  • 11. Data: 2018-11-30 17:46:18
    Temat: Re: Ciekawy ksztalt ścieżek. w odbiorniku gps
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-11-30 o 17:07, Marek pisze:
    > On Fri, 30 Nov 2018 16:19:06 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    >> http://www.strony.toya.net.pl/maxcom/lnbd/MTIAP8Ti.j
    pg

    > Czym jest ten duży otwór po lewo?

    Wlot mikrofal, tam jest z tyłu falowód, jedna antena jest widoczna a
    druga jest na poziomej belce pod spodem, widać od niej lut po prawej
    stronie otworu.
    Obie anteny idą na wzm wcz a potem są sumowane i kolejny wzm, filtr pasmowy
    znowu wzm i mieszacz.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 12. Data: 2018-11-30 19:50:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-11-30 o 09:38, dasdas pisze:

    > E młodzież to teraz nie wie co to rapitograf!

    Słownikowo to jest rapiDograf. :-)

    Robert

  • 13. Data: 2018-11-30 23:57:13
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 30.11.2018 o 16:19, Janusz pisze:
> [...]
    /a1_2.jpg
    IpierwszyLNE32984ddrugiV75NE3503M04_zpsf7124af5.jpg

    > Jeszcze tu ładne wnętrze
    > http://www.strony.toya.net.pl/maxcom/lnbd/MTIAP8Ti.j
    pg

    Bardzo ładna konstrukcja i piękna w swej prostocie :-)
    Idąc od lewej, ta duża dziura to "wlot" mikrofal, do którego przykręcony
    jest "wylot" falowodu anteny stożkowej. W dziurze są dwie anteny paskowe
    dla polaryzacji poziomej i pionowej. Z tyłu za tą dziurą powinien
    teoretycznie być dalszy ciąg falowodu z zamknięciem w odległości
    lambda/4 od tych antenek. Każda z anten ma swój wzmacniacz w.cz.
    (tranzystory z literą D na obudowie). Polaryzację odbieranej fali
    wybiera się przełączając zasilanie tylko do jednego ze wzmacniaczy
    (tranzystory z symbolem M6 zapewniające równocześnie stabilizację punktu
    pracy wzmacniaczy w.cz.). Sygnał ze wzmacniaczy w.cz. wchodzi na prosty
    "sumator mocy" na dwóch kondensatorach. Dalej sygnał idzie na drugi
    stopień wzmocnienia w.cz. Za nim piękny kamertonowy filtr środkowo
    przepustowy (tzw. hairpin filter). Jakby pomierzyć go dokładnie, to
    można wyliczyć jego częstotliwość środkową i pasmo. Za filtrem jest
    jakiś dziwny "łamaniec", który wygląda mi na pułapkę częstotliwości.
    Następnie sygnał wchodzi na mieszacz (tranzystor G). Dwa różowe
    pierścionki po prawej, to rezonatory dielektryczne. Tranzystory (Gr)
    pracują jako heterodyny o częstotliwości stabilizowanej rezonatorami
    dielektrycznymi. Na zdjęciu widać, że rezonatory mają różne średnice co
    sugeruje, że jest to konwerter dwupasmowy. Pasmo zmieniane przez
    przełączanie zasilania heterodyn. Sygnał z heterodyny idzie na przez
    sprzęgacz (dwie równoległe ścieżki - antenki) do mieszacza. Zastanawia
    mnie tylko punk doprowadzenia sygnału heterodyny do mieszacza... Z
    układu wynika, że tranzystor (G) w mieszaczu jest bipolarny npn, czyli
    wygnał wejściowy wpuszczony jest na bazę, emiter do masy, a sygnał
    heterodyny na kolektor ??? W sumie obiekt nieliniowy, to się jakoś
    wymiesza ;-) Z wyjścia mieszacza produkty przemiany wchodzą na
    mikropaskowy filtr dolnoprzepustowy i do wzmacniacza p.cz. na elemencie
    CH1

    Grzegorz

  • 14. Data: 2018-12-01 09:17:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 30 listopada 2018 23:57:15 UTC+1 użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:
    > wymiesza ;-) Z wyjścia mieszacza produkty przemiany wchodzą na
    > mikropaskowy filtr dolnoprzepustowy i do wzmacniacza p.cz. na elemencie
    > CH1

    A tak finalnie to co ten cały klamot ma za zadanie robić?

    L.

  • 15. Data: 2018-12-01 09:28:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Dec 2018 00:17:26 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):
    > A tak finalnie to co ten cały klamot ma za zadanie robić?

    Konwerter satelitarny.

    Czyli wzmacniacz, heterodyna (a nawet dwie), mieszacz.

    J.

  • 16. Data: 2018-12-01 09:58:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 30 Nov 2018 23:57:13 +0100, Grzegorz Kurczyk napisał(a):
> [...]
    > Idąc od lewej, ta duża dziura to "wlot" mikrofal, do którego przykręcony
    > jest "wylot" falowodu anteny stożkowej. W dziurze są dwie anteny paskowe

    Ta druga to jak rozumiem pod plytka i dochdzi do tranzystora przez te
    wielka krople cyny ?

    Hm, popatrz na pierscien dookola dziury - u gory ma przerwe na
    antenke, czy jak to sie fachowo nazywa.
    A po prawej via sa gesto - antenki tam nie przepchnie.

    Moze to jest kawalek drutu umieszczony dalej od plytki, wlutowany ta
    wielka kropla, a razem - odbiornik polaryzacji kolowej ?

> [...]
    > wybiera się przełączając zasilanie tylko do jednego ze wzmacniaczy
    > (tranzystory z symbolem M6 zapewniające równocześnie stabilizację punktu

    No tak,wzmacniacze wybierane ... choc jesli dobrze widze, to lewy i
    srodkowy z tych 3 M6 sa razem sterowane.

    Srodkowy zasila wzmacniacz wspolny, wiec wychodzi mi na to, ze antenka
    pozioma zawsze pracuje ...

> [...]
    > można wyliczyć jego częstotliwość środkową i pasmo. Za filtrem jest
    > jakiś dziwny "łamaniec", który wygląda mi na pułapkę częstotliwości.

    Wyglada ciekawie :-)

    Przed filtrem slepa sciezka - czyzby dopasowanie ?
    To moze i lamaniec jest dopasowaniem.

> [...]
    > dielektrycznymi. Na zdjęciu widać, że rezonatory mają różne średnice co
    > sugeruje, że jest to konwerter dwupasmowy. Pasmo zmieniane przez

    I to jest wystarczajaco stabilne ?

    Jak to w ogole dziala - bo polaczen jakby nie bylo.

> [...]
    > wygnał wejściowy wpuszczony jest na bazę, emiter do masy, a sygnał
    > heterodyny na kolektor ??? W sumie obiekt nieliniowy, to się jakoś

    A moze sygnal z heterodyny taki duzy, ze efektywnie zasila tranzystor
    lub nie - i wtedy sie nieliniowosc pieknie objawia.

    > Z wyjścia mieszacza produkty przemiany wchodzą na
    > mikropaskowy filtr dolnoprzepustowy i do wzmacniacza p.cz. na elemencie
    > CH1

    Jakie to wszystko proste :-)

    Az sie chce pobawic ... tylko w czym taka plytke zaprojektowac, w
    Corelu ? :-)

    J.

  • 17. Data: 2018-12-01 15:11:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Jeszcze tu ładne wnętrze
    > http://www.strony.toya.net.pl/maxcom/lnbd/MTIAP8Ti.j
    pg

    Wow (wytłumaczenie Grzegorza też wow).

    Tylko czemu część sterująca ma soldermaskę a część w.cz. nie ma? Jakieś
    efekty występujące w soldermasce, jej stała dielektryczna, coś jeszcze?

  • 18. Data: 2018-12-01 20:20:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-01 o 15:11, Queequeg pisze:

    pg

    > Wow (wytłumaczenie Grzegorza też wow).
    >
    > Tylko czemu część sterująca ma soldermaskę a część w.cz. nie ma?
    Bo pewnie by zmieniła parametry obwodów.
    Laminat też nie byle jaki bo teflonowy, płytka jest miękka i można ją
    wyginać :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2018-12-01 20:26:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Dec 2018 20:20:52 +0100, Janusz napisał(a):

    > Bo pewnie by zmieniła parametry obwodów.
    > Laminat też nie byle jaki bo teflonowy, płytka jest miękka i można ją
    > wyginać :)

    a tak swoja droga - jak sie taki laminat robi ?
    O kleje do teflonu to chyba trudno ...

    J.

  • 20. Data: 2018-12-01 22:15:09
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > a tak swoja droga - jak sie taki laminat robi ?
    > O kleje do teflonu to chyba trudno ...

    Przyklejają do patelni, to i do miedzi pewnie się dało :)