  • 11. Data: 2018-11-18 18:42:24
    Temat: Re: Bezpieczeństwo danych
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Niepotrzebne kombinowanie. Normalny backup przyrostowy załatwia wszystkie
    > problemy. Pozwala cofnąć się w czasie do dowolnego stanu, zabierając przy
    > tym niewiele miejsca. rdiff-backup robi to pięknie.

    Ja studia skończyłem jakieś 15 lat temu i coś tam się bawiłem w linuxy.
    Ale to dawno było :)
    Jest jakiś sposób żeby bez zastanawiania się w którym miejscu komende wpisać
    to zrobić?

  • 12. Data: 2018-11-18 18:58:08
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 18 Nov 2018 09:42:24 -0800, Bolko wrote:

    > Ja studia skończyłem jakieś 15 lat temu i coś tam się bawiłem w linuxy.
    > Ale to dawno było :)
    > Jest jakiś sposób żeby bez zastanawiania się w którym miejscu komende
    > wpisać to zrobić?

    Dla alergików klawiatury istnieją różne klikalne nakładki graficzne.
    Nigdy nie korzystałem z tego więc nie doradzę, ale wyszukiwarka zapewne
    chętnie dopomoże :) (szukać po słowach "rdiff-backup" i "gui"). Mi szybka
    próba wystrzeliła z tym:
    http://www.nongnu.org/jbackpack/screenshots.html

    ...ale z pewnością opcji jest więcej.

    Mateusz

  • 13. Data: 2018-11-18 20:10:08
    Od: "n" <...@...e>

    Możesz rozwinąć?

    -----

  • 14. Data: 2018-11-18 20:16:23
    Od: "n" <...@...e>

    Takie rzeczy załatwia dobry kosz sieciowy w NAS.
    Gdy Word zapisując nowy *.doc tworzy *.wbk, to kosz sieciowy tworzy z nadpisywanych
    *.wbk wersje *.wbk(1), *.wbk(2), *.wbk(3) itd. w katalogu #recycled/@recycled
    (QNAP/Synology).
    Ustawiasz czas, po jakim pliki są usuwane z kosza, np. 2 dni lub 999 dni.

    -----

  • 15. Data: 2018-11-18 22:21:40
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 listopada 2018 20:16:28 UTC+1 użytkownik n napisał:
> [...]
    (QNAP/Synology).
    > Ustawiasz czas, po jakim pliki są usuwane z kosza, np. 2 dni lub 999 dni.

    zainspirowany Twoim postem wklepałem w googla i

    https://www.qnap.com/pl-pl/how-to/tutorial/article/j
    ak-wprowadzi%C4%87-kontrol%C4%99-wersji-plik%C3%B3w-
    w-folderze-qsync-tak%C4%85-jak-w-us%C5%82udze-dropbo
    x/

    i okazuje się że qnap ma taką opcje.
    Ale albo źle widze albo czegoś nie mam włączonego bo nie
    mogę u siebie znaleść takiej opcji

  • 16. Data: 2018-11-19 02:42:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-18, Bolko <s...@g...com> wrote:

    > Nazwijmy w zastosowaniach domowych.

    Nazwać możemy, ale chodzi o to jak bardzo Ci na tym zalezy. Dla mnie np.
    kolekcja zdjęć czy własnych filmów jest ważna, choć wartość ma głównie
    sentymentalną.

    > Ale ja nie mam teraz trzech kopi ?
    > Przecież mam raida lustrzanego na nasie

    A jak kot zrzuci tego NASa na podłogę to ile będzie tych kopii?

    > Kiedyś znalazłem opcje w NAS że mogę
    > na amazona wysyłać kopie bezpieczeństwa.
    > I płacę tylko jak mi walnie 50 dolców za odzyskanie.
    > Tylko że tam są dla mnie wrażliwe dane.
    > I nie chciałbym żeby to latało po internetach.

    Dltego taka kopia powinna być szyfrowana.

    > Nawet kupiłem dysk twardy gdzieś na promocji
    > taki że trzeba wpisać kod dostepu.
    > Podłączyłem.
    > Zrobiłem kopie.
    > RAZ.
    > To MUSI być automat.

    No wiem, nie jest łatwo, ale zawsze lepiej jedna stara kopia niż zero
    kopii. A jest to dużo danych? Dużo to rząd terabajtów. Jeśli nie, to
    kolejna szyfrowana kopia w innej chmurze. Jeśli tak, to drugi NAS,
    najlepiej w innej lokalizacji. Podejrzewam, że są NASy, które mogą się
    same budzić i robić zdalny backup. Na pewno są takie, które mają WOL.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2018-11-19 03:14:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-18, Bolko <s...@g...com> wrote:

    > Co mam wpisać w googla żeby znaleść program do takiej automatyki?

    tak naprawdę to nic się nie zmieniło.

> [...]
    > Wystarczyłoby mi tylko wersje n i n-1.
    > Tak żebym miał do czego wrócić jak skasuje, uszkodzi ale nadpisze wersję n.

    Zależy od oprogramowania (aplikacji) na NASie ale nic nie stoi na
    przeszkodzie aby robić kopie inkrementacyjne (czy jak się to tam
    nazywa). Polega to na tym, że robisz na poczatku kopię całości, a potem
    leca do osobnych plików kopie wyłącznie tych rzeczy, które się zmieniły.

    > tak szczerze mówić robie to teraz tylko bez przepinania na readonly a
    > czy mozna stworzyć katalog do którego jak coś wrzucę to pliki w tym
    > katalogu przyjmą taki status?

    Możliwe ale nie samo z siebie. Poza tym istotne jest, abyś to nie Ty z
    laptopa zmieniał to na r-o. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zrobienie
    centrum dowodzenia na NASie i niech NAS rządzi kopiami, prawami dostępu
    i synchronizacją a nie Twój laptop.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2018-11-19 09:40:23
    Od: "n" <...@...e>

    W QNAP kosz sieciowy jest włączany domyślnie, w Synku trzeba było samemu włączać.
    Sprawdź w ustawieniach folderów (Shared folders -> Edit Properties -> Enable Network
    Recycle Bin).
    Nie pamiętam teraz, gdzie się ustawia liczbę dni.

    -----

  • 19. Data: 2018-11-19 10:19:33
    Od: "n" <...@...e>

    Moje rozwiązanie bazuje na koszu NAS-a, a nie na kontroli wersji QSync.
    Zwykle pracuję na pliku (*.doc) otwartym z NAS, a nie lokalnie.
    W Wordzie trzeba włączyć opcję tworzenia backupu (pewnie masz włączoną) i chyba
    wyłączyć zapisywanie przyrostowe (lub jedno wynika z drugiego).
    W katalogu roboczym na NAS mam wtedy pliki *.doc oraz Backup of *.wbk, a katalogu
    @Recycle na NAS mam wtedy starsze kopie: Backup of *.wbk, Backup of *.wbk,[1], Backup
    of *.wbk,[2], Backup of *.wbk,[3], ...

    Sprawdź, czy aby QNAP nie usunął kontroli wersji QSync przy którejś aktualizacji QTS.

    -----

  • 20. Data: 2018-11-19 15:47:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-11-18 o 22:21, Bolko pisze:

> [...]
    >
    > i okazuje się że qnap ma taką opcje. Ale albo źle widze albo czegoś
    > nie mam włączonego bo nie mogę u siebie znaleść takiej opcji

    Masz zainstalowaną aplikację Qsync Central w tym QNAP-ie?
    Bo to chyba jest wymagane do uruchomienia kontroli wersji, ale ani to,
    ani kosz sieciowy może Cię nie uchronić przed zaszyfrowaniem danych.

    QNAP ma za to migawki woluminu przy pomocy których można odzyskać już
    zaszyfrowane pliki, ale nie wiem czy to działa na każdej wersji
    softu/sprzętu, no i trzeba uruchomić na początku, przy zakładaniu
    woluminu/ów.