  • 1. Data: 2017-08-13 15:17:36
    Temat: CR6848 - PWM kontroler z zasilacza impulsowego, nie startuje bez "popchania"
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    http://www.datasheet4u.com/download.php?id=604822

    Kostka CR6848 siedzi w typowym allegrowym zaklejanym hermetycznie
    plastikowym (czyli zasilaczu, którego otwiera się młotkiem) impulsowym 12V
    2,5A

    Czy ktoś z tutaj zgromadzonych zajmował się taką kostką dogłębniej?
    Podobna jak widzę w działaniu do typowej MC34063 - przy tej nigdy nie
    problemów, zawsze w podobnych warunkach startuje.

    Tutejsza CR6848 ma jednak problem z rozruchem.
    Jak się kilka razy "zaiskrzy" wstyczką w gniazdku to zaskakuje - czyli
    dostanie kilka szpilek wybudzenia ;) (elektrolity wyjściowe wymienione, bo
    spuchły, a główny 33uF po stronie 300V wyschnął i miał kilkanaście nF.
    Zasilacz też bez problemu ruszy (zamiast bawić się generowaniem szpilek
    prądowych po stronie 230V) jak się do jego masy (lub nawet minusa po stronie
    WN, bo połączone są przez 2n2) dotknie końcówką śrubokręta, przewodem od
    miernika - dostaje jakąś tam maleńką szpileczkę rozruchową.
    I jak już ruszy to pracuje pięknie, można go znamionowa obciążać, trzyma
    ładnie napięcie, wszystko bez zastrzeżeń.
    Próbowałem zmniejszać rozruchowy rezystor 1,5M, u mnie w układzie dali
    fabrycznie 1M i zamiast 10uF jest 22uF. I kilka kosmetycznych różnic typu 33
    Ohm na bramce zamiast pdf-owego 47 Ohm
    W źródle 0.68 Ohm (próbowałem zwiększać do 2 Ohm, bez zmian).
    W układzie sprzężenia zwrotnego 100nF do masy od wejścia FB, transoptor i
    TL431 - czyli typowy układ bardzo pododny do takiego:
    http://i00.c.aliimg.com/img/ibank/2013/947/675/84457
    6749_1728049020.jpg
    Nie mam kostki na podmianę ale mogę gdybać, że jest ona może "połowicznie"
    sprawna - stąd problem z rozruchem.
    Nawet nie chodzi o naprawę tylko wyjaśnienie skąd takie NIEdziałanie.
    W stanie gdy przetwornica jeszcze nie ruszyła na tym startowym 22uF panuje
    około 16V więc nic tu nie wzbudza podejrzeń - napięcie przy którym powinna
    wystartować wg tabelki.
    Chyba, że kostce to progowe napięcie rozruchowe się dość mocno w górę
    przesunęło - stąd niezbędna szpilka rozruchowa aby wyjść z dołka
    napięciowego?