  • 51. Data: 2018-05-28 20:59:01
    Temat: Re: Biało-czerwona drużyna chce mnie wybzykać
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 28 maja 2018 17:14:40 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > Byłbyś w stanie teraz z marszu ustawić IPX i NetX?
    Ja bym nie potrafił bo nie widziałem novellowskiej sieci od co najmniej
    piętnastu lat.

    > Skonfigurowałbyś Trumpet Winsock dla dosowego Arachne?
    Było tam coś zdecydowanie różnego od współczesnej konfiguracji stosu
    TCP/IP i połączenia wdzwanianego? Bo pamięć też już nie ta;)

    > Chyba, że masz na myśli ustawianie sieci korporacyjnych w różnych
    > lokalizacjach, z VPN-ami i innymi V-Lanami - to owszem, tego wcześniej
    > nie było.
    To już nie tyle sieci korporacyjne, co byle biuro/fastfood ma VLANy
    bo jest wszechobecna telefonia IP i systemy kasowe podłączone do sieci.

    Weź jakąś średniej wielkości knajpę. Teraz jest moda na tablety zamiast
    notatników, które przekazują zamówienia wprost do kuchni, każdy klient
    poza tym chce mieć darmowe WiFi (oczywiście na oddzielnym SSID odpowiednio
    oddzielone od reszty, głupio by było, żeby każdy mógł buszować po LANie
    restauracji), ale z jakimś sensownym ograniczeniem prędkości i np.
    czasu trwania sesji (co by ktoś nie stanął pod drzwiami z laptopem
    i nie zaczął archiwizować internetu protokołem bittorrent), to się
    akurat na AP klasy "biznesowej" da elegancko zrobić jeżeli się ma
    odpowiedni kontroler. Terminale płatnicze też chodzą po WiFi/LANie
    i też wypada to oddzielić, a właściciel terminala będzie miał
    swoje wymogi jak to ma być. System kasowy jest pewnie zintegrowany
    z jakimś systemem księgowym, który wymaga MS SQL Servera (będzie
    pewnie chodził na jednej z maszyn wirtualnych na serwerze obok
    SMB i paru innych usług). Jesteśmy w XXI wieku, więc przyjmujemy
    zamówienia przez internet (są takie różne portale), więc pracownicy
    muszą mieć odpowiednio wyfiltrowany dostęp do internetu. Kierownik/
    księgowa lubią pracować po godzinach, więc trzeba im wystawić VPN
    do programu księgowego (a bywa, że nawet VNC, bo mają oprogramowanie
    które nie chce sensownie działać zdalnie więc się pakuje kolejne
    VM z Windowsem i klientem na serwer;)). Telefony są po IP, trzeba
    je wziąć w VLAN i ustawić QoS tak, żeby miały priorytet i połączenia
    nie ścinało jak kierownikowi się nudzi i ogląda youtube w kanciapie,
    bo sensownej przepustowości łącze internetowe dla biznesu kosztuje
    jakby leciało światłowodem na który napylono złoto. Łącza są dwa,
    bo obydwaj dostępni dostawcy są do luftu i liczy się na to, że
    nie popsują się jednocześnie;)

    Oczywiście to wszystko to nie jest żaden rocket science,
    ale też nie powiem, żeby było zupełnie trywialne i "wystarczy
    tylko poklikać a samo się robi", a kiedyś to było trudno
    bo trzeba było przestawić zworkę na karcie sieciowej
    i użerać się z beznadziejnym stackiem TCP/IP w starych wersjach
    Windows;)
    W dzisiejszych czasach jak dostaniesz do ręki router Cisco
    (taki prawdziwy na IOS), kabel konsolowy i książkę poproszony
    o zrobienie prostej konfiguracji - WAN przez konwerter światłowodowy
    (PPPoE), kilka VLANów, NAT, DHCP, przekierowanie portów
    do WWW i konfiguracja VPN (najlepiej z autentykacją RADIUS) to
    trochę się napocisz, jeżeli nigdy wcześniej nie pracowałeś
    na tego typu sprzęcie.
    Za to jak weźmiesz Ubiquiti, to pójdzie Ci dużo łatwiej, bo
    oni nie uważają, że prawdziwy mężczyzna rozmawia ze sprzętami
    przez port szeregowy i nie splami się wizardem przez WWW
    który zrobi typową konfigurację na start;)

    Obecne systemy nie są ani trudniejsze ani łatwiejsze od starożytnych,
    kwestia tylko tego że usług przybyło, do tego praktycznie każda sieć
    ma "wyjście na świat".

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 52. Data: 2018-06-01 09:58:19
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.05.2018 o 21:29, RadoslawF pisze:

    > Kiedy okaże się to prawdą to będą strajki i będzie się mówić.

    Z kronikarskiego obowiązku: właśnie dostałem przelew na konto. Niższy.

    P.P.

  • 53. Data: 2018-06-01 17:05:24
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-06-01 o 09:58, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Z kronikarskiego obowiązku: właśnie dostałem przelew na konto.
    > Niższy.

    No ktoś *musi* zapłacić tę całą daninę plus (czyli "solidarnościowy"
    nie-podatek. Na strajkujących niepełnosprawnych)