez oscyloskopu -- powaga. ;)
    (pomijam alternatory zniszczone tak, iż nie ma co oceniać)

    Są przesunięte o 2/3Pi.

    http://kwalifikacjewzawodzie.pl/wp-content/uploads/2
    016/04/m12_wykres2.png

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 47. Data: 2019-02-21 02:28:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5c6de7c8$0$504$6...@n...neostrada.pl

    +>Elektrycy o tej porze niekoniecznie pracują

    > To sobie przyjedziesz drugi raz w godzinach pracy, ale autobusem lub tramwajem :-)

    Nie mieszkam we Wrocławiu. ;)

    > Przetestuj sobie jak juz naladujesz akumulator, tylko nie trzymaj w rekach :-)

    Przetestowałem miernikiem -- spaliłem sobie skórę na palcu.
    (miernik przetrwał; akumulator też -- to ten, który zostawiłem
    u elektryka; przewody miernika też przetrwały)

    Aby rozjaśnić sytuację -- dobrze ustawiłem miernik,
    ale zapomniałem o poprawnym wpięciu przewodów. ;)
    Jeden z przewodów ma uszkodzoną izolację -- drut
    dotykał do palca. [tylko trochę bolało -- jak zawsze ;)
    w podobnych sytuacjach; nie pamiętam, jaki dałem
    bezpiecznik miernikowi -- zazwyczaj daję swoje własne,
    zazwyczaj mniejsze niż trzeba; prostownik dostał
    tak cienki drut z PRAWDZIWEJ miedzi, że 5 A nie puszczał;
    przelutowywałem ten bezpiecznik (wiszący drucik cienki
    jak włos) kilkanaście razy, zanim naładowałem akumulator
    15 lutego; za każdym razem rozkręcałem obudowę prostownika;
    mam kilka ;) wkrętaków akumulatorowych, ale kręciłem ręcznie;
    nie przepadam za wkrętakami elektrycznymi]

    > W zasadzie nie.

    A w kwasie? [ponoć tam jest kwas... jedną celę
    sprawdziłem -- na oko nie brakowało elektrolitu]

    tylko gorki.

    > Bo nie jest taki szybki, a i nie tak latwo gorki wykryc z przylaczonym
    akumulatorem.

    Przecież to górki sprzed prostownika!
    Za prostownikiem byłoby tylko tętnienie, o ile
    nie byłoby akumulatora i pojemności instalacji.

    > ale on nie wywala faz, tylko zmniejsza.

    Zmniejsza napięcie wyjściowe poprzez skalowanie całej sinusoidy?

    > Wlasnie ten akumulator - jak napiecie na uzwojeniach jest mniejsze niz na aku - to
    prad nie plynie.

    Nie bajeruj!! Napięcie szczytowe przemiennego
    prądu zawsze jest wyższe niż skuteczne.

    Aż taką ciemnotę możesz wciskać tylko Animce.
    W ścianie też szczytowe jest wyższe od 230 V.

    > A jak wieksze, to plynie, i obcina ..

    Co płynie i co obcina? Wg Ciebie regulator napięcia
    jest na wyjściu? Regulator napięcia o mocy 2 kW?!?!??!

    > Ale cegi sa drogie.

    Ale nie kaleczą instalacji. Stówka (lub mniej) i jest:

[...]

    Od 8 do 15 dolarów USA.

    > Jak akumulatora zabraknie i na chwile napiecie skoczy do np 20V ... roznie moze
    byc.

    Teraz wiesz, że akumulator obniża napięcie instalacji.
    W innych postach tego wątku -- niekoniecznie? ;)

    Nigdy świadomie -- przyznaję Ci tutaj rację.

    > Wydaje ci sie. Tzn ladowales, tylko o tym nie wiedziales.

    > W sam raz.

    Znów bajerujesz! 30 A stałego/częstego ładowanie
    zabiłoby taki (80 Ah 700 A) akumulator bardzo szybko.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 48. Data: 2019-02-21 02:40:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Lewis" q4j10n$t6m$...@n...news.atman.pl

    > Ale to Ci się dzieje co roku czy jak?

    Spaliłem w swym życiu tylko jeden alternator.
    Dla mnie to dużo!

    > Spierdolił się alternator a Ty badasz sprawę jakby to było niewiadomo co...

    > Obstawiam że zatarły się łożyska, wyjechało obudowę lub oskę wirnika,
    > ten zaczął trzeć o stojan i tyle z rewelacji.

    Może tak było.

    > Było kupic używany alternator za 50-100zł, rozebrać zmienić łożyska

    Nie stać mnie na takie coś.

    > i ewentualnie szczotki + komutator i byłoby po sprawie koszt ze 150-200zł.

    Na tydzień czy na rok?

    > Aż strach pomyśleć jaki śledztwo byś prowadził jakby Ci
    > się panew w silniku obróciła ;)

    Rzadko wymieniam olej silnikowy. [raczej -- bardzo rzadko]
    A i tym razem wlałem nie syntetyczny, lecz ,,w technologii
    syntetycznej'', czy jak się to zowie w bełkocie marketingowym.
    Któryś z Totalnych.

    Za mało jeżdżę, by zmieniać często.

    Aby było jasne -- ważna jest baza olejowa, nie napis
    zawierający magiczne słowo pochodzące od słowa 'syntetyk'.

    -=-

    Miliona mil (jak pewna Amerykanka Hyundaiem) raczej ;) nie przejadę.

    Spalinówki są już martwe -- żywe trupy. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 49. Data: 2019-02-21 03:36:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" q4kvie$p31$...@n...news.atman.pl

    O to:

    http://www.cummins.pl/sites/default/files/pdf/t-030_
    p34-48.pdf
    Rysunek 4-4

    Ci chadza?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 50. Data: 2019-02-21 03:37:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "yabba" q4kskd$e1k$...@n...news.atman.pl

    > No tak. Genezą wszystkich usterek
    > w samochodzie jest używanie samochodu.

    Mało jeżdżę.

    > To już wiemy. Opisujesz sprawę w tak
    > zagmatwany sposób, że nie wiadomo

    Zagmatwany?

    28 marca ubr. usłyszałem szum.
    12 lutego odjechałem na lince.
    Widzisz coś zagmatwanego? Jak
    ma ocenić dziś stan alternatora
    sprzed roku?

    > jaki element alternatora uszkodził się pierwszy
    > i pociągnął dalszą lawinę uszkodzeń.

    Z zasady ;) -- nie cofam czasu.

    > To niedużo.

    Niedużo? IMO niemal nic.

    > Chociaż są przykłady błędów konstrukcyjnych, że
    > mechanizm jest bardzo wrażliwy na wpływ środowiska.

    Garaż nieogrzewany, ale pod blokiem mieszkalnym -- zimą
    kilka stopni więcej niż na zewnątrz. Dokładnie pod moim
    mieszkaniem -- w mieszkaniu mam informację o wilgotności
    i temperaturze w garażu.

    > Jakiś Fiat miał problem z alternatorami. Słabe
    > aluminium użyte na obudowę pękało pod wpływem
    > warunków atmosferycznych.

    Jakaś kpina...

    --