  • 1. Data: 2014-10-08 19:50:57
    Temat: Czy ASO jest w stanie określić stan sprzęgła i dwumasy?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Corolla verso 2.2 diesel, przebieg 160 kkm.
    Luźna rozmowa z ojcem przerodziła się w kłótnię,
    bo ja utrzymuję że nikt nie jest w stanie określić,
    czy sprzęgło i dwumasa wytrzyma jeszcze 10, czy może
    50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
    Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście
    sceptyka jest prawidłowe? :>

    L.

  • 2. Data: 2014-10-08 20:10:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-10-08 19:50, Lisciasty pisze:
> [...]
    > 50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
    > Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście

    Wydaje się, że w pewnym stopniu powinno być to możliwe.
    Należałoby zatrzymać wał korbowy i jedno koło, a drugie koło obracać
    napinając dwumasę w jedną i drugą stronę, a za pomocą pomiaru momentu
    obrotowego i kąta wychylenia określić funkcję z którą napięte są
    sprężyny tłumika drgań i jaki mają luz.

    Mając taką funkcję dla nowej dwumasy i porównując z używaną coś tam
    można by powiedzieć.

    Ale nie widziałem nigdy ani takiego narzędzia pomiarowego, ani wartości
    referencyjnych w serwisówkach.

    Na podobnej zasadzie można by określić grubość okładzin sprzęgła -
    zapisując gdzieś pozycję siłownika sprzęgła nowego po wybraniu luzu i na
    tej podstawie obserwować zużycie. Ale też nie widziałem żeby ktoś takie
    rzeczy robił.
    W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają
    zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.

  • 3. Data: 2014-10-08 20:17:57
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

> [...]
    > W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają
    > zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.

    poza tym nikt nie stwierdzi, ze dany stopien zuzycia gwarantuje jeakis tam
    przebieg- tutaj duzo zalezy np od stylu jazdy

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl

  • 4. Data: 2014-10-08 20:30:28
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-10-08 20:17, tck pisze:

    > poza tym nikt nie stwierdzi, ze dany stopien zuzycia gwarantuje jeakis
    > tam przebieg- tutaj duzo zalezy np od stylu jazdy

    Przebiegu nie, ale gdyby określić choćby statyczną charakterystykę
    nowego tłumika i takiego który już zaczyna klekotać (zapewne na skutek
    utraty wstępnego napięcia sprężyn), no to można by szacować że koło jest
    np. w 20% tej drogi, albo w 80%.

    Natomiast może właśnie się tego nie robi, bo oferując usługę należy
    oferować coś co jest pewne i wiarygodne.
    A mając coś co daje wyniki mocno szacunkowe i nie uwzględniające
    wszystkiego, to może lepiej w ogóle czegoś takiego nie oferować.

    Bo potem klient będzie marudził że mu powiedzieli że 100kkm przejedzie,
    a padło po 60.

  • 5. Data: 2014-10-08 20:33:30
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 08 Oct 2014 20:10:54 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

    > W niektórych samochodach są jakieś klapki które po otwarciu pozwalają
    > zajrzeć i ocenić grubość okładziny sprzęgła.

    Klapka to jedna z możliwości. W niektórych samochodach można też obmacać
    dwumasę przez dziurę powstałą po wyjęciu rozrusznika. Tyle, że wiele to nie
    da: przy przebiegu 160 tys. to co najwyżej można stwierdzić, że "jeszcze
    trochę pojeździ" albo "złom do natychmiastowej wymiany". Nikt nie powie ile
    to jeszcze wytrzyma, bo nie wie czy samochód będzie jeździł w trasach z
    dużą stałą prędkością, czy będzie piłowany w mieście przez fana wyścigów od
    świateł do świateł na niskich obrotach, ale za to z gazem w podłodze.
    BTW słyszałem ostatnio, że w Focusach 1,8TD zabójcą dwumasy był rozrusznik.
    To może mieć sens, bo z 1.8TD i 1.8TDCI było kilka kombinacji rozruszników
    i kół dwumasowych o różnej liczbie zębów.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 6. Data: 2014-10-08 21:33:38
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 8 października 2014 19:50:57 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    >
    > 50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
    >
    > Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście

    Da się pod pewnym warunkiem. Są metody badań polegające na rejestracji drgań jakie te
    mechanizmy wytwarzają w czasie pracy. Jeśli producent mechanizmu stworzy wzorcowe
    próbki drgań to porównując wytwarzane z wzorcowymi można całkiem dokładnie określić
    stan mechanizmu. Producenci mogą mieć dla własnych potrzeb tego typu dane. W technice
    taka metoda jest czasami wykorzystywana w badaniu stanu odpowiedzialnych mechanizmów.

  • 7. Data: 2014-10-08 22:43:42
    Od: masti <g...@t...hell>

    Lisciasty wrote:

> [...]
    > 50 kkm, a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.
    > Czy faktycznie są jakieś metody, czy moje podejście

    w ASO to mu co najwyżej sprzedadzą nowe z montażem. Po pierwsze nie
    umieją po drugie są zainteresowani wykazaniem, że jest złe i trzeba
    zmienić.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 8. Data: 2014-10-08 22:46:14
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-10-08 22:43, masti pisze:

    > w ASO to mu co najwyżej sprzedadzą nowe z montażem. Po pierwsze nie
    > umieją po drugie są zainteresowani wykazaniem, że jest złe i trzeba
    > zmienić.

    Nie wiem czy w ASO udaje się sprzedać dużo kół dwumasowych- po przebiegu
    po którym wymiana jest konieczna, dwumasa z wymianą w ASO to pewnie
    połowa wartości auta ;)

  • 9. Data: 2014-10-08 23:17:16
    Od: masti <g...@t...hell>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Nie wiem czy w ASO udaje się sprzedać dużo kół dwumasowych- po przebiegu
    > po którym wymiana jest konieczna, dwumasa z wymianą w ASO to pewnie
    > połowa wartości auta ;)

    e tam. na pewno jest masa takich co zapłacą bo to przecież ASO :)

  • 10. Data: 2014-10-08 23:39:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Lisciasty pisze tak:

    > a ojciec utrzymuje że w ASO zbadają i powiedzą.

    to niech wywróżą ile jeszcze km wytrzymałoby moje :)

    http://youtu.be/JJyjTenIEw8

    --
    Piter

    golf - 350 tyś km, nic nie póka nic nie stóka
    Niemiec pod kocem trzymał. Płakał jak sprzedawał.