  • 11. Data: 2019-11-04 12:16:43
    Temat: Re: CGA
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotrek,

    Monday, November 4, 2019, 1:11:19 AM, you wrote:

    > Bez przesady z tymi tysiącami $. W drugiej połowie lat 80 rozpoczął się
    > prywatny import (na handel) z Tajwanu. Na samym początku przebitka była
    > taka, że z każdych 2-3 sztuk była jedna sztukę gratis. Tak więc pierwsze
    > XT zaczęły trafiać pod strzechy (pewnie głównie studentów informatyki).

    Od kiedy pamiętam, entry level kosztował ok. $1000. I tak jest do
    dzisiaj tyle, że poziom entry level to teraz 8 GB RAM i solidny
    procesor.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2019-11-04 12:17:01
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-11-04 o 01:11, Piotrek pisze:

> [...]
    > taka, że z każdych 2-3 sztuk była jedna sztukę gratis. Tak więc pierwsze
    > XT zaczęły trafiać pod strzechy (pewnie głównie studentów informatyki).

    Naiwny.
    Wtedy też rozkwitły masowo komisy.
    Powodem była możliwość wystawiania przez komis rachunku którego
    nie mógł wystawić biznesmen/przemytnik.
    A pecety jednak trafiały głównie do państwowych firm.
    Pecety masowo w domach to lata 90 kiedy pojawiły się krajowe firmy
    robiące składaki.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2019-11-04 12:21:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 04-Nov-19 00:40, J.F. wrote:

    >Bez przesady z tymi tysiącami $.

    No, oryginalny IBM to kosztowal tysiace :-)
    Chodzi mi po glowie jakies czasopismo, co pisalo, ze przyzwoity
    tajwanski klon Inswell kosztuje 1700$.
    I to bez twardziela.
    Niestety nie pamietam roku ... okolice chyba 1987.

    Potem ceny spadaly.

> [...]
    > sztuk była jedna sztukę gratis. Tak więc pierwsze XT zaczęły trafiać
    > pod strzechy (pewnie głównie studentów informatyki).

    Owszem, ale trzeba bylo miec te 1700$ na poczatek, plus transport,
    zamowienie jakos zalatwic itp.

    A to zdecydowanie nie na studencka kieszen ... chyba, ze ktos do
    roboty za granice wyjechal.
    A tu Jaruzelski paszportow nie daje ... choc od 1987 mocno zelzało.

    Slyszalem, ze marynarze sporo sprowadzali, bo to i prace dewizową
    latwo, i o kurs na Taiwan, czy jakas strefa wolnoclowa w porcie.

    J.

  • 14. Data: 2019-11-04 12:28:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
> [...]

    >Od kiedy pamiętam, entry level kosztował ok. $1000. I tak jest do
    >dzisiaj tyle, że poziom entry level to teraz 8 GB RAM i solidny

    Na karcie graficznej :-)
    No i twardy dysk, bo entry level to mieszanie dyskietkami :-)

    No i dzisiejsze $1000 to znacznie mniej niz $1000 w 1988, a dla Polaka
    to juz w ogole bez porownania ...

    Ile kosztowal maluch w pewexie ? $1700 ?

    https://www.wykop.pl/wpis/23112537/ceny-nowych-samoc
    hodow-w-pewexie-w-1-kwartale-1981/

    J.

  • 15. Data: 2019-11-04 13:29:27
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 04.11.2019 o 01:11, Piotrek pisze:
    > W drugiej połowie lat 80 rozpoczął się prywatny import (na handel)

    Jako "zwierzę polityczne" muszę dodać:
    robiły na tym kokosy dzieciaczki czerwonej nomenklatury, zawiązywali
    firmy, na które nikt "nie podwiązany" zgody nie dostał. Tak się ta
    "bananowa młodzież" na tym zaczęła bogacić, że przestały jej imponować
    kariery partyjne.

    I mam taką swoją teorię, że zapatrzenie młodego, czerwonego pokolenia
    m.in. w karierę Jobsa i Wozniaka, co to "od garażu" zaczynali, oraz
    różne wyjazdy na "Zgniły Zachód" (hojnie, specjalnie do takich
    "dzieciaczków" rodziców-u-żłoba adresowane przez f. Fulbrighta), no i te
    zarobki na PC-tach m.in. -- wydatnie przyczyniło się do wzięcia kursu na
    "oddanie władzy". Oczywiście nad całym procesem zachowano pełną
    kontrolę, i trwa ona nadal, wygląda też, że dłuuugo jeszcze potrwa!

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 16. Data: 2019-11-04 14:07:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 04-Nov-19 12:21, J.F. wrote:
> [...]
    > za granice wyjechal.
    > A tu Jaruzelski paszportow nie daje ... choc od 1987 mocno zelzało.

    Może mnie już demencja starcza dopadła, ale z tego co pamiętam to albo
    na ostatnim roku studiów (1984), albo tuz po absolutorium kupiliśmy na
    handel sztukę na trzech i nie było to jakieś super wyzwanie
    organizacyjne ani finansowe. A krezusem nie byłem... Chociaż prawdą
    jest, że od 2 roku studiów chałturzyłem na potęgę.

    W 1985/1986 kupiłem swojego pierwszego XT (4.77 MHz, FDD 360kB, CGA -
    żeby nawiązać do tematu wątku). Kupiony w celu "mania" warsztatu, bo
    akurat dość ciekawy temat się objawił. I nie był to jedyny prywatny PC
    wśród znajomych z wydziału ...

    Google też pokazuje skany artykułów (1986/1987) z cenami zdecydowanie
    poniżej 1k$ za klon XT.

    Tak więc może to nie demencja ;-)

    Piotrek

  • 17. Data: 2019-11-04 14:33:44
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 04.11.2019 o 12:10, J.F. pisze:
    > niby pecet/CGA mial tryby tekstowe 40x25, ale chyba zaden powazny
    > program tego nie obslugiwal.
    >
    > No coz - mozna bylo wsadzic Herculesa dodatkowo, a grac jak widac na
    > TV ...

    Miałem klona francuskiej firmy Goupil, karta dual: CGA + HGC. Ale na
    kolorowy monitor stać mnie nie było, więc "kolory" miałem w odcieniach
    zieleni :)

  • 18. Data: 2019-11-04 15:08:35
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-11-04 12:17, RadoslawF wrote:
    (ciap)
    > Pecety masowo w domach to lata 90 kiedy pojawiły się krajowe firmy
    > robiące składaki.

    To w bogatej okolicy mieszkałeś!

    Włodek

  • 19. Data: 2019-11-04 16:20:10
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-11-04 o 15:08, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > To w bogatej okolicy mieszkałeś!

    W biednej.
    Ale fakt że byłem z miasta i w 1993 miałem już 32 bitową Amigę
    a na prowincji sukces odnosiły 8 bitowe konsole, tzw. famiclony,
    wtedy to się pegasus chyba nazywało.
    W tym roku domowy pecet z monitorem nawet VGA nie był czymś dziwnym
    czy niespotykanym. ADAX powstał w tym roku.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2019-11-04 17:00:23
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    RadoslawF <u...@d...invalid> napisał(a):
> [...]
    > W tym roku domowy pecet z monitorem nawet VGA nie był czymś dziwnym
    > czy niespotykanym. ADAX powstał w tym roku.

    Ale jednak nie była to masówka. Pecety masowo w domach to okolice '97 roku a
    nie ogólnie "lata 90". I nie mieszajmy pegasusów z pecetami, to zupełnie
    inny temat.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/