  • 101. Data: 2018-03-27 17:13:13
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Zbynek Ltd. napisał(a) :
    > J.F. napisał(a) :
    >> https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/nauka-i-technik
    a/twój-elektroniczny-zegarek-zaczął-się-spóźniać-to-
    nie-przypadek/ar-BBJWGuD

    > Tak. Do tej chwili przez jakieś 4-5 dni przyspieszyły mi jakieś
    > półtora minuty.

    Godzin nie zapisywałem, ale jakieś +- 3 godz i 3 dni temu ustawiałem
    co do sekundy. Teraz jest +75sekund. Czyli jakieś 25 na dobę.

    Zbyszek
    PGP key: 0xE09DDDC1

  • 102. Data: 2018-03-27 18:38:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-03-27 o 09:33, J.F. pisze:
> [...]
    opics/frequency.html

    >A co tu ma zmiana czasu do rzeczy?
    >Nadrabiają systematycznie:
    >http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-p
    hase-2018.png

    Faktycznie, odrabiaja jak szaleni, juz -226.

    Ech, no to drecza mnie pytania:
    -dlaczego dopiero teraz,
    -dlaczego w ogole dopuscili do takiej odchylki.

    J.

  • 103. Data: 2018-03-27 23:20:26
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu 2018-03-27 o 18:38, J.F. pisze:
    > Faktycznie, odrabiaja jak szaleni, juz -226.
    >
    > Ech, no to drecza mnie pytania:
    > -dlaczego dopiero teraz,
    > -dlaczego w ogole dopuscili do takiej odchylki.
    >
    > J.

    Nie mogli złamać procedur.
    Reguły są proste. Już o nich pisałem, ale krótko powtórzę:
    - zakres regulacji mocy celu jej bilansowania związany jest z odchyłkami
    częstotliwości w zakresie +/- 0,18 Hz.
    - zmiana nastawy częstotliwości systemowej w celu korekcji czasu może
    wynosić jedynie +/- 0,01 Hz (dokładnie tyle).

    Skąd wziął się długotrwały niedobór mocy, wiadomo. Dlaczego nie mógł być
    skompensowany "planowo" (przez dostosowanie planu produkcji energii,
    czyli trzeci poziom regulacji), nie mam pojęcia. Zapewne jest to kwestia
    polityczna. W efekcie był kompensowany przez elektrownie pierwszego
    stopnia regulacji, a to wiązało się z odchyłką częstotliwości.

    Ja mam takie wartości pospisywane:
    Current grid time deviation
    2018-03-09 piątek
    19:00 -349.575 s
    2018-03-10 sobota
    11:21 -353.821 s
    12:00 -353.983 s
    19:14 -358.397 s
    20:38 -359.530 s
    21:24 -360.266 s
    21:37 -360.310 s
    2018-03-12 poniedziałek
    19:42 -362.793 s
    2018-03-13 wtorek
    09:45 -361.881 s
    19:55 -371.616 s
    2018-03-14 środa
    01:04 -372.207 s
    08:49 -373.312 s
    19:52 -379.084 s
    21:56 -380.098 s
    2018-03-15 czwartek
    11:42 -374.523 s
    23:32 -370.297 s
    2018-03-16 piątek
    16:40 -367.447 s
    23:20 -365.823 s
    2018-03-17 sobota
    09:23 -353.175 s
    20:43 -348.445 s
    2018-03-18 niedziela
    08:54 -340.130 s
    16:07 -338.363 s
    19:02 -338.149 s
    2018-03-19 poniedziałek
    01:17 -337.975 s
    09:41 -338.517 s
    21:00 -344.500 s
    2018-03-20 wtorek
    10:58 -336.445 s
    22:12 -326.611 s
    2018-03-21 środa
    09:26 -321.630 s
    2018-03-22 czwartek
    08:38 -300.718 s
    23:24 -294.349 s
    2018-03-23 piątek
    11:04 -294.907 s
    2018-03-24 sobota
    21:32 -280.246 s
    2018-03-25 niedziela
    10:02 -273.836 s
    2018-03-26 poniedziałek
    09:15 -257.017 s
    2018-03-27 wtorek
    09:16 -240.782 s
    21:47 -223.314 s

    A tu jest wykres:
    http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-20
    18.html

    gr3

  • 104. Data: 2018-03-28 01:35:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Mar 2018 23:20:26 +0200, Grzegorz Redlarski napisał(a):

> [...]
    > - zmiana nastawy częstotliwości systemowej w celu korekcji czasu może
    > wynosić jedynie +/- 0,01 Hz (dokładnie tyle).

    Czyli co - nastawili te +0.01 Hz, ale niedobor mocy spowodowal, ze nie
    zostalo osiagniete ?

    > Skąd wziął się długotrwały niedobór mocy, wiadomo.

    Czyli co - Kosowo bralo, a nie zamowilo wczesniej ?

> [...]
    > polityczna. W efekcie był kompensowany przez elektrownie pierwszego
    > stopnia regulacji, a to wiązało się z odchyłką częstotliwości.

    Za CIA
    https://www.cia.gov/library/publications/the-world-f
    actbook/geos/kv.html

    Electricity - production:
    5.759 billion kWh (2015 est.)
    Electricity - consumption:
    4.89 billion kWh (2015 est.)
    Electricity - exports:
    553 million kWh (2015 est.)
    Electricity - imports:
    684 million kWh (2015 est.)
    Electricity - installed generating capacity:
    1.565 million kW (2015 est.)

    ... liczby sie nie zgadzaja - w koncu mieli nadwyzke produkcji czy
    niedobor ?

    Tak czy inaczej - mowimy o jakiejs niewielkiej ilosci. Cale Kosowo to
    ~1GW, podawales kiedys linka ze "ukradli" 113GWh, niechby nawet w
    miesiac, to nam daje srednio 160MW.

    Zgodnie z innymi, to skutkuje niecalymi 10mHz ... i chyba powinno byc
    skrorygowane przez system ?
    W kazdym badz razie po pierwszym spadku jak ladnie trzymali te 6 minut
    przez dwa tygodnie, i dopiero teraz zaczeli podnosic.

    > Ja mam takie wartości pospisywane:
> [...]

    No wlasnie - tydzien i nic.

    > 2018-03-17 sobota
> [...]

    a tu juz sie dalo

    J.

  • 105. Data: 2018-03-28 10:13:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 18:38, J.F. pisze:

    >>> https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html

    Zajrzałem

    > Faktycznie, odrabiaja jak szaleni, juz -226.

    I akurat trafiłem (obserwowałem chwilę) w f<50Hz.

    P.G.

  • 106. Data: 2018-03-29 10:14:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    >Zajrzałem

    >I akurat trafiłem (obserwowałem chwilę) w f<50Hz.

    Czestotliwosc skacze, ale dzis juz tylko -178.
    Wiec odrabiaja.

    Kaczynski im zaplacil czy co, ze funduja dwie "zmiany czasu" ?

    J.

  • 107. Data: 2018-03-29 16:23:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-29 o 10:14, J.F. pisze:

    > Kaczynski im zaplacil czy co, ze funduja dwie "zmiany czasu"  ?

    A pro po zmiany czasu.
    Czy ktoś wie dlaczego politycy jak chcą z niej zrezygnować to zawsze
    mówią o pozostawieniu czasu letniego a nie zimowego.
    Jaki jest powód aby południe było o 13-ej a nie o 12-ej bo ja nie widzę
    żadnego, a za 12-tą przemawia choćby to, że 12 jest u góry na zegarku i
    metoda wyznaczania według Słońca kierunku północnego jest jakby prostsza
    gdy południe o 12-ej a nie o 13-ej.
    P.G.

  • 108. Data: 2018-03-29 18:21:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >zegarku i metoda wyznaczania według Słońca kierunku północnego jest
    >jakby prostsza gdy południe o 12-ej a nie o 13-ej.

    A kiedy patrzyles jak wysoko jest Slonce, albo ustalales kierunek w/g
    slonca dokladnie ?

    Nie wiem jak Ty zyjesz, ale ja regularnie urzeduje do polnocy.
    Co oczywiscie powoduje, ze spie do poludnia ... no nie, trzeba wstawac
    przed osma.

    I latem ... w nocy palic swiatlo, a od 4 do 7 zaslaniac okna, zeby
    nie przeszkadzalo ?

    Zauwaz tez, ze nasza strefa czasowa rozchodzi sie az do Hiszpanii.
    Oni cala zime maja maja nasz "czas letni", a latem jeszcze gorzej.

    Nawiasem mowiac, to bylem kiedys nad morzem w okolicach Bremy, morze
    juz "polnocne",
    polnoc latem ... a ciagle cos widac. Taka nie calkiem czarna noc.

    Brema jest przesunieta raptem o pol godziny, wiec to raczej nie
    kwestia przesuniecia czasu ... i sie tak zastanawiam czy to nie jest
    jakis skutek odbicia swiatla od wód Atlantyku, a moze zalamania na
    krawedzi ... bo chyba nie miejskiej łuny.

    J.

  • 109. Data: 2018-03-31 13:02:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Tylko wiesz, jesli to jest 3 s codziennie, to za dwa miesiace juz nie masz
    > wcale czasu, albo wachasz smrod z autobusu.

    Albo jeszcze lepiej, jak mnie najdzie przychodzić na styk, a autobusy,
    regularnie, spylają 2 minuty przed czasem. Przypadek z życia. Wtedy nawet
    smrodi "dizna" nie powącham.
    Ja sobie zdaję sprawę, że jeśli z tym nic nie zrobię, to obsuwy czasu się
    skumulują i skutem może być mało śmieszny.

    > Kwarc akurat ma zmiany dobrze rozpoznane - duzo zalezy od kierunku
    > wyciecia plytki z krysztalu.

    Chyba więcej, niż 4 osie cięcia, czy jakoś tak, nie pamiętam, która jest ta
    najlepsza, ale chyba i najdroższa.

    > Pewnie tak. Aczkolwiek calkowanie reczne moze byc upierdliwe :-)

    Cóż, czasem może nie być wyboru. Jak mi kiedyś wirus zaje...chał obie kopie
    FAT i katalog główny (jeszcze FAT16), to ręcznie wyliczałem (czasem
    kalkulator, ale nierzadko kartka i ołówek...), gdzie mam rozpołożyć dane,
    aby przywrócić sprawność systemu (20 tys. plików i miesiąc roboty po 8-10
    godzin dziennie, połowa plików odratowana). Rzeczą jasną jest, ze w takich
    przypadkach zdawanie się na programy naprawiające, to stuprocentowa
    katastrofa danych... Więc co... "całkowałem". W końcu kiedyś jedynym
    kalkulatorem był abakus i może jakieś tabele (bo może ktoś kiedyś policzył
    tam jakieś sinusy, czy logarytmy), a i tak potrafiły powstawać wiekopomne
    dzieła, chwała geniuszu i umysłu ludzkiego.
    Ja sam czasem, gdy np. potrzebuję wyszukać jakiś tekst, wolę niekiedy
    skrobnąć prosty programik w BASICu, gdzie zawrę dokładnie to, czego chcę,
    zamiast kombinowania z gotowymi programami...
    Więc będę robić upierdliwe, ale za to działać dokładnie tak, jak zamierzam
    :)

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 110. Data: 2018-03-31 13:09:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > Albo jeszcze lepiej, jak mnie najdzie przychodzić na styk, a autobusy,
    > regularnie, spylają 2 minuty przed czasem. Przypadek z życia. Wtedy nawet
    > smrodi "dizna" nie powącham.

    Errata - smrodu "dizla"...