  • 21. Data: 2017-06-19 00:08:11
    Temat: Re: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-18 o 19:46, s...@g...com pisze:

    > Ja inicjalnie maszyne cnc kupilem aby ze sklejki ciąc mniej lub
    > bardziej fikusne kształty.

    Hej,

    Piszesz spod dwóch nicków? :-) Bo trochę się pogubiłem.

    > I jak kompletowałem sobie warsztat to w
    > pewnym momencie zastanawiałem sie jak ogarnąć gkod. I jak zobaczyłem
    > jak drętwe są narzędzia do generowania gkodu w mach3 czy jakieś
    > webowe to miałem pchote sobie napisac coś w perlu aby mi gkod
    > budowało.

    Sądziłem, że Mach3 itp to tylko maszynki do realizacji kodu plus jakieś
    usprawniacze jego wykonywania / walidatory itp. Owszem, można w nich coś
    tam dopisać od siebie ale to nie są programy typu CAD.

    > I dziś mam flow nastepujący: Cokolwiek generujące svg/dxf/jpg/gif ->
    > inkscape -> cambam -> mach3 -> maszyna.

    No i prawidłowo. A czemu o tym piszesz?

    > U mnie flow z obrazka do wycięcia to jakieś 5-7 minut. Dla plytki
    > elektronicznej nieco więcej bo jednak detali jest sporo. Ale pare
    > plytek z jpg/gif zrobilem i bylo zjadliwie.

    U mnie to raczej nie sprawdziłoby się. Typowa ścieżka ma 0.2mm, płytka
    dwustronna. Czasem są też chudsze. Nie wiem też na jak długo starczyłoby
    narzędzie. Metoda chemiczna jest tania, precyzyjna i szybka. Nie mam do
    niej awersji.

    Dziennie jak się zawezmę potrafię złożyć nawet 4-5 prototypów małych
    urządzeń, sprawdzić, skorygować schemat, płytkę. Właśnie ostatnio tak
    miałem, że zawsze coś nowego wyłaziło więc musiałem poprawiać.

    > Ale moj flow nie ma wiele wspolnego z tym co Tobie chodzi po glowie.

    Zgadza się, stąd moje zdziwienie odnośnie tego o czym piszesz :-)
    Owszem, modyfikuje G-kod po zaimportowaniu pliku Gerber. Ale to prawie
    zawsze jedna linijka kodu na wstępie i jedna na końcu. Reszta dzieje się
    sama. Do tego nie potrzebuję CAMów a zwykły Notepad. Czas uruchamiania
    się CAMa będzie podobny do czasu dokonania potrzebnej modyfikacji G-kodu :-D

    Ale... za niedługi czas zajmę się też obudowami. Wtedy workflow będzie
    zupełnie inny.

    > A i naszła mnie jeszcze inna mysl. Zobacz sobie jak twoj kontroler
    > obsługuje g41 i g42. Bo mamy tak: Jazda z 0,0 do 10,10. Z kompensacja
    > g41 (nie pamietam czy to prawa czy lewa)

    Lewa

    > i frezem 2mm. czyli tak
    > naprawde zaczynamy w -1,0 i kończymy w -1,10 Kolejny krok czyli jazda
    > do 10,10 powinna byc zrobiona przez kontroler dwuetapowo: -1,10 ->
    > 0,11 (i to raczej omijając naroznik 0,10) i 0,11 -> 10,11

    Szczerze mówiąc nigdy nie zdarzyło mi się frezować po prostej. Płytka
    PCB to zawsze krzywa zamknięta. Owszem, mogę zrobić eksperyment.

    > Moze pikocnc (o ile korzystasz bo nie pamietam co wykorzystujesz)

    PlanetCNC TNG

    > ma
    > to deczko skopane albo jego wewnetrzna logika dba o to aby inaczej
    > sie zachowywać przy cięciu w jedna i w druga strone. Nie wiem,
    > gdybam...

    U mnie przy zamkniętych kształtach G41/42 działają perfekcyjnie (od
    momentu gdy zrozumiałem o co w nich chodzi). Nie ma do czego się
    przyczepić. Tak jak pisałem - G42 nawet modyfikuje ścieżkę narzędzia nie
    tylko o przesunięcie o promień, ale i kształt ścieżki jest inny by
    zapewnić docelowy kształt płytki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2017-06-19 00:08:55
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-18 o 19:55, s...@g...com pisze:

    > Ah, przepraszam, wciąłem sie w złą konwersację...

    Za późno. Już odpowiedziałem :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2017-06-19 01:47:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-18 o 19:50, s...@g...com pisze:

    > Założyłes jedną rzecz której w dokumentacji nie ma. Mianowicie gkod
    > to seria kresek. g41/g42 jest aplikowane do kazdej kreski osobno.

    Nie, nieprawda, że do każdej osobno. Może kiedyś tak było. Tego nie
    wiem. Tu masz lepszą dokumentację na temat kompensacji niż mi zapodałeś
    wcześniej:

    http://linuxcnc.org/docs/html/gcode/tool-compensatio
    n.html#sec:cutter-compensation

    Mało tego, aby wykorzystać pełen potencjał tych kodów, to nie ma sensu
    używać ich do każdej kreski oddzielnie. Kastrujesz wtedy sterownik z
    jego "inteligencji".

    Cytat:
    The end point of each move depends on the next move. If the next move
    creates an outside corner the move will be to the end point of the
    compensated cut line. If the next move creates in an inside corner the
    move will stop short so to not gouge the part. The following figure
    shows how the compensated move will stop at different points depending
    on the next move.

    Czyli jasno wynika, że działanie instrukcji zależne jest od następnego
    kroku, więc kroków objętych instrukcją G41/42 musi być więcej niż jeden
    aby to miało sens.

    Aczkolwiek dodam też, bo muszę, że na dwóch sterownikach i dwóch
    aplikacjach sterujących maszyna zachowuje się dokładnie odwrotnie. G42
    służy do robienia obrysu zewnętrznego (kształt płytki PCB), a G41 -
    wewnętrznego (otwory w tej płytce). Być może tak jest w przypadku
    krzywych zamkniętych wyłącznie.

    Podeprę się ilustracją z naniesionymi opisami:
    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7NzFKdWh
    fUlBIMTA/view?usp=sharing

    Tak maszyna zachowuje się po zastosowaniu G42. Zwróć uwagę na łuki.
    Właśnie G42 je wygenerowało.

    Po drugie ten rysunek jest chyba źle zrobiony. To czarne kółko, jak
    rozumiem, to punkt wejścia. On powinien być odsunięty od kreski o
    promień narzędzia. Albo celowo pokazano jak zachowa się narzędzie z
    kodami G41/42 gdy nie przesuniemy punktu wejścia. W moim sterowniku
    program w ogóle nie ruszyłby z takimi danymi. Zasygnalizowałby błąd
    punktu wejścia i stop.

    > kontroler nie wie bo nigdzie tego nie ma explicite zapisane ze dany
    > kształt jest wewnętrzny lub zewnetrzny.

    No i tu właśnie ugrzązłem. Wydaje mi się, że to nie kontroler ma
    wiedzieć o tym, ale to Ty informujesz kontroler o tym czy to kształt
    wewnętrzny czy zewnętrzny. W tym rozumowaniu i tak jest pułapka: czy
    kontroler jest taki mądry, że wie iż kształt jest zamknięty i zmienia
    (albo raczej zamienia) działanie kodów G41/42? Tego pewnie nigdy się nie
    dowiem.

    Mam kontakt z programistami kontrolera - może z nimi pogadam jeśli będą
    chcieli się wdać w taką dyskusję. Wiszą mi przysługę więc może się uda :-)

    > W efekcie seria kresek wycinana za pomocą g0-3 po ustawieniu g41/g42
    > nie musi wyjść tak jak sobie załozyłeś.

    Jeśli seria kresek rysuje ścieżkę narzędzia a nie kształt docelowy to
    G41/42 rozwalą to dokumentnie. Wyjdzie dziwoląg. Jeśli natomiast za
    pomocą G0-3 rysujesz prawdziwy kształt, to maszyna po zastosowaniu tylko
    raz kodu G41/42 zrobi to tak dobrze jak rozmiar narzędzia na to pozwala.
    Wiem, bo nie wiem ile razy już w ten sposób wycinałem różne kształty w
    PCB. Ani jednej skuchy. Nie próbowałem kwiatka wyciąć w PCB ale pewnie
    też by wyszedł idealnie tą metodą :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2017-06-19 08:21:55
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 czerwca 2017 00:08:14 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Hej,
    >
    > Piszesz spod dwóch nicków? :-) Bo trochę się pogubiłem.

    Rozpędziłem się zanadto :)

    > Sądziłem, że Mach3 itp to tylko maszynki do realizacji kodu plus jakieś
    > usprawniacze jego wykonywania / walidatory itp. Owszem, można w nich coś
    > tam dopisać od siebie ale to nie są programy typu CAD.

    Ano nie jest to ano cad ani cam. Ale ma pare "wizardów" np. do generowania kodu na
    wpusty, kilka otworów rozlokowanych po okręgach itp.

    > No i prawidłowo. A czemu o tym piszesz?

    Aby wyjasnić jakie są zalezności przy wybieraniu narzędzia typu CAM.
    Szczególnie w przypadku hobbysty i niewielkiej kasy.

> [...]
    > dwustronna. Czasem są też chudsze. Nie wiem też na jak długo starczyłoby
    > narzędzie. Metoda chemiczna jest tania, precyzyjna i szybka. Nie mam do

    A zapytam troche wstecznie:
    Z jakich powodów potrzebujesz aby obie strony były tak dokładnie spasowane?
    Dla przelotek nawet 1-2mm nie powinny byc problemem a tyle sie prawie że z ręki da
    uzyskać...

> [...]
    > się CAMa będzie podobny do czasu dokonania potrzebnej modyfikacji G-kodu :-D

    Az tak źle nie jest, ale rozumiem zbędność fikusnych technologii jak można się
    opędzić notatnikiem albo wręcz puszczeniem skryptu który to zrobi sam...

    BTW. Poszukaj w eagle czy da sie jakieś nagłówki dodać do gkodu. Tam możesz dodać
    g41/g42 i powinno sie samo znaleźć w pliku który eagle zrobi.

> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc nigdy nie zdarzyło mi się frezować po prostej. Płytka
    > PCB to zawsze krzywa zamknięta. Owszem, mogę zrobić eksperyment.

    Zgodnie z rysunkiem który podałeś w innej odpowiedzi powinno być dobrze.

    > PlanetCNC TNG

    Ciekawie wygląda.
    DeskProto też jest interesujący, dzieki za info, zerkne sobie w ich umiejętności.
    cambam za bardzo 4 osi nie ogarnia. A tu moze cos ciekawego będzie :)

> [...]
    > przyczepić. Tak jak pisałem - G42 nawet modyfikuje ścieżkę narzędzia nie
    > tylko o przesunięcie o promień, ale i kształt ścieżki jest inny by

    OK. Czyli mamy dalej jakiś problem z tym czy zamykamy dyskusję?

  • 25. Data: 2017-06-19 08:29:01
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 czerwca 2017 01:47:12 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    >
    > Czyli jasno wynika, że działanie instrukcji zależne jest od następnego
    > kroku, więc kroków objętych instrukcją G41/42 musi być więcej niż jeden

    Czyli nie jest źle. Zakładałem że oczywiście interpreter gkodu jest prosty a tu widać
    że jednak troche inteligencji tam jest.

> [...]
    fUlBIMTA/view?usp=sharing

    > Tak maszyna zachowuje się po zastosowaniu G42. Zwróć uwagę na łuki.

    O, swietnie.
    A możesz dorysowac co robi jak tylko wymienisz g42 na g41?

> [...]
    > kodami G41/42 gdy nie przesuniemy punktu wejścia. W moim sterowniku
    > program w ogóle nie ruszyłby z takimi danymi. Zasygnalizowałby błąd

    No tez mnie to zastanowiło. Co może wskazywać że jednak te gkody nie do końca są
    implementowane jak zakładamy ze powinny...

> [...]
    > kontroler jest taki mądry, że wie iż kształt jest zamknięty i zmienia
    > (albo raczej zamienia) działanie kodów G41/42? Tego pewnie nigdy się nie

    Moze jakieś odmiany gkodu maja mozliwosc dodać taka informację. Ale w tym
    standardowym zestawie popularnie znanym g41/g42 jest opisane jak widzisz i tam nie ma
    info o tym jak sie zachować.
    Pozatym tak naprawde to nie jest istotne czy tniemy wnętrze czy zewnętrze. Wazne jest
    w którą strone jest nastepny zakręt i o ile stopni...

    > Mam kontakt z programistami kontrolera - może z nimi pogadam jeśli będą
    > chcieli się wdać w taką dyskusję. Wiszą mi przysługę więc może się uda :-)

    A mozna sprobowac. Jak juz zrobisz obrazek w którym widać będzie niekonsekwencję to
    łatwo wyjasni się czy to tak ma byc czy jednak bug...

    I taki jest oczekiwany rezultat :)

  • 26. Data: 2017-06-19 15:46:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-06-15 o 19:43, s...@g...com pisze:

    >Dzięki :-D Jak tak dalej pójdzie, to wrócę do piły ręcznej :-D

    Marku, ale to moze byc to.
    Mamy nie tylko linie, ale takze kierunek na niej.
    I teraz program odsuwa od tego kierunku "w lewo" lub "w prawo".

    Na youtube widze pare filmow z opisami ... najlepiej chyba jednak
    sprawdzic na wlasnej maszynie :-)

    >W opisie G02 i G03, który mi poleciłeś znalazłem tylko jedno zdanie o
    >kompensacji narzędzia:
    >If cutter radius compensation is active, the motion will differ from
    >the above; see Cutter Compensation.
    >W tym zdaniu jest odsyłacz do G41 i G42 i kółko się zamyka bo w
    >opisie posługują się bliżej nie zdefiniowaną dla krzywych zamkniętych
    >stroną lewą i prawą.

    dla linii zamknietych z ustalonym kierunkiem poruszania, to
    zdefiniowac latwo - jak wyzej.

    Gorzej, jak ta linia zamknieta bedzie odcinkami wyslana do maszyny - i
    ona dopiero musi sie domyslec :-)

    J.

  • 27. Data: 2017-06-20 22:07:32
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-19 o 15:46, J.F. pisze:

    > Marku, ale to moze byc to.
    > Mamy nie tylko linie, ale takze kierunek na niej.
    > I teraz program odsuwa od tego kierunku "w lewo" lub "w prawo".

    Hej,

    Tak, zaskoczyłem w czym rzecz z tym lewo i prawo. Tak jak Szczygieł
    powiedział: należy patrzeć czy maszyna zbiera materiał współbieżnie z
    linii kształtu przy przeciwbieżnie. Najlepiej narysować sobie punkt
    styku narzędzia z materiałem i narysować strzałki w jaką przesuwa się
    materiał i w jaką kręci się narzędzie. I tu będzie odpowiedź co jest
    lewo a co prawo.

    > Na youtube widze pare filmow z opisami ... najlepiej chyba jednak
    > sprawdzic na wlasnej maszynie :-)

    A pewnie, że tak! Tymi filmami z YT tylko krzywdę sobie zrobiłem bo po
    ich obejrzeniu wiedziałem mniej :-D A najlepiej zapisać się na kurs
    frezarski :-D Ta wiedza ciężko przedostaje się do sieci lub ginie w
    szumie bzdurnych informacji.

    > dla linii zamknietych z ustalonym kierunkiem poruszania, to zdefiniowac
    > latwo - jak wyzej.
    >
    > Gorzej, jak ta linia zamknieta bedzie odcinkami wyslana do maszyny - i
    > ona dopiero musi sie domyslec :-)

    A to już będzie felerem kontrolera. Wtedy najlepiej go zmienić :-D

    A tak na poważnie, to mam kontakt z programistami jednego z bardziej
    popularnych kontrolerów. Po kawału wyciągam od nich informacje. I tak
    np. ostatnio dowiedziałem się, że wysokie kody (z ostatnia cyfrą 9 i
    trochę niżej - bez definicji słowa "trochę") to wolna amerykanka. Jak
    sobie producent kontrolera wymyśli, tak będzie. Co gorsze i niższe kody
    też tak mają prawo mieć bo nie ma oficjalnych wytycznych. Przykładowo w
    mojej maszynie M52 P0/P1 wyłącza/włącza transformacje na poziomie
    kontrolera oczywiście. Poszukaj w sieci M52 i poczytaj do czego służy.
    Okaże się, że do wszystkiego a najczęściej jest to kopia fraz zapisanych
    na jednej znanej stronie! Nawet szyk zdań ten sam. :-D

    To mi uzmysłowiło, że prowadzenie tego typu dyskusji może prowadzić
    wyłącznie do błędnych wniosków bo warunków jest multum. Trzeba je znać.

    W wolnej chwili zasiądę do maszyny (jak radzisz) i dzień spędzę nad G41
    (również G41.1) oraz G42 (G42.1). Mając podstawy jak wyżej będę w stanie
    konstruktywne obserwacje przeprowadzić. Ale... pytanie co potem z tą
    wiedzą zrobić? Posługiwać się nią i zabrać do grobu? A może powiększyć
    szum informacyjny? :-D

    A i jeszcze jedno, może się przydać komuś do przemyśleń. Nie jest
    prawdą, że lepiej zastosować jakiegoś CAM'a i mieć problem z głowy - jak
    doradzał któryś z kolegów. W ten sposób nigdy nie rozwiąże się żadnego z
    problemów z maszyną gdy ona "uzna" zrobić coś inaczej niż jest w
    projekcie. Dopiero raczkuję w tej dziedzinie ale mimo to już widzę, że
    bez dociekania byłbym skazany na wycinanie prostokątów i wiercenie
    padów. Tymczasem w sofcie sterującym maszyną jaki posiadam praktycznie
    każde polecenie można zamienić na skrypt. Może on być całkiem
    rozbudowaną procedurą z pętlami i warunkami. Nie znając G-kodów w życiu
    nic się nie osiągnie ponad bezmyślny standard i to z wieloma pułapkami.
    Przykładowo w tej chwili oskryptowuję M06 służące do zmiany narzędzia.
    Zamiast nie wiadomo co robić w tej sytuacji chcę aby wrzeciono samo się
    zatrzymało, pojechało gdzieś tam, po zmianie narzędzia by się samo
    pomierzyło, uruchomiło i wróciło do roboty. Naprawdę świetna zabawa i
    możliwości. Wtedy kod z programów CAMowskich będzie łatwo ująć w ryzy
    zamiast lamentować gdy coś nie tak pójdzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2017-06-20 22:45:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-19 o 08:21, s...@g...com pisze:

    > Ano nie jest to ano cad ani cam. Ale ma pare "wizardów" np. do
    > generowania kodu na wpusty, kilka otworów rozlokowanych po okręgach
    > itp.

    Ja bym takich rzeczy się wystrzegał. W wersji 4 może okazać się, że
    wpust stanie się wypustem itp :-D Ścieżki powinny powstawać w stosownym
    sofcie a programy typu Mach powinny jedynie przeprowadzać żądane zadania
    uzupełniając je o dodatkową aktywność maszyny jeśli to wymagane. I tylko
    ta aktywność powinna być w sofcie definiowana.

    > A zapytam troche wstecznie: Z jakich powodów potrzebujesz aby obie
    > strony były tak dokładnie spasowane? Dla przelotek nawet 1-2mm nie
    > powinny byc problemem a tyle sie prawie że z ręki da uzyskać...

    Widzisz, tu jest różnica między nami :-) Ty lubisz przetykać a ja SMD :-D

    Zilustruję przykład na konkretnej robótce:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7UjFvZEJ
    UNlFKWTg/view?usp=sharing

    To były moje pierwsze kroki i coś tam się nie powiodło ale nie w tym
    rzecz. Takie coś otrzymuję z kąpieli chemicznej. Te zielone linie to ok
    1.2mm. Otwór 0.4mm. Mówisz o dokładności 1-2mm dla błędu. Przesuń teraz
    tę przelotkę na jednej stronie o 1mm w losowym kierunku. Już nie będę
    prosił Ciebie o uczynienie tego samego po drugiej stronie. Wywierć
    otworek w środku i zastanów się co połączy przelotka :-D

    Z pewnością nie strony via'sa ze sobą :-D

    > BTW. Poszukaj w eagle czy da sie jakieś nagłówki dodać do gkodu. Tam
    > możesz dodać g41/g42 i powinno sie samo znaleźć w pliku który eagle
    > zrobi.

    Ale... ja nie generuję G-kodu w Eagle. Zresztą chyba takiej opcji nie
    ma. A nawet jeśli jakiś skrypt byłby dostępny, to nie chcę aby jeszcze
    Eagle mi wrzuty od siebie robił :-) W Eagle generuję kod maszynowy.
    Konwersja na G-kod powstaje w programie sterującym moją maszyną. Kod
    uwzględnia ustawione dla zadania parametry pracy, o których istnieniu
    Eagle nie wie nawet.

    > Zgodnie z rysunkiem który podałeś w innej odpowiedzi powinno być
    > dobrze.

    Tak, tak. Nie o to mi chodziło. To już dociekania akademickie bardziej
    niż temat wątku :-)

    > Ciekawie wygląda. DeskProto też jest interesujący, dzieki za info,
    > zerkne sobie w ich umiejętności. cambam za bardzo 4 osi nie ogarnia.
    > A tu moze cos ciekawego będzie :)

    hehehe ... to nie tak :-) Nie traktuj tego typu softu jako narzędzia
    typu CAD / CAM. Nawet jeśli coś tam potrafi, to nie jest to właściwe
    narzędzie :-) Gwóźdź w ścianę głowę też pewnie da się wbić ... pytanie:
    po co? :-D

    > OK. Czyli mamy dalej jakiś problem z tym czy zamykamy dyskusję?

    Możemy zamknąć choć ja będę musiał popracować nad tematem dalej.
    Najważniejsze, że wskazałeś mi o co chodzi z lewą i prawą stroną. To
    dopiero daje mi możliwość przeprowadzenia konstruktywnych obserwacji.
    Sam będę musiał teraz ogarnąć temat eksperymentalnie bo nie trafia do
    mnie to, że maszyna rozpoznaje kształty... choć pozornie tak to wygląda.

    Jak sam powiedziałeś, kody G41/42 są Ci trochę obce bo to już nie są
    narzędzia do kresek jak kiedyś to było stosowane podobno. Zostaję więc
    na poligonie sam z maszyną :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 29. Data: 2017-06-20 22:55:30
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    użytkownik Marek S napisał:

    > Eagle mi wrzuty od siebie robił :-) W Eagle generuję kod maszynowy.
    > Konwersja na G-kod powstaje w programie sterującym moją maszyną. Kod

    Kod maszynowy, konkretnie jaki plik? plt?

  • 30. Data: 2017-06-20 23:04:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-19 o 08:29, s...@g...com pisze:

    > Czyli nie jest źle. Zakładałem że oczywiście interpreter gkodu jest
    > prosty a tu widać że jednak troche inteligencji tam jest.

    No jest jest :-) I właśnie od samego początku tego wątku o nią pytam :-)
    O nic innego :-D

    > Tak maszyna zachowuje się po zastosowaniu G42. Zwróć uwagę na łuki.

    > O, swietnie. A możesz dorysowac co robi jak tylko wymienisz g42 na
    > g41?

    Mogę dopowiedzieć bo to proste. Narzędzie ustawia się po wewnętrznej
    stronie szarej linii i będzie odsunięte o R narzędzia. Powstaje zwykły
    prostokąt mniejszy w sumie o średnicę narzędzia. Czyli pozostałością z
    takiego wycinania będzie PCB mniejsze o średnicę narzędzia i z mocno
    zaokrąglonymi rogami. Otwór w arkuszu PCB będzie natomiast
    odzwierciedlał szarą linię. Kąty wklęsłe (narożniki) będą maksymalnie
    zbliżone do kątów prostych - na ile promień narzędzia pozwoli, rzecz jasna.

    Wynika z tego, że coś tu jest nie tak. G41 służy do kompensacji przy
    otworach????? Powstaje tu jakaś bzdura, którą muszę chyba sam rozpracować.

    A i jeszcze jedna ważna rzecz. Zarówno G41 jak i G42 poruszają się w tą
    samą stronę w sensie ścieżki - przeciwnie do obrotu wskazówek zegara.
    Tak jak G-kod każe. Czyli w tym przypadku G42 przeciwbieżnie a G41
    współbieżnie (bo jest wewnątrz kształtu więc z punktu widzenia narzędzia
    jest to kierunek odwrotny do jego obrotów).

    > No tez mnie to zastanowiło. Co może wskazywać że jednak te gkody nie
    > do końca są implementowane jak zakładamy ze powinny...

    Tego się obawiam.

> [...]
    > naprawde to nie jest istotne czy tniemy wnętrze czy zewnętrze. Wazne
    > jest w którą strone jest nastepny zakręt i o ile stopni...

    Właśnie nad tym chcę popracować. Przypuszczam, że tu znajdę jakąś
    korelację kodu z zachowaniem maszyny.

    > A mozna sprobowac. Jak juz zrobisz obrazek w którym widać będzie
    > niekonsekwencję to łatwo wyjasni się czy to tak ma byc czy jednak
    > bug...

    Pozostaje jeszcze ustalić czy w kontrolerze, czy w mózgu :-D

    > I taki jest oczekiwany rezultat :)

    Z zastrzeżeniem, że wolałbym to świadomie osiągnąć :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek