  • 31. Data: 2015-01-25 00:45:54
    Temat: Re: Ceny modułów WiFi
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale operatorzy wirtualni nie mają dla takich oferty.

    Operatorzy wirtualni mają umowę z operatorem sieci dotyczącą
    sposobu jej wykorzystania. A że bardzo często ich oferta jest
    o wiele bardziej atrakcyjna od tych "prawdziwych" operatorów,
    zwałaszcza dla klientów generujących mały ruch, więc te punkty
    regulaminu mają chronić operatorów sieci. Być może są wręcz
    narzucone przez nich.

    > No i druga kwestia albo jesteśmy uczciwi i szanujemy
    > regulamin dostawcy albo nie. Prosta sprawa.

    W poprzedniej wiadomości opisałem zjawisko trochę bardziej
    szczegółowo -- właśnie żeby pokazać, że z technicznego punktu
    widzenia nie jest to "prosta sprawa". Dodam jeszcze, że również
    nie jest prosta z moralnego punktu widzenia -- ktoś kupił sobie
    nowy smartfon, przeczytał o nim, że ma "wspaniałą funkcję
    udostępniania połączenia internetowego dla twojego laptopa
    i tabletu", cieszy się tym wszystkim jak głupi blaszką, i ani
    mu do głowy przyjdzie, że jakiś regulamin tego zabrania. A mnie
    nie przyjdzie do głowy nazwanie go "nieuczciwym". Takie punkty
    regulaminu, to coś jakby pozwalanie na korzystanie ze smartfona,
    ale tylko z tych jego programów i funkcji, które podobają się
    operatorowi, a z innych nie. Albo wręcz jakby operator pozwalał
    na gadanie przez telefon, lecz zabraniał przklinania w rozmowach.

    Więc mamy trzeci punkt widzenia -- prawny. Jeśli kartę SIM użytkuje
    firma, to zgoda, regulamin operatora może ograniczyć sposób
    zarabiania pieniędzy przy użyciu tej karty, na przykład za pomocą
    "rozwiązań telemetrycznych". Jeśli chodzi o konsumentów, to już
    nie takie to dla mnie oczywiste. Gdyby na przykład operator
    zablokował klientowi kartę w tablecie używanym w samochodzie
    dlatego, że przekazuje ona do domu informacje na temat położenia,
    a klient się wściekł na to, to by w końcu jakiś UOKiK wpisał to
    do rejestru klauzul niedozwolonych. Więc nikt nawet nie próbuje
    blokować. Zresztą dzisiaj każdy smartfon, to wielkie "rozwiązanie
    telemetryczne" -- przekazuje szczegóły na temat jego właściciela
    do Googla, Facebooka, Apple'a i do wielu innych im podobnych. Więc
    jak tu blokować, jak szanować, jak być uczciwym, jak żyć?

    Jarek

    --
    Czy ma dotrzeć do niej wiedzy każdy fakt
    Kogo kochać, z kim się bić, z kim widywać i jak żyć

  • 32. Data: 2015-01-25 23:17:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-24 o 16:55, Andrzej W. pisze:

    > Do tego WizFi250 to produkt markowy, a to po $3 to ktoś gdzieś z czegoś
    > polutował w szopie. Dochodzi jeszcze kwestia skali.

    Wiesz, ESP8266 to tak naprawdę oznaczenie scalaka. Moduły z nim mogą
    nawet być lutowane w szopie, ale sama struktura krzemowa zaprojektowana
    i wyprodukowana musiała być chyba w nieco innych warunkach. ;)

    http://hackaday.com/2014/12/17/esp-gets-fcc-and-ce/

  • 33. Data: 2015-01-25 23:32:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    Tak w temacie, taka ciekawostka:
    mcu z wifi w obudowie sdcard.
    http://www.robotshop.com/en/electric-imp-wifi-sd-car
    d-microcontroller.html

    Żeby było ciekawiej programuje się to tylko poprzez przeglądarkę www,
    która łączy się bezpośrednio z wbudowanym serwerem www.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2015-01-26 12:54:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-24 o 14:18, Mirek pisze:

    > Karta telemetryczna chyba (poprawcie) coś koło dychy na miesiąc wychodzi.
    > Można kombinować taniej, ale funkcjonalność się zmniejszy,

    A można kupić jedną taką kartę, na prywatną osobę, nie mając firmy?
    Są jakieś analogiczne rozwiązania pre-paid?

  • 35. Data: 2015-01-26 14:19:44
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Jan 2015 12:54:35 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > A można kupić jedną taką kartę, na prywatną osobę, nie mając firmy?

    Chyba tak, ale pamiętaj umowa na rok.

    > Są jakieś analogiczne rozwiązania pre-paid?

    W poprzednim poście ktoś pisał o klucz.net, wygląda na to, że da się
    jednym doładowaniem mieć ważność karty rok a transfer będzie schodził
    z kwoty doładownia wg cennika 2 gr za 100kB. Jeśli nie planujesz
    dużych transferów to wygląda to kosztowo rozsądnie.
    Jeśli natomiast chcesz komunikować się smsami to już gorzej, nie
    udało mi się znaleźć oferty prepaid dającej tanie smsy dostępne przez
    rok jednym doładowaniem.

    --
    Marek

  • 36. Data: 2015-01-26 17:46:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

    > A można kupić jedną taką kartę, na prywatną osobę, nie mając firmy?
    > Są jakieś analogiczne rozwiązania pre-paid?

    Kiedyś Plus miał prepaid o nazwie "Simdata". Znamienny tym, że GPRS
    i SMS-y były w nim tanie, a rozmowy drogie. Odwrotnie niż w bliźniaczym
    prepaidzie "Simplus" (nie pamiętam, czy w nim w ogóle mógł być GPRS).

    Przy pakietach SMS można zrozumieć i jakoś tłumaczyć skłonność operatorów
    do pewnych ograniczeń regulaminowych. Jeśli SMS kosztuje, dajmy na to,
    20 groszy, a miesięczny pakiet bez limitu -- dychę, to można uznać, że
    "bez limitu" oznacza "do urwania kciuka", a nie jeden SMS na sekundę
    w celu realizacji protokołu TCP/IP over SMS. Ale jeśli płacę za pakiet
    "dostęp do internetu, ileś MB", to już operator nie może mi stawiać
    warunków na przykład takich, że mogę sobie zaglądać na wszystkie strony,
    ale nie te z gołymi babami, portu 119 mam nie tykać, bo podejrzany,
    szyfrować też mi nie wolno, osobliwie na porcie 22, bo nie wiadomo,
    czy ja w ten sposób nie przesyłam danych z pomiaru stanu wód w Miedonii
    na Odrze z ostatniej doby (zamiast dyktowć je przez telefon i dać zarobić
    operatorowi na połączeniu głosowym). Jeśli więc (jako konsument) będę
    potrzebował tzw. małej mobilnej łączności z internetem, to poszukam
    takiego prepaida lub abonamentu, który da mi to najtaniej. I w nosie
    będę miał wyobrażenia autorów regulaminów na temat tego, co to jest
    "internet" i co to jest "telemetria".

    Przy okazji historyjka o tym, skąd się wzięła ta głupia nazwa "karta
    telemetryczna". Dawno dawno temu, jakeśmy robili system telemetryczny
    korzystający z SMS, jeden z pierwszych takich na świecie (tak, między
    innymi na *tych* modułach, ale to w końcowej fazie), to ludzie używali
    telefonów komórkowych głównie do gadania, a transmisji danych w ogóle
    w GSM nie było, poza dzwonioną 9600kbps rozliczaną czasowo. Tłumaczyłem
    jednemu z operatorów, że dobrze zrobi, jeśli pójdzie na rękę takim
    dziwnym klientom i da ofertę z jakimś ryczałtem za SMS, które przecież
    operatora i tak nic nie kosztują. Długo trzeba było tłumaczyć, zwłaszcza
    że na rozmowy przysyłali ludzi od marketingu, którym często padające
    słowo "telemetria" nic nie mówiło. No ale przyswoili, choć pewnie bez
    zrozumienia -- i tak to w pierwszej ofercie nazwali. A później inni
    skopiowali.

    Nazwa karty, to jedno, a zapisy w regulaminach (cytowane tu już przez
    kogoś), to drugie. Jeśli "Abonent zobowiązuje się do: [...] nieużywania
    Karty SIM/USIM w rozwiązaniach telemetrycznych", to i tak może używać
    karty w korporacyjnych sieciach taksówkowych, rozproszonych systemach
    rezerwacji i sprzedaży biletów, do realizacji płatności i fakturowania
    -- bo to wszystko *nie* są "rozwiązania telemetryczne".

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2015-01-26 18:45:10
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    > Hmm... A znalazłeś może jakieś tanie rozwiązanie problemu z utrzymaniem
    > karty SIM dla takiego modułu? Myślałem kiedyś o takim prostym systemie,
    > który nadzorowałby to, co się dzieje na działce. Można by mierzyć
    > warunki pogodowe, do tego umieścić czujnik w drzwiach i PIR-kę wewnątrz
    > altanki. Tyle tylko, że inie bardzo uśmiecha mi się comiesięczne
    > doładowanie karty kwotą 30 zł tylko po to, żeby przesyłać mniej niż
    > kilka kB na dzień...

    http://www.play.pl/oferta/play-karta/play-na-karte/p
    lay-na-karte-rok-waznosci/
    http://www.orange.pl/kid,4002009262,id,4002010582,ti
    tle,Konto-wazne-1-rok,article.html

    a tu zbiorczo
    http://gsmonline.pl/artykuly/roczna-waznosc-konta-na
    -karte

  • 38. Data: 2015-01-26 18:46:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Wcale nie. Czasem nie chodzi o ilość danych, ale o czas reakcji.
    > Synchronizując czas przez NTP chciałbym jak najbardziej przyspieszyć
    > odpowiedź, a dodatkowe opóźnienie na WiFi w tym nie pomaga.

    Akurat w tym zastosowaniu statyczne opóźnienia nie mają wielkiego
    znaczenia. Algorytm NTP i inne podobne mu statystyczne synchronizatory
    je po prostu zauważą i skompensują. Problemem jest rozrzut czasów
    odpowiedzi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 39. Data: 2015-01-26 21:16:08
    Od: Mirek <i...@z...adres>

> [...]
    > rezerwacji i sprzedaży biletów, do realizacji płatności i fakturowania
    > -- bo to wszystko *nie* są "rozwiązania telemetryczne".

    Dokładnie. Telemetria to jest po prostu _zdalny_pomiar_ i np. w nie
    jestem w stanie oduczyć całej branży CCTV nazywania "telemetrią" zdalne
    sterowanie kamerą (zwane też PTZ od Pan. Tilt, Zoom) - ale to na
    marginesie.
    Wracając do tematu - pytanie co grozi użytkownikowi za złamanie tego
    zobowiązania - podejrzewam, że nic. Po prostu gdyby ktoś faktycznie
    przeginał z sms-ami albo nastawiał aktywnych non stop modułów GPRS na
    setki - w obszarze jednego BTS-a na przykład... to go zaczną jakoś
    wyrzucać, priorytetować, banować... i ten zapis jest IMHO właśnie po to,
    żeby nie miał w takich przypadkach pretensji.

    --
    Mirek.

  • 40. Data: 2015-01-26 23:05:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > jestem w stanie oduczyć całej branży CCTV nazywania "telemetrią"
    > zdalne sterowanie kamerą (zwane też PTZ od Pan. Tilt, Zoom) - ale

    Są jeszcze idioci, którzy robią w branży reklamiarskiej i "telemetrią"
    nazywają pomiar tego, jak często kto ogląda telewizję i którą stację.
    Kiedyś wdałem się w dyskusję (w Usenecie) z jednym z wyrobników tej
    profesji, który bronił jak niepodległości używania słowa "telemetria"
    w tym znaczeniu. Nawet mnie odsyłał do literatury "fachowej". Ja sobie
    wtedy poczytałem, ale nie to co kolesie tego typa sami wypisują, tylko
    zajrzałem do tekstów anglojęzycznych. I mnie olśniło. Przy opisywaniu
    tego, jak w praktyce realizuje się "audience measurement", czyli po
    naszemu "pomiar słuchalności i oglądalności", bardzo często używane
    było słowo "telemetry" -- no bo przecież nikt nie sadza w mieszkaniu
    badanych ankietera z notesikiem, tylko te czasy mierzy się zdalnie.
    Ale zrozumienie zdania, w którym występuje nawet kilka trudnych słów,
    w dodatku w języku obcym, to dla palantów od reklam jest zbyt wielkim
    wyzwaniem. Zażartowałem sobie nawet, że "radiometria", to pewnie jest
    badanie ilu ludzi słucha RMF, a ilu Zetki. Facet się zdziwił, że mam
    jakieś wątpiliwości, bo to przecież oczywiste, że tak jest.

> [...]
    > wyrzucać, priorytetować, banować... i ten zapis jest IMHO właśnie po
    > to, żeby nie miał w takich przypadkach pretensji.

    Jedyny znany (powtarzalny) przypadek blokowania kart SIM przez operatora
    dotyczy tych, które używane były w FCT, czyli bramkach kierujących ruch
    z telefoni stacjonarnej do sieci komórkowej operatora. Tak głupio był
    kiedyś ustawiony system rozliczeń niędzyoperatorskich, że taniej było
    zadzwonić z anonimowego prepaida, niż wpuścić rozmowę normalnym łączem
    międzyoperatorskim. No to komórkowcy wpisali taki zakaz do regulaminu
    i blokowali, by móc więcej zarobić. Wykryć takie FCT jest łatwo, albo
    po chrakterze ruchu, albo po numerze IMEI bramki.

    Kiedy wymyślono faksy i gdy one się pojawiły w Polsce (lata osiemdziesiąte),
    to też nasz operator (Poczta Polska Telegraf i Telefon) próbował blokować
    pionierów faksowania. Powoływał się nawet na punkt regulaminu (konkretnie,
    to ustawy, ale wtedy na jedno wychodziło). Stanowił on, że przez telefon
    należy porozumewać się tylko językiem ogólnie zrozumiałym. Język aborygenów
    tasmańskich wypełniał ustawowy warunek, ale piszczenie modemu faksowego
    zgodnie z protokołem opisanym w książce -- już nie. Więc jak usłyszeli
    gdzieś to rzężenie, to potrafili linię zablokować. Szybko się jednak z tej
    głupoty wycofali -- bo takie faksy, to też mogą ruch generować i dawać
    dodatkowy przychód.

    Te zobowiązania i zakazy w regulaminach są tylko dlatego, że jakiś głąb
    z działu prawnego je kiedyś wpisał, sam zapewnie nie rozumiejąc, jakie
    jest znaczenie tych słów. Nikt nie sprawdza co leci w TCP/IP danej karty
    SIM, nikt nie blokuje, nikt się tym nie interesuje. A gdyby zablokowali,
    to łatwo nasłać UOKiK -- nie obronią się, bo by musieli przyznać się do
    podsłuchiwania i analizowania transmisji internetowej klienta. Po co im
    takie kłopoty?

    --
    Jarek