  • 41. Data: 2015-01-27 00:12:00
    Temat: Re: Ceny modułów WiFi
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    > Nikt nie sprawdza co leci w TCP/IP danej karty
    > SIM, nikt nie blokuje, nikt się tym nie interesuje. A gdyby zablokowali,
    > to łatwo nasłać UOKiK -- nie obronią się, bo by musieli przyznać się do
    > podsłuchiwania i analizowania transmisji internetowej klienta. Po co im
    > takie kłopoty?

    Masz rację. tego nie zrobią, nie będą blokować "bo tam leci telemetria",
    ale też nikt nie będzie się przejmował, że na 24 godziny przez trzy w
    ogóle się nie zalogujesz do GPRS, a sms dojdzie w szczycie za parę
    godzin. Takie są właśnie tanie abonamenty operatorów wirtualnych.
    Mieliśmy w firmie przez jakiś czas telefony w Play. Fajnie bo "zasięg 4
    sieci, tanio" itp... tylko że jak tej jednej z sieci braknie zasobów to
    kogo wyrzucą? swojego? Nie chcę uogólniać, ale na moim terenie tak to
    właśnie wyglądało (zasięgu macierzystego Play nie było): urywanie
    rozmów, komunikat "sieć zajęta", bardzo niska jakość dźwięku (ledwie
    zrozumiałe) - w godzinach szczytu to była norma.

    Nie wiem jak wygląda sprawa zajmowania zasobów, ale wydaje mi się, że
    jeżeli taki moduł GPRS zaloguje się raz na parę godzin, wyśle swoje dane
    i wyloguje się, to niczym się nie różni od "żywego" użytkownika.
    Natomiast jeśli będzie podtrzymywał aktywne połączenie 24h i uparcie się
    dobijał jak zostanie wyrzucony, to może stanowić dla sieci problem... no
    może nie jeden, ale kiedy będzie ich więcej.

    --
    Mirek.

  • 42. Data: 2015-01-27 01:36:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mirek napisał:

> [...]
    > ogóle się nie zalogujesz do GPRS, a sms dojdzie w szczycie za parę
    > godzin. Takie są właśnie tanie abonamenty operatorów wirtualnych.

    Sporadycznie używam prepaida o przedłużonym terminie przydatności do
    spożycia. Od taniego operatora wirtualnego. Właśnie dlatego, że tani,
    a ja potrzebuję tylko sporadycznie, więc 5 zł na rok, to dla mnie
    cena akuratnia. Nie działa gorzej od innych, ale ja to mam tylko do
    połączeń głosowych. SMS kiszący się w systemie godzinami, to w ogóle
    wydaje mi się rzeczą mało prawdopodobną -- to trzeba wypchnąć jak
    najszybciej i zapomnieć, a nie marnować zasoby.

    Pamiętam początki GPRS. Przy próbach z prywatnym APN pakiet TCP od
    jednego terminala do drugiego, stojącego dwadzieścia centymetrów dalej,
    potrafił lecieć kilka sekund. I to mogła być główna przyczyna opóźnień,
    ta bliskość. Bo terminali na jednym stole było ze sześć, wszystkie więc
    zalogowane do jednego BTS. A to mogło być zbyt wielkim wyzwaniem dla
    systemu. W każdym razie po rozwiezieniu tych diwajsów w różne miejsca,
    wszystko zaczęło działać trochę lepiej.

    Teraz wszystko działa o wiele lepiej, mam też wrażenie, że o wiele
    bardziej autonomicznie -- w tym sensie, że nikt u operatora nie wie
    jak to działa, nikt nie gmera przy technice, ważne, że toto generuje
    przychody. Nie spodziewam się zatem, że wirtualne karty działają
    gorzej -- ktoś by musiał się na tym dobrze znać i tak to ustawić, by
    były gorzej traktowane przez sieć. A w tak zaawansowane umiejętności,
    to ja wątpię. Ale mogę się mylić, jeśli ktoś ma informacje bardziej
    aktualne od moich, to będę wdzięczny za podzielenie się nimi.

> [...]
    > rozmów, komunikat "sieć zajęta", bardzo niska jakość dźwięku (ledwie
    > zrozumiałe) - w godzinach szczytu to była norma.

    Mam od ponad roku telefon w sieci Play i nie mam na co narzekać. Kiedyś
    nagle się pogorszyło, zaczął gubić zasięg. W tym samym czasie przysłali
    mi spama w SMS, że ich radość rozpiera, bo w mojej okolicy wymienili
    BTS na taki, co ma LTE, więc jakość ich usług wzrośnie. Dobra, ale ja
    nie mam LTE w telefonie, za to mam zakaz spamowania ujęty w umowie.

    Szybko skojarzyłem fakty i ustawiłem w telefonie sztywne przypisanie
    do jednej sieci (nie P4), bez roamingu. Pomogło. I nikt mnie z niej
    nie próbował wyrzucić.

    Natomiast w sprawie spamu napisałem zaraz reklamację -- że umowa złamana,
    a ponieważ ma ona charakter ryczałtowy, z nielimitowanymi rozmowami,
    więc z powodu jednego SMS ze spamem, chcę zwrotu abonamentu za ten
    miesiąc, w którym mnie nim udręczyli. Szybko odpowiedzieli, że to nie
    spam, tylko użyteczna dla mnie informacja. Ja im na to, że ponieważ
    mamy różne zdania, więc najlepiej będzie zapytać w UKE, co tam o tym
    sądzą. No to już nawet nie wysyłali maila z odpowiedzią, tylko od razu
    zadzwonili -- czy ja się zgodzę, by zwrócili w dwóch ratach, bo tak
    im ponoć w księgowości łatwiej. Dobra, mówię, mogą być dwie raty, ale
    wtedy z odsetkami. I tak sie stało -- przez dwa kolejne miesiące miałem
    faktury o połowę mniejsze niż zwykle.

    Tak sobie myślę, jak by dzisiaj w moim przypadku wyglądał proces
    reklamacyjny, gdybym przez trzy godziny w ciągu doby nie mógł zalogować
    się do jakiegoś pieprzonego GPRS.

> [...]
    > się dobijał jak zostanie wyrzucony, to może stanowić dla sieci problem...
    > no może nie jeden, ale kiedy będzie ich więcej.

    Pamiętam z logów systemu, że sesje GPRS mogą trwać nawet kilka tygodni.
    Zdaje się, że to dla sieci lepsze od częstego logowania się -- bo własnie
    logowanie zajmuje jakieś deficytowe zasoby. Ale był też w pionierskich
    czasach taki przypadek, że coś popieprzyli u operatora, a terminal
    próbował się wciąż logować. Tak gdzieś co sekundę lub częściej. Z systemów
    operatora przy życiu pozostał tylko jeden -- billingowy. Za każdym razem
    notował otwarcie sesji, transmisję zero bajtów, i opłatę -- kilkadziesiąt
    groszy za minimalny pakiet. Zrobiła się z tego faktura na czterdzieści
    tysięcy czy coś koło tego. Chyba nie muszę dodawać, że tych pieniędzy nie
    zobaczyli.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2015-01-27 09:12:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jan 2015 01:36:30 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > Zdaje się, że to dla sieci lepsze od częstego logowania się -- bo
    własnie
    > logowanie zajmuje jakieś deficytowe zasoby.

    I się nie opłaca, bo każda inicjalizacja sesji gprs (w prepaid na
    pewno) jest odliczana jako 1 jednostka taryfikacyjna 100kB/10kB (w
    zależności od operatora).
    Kiedyś mi lokalizator na prepaidzie zaczął szaleć w jednym miejscu
    i co kilka minut nawiązywał nowe sesje gprs, przez co kasa z konta
    stopniała szybko.

    --
    Marek

  • 44. Data: 2015-01-27 12:10:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > I się nie opłaca, bo każda inicjalizacja sesji gprs (w prepaid na
    > pewno) jest odliczana jako 1 jednostka taryfikacyjna 100kB/10kB
    > (w zależności od operatora).

    Chyba w zależności od umowy. Zdaje się, że ten sam operator może
    w różnych abonamentach różnie taryfikować.

    > Kiedyś mi lokalizator na prepaidzie zaczął szaleć w jednym miejscu
    > i co kilka minut nawiązywał nowe sesje gprs, przez co kasa z konta
    > stopniała szybko.

    Dopiero co opisałem bardziej drastyczny przypadek takiego zrywania,
    bo nie na prepaidze, tylko na abonamencie typu "bez liminu". Bez
    limitu wysokości faktury, a nie bez limitu transferu i liczby sesji.

    Tak czy inaczej, wnioskowanie po długości sesji, czy łączy się ludź
    z telefonem, czy jakiś automat, jest błędne. Rozsądni ludzie starają
    się trzymać połączenie cały czas otwarte, chyba że stoi to w sprzeczności
    z innymi kryteriami, na przykład oszczędzaniem energii.

    Przez pewien czas miałem GPRS jako główne łącze internetowe w domu.
    Lepsze to było od dzwonienia modemem przez linię tepsy, a innych
    możliwości wtedy nie miałem. Dali mi w umowie na dwa lata ileś
    gigabajtów trasferu do wykorzystania w całym tym okresie, a do tego
    jeden z kilku dostępnych wtedy w Polsce telefonów z GPRS, jakąś
    potwornie badziewną srebrzystą motorolę, co z niej nawet dzwonić
    nie umiałem, tak głupio zaprojektowana. Te gigabajty, gdyby je
    liczyć według cen za małe pakiety dodawane do innych abonamentów,
    warte były tyle co samochód. A ten abonament miał cenę raczej
    normalną, więc się opłacało. Motorola cały czas leżała przypięta
    do komputera i ładowarki, nigdy nie była wyłączana.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2015-01-27 15:42:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

> [...]
    > gorzej -- ktoś by musiał się na tym dobrze znać i tak to ustawić, by
    > były gorzej traktowane przez sieć. A w tak zaawansowane umiejętności,

    Dobre ;)
    Ja nie wątpię - jakiegoś jednego kumatego admina na sieć muszą mieć, a
    jak nie, to dzwonią do producenta żeby im to ustawił.

    > Szybko skojarzyłem fakty i ustawiłem w telefonie sztywne przypisanie
    > do jednej sieci (nie P4), bez roamingu. Pomogło. I nikt mnie z niej
    > nie próbował wyrzucić.

    Miałem ustawione na sztywno do sieci, w której obecnie mam abonament.
    Bez tego bateria w telefonie padała po dniu bez dzwonienia.

    > Zdaje się, że to dla sieci lepsze od częstego logowania się -- bo własnie
    > logowanie zajmuje jakieś deficytowe zasoby.

    Nie wiem, ale w takim razie dlaczego modemy USB mają domyślnie ustawione
    autowylogowanie po np. 10 minutach bezczynności? Dla oszczędzania
    energii? Niektóre modemy nawet po zmianie tego w menu uparcie się
    wylogowują - np. w OpenWrt opracowane są specjalne skrypty podtrzymujące
    połączenie.

    --
    Mirek.

  • 46. Data: 2015-01-27 21:28:51
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-01-24 o 13:49, Atlantis pisze:
    > Hmm... A znalazłeś może jakieś tanie rozwiązanie problemu z utrzymaniem
    > karty SIM dla takiego modułu? Myślałem kiedyś o takim prostym systemie,
    > który nadzorowałby to, co się dzieje na działce. Można by mierzyć
    > warunki pogodowe, do tego umieścić czujnik w drzwiach i PIR-kę wewnątrz
    > altanki. Tyle tylko, że inie bardzo uśmiecha mi się comiesięczne
    > doładowanie karty kwotą 30 zł tylko po to, żeby przesyłać mniej niż
    > kilka kB na dzień...
    orange, prepaid, wysyłasz smsa z kodem i masz aktywną kartę przez rok,
    środki jakie załadujesz sobie ten cały rok są. Nie ma tańszego
    rozwiązania chyba.

  • 47. Data: 2015-01-28 00:06:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Jan 2015 21:28:51 +0100, Jawi <g...@p...fm> wrote:
    > orange, prepaid, wysyłasz smsa z kodem i masz aktywną kartę przez
    rok,
    > rozwiązania chyba.

    A konkretnie która oferta? Ja nie widzę w orange oferty, w której
    doładowanie za 5 pln przedłuża ważność wychodzących na rok....

    --
    Marek

  • 48. Data: 2015-01-28 15:55:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-01-28 o 00:06, Marek pisze:
    > rok,
    >
    > A konkretnie która oferta? Ja nie widzę w orange oferty, w której
    > doładowanie za 5 pln przedłuża ważność wychodzących na rok....

    Zobacz hasło "Orange start"