  • 11. Data: 2018-07-13 12:53:51
    Temat: Re: Czy SSD PCie opłaca się kupować?
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Jul 2018 12:03:53 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5b48790a$0$691$65785112@news.neostrada.pl>
    od z <...@...pl> :
    >Hmmm...
    >Czyli jak za dawnych czasów jak zadziała to dobrze?
    >
    >W zasadzie mam możliwość zwrotu.
    >
    >W praktyce będzie jak?
    >- nie będzie widać dysku (lub nie uruchomię z niego systemu)
    >- czy dysk nie osiągnie zapowiadanych prędkości
    >przy braku obsługi NVMe?

    Sprawa jest dość prosta, jeśli w manualu płyty znajdziesz informację o
    tym, że obecne na niej złącze M.2 obsługuje protokół NVME, to będzie
    działać.
    Windows 10 zainstaluje się bez problemu(8.1 chyba też), natomiast
    Windows 7 potrzebuje sterownika, który musisz wyżebrać mailowo od MS.
    XP nie ma szans na instalację.
    Pewnym wyjątkiem jest dysk Plextor M6e, który obsadzony na karcie PCIe
    zadziała nawet na bardzo starych płytach nie wspierających NVME(legacy
    mode).

    Ja bym jednak się zastanowił, czy to ma sens, zaletą NVME są wielkie
    kolejki zapisu inne usprawnienia, z których prawdopodobnie nie
    będziesz miał pożytku, ale pobawić się zawsze można.

  • 12. Data: 2018-07-13 14:03:33
    Od: z <...@...pl>

    Dzięki wszystkim. Na razie nie będę nowości testował. Może kiedyś jak M2
    stanieją.

    Ciągnąc temat dalej. Muszę jednak kupić kolejny SSD.
    Do tej pory kupowałem Samsungi i nie mam im nic do zarzucenia.
    Jednak są dużo droższe od konkurencji.
    Co kupić o wielkości 240 GB na dzień dzisiejszy żeby nie było gorsze od
    tych Samsungów?

  • 13. Data: 2018-07-13 17:57:57
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    W dniu 2018-07-13 o 14:03, z pisze:
    > Co kupić o wielkości 240 GB na dzień dzisiejszy żeby nie było gorsze od
    > tych Samsungów?
    Pewnie mnie zjedzą, ale ja bym kupił GoodramIridum Pro. Kości MLC 5 lat
    gwarancji bez limitu zapisanych danych

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 14. Data: 2018-07-13 18:06:44
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 13/07/2018 11:03 AM, z wrote:
> [...]
    >
    > W praktyce będzie jak?
    > - nie będzie widać dysku (lub nie uruchomię z niego systemu)
    > - czy dysk nie osiągnie zapowiadanych prędkości

    Zalezy od plyty glownej, czy BIOS obsluzy.
    Troche slabe te osiagi jak na NVMe.
    I potem szukaj odpowiedzi na powyzsze pytania.
    W moim przypadku pisalem do producenta i wyslali mi zaktualizowany BIOS. Na
    tyle dobry, ze system operacyjny na tym chodzi.

  • 15. Data: 2018-07-13 19:15:06
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-07-13 o 17:57, Tasiorsa pisze:
    > Pewnie mnie zjedzą, ale ja bym kupił GoodramIridum Pro. Kości MLC 5 lat
    > gwarancji bez limitu zapisanych danych

    I tu nasuwa się kolejne pytanie:
    Czy wydawanie 300 zł zamiast 220 ma sens i czy Kowalski zauważy różnicę ;-)

  • 16. Data: 2018-07-13 20:17:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/12/2018 5:13 PM, z wrote:
    > Cena wyższa ale czy będzie widać różnicę w porównaniu do samsunga
    > wyciągającego 400 MB/s?

    Miałem system na dysku SATA i PCIe, oba podobno rózniły się tylko
    kontrolerem, flash ten sam. Oba wyciągaly pi x drzwi tyle samo transferu
    czytając sektor w sektor.

    Jakie było jednak moje zdziwienie jak okazało się że Windows i Linux
    wstają średnio ponad 2x szybciej na dysku PCIe.

    Doczytałem w kilku miejscach na sieci że wynika to z większej
    responsywaności PCIe względem SATA. Nie znam tych protokołów od tej
    strony, ale PICe ma potafić przepchać więcej danych sterujących mimo
    identycznych ciągłych transferów danych.

    Nie mam więcej własnych obserwacji, jednak znajomi którzy z jakiegoś
    powodu wsadzili dyski PCIe mają podobne: dyski mimo podobnych
    specyfikacji zachowują się lepiej na PCIe.

    Efektem czego obecnie mam systemowy PCIe i dysk "na gry" na SATA.

    Tezy nie zamierzam bronić bo nie znam szczegołów techniczncyh tych
    protokołów i nie wiem na ile to placebo. Ale stoper nie kłamie ...

  • 17. Data: 2018-07-13 20:42:06
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > A skąd to wiesz skoro w opisie nic nie widzę na ten temat?

    Ma gniazdo M.2 M-Key z obsługą x4 PCIe.
    Protokół NVMe działa po PCIe, no i dziwne żeby BIOS płyty na B250 nie
    obsługiwał protokołu NVMe posiadając dwa takie gniazda.

> [...]
    > - - M.2 port supports 4.2cm/ 6cm/ 8cm length module
    > - - Supports RAID 0, RAID1, RAID 5 and RAID 10***
    > - - Supports Intel Smart Response Technology, Intel (R) Rapid Start
    > Technology and Intel Smart Connect Technology****
    > * The SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a module
    > in the M.2 port.
    > ** Intel RST only supports PCIe M.2 SSD with UEFI ROM, does not support
    > Legacy ROM.
    >
    > W ostatniej linijce pisze że M.2 obsługuje SSD z UEFI ROM.
    > 1.O jaki ROM tu chodzi, przecież to co się tam wtyka to RAM?

    UEFI ROM płyty, wsparcie programowe dla protokołu NVMe (logiczny
    interfejs dostępowy do pamięci masowej podłączonej poprzez sprzętową
    magistralę PCIe). Ot taki jakby zaszyty w ROM "sterownik" obsługi
    protokołu komunikacyjnego tego typu dysków.

    > 2.I Co z NVMe?

    j/w

    > 3. Skąd prędkość 10Gb/s, powinno być 8 Gb/s lub wielokrotność.

    dwie linie PCIe 2.0 to 10 Gb/s
    czyżby gniazdo B-Key?

    --
    Irokez

  • 18. Data: 2018-07-13 20:59:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 13 Jul 2018 20:42:06 +0200, Irokez napisał(a):

> [...]
    > magistralę PCIe). Ot taki jakby zaszyty w ROM "sterownik" obsługi
    > protokołu komunikacyjnego tego typu dysków.
    Jak rozbieram logicznie to angielskie zdanie to mi wychodzi co innego.
    Niech będzie że za słabo znam angielski :)

    > dwie linie PCIe 2.0 to 10 Gb/s
    > czyżby gniazdo B-Key?
    Nie umiem powiedzieć bo w manualu nie napisali. To płyta MSI h97m-g43,
    może ty znajdziesz tam o co chodzi.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 19. Data: 2018-07-13 21:06:40
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 13 Jul 2018 19:15:06 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5b48de1c$0$594$65785112@news.neostrada.pl>
    od z <...@...pl> :

    >I tu nasuwa się kolejne pytanie:
    >Czy wydawanie 300 zł zamiast 220 ma sens i czy Kowalski zauważy różnicę ;-)

    Tu jest jeszcze jedna sprawa, temperatury pracy.
    Dysk bez radiatorów(czy bez wymuszonego chłodzenia powietrzem) przy
    mocnym obciążeniu może dostać czkawki i z wydajności nici(thermal
    throttling).
    Ja bym celował w Plextora M8PeG/M9PeG(mają radiatory) ale jednak o
    większej pojemności(256GiB, sporo zyskasz na zapisie, poza tym możesz
    wspomóc jego Over Provisioning zostawiając sporo niespartycjonowanego
    miejsca, co będzie mieć dodatkowy wpływ na wydajność)

  • 20. Data: 2018-07-13 21:08:51
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Nie umiem powiedzieć bo w manualu nie napisali. To płyta MSI h97m-g43,
    > może ty znajdziesz tam o co chodzi.

    To weź porównaj, tu masz rysunki i opis (Form factors and keying):
    https://en.wikipedia.org/wiki/M.2

    Jak będziesz kupował dysk musisz patrzeć na 'keying'.

    --
    Irokez