  • 31. Data: 2017-06-21 00:07:59
    Temat: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-18 o 18:28, s...@g...com pisze:

    > U siebie puscilem w cut viewerze ten kod z dołu i mam takie same
    > wyniki czy to z g41 czy g42 czy g40. Pisze ze ponoc on to wspiera ale
    > na obrazku tego nie widze. Moge w wolnej chwili spod mach3 to
    > puscic...

    Bo pewnie nie masz softu skonfigurowanego. Jeśli używasz G41/42 to
    parametrem jest numer narzędzia. Czy masz tooltable zdefiniowany? Pewnie
    nie :-D

    Jeśli natomiast używasz G41.1/G42.1 to parametrem jest średnica
    narzędzia. Oczywiście w jednostkach jakie masz ustawione w instrukcjach
    konfiguracyjnych na wstępie kodu.

    Te drugie są nowsze więc kontroler może ich nie wspierać.

    > To akurat logiczne. Masz ściezke o jednym wymiarze. A raz jedziesz
    > wewnatrz a raz na zewnatrz. Raz ci wyjdzie otwór ośrednicy ściezki a
    > raz wałek o jej średnicy. A między wałkiem a materiałem masz szpare
    > na frez.

    Napisałeś, że rezultat ma być ten sam. Ja skomentowałem, że zdecydowanie
    nie ten sam. A teraz jest to dla Ciebie logiczne, że nie ten sam???? :-D

    > To dlatego ze jak sie tak zrobi to okrągły frez mniej mm pokona
    > (nadal w materiale) niz jakby miał wyjechać (dajmy na to w prawo)
    > poza obrys kwadratu na cała średnice feza a potem jechać w dół.
    >
    > Jak pojedzie "prostokatnie" to i wiecej naskrawa i dłużej mu
    > zejdzie. Dlatego CAM-y tak zaokraglaja. Zauważ że wewnetrznych rogów
    > tak nie robi.
    >
    > Na to nie patrz wogole, to jest fikusnośc i zalety CAM-a.

    Zalety lub wady. Zależy jak na to patrzeć. Ten CAM zrezygnował ze
    stosowania zaawansowanych poleceń na rzecz składania ścieżki z kawałków.
    Symuluje on działanie jednej instrukcji całą serią prostszych. Z
    pewnością ten CAM zamknie Ci drogę do ręcznej ingerencji bo musiałbyś
    przeliczać każdą instrukcję z kalkulatorem. W G41/42 robi to kontroler
    za Ciebie. Czy to korzyść - sam oceń.

    Drugi aspekt... na tym się nie znam w ogóle. Czy CAM/CAD powinien
    zwracać ścieżkę kształtu a maszyna wyliczać ścieżkę narzędzia, czy też
    inaczej - CAM podaje ścieżkę narzędzia a nie kształtu.

    > No i u mnie produkuje ładne kwadraty, bez zaokraglen. Potestowalem i
    > z małym frezem i duzym różnic nie widze. Mimo ze cutviewer to niby
    > wspiera. Ale jakoś nie widze róznic.
    >
    > Sprobuje w wolnej chwili pod mach3.

    Jeszcze raz: sprawdź tooltable. Jeśli nie ma ten viewer czegoś takiego,
    to żaden z niego viewer.

    > Widziałem go ale nie analizowałem. Dla mnie to bezcelowe bo jak cos
    > nie działa jak powinno to z mojej/naszej pozycji tego nie naprawimy.
    > Definicja g41/g42 jest jaka jest i tyle :)

    Negatywne myślenie! Naprawimy! :-D
    Robię to tak, że zgłaszam bug'a do supportu a oni to poprawiają. Kilka
    mniejszych zgłosiłem i w 2 tygodnie ukazała się poprawka.

    > Nie "tylko". Wyjasnilem po której stronie ścieżki znajdzie się frez
    > po uzyciu g41/g42. To się bierze z definicji współbieżności jako
    > preferowanej formy obróbki.

    Stop w tym miejscu. Sęk w tym, że to nie G41/42 decyduje o stronie
    ścieżki lecz inne G-kody określające skąd będzie najazd na tą ścieżkę.
    Przypuszczam, że robię błąd właśnie tu. G41/G42 zapewne określają
    jedynie zachowanie się frezu. To m.in. muszę zbadać. Zresztą jeszcze
    czegoś doświadczyłem dziwnego gdy stosuje się te kody więcej niż raz.
    Oczywiście nie jako zagnieżdżone. Ale o tym nie chce się rozpisywać bo
    to były moje pierwsze obserwacje.

    > Nie, mieszasz dwie sprawy. Tutaj zrobili obrazek:
    >
    > http://www.numeryczny.pl/?p=1078

    Ten artykuł też wielokrotnie czytałem ale nie potrafię przełożyć go na
    wynik obserwacji. Aha... i jeszcze jedna rzecz: pojęcie lewej i prawej
    strony zależne jest od kierunku obrotów wrzeciona? Bo nigdzie o tym nie
    mówią. A przecież ten sam ruch materiału może być współbieżny lub
    odwrotnie w zależności od CW/CCW narzędzia! Czy wszyscy zakładają CW?

    Mała dygresja. Jest tu zdanie, które chciałem Ci kiedyś zacytować lecz
    nie pamiętałem, gdzie je wyczytałem więc odpuściłem:

    "Pomiędzy włączeniem korekcji G41/G42 a jej odwołaniem G40 mają prawo
    pojawić się wyłącznie funkcje G00, G01, G02 lub G03. Zastosowanie
    jakichkolwiek innych funkcji może powodować nieprzewidziane zachowanie
    się maszyny - niekontrolowane ruchy."

    To było a'propos tego, że kody G41/G42 stosujemy wyłącznie do kresek jak
    pierwotnie sugerowałeś :-)

    > Tak to sie zgadza. Ale również musisz wiedziec że prawy i lewy jest
    > ściśle związany z tym czy frezujesz z 0,0 do 10,10 czy z 10,10 do
    > 0,0. Jak chcesz aby narzędzie przesunęło się po tym samym śladzie to
    > musisz zmienic g41 na g42.

    Nie do końca. Raz jeszcze przykład prostokąta :-) Tam raz jedziesz z
    (0,0) do (10,0) a chwilę potem z (10,20) do (0,20). Wszystko w ramach
    jednej instrukcji G42 lub G41.

    > zalezy czy wektory cietego prostokąta będą : 0,0 -> 0,10 -> 10,10 ->
    > 10,0 -> 0,0 czy w druga strone.

    Ale w jednym kształcie ta zmiana następuje z boku na bok kształtu a mimo
    to instrukcja G41/G42 trzyma się swojego scenariusza. Gdy tymczasem w
    kodzie znajdą się obie (w innych miejscach i rozdzielone G40) to
    diametralnie zmieniają swoje działanie.

    > No nieeee.
    >
    > Jesli masz koordynaty: G01 X39.369999 F150.0 G01 Y24.13
    >
    > I frez 2mm to nie wyjdzie ci z tego 39x24. Wyjdzie 39,369999x24,13
    > Jesli dla ciebie to nie problem to spoks.

    Części ułamkowe pominąłem bo nie chciało mi się każdej cyferki
    przepisywać na forum. Pewnie gdzieś nie wykasowałem ułamków.

    > I ten gkod ci wytnie 39x24? Równo?

    No robiłem to pierdylion razy już :-D Prostokąty wychodzą jak trzeba.
    Dziury pozostałe po nich oczywiście są większe o grubość narzędzia i
    zaokrąglone w rogach.

    > Całe zamieszanie z niestosowaniem g41/g42 jako panaceum jest stąd że
    > g41/g42 sie sprawdza dla prostych kształtów,

    A ja nawet z prostym kształtem w tle nie potrafię wyjaśnić działania
    tych instrukcji :-D

    > dla skomplikowanych
    > zaczyna sie robic cyrk i lepiej jest stosowac g0-3 z zmiana średnicy
    > feza.

    Moim zdaniem nie powinno to mieć znaczenia. Coś w końcu musi wyliczyć
    ścieżkę narzędzia. Czy będzie to PCet z jakimś CAD/CAM i G0-3 czy
    sterownik z G41/G42, to jest ta sama robota dla obu tych komputerów.

    > Sterownik nie musi (i zazwyczaj nie ma) pojęcia że geometria
    > przedmiotu jest taka jaka jest i że moga się w niej znaleźć elementy
    > mniejsze od średnicy feza. g41/g42 tego nie wie.

    No chwila... wyraźnie jest napisane, że G41/42 stosujemy dla bloków kodu
    WYŁĄCZNIE dla jednego frezu. Zmiana frezu = kolejny kod G41/G42 wraz z
    parametrami opisującymi nowy frez. Dokładnie to samo dzieje się w
    programach CAD/CAM. Tam też zmieniasz frez i G-kody się modyfikują od
    tego momentu.

    Różnica między jednym a drugim podejściem powinna być wyłącznie w ilości
    kodu a nie w otrzymanym produkcie.

    > Ale tak czy siak te kwadraty powinny ci sie dawać wycinac raczej bez
    > problemu. Moze tan pikocnc ma cos nie tak wewnatrz?

    Nie znam pikocnc. Kwadratu bez kompensacji nie wytniesz. A stosowanie
    kompensacji = problem niezrozumienia zasady jej działania, który próbuje
    zwalczyć :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 32. Data: 2017-06-21 01:05:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Hej,

    > Nie będzie co rozwiązywać jak użyjesz właśnie CAM-a. Wystarczy
    > odpowiedni postprocesor lub jak w moim przypadku nawet on jest zbędny.
    > Program sterujący i CAM to jedno.

    Połowicznie zgadzam się. Jednakże bez znajomości G-kodów w sensie
    rozumienia ich działania nie będzie możliwe głębsze zajęcie się tematem,
    rozwiązywanie potencjalnych niespodzianek związanych ze sterownikiem,
    pisanie skryptów itp. - pomijając już kwestie w wątku poruszone.

    A właśnie - a'propos postprocesora lub może w całości programu CAM/CAD.
    W jaki sposób on miałby sterować maszyną bez programu pośredniczącego?
    CAD/CAM "nie wie" choćby jak maszyna jest podłączona do komputera. Ja
    np. mam poprzez USB i zapewne po tym USB lecą sobie nie ustandaryzowane
    dane w obie strony.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 33. Data: 2017-06-21 10:00:01
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 20 czerwca 2017 22:45:49 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7UjFvZEJ
    UNlFKWTg/view?usp=sharing

    > To były moje pierwsze kroki i coś tam się nie powiodło ale nie w tym
    > rzecz. Takie coś otrzymuję z kąpieli chemicznej. Te zielone linie to ok
    > 1.2mm. Otwór 0.4mm. Mówisz o dokładności 1-2mm dla błędu. Przesuń teraz
    > tę przelotkę na jednej stronie o 1mm w losowym kierunku. Już nie będę
    > prosił Ciebie o uczynienie tego samego po drugiej stronie. Wywierć
    > otworek w środku i zastanów się co połączy przelotka :-D

    Przesune, ale ty najpierw powiększ pada do 3mm ;)
    Jakbym sie sam uparł na taka metode jak ty stosujesz to pierwsze co bym zrobił to
    powiększył pady do przelotek, w eagle to OIDP jeden parametr.
    I od tąd miałbym całkiem zgrabny efekt nawet nie dbając zbytnio o bazowanie przy
    frezowaniu/wierceniu...

    > Ale... ja nie generuję G-kodu w Eagle. Zresztą chyba takiej opcji nie
    > ma. A nawet jeśli jakiś skrypt byłby dostępny, to nie chcę aby jeszcze
    > Eagle mi wrzuty od siebie robił :-) W Eagle generuję kod maszynowy.
    > Konwersja na G-kod powstaje w programie sterującym moją maszyną. Kod
    > uwzględnia ustawione dla zadania parametry pracy, o których istnieniu
    > Eagle nie wie nawet.

    Seka seka. To co ci wypluwa eagle?
    Wlasnie wyżej narzekałeś na to ze mach ma wizardy a tu piszesz ze tak robisz w tym
    sofcie dla Twojej maszyny :)

    > hehehe ... to nie tak :-) Nie traktuj tego typu softu jako narzędzia
    > typu CAD / CAM. Nawet jeśli coś tam potrafi, to nie jest to właściwe
    > narzędzie :-) Gwóźdź w ścianę głowę też pewnie da się wbić ... pytanie:
    > po co? :-D

    eee no widze ze deskproto to calkiem zgrabny cam.
    Co ci w nim brakuje?

    > Możemy zamknąć choć ja będę musiał popracować nad tematem dalej.
    > Najważniejsze, że wskazałeś mi o co chodzi z lewą i prawą stroną. To
    > dopiero daje mi możliwość przeprowadzenia konstruktywnych obserwacji.
    > Sam będę musiał teraz ogarnąć temat eksperymentalnie bo nie trafia do
    > mnie to, że maszyna rozpoznaje kształty... choć pozornie tak to wygląda.

    To ja tylko w temacie ogólnym.
    Ten watek pokazuje jak trzeba do tematów technicznych podchodzić. Mianowicie:
    Całościowo i z dozą ostrożności. Ale jak cos zadziała to raczej będzie zawsze działać
    tak samo :)

    > Jak sam powiedziałeś, kody G41/42 są Ci trochę obce bo to już nie są
    > narzędzia do kresek jak kiedyś to było stosowane podobno. Zostaję więc
    > na poligonie sam z maszyną :-D

    Rozważ poszukanie jakiegos wygodnego zestawu narzędzi.
    Frezarka cnc jest fajna bo mozna ja oprogramować - truizm, ale aby mieć naprawde
    fajne wyniki i satysfakcję warto mieć fajne narzędzia.

    Coś w rodzaju: Mam obrazek, i chcę takiego kształtu sklejkę. U mnie to około 10 minut
    i efekt jest gotowy. To fajna sprawa jak się ma takie mozliwości i sensownie sklecony
    zestaw narzędzi.
    U mnie jest ok, choc pare problemów jest narazie nie do przejścia, dlatego szukam
    dalej :)

  • 34. Data: 2017-06-21 10:19:46
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 20 czerwca 2017 23:04:19 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > No jest jest :-) I właśnie od samego początku tego wątku o nią pytam :-)
    > O nic innego :-D

    A to trza bylo pytac tak od razu, to bysmy cie do producenta wysłali ;)
    Bo o wnetrznościach i fikusnościach różnych odmian gkodu można pisać całe tomy :)

    > Wynika z tego, że coś tu jest nie tak. G41 służy do kompensacji przy
    > otworach????? Powstaje tu jakaś bzdura, którą muszę chyba sam rozpracować.

    Nie do końca.
    Całość współbieżności i "lewości/prawości" i wewnetrzności i zewnetrzności ejst ze
    sobą spieta przez kierunek obrotów wrzeciona i skretnośc frezu.

    Teoretycznie dla linii mamy tylko sprawe tego czy chcemy ciąc po lewej czy prawej
    stronie ale w praktyce obiektami jakie tworzymy to zazwyczaj sa jakies otwory,
    wycięcia lub obrysy przedmiotów.

    I tu sie okazuje ze g41 stosuje sie do jednych przypadków a nie do drugich.
    CAM-y pilnuja aby ciąć w odpowiednim kierunku bo zakladaja (ale to sie da zmienic) ze
    preferowane jest cięcie wspolbieznie. I tak też ukierunkowuja kierunek cięcia.

    Jesli nie pracujesz z cam-em to musisz calosc zrobic sam.
    czyli poza geometria musisz pamietac ze masz prawoskretne wrzeciono i prawy frez i
    preferujesz ciąć wspolbieżnie i tak ustawić kierunek frezowania oraz uzyć adekwatnego
    gkodu 41/42.

    > A i jeszcze jedna ważna rzecz. Zarówno G41 jak i G42 poruszają się w tą
    > samą stronę w sensie ścieżki - przeciwnie do obrotu wskazówek zegara.

    Bo to ty definiujesz jak ma sie poruszać frez. Przez odpowiednie ustawienie
    kolejności odwiedzanych wierzchołków.

    > Tak jak G-kod każe.
    Tak.

    > Czyli w tym przypadku G42 przeciwbieżnie a G41
    > współbieżnie (bo jest wewnątrz kształtu więc z punktu widzenia narzędzia
    > jest to kierunek odwrotny do jego obrotów).

    tak.

  • 35. Data: 2017-06-21 16:09:55
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 2017-06-15 o 00:09, Marek S pisze:

> [...]
    > ścieżka narzędzia jest większa niż pożądany obrys a narożniki tejże
    > ścieżki są półokrągłe. Taki ruch narzędzia spowoduje, że wycięta płytka
    > będzie miała pożądane wymiary a półokrągłe po zewnętrznej narożniki będą
    > idealnym kątem prostym dla wyciętych płytek.
    >
    > Sprawy się komplikują gdy płytki miałyby mieć otwory. Wtedy znów metodą
    > prób i błędów musiałbym bawić się z kogami 41/42. Oczywiście poradziłbym
    > sobie. Jednakże chciałbym nie robić tego losowo lecz rozumieć, co robię.
    > Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić o co chodzi z lewą i prawą stroną?

    Nie mam doświadczenia w CNC ale tak mi się skojarzyło.

    Przykładowo weźmy poziomą linię:
    Jak puścisz ją od lewej do prawej współbieżnie, to pójdzie górą, jak
    przeciwbieżnie do dołem.
    Ale jak puścisz ją od prawej do lewej będzie odwrotnie, współbieżnie
    pójdzie dołem. Rozrysuj sobie.

    Kierunek ruchu narzędzia ma też znaczenie. Sprawdziłeś kody przy
    odwrotnym kierunku ruchu? Jak maszyna będzie wycinać otwory w odwrotnym
    kierunku ruchu niż puszczasz po prostej, to i kody będą działać odwrotnie.

  • 36. Data: 2017-06-21 18:55:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-20 o 22:55, Bytomir Kwasigroch pisze:

    > Kod maszynowy, konkretnie jaki plik? plt?

    Gerber - pisałem o tym.
    A do wierceń standardowo Excellon w standardzie 2:5.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 37. Data: 2017-06-21 19:23:25
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-21 o 10:00, s...@g...com pisze:

> [...]
    > powiększył pady do przelotek, w eagle to OIDP jeden parametr. I od
    > tąd miałbym całkiem zgrabny efekt nawet nie dbając zbytnio o

    Gdy będę projektował radio lampowe wielkości mikrofalówki, to pomyślę o
    Twojej propozycji :-D

    Tymczasem przelotki mam tak duże bo to prototypy i ręcznie je lutuję.
    Docelowo przelotki będą sporo mniejsze.

    > Seka seka. To co ci wypluwa eagle? Wlasnie wyżej narzekałeś na to ze
    > mach ma wizardy a tu piszesz ze tak robisz w tym sofcie dla Twojej
    > maszyny :)

    Pisałem o tym. Do wierceń Excellon 2:5 a do wycinanek Gerber.
    Żadnych wizardów nie używam. Nigdy o tym nie wspominałem. Soft
    samodzielnie konwertuje mi w/w pliki do G-kodów. To nie żaden wizard
    lecz zwykły konwerter uzupełniający G-kod o zadany feed rate, traverse
    rate, tool change, głębokość wiercenia, głębokość cięcia, spindle
    start/stop i chyba to wszystko. A ja go dodatkowo uzupełniam o
    kompensację grubości narzędzia. Tego nie może wiedzieć Eagle. Jak sobie
    wyobrażasz konwerter kodu inaczej? Tylko ścieżka kształtu i cięcie ile
    maszyna wyciśnie z silników krokowych nie patrząc na połamane narzędzia
    i dowolną głębokość? :-D

    Natomiast to co ja "oprogramowuję" to własne procedury dla zmiany
    narzędzia, dla automatycznego pomiaru jego długości itp. To nie jest
    generowanie kółek czy kresek dla wpustów i wypustów lecz procedury
    przygotowawcze maszyny.

    > eee no widze ze deskproto to calkiem zgrabny cam. Co ci w nim
    > brakuje?

    Nawiązałem do softu sterującego typu Mach 3 czy Planet TNG. Autorzy tego
    ostatniego budują ten soft prawie od nowa poprzez wyrzucenie z
    poprzedniej wersji (nie TNG) wszelkich "wpustów i wypustów". Soft
    sterujący nie ma mieć takiej funkcjonalności. Planują natomiast
    przenieść tą funkcjonalność do nowego produktu, którym będzie soft typu
    CAM plus dorobią do niego pełno różnych CADowskich funkcji. I to jest
    słuszny kierunek rozdziału aplikacji.

> [...]
    > tematów technicznych podchodzić. Mianowicie: Całościowo i z dozą
    > ostrożności. Ale jak cos zadziała to raczej będzie zawsze działać tak

    Nie do końca się zgadzam. Preferuję aktywność bardziej niż stagnację.
    Dlatego wybrałem drogę współpracy z autorami softu. Oni mają swoich
    speców, którzy nie znają specyfiki problemów środowiska elektroników i
    być może innych specjalności też nie. Jeśli nie będzie się im wskazywało
    specyficznych problemów, to nie otrzyma się narzędzi do ich rozwiązania.

    > Rozważ poszukanie jakiegos wygodnego zestawu narzędzi. Frezarka cnc
    > jest fajna bo mozna ja oprogramować - truizm, ale aby mieć naprawde
    > fajne wyniki i satysfakcję warto mieć fajne narzędzia.

    Sugerujesz abym pozbył się bieżącej frezarki, kupił inną i tak w kółko
    aż losowo trafię pozbawioną mankamentów? :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 38. Data: 2017-06-21 19:29:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-21 o 10:19, s...@g...com pisze:

    > Nie do końca. Całość współbieżności i "lewości/prawości" i
    > wewnetrzności i zewnetrzności ejst ze sobą spieta przez kierunek
    > obrotów wrzeciona i skretnośc frezu.

    O właśnie... to też były póki co tylko moje przypuszczenia. Zwróć uwagę,
    że w artykułach, które cytowaliśmy sobie nawzajem nie ma ani śladu o
    tym. Rysuje się jakieś kreski i mówi się to lewa strona a to prawa. A
    g... prawda tymczasem bo to zależy również od kierunku obrotów maszyny.

> [...]
    > geometria musisz pamietac ze masz prawoskretne wrzeciono i prawy frez
    > i preferujesz ciąć wspolbieżnie i tak ustawić kierunek frezowania

    Po dłuuugiej dyskusji sam już domyśliłem się tego i zamierzałem
    przetrenować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 39. Data: 2017-06-21 19:32:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-21 o 16:09, szod pisze:

> [...]
    > przeciwbieżnie do dołem.
    > Ale jak puścisz ją od prawej do lewej będzie odwrotnie, współbieżnie

    Dzięki, ale to już dawno wyjaśniliśmy w wątku. Fakt - przydługawym :-)

    > Kierunek ruchu narzędzia ma też znaczenie. Sprawdziłeś kody przy
    > odwrotnym kierunku ruchu? Jak maszyna będzie wycinać otwory w odwrotnym
    > kierunku ruchu niż puszczasz po prostej, to i kody będą działać odwrotnie.

    Żeby to takie proste było jak piszesz. Niestety sprawy kodów G41/42 są
    bardziej zawiłe a być może firmware sterownika posiada błąd. Będę musiał
    to sprawdzić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 40. Data: 2017-06-21 22:15:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-20 o 22:07, Marek S pisze:
    > Nie jest prawdą, że lepiej zastosować jakiegoś CAM'a i mieć problem z
    > głowy - jak doradzał któryś z kolegów. W ten sposób nigdy nie rozwiąże
    > się żadnego z problemów z maszyną gdy ona "uzna" zrobić coś inaczej niż
    > jest w projekcie.
    Nie będzie co rozwiązywać jak użyjesz właśnie CAM-a. Wystarczy
    odpowiedni postprocesor lub jak w moim przypadku nawet on jest zbędny.
    Program sterujący i CAM to jedno.

    Robert