  • 11. Data: 2017-09-27 13:06:57
    Temat: Re: CNC dla elektronika
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 01:58, Marek S pisze:
    > Hej,
    >
    > Ja w nieco innej kwestii jeszcze. Doradziłeś mi używanie Sketchup'a do
    > tworzenia projektów np. obudów. Oglądałem tutoriale lecz niestety
    > utknąłem na podstawach. Chciałbym o nie podpytać.
    >
    > 1. Nie potrafię narysować zwykłego kółka. Zamiast tego otrzymuję
    > wielokąt o definiowanej ilości boków, który po zaimportowaniu do CAM'a
    > nawet nim nie jest. To sterta niepotrzebnych kresek. Jak tego dokonać?
    > Jeśli się nie da, to raczej program trudno będzie wykorzystać :(

    Jak zapiszesz jako DXF (tylko wersja PRO masz ją przez 30 dni) to masz
    okręgi. Są darmowe plugin-y do eksportu DXF-ów.
    Ja używam pluginu ale on eksportuje nie okręgi ale właśnie te wielokąty.
    Ale dla mnie to nie problem, bo mój CAM zamienia te wielokąty na okręgi,
    podobnie z łukami.

> [...]
    > za zadanie wykonać np. otwór 3mm w materiale o grubości 5mm. Ale do
    > połowy grubości trzeba wykonać pocket, powiedzmy o średnicy 6mm.
    > Narysowałem sobie box o wysokości 5mm a w nim "wytłoczyłem" 3mm otwór na
    > wylot a potem raz jeszcze ale z większą średnicą i do połowy. Położyłem
    > materiał na płasko w płaszczyźnie XY aby koordynaty pasowały do CNC. Jak
    > wyeksportować razem kształty z poziomu Z=0 oraz Z=5mm? Czy muszę z brył
    > 3D usuwać ścianki aby same kontury zostały (mam nadzieję, że nie bo
    > stracę orientację co do czego ma służyć)?

    Ja kopiuję interesująca mnie ściankę z otworami. Kopię ustawiam w
    płaszczyźnie XY (też jest plugin do tego, że sama sobie wskoczy na
    wskazaną płaszczyznę). Zaznaczam co chcę obrabiać i to eksportuję do
    DXF-a. Mój eksporter zapisuje tylko zaznaczone elementy (ten wbudowany w
    SU wszystko, co bywa upierdliwe), a mój CAM "Z" i tak sprowadza do zera.

    > 3. Wyczytałem, że eksport do DXF jest tylko w wersji PRO. Pobrałem
    > triala, ale on zawsze na początku jest wersją PRO przez 30 dni. Co
    > potem? Szukałem w sekcji pluginów na stronie WWW wyrażenia "export DXF",
    > otrzymałem mnóstwo pluginów, które nie mają nic wspólnego z tym czego
    > szukam. Nawet nie próbowałem ich scrollować bo ich prawie 200 było. A po
    > drugie i tak trzeba się zarejestrować najpierw...

    Załóż konto na forum sketchucation, dostaniesz od nich plugin do
    instalowania plugin-ów z poziomu SU. Masz dzięki temu okienko w SU,
    wyszukujesz co chcesz, klik, i plugin już jest w SU.
    Oprócz tego to kopalnia wiedzy o SU.

    Plugin do dxf-ów masz tu:
    https://www.guitar-list.com/download-software/conver
    t-sketchup-skp-files-dxf-or-stl
    Ale on okręgi ma z odcinków. Jak pisałem wyżej, tego używam i to mi nie
    przeszkadza.

    Tu jest link do innego pluginu. Ale bez rejestracji nie pobierzesz
    (sketchucation)
    http://sketchucation.com/forums/viewtopic.php?f=323&
    t=40773&start=30
    On daje okręgi i łuki, ale coś mi nie nie działało do końca i nie
    drążyłem tematu. Nawet w tym linku są moje wiadomości, gdzie próbowałem
    rozwiązać problem.

    RObert

  • 12. Data: 2017-09-27 14:59:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Jak zapiszesz jako DXF (tylko wersja PRO masz ją przez 30 dni) to masz
    > okręgi.

    No właśnie nie są a mam wersję Pro. :-(
    Sprawdziłem w moim CAMie oraz Adobe Illustrator a także w Corel Draw.
    Zawsze to samo.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7eThWM1l
    ReFdNd2s/view?usp=sharing

> [...]
    > Ja używam pluginu ale on eksportuje nie okręgi ale właśnie te wielokąty.
    > Ale dla mnie to nie problem, bo mój CAM zamienia te wielokąty na okręgi,

    Hmmm... z jednej strony dobra funkcjonalność, a z drugiej nie wiem czy
    CAM powinien zmieniać projekt. Raczej powinno być tak, że aplikacja
    generująca DXF powinna dawać finalne zobrazowanie. Są tego implikacje.

    A co jeśli taki wielokąt chciałbyś wyfrezować? Albo przy zamianie
    segmentów w okrąg konwersja jest niejednoznaczna bo okrąg może być
    wpisany lub opisany. Albo kolejna rzecz - jeśli ręcznie wskazujesz w
    CAMie pseudo okręgi do konwersji w okręgi a masz ich np. 1000, to trochę
    roboty Cię czeka. A teraz jeszcze poprawki do projektu. Zrobiłeś jakiś
    projekt, okazało się, że jedna dziurka więcej jest potrzebna. I wtedy
    co? Od początku trzeba wszystko importować/korygować?

    Pewnie jeszcze kilka problemów trzeba wtedy rozwiązać...

    Czy w Twoim CAMie jest to jakoś sensownie rozwiązane?

> [...]
    > instalowania plugin-ów z poziomu SU. Masz dzięki temu okienko w SU,
    > wyszukujesz co chcesz, klik, i plugin już jest w SU.

    Ok, dzięki. Tak też postąpię :-)
    Póki co muszę ogarnąć konwersję 3D do 2.5D

    > Plugin do dxf-ów masz tu:
    > https://www.guitar-list.com/download-software/conver
    t-sketchup-skp-files-dxf-or-stl

    Dzięki raz jeszcze :-)

    > Ale on okręgi ma z odcinków. Jak pisałem wyżej, tego używam i to mi nie
    > przeszkadza.

    Czyli tak samo jak standardowy export.

> [...]
    > On daje okręgi i łuki, ale coś mi nie nie działało do końca i nie
    > drążyłem tematu. Nawet w tym linku są moje wiadomości, gdzie próbowałem

    Ok, sprawdzę go również.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 13. Data: 2017-09-27 15:04:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Załóż konto na forum sketchucation, dostaniesz od nich plugin do
    > instalowania plugin-ów z poziomu SU. Masz dzięki temu okienko w SU,
    > wyszukujesz co chcesz, klik, i plugin już jest w SU.

    P.S.
    Właśnie zainstalowałem plugin. Robi się to prościej niż napisałeś.

    Window / Extension Manager / Install Extension wskazujesz pobrany plik i
    masz ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2017-09-27 15:16:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 14:59, Marek S pisze:

    > No właśnie nie są a mam wersję Pro. :-(
    > Sprawdziłem w moim CAMie oraz Adobe Illustrator a także w Corel Draw.
> [...]

    W eksporterze masz wiele wersji DXF-a do wyboru. Na 100% działa. Uzywam
    tego sporadycznie z DraftSight-em (dobry darmowy CAD)

    > Hmmm... z jednej strony dobra funkcjonalność, a z drugiej nie wiem czy
    > CAM powinien zmieniać projekt. Raczej powinno być tak, że aplikacja
    > generująca DXF powinna dawać finalne zobrazowanie. Są tego implikacje.

    Zmienia jak mu rozkażę :-) To jest narzędzie detekcja łuków czy zamień
    na okręgi.

> [...]
    > projekt, okazało się, że jedna dziurka więcej jest potrzebna. I wtedy
    > co? Od początku trzeba wszystko importować/korygować?

    Jak mam 1000 okręgów to a CAM mam je w jednej grupie. I wszystkie jednym
    kliknięciem zamieniam w okręgi.
    Jak potrzeba jednej dziurki więcej to mogę w moim CAM-ie zaiportowac
    brakującą z SU lub dorysowac ja w CAM-ie.

    > Pewnie jeszcze kilka problemów trzeba wtedy rozwiązać...
    >
    > Czy w Twoim CAMie jest to jakoś sensownie rozwiązane?

    Już wyżej coś napisałem.

    > Ok, dzięki. Tak też postąpię :-)
    > Póki co muszę ogarnąć konwersję 3D do 2.5D

    Z poziomu SU (czy innego CAD-a) to tylko płaskie DXF-a musisz
    przygotować. Trzeci wymiar to w CAM-ie dodasz.

    t-sketchup-skp-files-dxf-or-stl

    > Dzięki raz jeszcze :-)

    > Czyli tak samo jak standardowy export.

    No nie. Ale to już wyżej napisałem.

  • 15. Data: 2017-09-27 15:21:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 15:04, Marek S pisze:

    > P.S.
    > Właśnie zainstalowałem plugin. Robi się to prościej niż napisałeś.
    >
    > Window / Extension Manager / Install Extension wskazujesz pobrany plik i
    > masz ;-)

    Ale to nie to samo o czym pisałem. Musisz wcześniepobrać ten plik z
    pluginem. Ten menadżer z sketchucation sam pobiera, ma wyszukiwarkę i
    kilka udogodnień, opisy pluginów.

    W ten sposób co przedtawiłeś instalujesz ten ze sketchucation, lub
    plugin-y, których tam nie ma.

    Robert

  • 16. Data: 2017-09-27 18:08:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    > kilka udogodnień, opisy pluginów.
    >
    > W ten sposób co przedtawiłeś instalujesz ten ze sketchucation, lub

    No chwila. Ja właśnie przy jego pomocy zainstalowałem plugin z dysku
    lokalnego! :-)

    Pobrałem wskazany przez Ciebie, zapisałem w "pobranych", otworzyłem
    managera, kliknąłem button. Otworzyło się okno przeglądania dysków,
    wskazałem na plugin i poszło. Jest on zainstalowany w menu Tools i
    działa poprawnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2017-09-27 18:34:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W eksporterze masz wiele wersji DXF-a do wyboru. Na 100% działa. Uzywam
    > tego sporadycznie z DraftSight-em (dobry darmowy CAD)

    No kurcze, zgadza się. Ale tam są tylko 4 opcje z czego 2 dotyczą
    eksportu ścianek a dwie obrysów. Gdy eksportuję obrys w ten czy inny
    sposób jest do wyboru źle lub jeszcze gorzej. Zawsze koło jest kanciate.
    W jednym przypadku CAM składa odcinki w ścieżkę a w drugim odcinki
    pozostają niepowiązane. Jednakże zawsze są fizycznie odcinkami,
    niezależnie od funkcjonalności CAM'a.

    Sprawdziłem g-kod takiego kwadratowego koła. Maszyna wiernie go
    odtwarza. Jeśli np. zadeklaruję defaultowe w SketchUp 24 segmenty dla
    koła, to dostaję ich tyle właśnie. Ilością segmentów mogę regulować
    stopień kanciastości jedynie i zawsze ma to odzwierciedlenie w DXF.

    Otwórz DXF w notatniku i zobacz co w nim jest aby wyeliminować wpływ
    CAMów. Tam wyraźnie są segmenty.

    > Zmienia jak mu rozkażę :-) To jest narzędzie detekcja łuków czy zamień
    > na okręgi.

    Całe szczęście :-)

    > Jak mam 1000 okręgów to a CAM mam je w jednej grupie. I wszystkie jednym
    > kliknięciem zamieniam w okręgi.

    CAM w jakiś tajemny sposób sam je grupuje, czy musisz w DXF jakoś je
    oznaczyć?

    > Z poziomu SU (czy innego CAD-a) to tylko płaskie DXF-a musisz
    > przygotować. Trzeci wymiar to w CAM-ie dodasz.

    Pod warunkiem, że ten płaski DXF będzie miał to co narysowałem a póki co
    otrzymuję zbiór kresek w miejscu okręgów. To się nie nadaje do pracy.
    Zresztą za Twoją sugestią zerknąłem na forum w tej sprawie. Nie tylko
    ja mam taki problem.

    Sprawa wygląda następująco: generalnie niewiele osób zwraca na to uwagę,
    czego nie rozumiem. Np. jakiś spec odpowiedział użytkownikowi, że
    aproksymacja 24ma segmentami koła mu wystarcza. Pomyślałem wtedy, że
    zapewne ten facet nie zauważyłby różnicy gdyby ktoś zainstalował mu w
    aucie kwadratowe koła.

    Porada była taka aby rysować koła z 9999 segmentami! :-O Oczywiście
    zastrzegł, że zabije to wydajność aplikacji. Cool porada.

    Dochodzi nawet do takich przypadków, że ktoś przed wysłaniem danych do
    plotera tnącego, obrysowywał DXFy ze SketUpa w Illustratorze bo litery
    wychodziły kanciaste. :-D

    > No nie. Ale to już wyżej napisałem.

    Hmmm... przed chwilą raz jeszcze wyeksportowałem kółko z aplikacji i z
    plugina. W obu przypadkach składnia pliku DXF zawiera segmenty.

    Jedyna różnica jest taka, że plugin eksportuje z płaskiego widoku a
    system z ustawionego view. Czyli kółko na XY staje się elipsą po
    wyeksportowaniu jeśli kamera była pod jakimś kątem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2017-09-27 20:09:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 18:34, Marek S pisze:

> [...]
    > stopień kanciastości jedynie i zawsze ma to odzwierciedlenie w DXF.
    >
    > Otwórz DXF w notatniku i zobacz co w nim jest aby wyeliminować wpływ

    SU --- File --- Export --- 3DModel --- dxf release14
    Działa na 100%. Właśnie sprawdziłem.

    > Całe szczęście :-)

    > CAM w jakiś tajemny sposób sam je grupuje, czy musisz w DXF jakoś je
    > oznaczyć?

    W SU tworzę z nich grupę. Zaznaczasz co chcesz i LPM --- Make Group.
    Najlepiej do tworzenia grup zrobić sobie skrót. W SU tworzenie grup to
    podstawa podstaw. :-) Każdy element, który w realu jest osobnym
    przedmiotem trzeba z niego zrobić grupę.

> [...]
    > otrzymuję zbiór kresek w miejscu okręgów. To się nie nadaje do pracy.
    > Zresztą za  Twoją sugestią zerknąłem na forum w tej sprawie. Nie tylko

    Jak wyżej napisałem, eksport działa.

> [...]
    >
    > Porada była taka aby rysować koła z 9999 segmentami! :-O Oczywiście
    > zastrzegł, że zabije to wydajność aplikacji. Cool porada.

    Tak ekstremalne parametry pewnie zabiją SU. Ale jest on naprawdę szybki.
    Jak coś obracasz, nawet duże projekty, to na dwóch rdzeniach (SU i tak
    tylko na jednym jedzie) i średnia karta to aż miło się pracuje.

    > Dochodzi nawet do takich przypadków, że ktoś przed wysłaniem danych do
    > plotera tnącego, obrysowywał DXFy ze SketUpa w Illustratorze bo litery
    > wychodziły kanciaste. :-D

    Co do liter to faktycznie te stworzone w SU mają ileś tam segmentów i
    koniec. Nie można zmienić tego jak przy łukach czy okręgach. Czcionki
    bierze z systemowych, a one chyba są wektorowe. Nie drążyłem, bo jest
    plugin, który wygładza krzywe.
    Fredo_6 Curvizard

> [...]
    > system z ustawionego view. Czyli kółko na XY staje się elipsą po
    > wyeksportowaniu jeśli kamera była pod jakimś kątem.

    Jako 3D model eksportuj, jak pisałem wyżej.

    Robert

  • 19. Data: 2017-09-27 20:14:54
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 18:08, Marek S pisze:

> [...]
    > managera, kliknąłem button. Otworzyło się okno przeglądania dysków,
    > wskazałem na plugin i poszło. Jest on zainstalowany w menu Tools i

    Ja mówię o pluginie "SketchUcation Plugin Store", który zainstalowany w
    SU umożliwia pobieranie innych pluginów bezpośrednio z sketchucation do
    SU. Bez pobierania najpierw na dysk używając przeglądarki.
    https://youtu.be/rh89avqKDes

    Robert

  • 20. Data: 2017-09-29 00:45:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > SU --- File --- Export --- 3DModel --- dxf release14
    > Działa na 100%. Właśnie sprawdziłem.

    Ha! I w tym rzecz. Ja eksportuję modele 2D do CAMa, stąd problem. Jeśli
    nawet trzeba użyć 3D, to i tak tak funkcjonalność zdechnie za jakiś czas
    bo wersja pro przekształci się we free i bedzie trzeba pluginu używać. :-(

    --
    Pozdrawiam,
    Marek