  • 1. Data: 2017-10-28 19:33:05
    Temat: Automaty publiczne na karty
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    Nowa stronka - tym razem opracowane informacje o automatach telefonicznych na karty -
    w sumie 4 modele po roku 1990. Skupiliśmy się na usystematyzowaniu podstawowych
    informacji historycznych - wraz z wyszukaniem wiarygodnych źródeł, jest też nieco
    informacji technicznych. O ile te automaty były nieźle rozpracowane przez phreakerów
    i do Urmetów - niebieskiego i srebrnego - są nawet dokładne mapy pamięci, schematy
    itd. to brak jest wspomnianych informacji historycznych oraz - o dziwo - dobrych
    zdjęć np. TPE-97. Stronka może wygląda skromnie i jeszcze brakuje informacji
    (potrzebuję daty wycofania TPE-97 i wdrożejnia "jajek" - żadnych źródeł nie
    znalazłem!) to jednak jest za tym troche roboty - przeszukane archiwum wyborczej,
    dwie uzyskane zgody na wykorzystanie zdjęć (jeszcze raz dzięki!)

    Przy okazji gdyby ktoś miał statystyki ruchu z automatów lub liczby automatów na
    przetrzeni 1990-2017 to byłbym wdzięczny, to co znalazłem to tylko wycinek kilku lat.

    Oczywiście będe wdzieczny za uwagi.

    http://telesfor99.org/automaty/na-karty/

    P.

  • 2. Data: 2017-10-28 23:03:33
    Temat: Re: Automaty publiczne na karty
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...
    (...)
    > Oczywiście będe wdzieczny za uwagi.
    >
    > http://telesfor99.org/automaty/na-karty/

    Kojarzę jeszcze automaty sprzed (nie tylko) niebieskich Urmetów.
    Jak przez jakiś czas funkcjonował punkt usługowy na rogu Nowogrodzkiej i
    Poznańskiej, to były tam dwa, czy trzy automaty, chyba brytyjskie, ale po
    c.a. 27 latach trudno to dobrze pamiętać, wydają mi się najbardziej
    przypominające TPE-97. Na kartę magnetyczną, dekadowe, w miarę zużycia
    wygniatające nośnik jakby małą kulką. Jeden był Komertel, drugi (albo i
    trzeci, nie powiem na pewno) na zwykłe połączenia.
    Próbowałem, najpierw z Komertela, zadzwonić do ZSRR, zajęte, zajęte, zajęte,
    tak kilkanaście minut. Wk..wiłem się i przeniosłem na aparat zwykły,
    połączyłem się za pierwszym razem. Już nie pamiętam, jak dokładnie wyglądało
    wkładanie i wyjmowanie karty. Aparat nie wszedł do użytku. Usiłuję sobie
    przypomnieć, czy i gdzie poza punktem usługowym były te telefony, bo OIDP,
    kartę kupiłem w kiosku.
    Myślę, że jak bym zobaczył fotkę, to bym rozpoznał.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 3. Data: 2017-10-29 00:21:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Przy okazji - impuls żetonowy w 1990 roku kosztował 150 zł.
    http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1990
    /900618.0263
    http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1990
    /901026.0370

    Żetony zdrożały do 300 zł od 1 lutego 1991
    http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1995
    /950113.1498

    i do 600 zł od 1 czerwca 1991
    http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1991
    /910416.0503

    A kilka lat później się okazało, że zamiast żetonu A (wtedy 13 gr) do
    wielu automatów pasuje moneta 5 gr...
    http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1995
    /950113.1498

    MJ

  • 4. Data: 2017-10-29 13:30:03
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Sun, 29 Oct 2017 00:21:12 +0200
    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Przy okazji - impuls żetonowy w 1990 roku kosztował 150 zł.
    > /bin/donosy-pokaz?numer=1990/900618.0263
    > http://oldwww.fuw.edu.pl/bin/donosy-pokaz?numer=1990
    /901026.0370

    Dzięki - bardzo ciekawe informacje, z pewnością wykorzystam również do aktualizacji
    strony o żetonach: http://telesfor99.org/automaty/zetony/
    Pierwszy link dokumentuje cenę - 150zł - poprawię wkrótce, przy okazji potwierdza
    termin wprowadzenia do obiegu - połowa 1990.

    Ciekawostka z tą jednocentówką, ale u mnie to chyba nie działało. 100% nie mam
    pewności bo byłem dzieciakiem jeszcze, ale dość mocno okupowaliśmy 'naszą' budkę z
    kolegą - z którym teraz tworzymy naszą stronę :) - i próbowaliśmy różnych tricków z
    AW-8. W każdym razie 5 gr na 100% nie działało - i to już sprawdzaliśmy na wielu
    automatach. Pewnie kwestia słabej kalibracji. Ciekawostka - zupełnie dziewiczy
    automat z 1986 r. - o ten: http://telesfor99.org/ekspo/A6.jpg - w środku jeszcze
    gumka recepturka na mechanizmie zapadki, po podłączeniu akceptuje monety mocno
    odbiegające od żółtych 2zł do których był przystosowany. Połknął 50gr i jakieś
    eurocenty bez problemu. Być może nie był skalibrowany fabrycznie?

    Drugi link - o wycofywaniu żetonów B, a to dopiero 26.10.1990. Wróć!!! Nie o
    wycofywaniu żetonów, tylko monet 2zł. Jak widać Poczcie zeszło jeszcze ponad rok żeby
    zdecydować o wycofaniu żetonów B (http://telesfor99.org/prasa/2029040,0,6019027,19920
    203RP-DGW,ZNOWU_ZA_2_ZLOTE.pdf) - przecież "NBP pospiesznie wycofuje stare
    dwuzlotowki z obiegu" to jakiś absurd. W którejś innej lokalnej "wyborczej"
    wyczytałem że dwuzłotówki chodziły po kilkaset zł. na bazarze.

    Dzięki za materiały!

  • 5. Data: 2017-10-29 18:01:34
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Sat, 28 Oct 2017 23:03:33 +0200
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:

> [...]
    > wygniatające nośnik jakby małą kulką. Jeden był Komertel, drugi (albo i
    > trzeci, nie powiem na pewno) na zwykłe połączenia.

    No więc były to automaty testowe. Było kilka firm i pierwsza instalacja Urmetów w
    Częstochowie to był de facto jeden z tych testów. Takie info znalazłem [kurde, znowu
    musze przeredagować] (http://www.telekartysta.nazwa.pl/telekartysta/polsk
    a/pol.htm):

    Historia kart telefonicznych w Polsce rozpoczęła się w roku 1990, kiedy w kilku
    miastach polskich testowano publicznie pierwsze aparaty na karty telefoniczne.
    Testowano karty następujących producentów (w nawiasie podano miasto, w którym dany
    rodzaj kart był testowany oraz rok, w którym przeprowadzono testy):

    Landis&Gyr (Wrocław, 1990)
    ALCATEL (Kraków, Poznań, 1990)
    GPT (Warszawa, 1991)

    Jako publiczny test należałoby również zakwalifikować instalację aparatów firmy URMET
    w Częstochowie podczas wizyty Papieża w sierpniu 1991 roku (pierwsze karty URMETU to
    w zasadzie też karty próbne).

  • 6. Data: 2017-10-29 18:31:37
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Sun, 29 Oct 2017 00:21:12 +0200
    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
    (...)
    A tak swoją drogą, świetne były te "Donosy" i szkoda że teraz czegoś takiego nie ma.
    Takie tzw. tl;dr na długo zanim to jeszcze było modne. Tytuł, streszczenie i koniec.
    Teraz trzeba wchodzić w każdy artykuł i czytać leada, przy okazji będąc katowanym
    zdjęciem stockowym i clickbaitowym tytułem. Dramat.

  • 7. Data: 2017-10-30 00:07:30
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-10-29 o 18:01, Piotr C. pisze:

    > Jako publiczny test należałoby również zakwalifikować instalację aparatów firmy
    URMET w Częstochowie podczas wizyty Papieża w sierpniu 1991 roku (pierwsze karty
    URMETU to w zasadzie też karty próbne).

    Warto dodać, że te pierwsze Urmety były koloru pomarańczowego (a nie
    niebieskiego). A teraz mamy Orange. ;-)

    Piotr

  • 8. Data: 2017-10-30 10:59:40
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Mon, 30 Oct 2017 00:07:30 +0100
    PiotRek <b...@g...pl> wrote:

    > Warto dodać, że te pierwsze Urmety były koloru pomarańczowego (a nie
    > niebieskiego). A teraz mamy Orange. ;-)

    Przydałaby się fotka! Kiedyś coś szukałem w filmikach z tych dni młodzieży w
    Częstochowie ale nic ciekawego.
    Wydaje mi się że takie same niebieskie były instalowane w jakimś Taszkiencie, ale
    zdjęcia znalazłem tylko ichnich kart - niebieski urmet i cyrylica.

    P.

  • 9. Data: 2017-10-30 12:59:32
    Od: Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid>

    On 2017-10-29, Piotr C. <p...@m...com.delete.pl> wrote:
> [...]
    > Tytuł, streszczenie i koniec. Teraz trzeba wchodzić w każdy artykuł i
    > czytać leada, przy okazji będąc katowanym zdjęciem stockowym i

    Jak nie ma, jak jest?
    http://oldwww.fuw.edu.pl/donosy/
    Swoją drogą też bardzo cenię za zwięzłość przekazu i brak reklam.

    --
    pozdrawiam
    K.S.

  • 10. Data: 2017-10-31 13:24:30
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Mon, 30 Oct 2017 11:59:32 +0000 (UTC)
    Sawik <s...@n...lubie.spamu.invalid> wrote:
    > Jak nie ma, jak jest?
    > http://oldwww.fuw.edu.pl/donosy/
    > Swoją drogą też bardzo cenię za zwięzłość przekazu i brak reklam.

    Skrót dodany! Fajny skrót niusów bez zbędnej agitacji.