  • 1. Data: 2017-08-14 22:28:50
    Temat: Co to jest: wygląda jak dioda, ale coś innego
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jakiś czas temu autko było dłuższy czas u mechaniorów.
    Jak odbierałem auto, to musiałem całkowicie rozpiąć alarm, bo przeszedł
    w tryb paniki - zamknął wszystkie drzwi w ten sposób, że nie można ich
    było otworzyć ani z klucza, ani od środka dźwignią.

    Dziś wreszcie zebrałem się do tematu.

    Alarm to chiński "wynalazek" PolarBear CMT7 z wieloma dodatkowymi
    funkcjami (np. zdalne odpalanie silnika, domykanie szyb, dodatkowe
    kanały, wyświetlanie na ekranie pilota zdarzeń).

    Alarm natychmiast po włączeniu do zasilania zamyka zamki i na kabel,
    który powinien dostawać 12V po stacyjce, sam podaje 12V.

    Nie da się zresetować do ustawień fabrycznych.

    To, co zauważyłem od razu:
    Są elementy, wyglądające jak dawne diody w szkle:

    https://zapodaj.net/b837d8869c65e.jpg.html

    Prawie wszystkie wyglądają jednakowo

    https://zapodaj.net/543c004371e37.jpg.html

    natomiast jedna wygląda, jakby szkło było pęknięte, pasek ma nieco inny
    kolor:

    https://zapodaj.net/6814e5b497e59.jpg.html

    Pierwsza fotka z aparatu, pozostałe dwie z telefonu przez lupę, stąd
    fatalna jakość.
    Podejrzany element na pierwszej fotce nad PIC-em, pomiędzy dwoma LR2003.

    Podejrzany element ma zwarcie w obie strony.
    Pozostałe "diody" (fotka 2) w jedną stronę nieskończoność, w drugą ok.
    100k (niebieskie) lub 200k (czarne).

    Co to za licho?
    Jakaś dioda z oporem?

    Element ma ok. 1,2x3,2mm.

    A może ktoś naprawiał te alarmy i mógłby go obejrzeć?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2017-08-14 22:34:48
    Temat: Re: Co to jest: wygląda jak dioda, ale coś innego
    Od: Pcimol <...@...com>

    Dioda jak dioda. Najwidoczniej padnięta. Nie ma specjalistów od tego
    konkretnego alarmu - za wyjątkiem projektanta. Wymień diodę i zobacz co
    się stanie.

  • 3. Data: 2017-08-14 22:42:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 14.08.2017 o 22:34, Pcimol pisze:
    > Dioda jak dioda. Najwidoczniej padnięta. Nie ma specjalistów od tego
    > konkretnego alarmu - za wyjątkiem projektanta. Wymień diodę i zobacz co
    > się stanie.

    Tylko trzeba wiedzieć na jaką diodę. Coś mi się kojarzy, ze te z
    niebieskim paskiem to są zenerki i pewnie mają chronić wejścia uC
    (trzeba by rozrysować kawałek schematu).
    jak OP wymieni je na zwykłe, to alarm może za długo nie pożyć, o ile
    jeszcze jest żywy.

  • 4. Data: 2017-08-15 00:26:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-14 o 22:42, Zbych pisze:

> [...]
    > (trzeba by rozrysować kawałek schematu).
    > jak OP wymieni je na zwykłe, to alarm może za długo nie pożyć, o ile

    Komunikuje się z pilotem, pilot włącza wibrację i dźwięk oraz pokazuje
    ikonę napadu - stąd można sądzić, że centralka (przynajmniej częściowo)
    jest żywa.

    Tylko jedna rzecz mnie dziwi: nie przypominam sobie, aby zenerki miały
    opór i to tak duży: 100k.

    Schemat rozrysować to nieco trudne, płytka co najmniej 2-warstwowa,
    montaż SMD.
    A może tylko tak mi się wydaje na pierwszy rzut oka - elektroniką
    zajmowałem się tylko amatorsko, w zasadzie przerwałem ze 20 lat temu.
    Teraz tylko dorywczo, prostsze rzeczy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-08-15 09:02:44
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-08-15 o 00:26, Adam pisze:

    > Tylko jedna rzecz mnie dziwi: nie przypominam sobie, aby zenerki miały
    > opór i to tak duży: 100k.

    luzem czy w układzie wlutowane?

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2017-08-15 10:39:14
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 15.08.2017 o 00:26, Adam pisze:

> [...]
    > jest żywa.
    >
    > Tylko jedna rzecz mnie dziwi: nie przypominam sobie, aby zenerki miały

    Przełącz miernik z omomierza na tester diod.

    > Schemat rozrysować to nieco trudne, płytka co najmniej 2-warstwowa,
    > montaż SMD.

    Nie cały schemat, trzeba tylko sprawdzić gdzie są te zenerki podłączone.

    Na tym zdjęciu: https://zapodaj.net/6814e5b497e59.jpg.html
    widać, że anodę masz na masie, katoda jest połączona chyba z nóżką 9
    LR2003L, który wygląda na chińską wersję ULN2003. Teraz trzeba sprawdzić
    czym steruje ten ULN i czemu poeta użył zenerki (i gdzie leci ta
    przypalona ścieżka) zamiast podłączyć nóżkę 9 wprost do np. 12V/24V.

  • 7. Data: 2017-08-21 22:25:17
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-15 00:26, Adam wrote:

> [...]
    > jest żywa.
    >
    > Tylko jedna rzecz mnie dziwi: nie przypominam sobie, aby zenerki miały

    Mają. Przy napięciu 0.2V bywa większy niż 100k. Przy 1V znacznie
    mniejszy. Tak one już mają.

  • 8. Data: 2017-08-21 22:25:53
    Od: Pcimol <...@...com>