  • 1. Data: 2010-09-27 11:29:34
    Temat: Chłodnica wspomagania - niech mnie kto oświecii
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    O wielkie skarbnice wiedzy,
    czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak działa chłodnica płynu wspomagania?

    Normalna chłodnica (wody, ew. oleju czy klimy) to element który znajduje się
    w obiegu danej cieczy. Natomiast owa "chłodnica wspomagania" to kawałek długiej
    rurki pomiędzy układem (pompą?) a zbiornikiem wyrównawczym, który nie ma innego
    odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę
    przelewają się minimalne ilości cieczy. To co ta chłodnica ma niby chłodzić?
    To co przelewa się do zbiorniczka wskutek rozszerzania cieplnego? Ale po co?

    Pytanie dodatkowe: a jeśli ją ominę i podłączę przewód wprost do
    zbiorniczka, to czym to może grozić?

  • 2. Data: 2010-09-27 12:27:28
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

> [...]
    > innego
    > odpływu. Inaczej mówiąc jest to ślepa odnoga układu. W której, jak sądzę

    nie wiem o jakim aucie mowa ale w Fieście owa rurka była wpięta w układ w
    taki sposób, że nie tylko bywała dość mocno ciepła ale umieszczony był na
    niej czujnik ciśnienia dający info do ECU o obciążeniu układu i konieczności
    zwiększenia obrotów silnika,
    wnioskuję więc że konstrukcja układu jest taka że przepływ oleju wspomagania
    jest większy niż z pozoru się wydaje,

    brat

  • 3. Data: 2010-09-27 12:49:36
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-27 12:27, bratPit[pr] pisze:

> [...]
    silnika,
    > wnioskuję więc że konstrukcja układu jest taka że przepływ oleju wspomagania jest

    Auto to primera P10, rurka wychodzi gdzieś z "czeluści" (pewnie z pompy),
    zawija się przy grillu i idzie do zbiorniczka - jako jedyne jego doprowadzenie.

    Jeśli to ma mieć jakiś sens, to widzę tylko jedną możliwość, a mianowicie
    taką, że objętość układu wspomagania wcale nie jest stała i płyn cyklicznie
    wpływa i wypływa do tego zbiorniczka. Ale nic takiego nie zauważyłem...

  • 4. Data: 2010-09-27 13:24:16
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > wpływa i wypływa do tego zbiorniczka. Ale nic takiego nie zauważyłem...

    Plyn, olej czy jakkolwiek go zwac jest taki sam jak w ASB, jego objetosc
    jest zalezna od temperatury.

  • 5. Data: 2010-09-27 13:43:10
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-27 13:24, Robson pisze:

    > Plyn, olej czy jakkolwiek go zwac jest taki sam jak w ASB, jego objetosc jest
    zalezna od temperatury.

    Ale samo rozszerzanie temperaturowe wymusi w czasie pracy przepływ tylko w jedną
    stronę - do zbiorniczka (potem, na postoju, nastąpi oczywiście powolny powrót).

    Chłodnica tylko po to żeby... w zbiorniczku było chłodniej? Dla mnie to brzmi jak
    żart...

  • 6. Data: 2010-09-27 14:45:50
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Sep 27, 5:29 am, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    wrote:
> [...]
    >     z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    > gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

    Hydrauliczne wspomaganie kierownicy dziala tak, ze pompa stale
    przepompowuje olej nawet gdy uklad kierowniczy nie pracuje w czasie
    jazdy na wprost. Chodzi o czas reakcji. Gdyby pompe zatrzymac, to
    ponowne jej uruchomienie w czasie skrecania powodowaloby zauwazalna
    zwloke. Olej jest po prostu przepompowywywany pomiedzy pompa w
    zbiorniczkiem wyrownawczym w zamknietej petli wiekszosc czasu.
    Chlodnica wtedy go po prostu chlodzi.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 7. Data: 2010-09-27 14:51:32
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-09-27 14:45, JAM pisze:

    > Hydrauliczne wspomaganie kierownicy dziala tak, ze pompa stale
    > przepompowuje olej nawet gdy uklad kierowniczy nie pracuje w czasie
    > jazdy na wprost. Chodzi o czas reakcji. Gdyby pompe zatrzymac, to

    To jasne

> [...]
    > zwloke. Olej jest po prostu przepompowywywany pomiedzy pompa w
    > zbiorniczkiem wyrownawczym w zamknietej petli wiekszosc czasu.

    Czyli uważasz że z tego zbiorniczka musi być inne odejście?
    Nic takiego nie zauważyłem, i stąd w ogóle moje pytanie!

  • 8. Data: 2010-09-27 15:06:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał
    w wiadomości news:i7pss1$1d9d$1@news2.ipartners.pl...
    > Auto to primera P10, rurka wychodzi gdzieś z "czeluści" (pewnie z
    > pompy),
    > zawija się przy grillu i idzie do zbiorniczka - jako jedyne jego
    > doprowadzenie.

    Na pewno nie ma drugiego przewodu w zbiorniczku ?

    Jeszcze moze byc jedna rurka w drugiej, ale troche powatpiewam.

    J.

  • 9. Data: 2010-09-27 16:11:42
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Jakub Witkowski"

    > To jasne

    > Czyli uważasz że z tego zbiorniczka musi być inne odejście?
    > Nic takiego nie zauważyłem, i stąd w ogóle moje pytanie!

    Coś mi jeszcze świta, że ta chłodnica, rurka czy jak ją tam zwał bierze
    aktywny udział w regulacji siły wspomagania, im szybciej jedziesz, tym
    siła wspomagania mniejsza, ale czy jest to związane np z temperaturą
    oleju czy z czymś innym to pewien nie jestem. Zresztą mogę bredzić, bo
    nigdy nie sprawdzilem tej informacji - ot gdzieś zasłyszałem.

  • 10. Data: 2010-09-27 16:38:58
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    nie jestem. Zresztą mogę bredzić, bo nigdy nie sprawdzilem tej informacji - ot gdzieś

    No cóż, ponieważ chłodnica cieknie, a na nową będę musiał poczekać, postąpię
    na razie tak jak z meblami z ikei - usunę "zbędny" element i się zobaczy :)