  • 261. Data: 2019-05-05 00:07:21
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-04 o 21:59, Starzec z Gór pisze:

    > Dlatego że naświetlanie i wywoływanie są procesami fotochemicznymi.

    No ok, iiii?

    > Wbudowany układ autokalibracji. Dobre maszyny go mają.
    > Laborant odpala maszynę, włącza autokalibrację, wyjmuje zdjęcie testowe i wsuwa je
    do "skanera" tzn do urządzenia kalibrującego w maszynie. Maszyna z automatu dokonuje
    koniecznych poprawek.

    Monitor też się autokalibruje???

    Ale zdajesz sobie sprawę, że taki układ działa w oparciu o zasadę jaką
    opisałem? Generuje się z tego nic innego jak ICC urządzenia. Identycznie
    proces wygląda w przypadku zwykłych drukarek: drukujesz coś tam i
    skanujesz specjalnym przyrządem zdjęcie. Generuje się wtedy ICC
    drukarki. Ale to dopiero połowa szczęścia.

    > Nie do końca. Kilka razy spotkałem się z tym, że w maszynie wymieniano monitor na
    inny. Monitor był wtedy kalibrowany "pod maszynę".

    Hę? Co znaczy kalibrować monitor "pod maszynę"? Kręci się w nim jakimiś
    potencjometrami? Jak do tej pory słyszałem jedynie o kalibracji
    monitorów po to aby gradienty były liniowe i to dla różnych poziomów
    jasności koloru.

    > Tyle że ów profil kolorów jest ograniczony możliwościami procesu fotochemicznego.

    Czyli nic się nie zmienia w ideologii ICC. Po to właśnie są ICC aby np.
    takie właśnie ograniczenia móc zademonstrować na monitorze. Nie tylko po
    to, ale to jedno z zastosowań.

    > Ponieważ proces fotochemiczny ma mniejsze możliwości regulacji niż monitor
    (umownie) to dopasowuje się ów profil monitora, do możliwości toru fotochemicznego,
    nie odwrotnie.

    Jak dla mnie jest to zwykłe złożenie dwóch ICC: maszyny i monitora. W
    Photoshopie, mając oba profile, również mogę włączyć sobie podgląd
    wydruku - czyli "dopasowuję profil monitora do drukarki" po Twojemu.
    Tyle tylko, że fizycznie działa to dokładnie odwrotnie: nic do niczego
    nie dopasowuje się lecz na podstawie obu profili wylicza się część
    wspólną. Zadaniem aplikacji jest wtedy ograniczanie wyświetlania palety
    kolorów do tej wyliczonej części.

    Gdyby było tak jak mówisz, że bada się profil maszyny i "wgrywa do
    monitora", to gdzie jest tu miejsce na badanie profilu monitora? Sam
    pisałeś, że zmiana papieru, cokolwiek, powoduje, że trzeba kalibrować od
    nowa. Aby kalibracja w/g opisanej przez Ciebie procedury miałaby być
    skuteczna, to musiałbyś "skanować" obraz z monitora i z maszyny
    jednocześnie by wyeliminować sumaryczną różnicę przetwarzania kolorów.
    Nie wierzę, że tak to się robi.

    > Profil kolorów maszyny jest stały. Nawet nie wiem czy to określenie jest dla maszyn
    fotograficznych ścisłe.

    Nie ma takiej opcji. Raz piszesz, ze maszyna ma profil stały, a ciut
    wyżej, że ma kalibrator wbudowany (czyli profil jest zmienny). :-D

    Niby po co ten skaner jest? Odpowiadam: służy on do tego, aby co chwilę
    generować nowy profil ICC maszyny (konkretnie tej części, która
    monitorem nie jest) i dalej maszyna jedzie z nowym profilem. Aż do
    kolejnej aktualizacji.

    Gdyby profil maszyny był stały, to każda zmiana chemii czy papieru
    powodowałaby ogromne różnice w drukowanych kolorach.

    > Jeszcze raz: kalibracja toru fotooptycznego to jest takie ustawienie maszyny, by
    uzyskiwać zawsze ten sam, powtarzalny wynik. Plik testowy, to kilka pól szarych ,
    kilka barwnych które maszyna naświetla. Jeżeli zdjęcie wynikowe odbiega od wzorca, to
    maszyna wprowadza poprawki. W torze fotochemicznym.
    > Czyli masz częściowo rację - następuje "kalibracja" tego toru.

    Czyli generuje się nowy profil maszyny, który nie może się generować, bo
    jest stały - cytując Twoje wcześniejsze słowa. Ale ok, czytam dalej.

    > Ale!
    > Monitor kalibruje się tak, by pokazywał nie "najdokładniej to co jest w pliku" ale
    to, co dostaniemy na wyjściu!

    Żadne "ale". To typowe działanie złożenia dwóch profili: ICC monitora z
    ICC maszyny. Tak Windows też działa.

    > Nie raz jest tak, że obraz w przeglądarce windowsowej, wygląda zupełnie inaczej,
    niż to co widać na oprogramowaniu maszyny - bo ta aplikacja musi uwzględnić,
    możliwości procesu fotochemicznego!

    Zakładam, że Windows pokazał Ci złe kolory bo ... nic nie zrobiłeś aby
    pokazał dobre? Trafiłem? Jeśli nie trafiłem, to powiedz, co zrobiłeś a
    ja Ci powiem gdzie mogłeś błąd poczynić.

    > Dlatego też, najpierw "kalibruje się" tor fotochemiczny (ma działać tak jak
    producent założył,

    Czyli tak jak w Windows: najpierw kalibruje się drukarkę by działała jak
    założył... może nie producent lecz aby miała możliwie szeroki gamut.
    Wyjaśnię, że u siebie, dzięki temu zabiegowi osiągam znacząco lepsze
    efekty niż producent założył. A to dlatego bo nie stosuję ani tuszu ani
    papieru "od producenta" (Epson R-3000). Tusz kupuję dużo tańszy niż
    oryginał a papier wybrałem po testach spektrometrem ze 20 nośników
    dostępnych na rynku. Dzięki temu osiągam 0.5...1ev więcej niż producent
    przewidział. I jako ciekawostka: nośniki Ilford okazały się bardzo średnie.

    > z uwzględnieniem specyfiki papieru - a ta lubi sobie "odpłynąć" od założonych
    wartości). A dopiero w drugiej kolejności, sprawdza się czy oprogramowanie do
    korekcji, wraz z kartą, monitorem i co tam jeszcze po drodze jest, daje obraz zgodny
    z efektem końcowym. W starego typu maszynach, najpierw puszczało się odbitkę
    referencyjną, potem przykładało się ją do monitora, i dopóty kręciło się w
    ustawieniach monitora, dopóki nie uzyskało się maksymalnej zgodności.

    To łupanie kamieni bardzo niewiele poprawiające gdyż charakterystyka
    typowej matrycy LCD jest w kształcie S z licznymi pofalowaniami pomiędzy.

    > W maszynach nowszych, robi się to kalibratorami maszynowymi, ale zawsze zgodność
    idzie w jedną stronę - to profil monitora, jest dostosowywany do możliwości toru
    fotochemicznego, nigdy odwrotnie!

    Musisz rozpisać mi procedurę abym mógł to sobie wyobrazić. Skąd
    kalibrator monitora "wie" jaka jest charakterystyka toru chemicznego by
    móc ograniczyć jego świecenie? Wgrywasz do kalibratora ICC toru
    chemicznego? Nie słyszałem o takich cudacznych rozwiązaniach. Zasadność
    takiego podejścia byłaby również nikła, bo już od (zaryzykuję) 20 lat
    istnieje na to gotowe rozwiązanie: klasyczne profile ICC. Robią one
    dokładnie taką robotę. Na co dzień z tego korzystam. To co mam na
    monitorze - mam na wydruku. Oczywiście m.in. w Photoshopie jest to
    możliwe do wykonania.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 262. Data: 2019-05-05 01:24:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-04 o 14:41, J.F. pisze:

    > No ale co ma dac ten % atramentu ?

    Stopień zabarwienia danym kolorem. 100% - pełny kolor, 0% brak danej
    składowej koloru.

    > Moze jednak cos innego niz "uniwersalny kolor" ?

    Nie uniwersalny, lecz idealny / referencyjny (czy jak go zwać) -
    obowiązujący na poziomie systemu operacyjnego, przed zniekształceniem go
    profilami ICC.

    Jeśli masz jakąś spiskową teorię na ten temat, to raczej podejmij
    dyskusję z Microsoftem, Apple, Adobe i innymi, którzy się mylą
    partycypując w standardzie ICC, a Ty masz na to właściwy ogląd.

    > Skoro przelaczylem widok ...

    .. to przestają obowiązywać zasady przetwarzania kolorów opracowane
    dawno temu przez organizację ICC? Super wizja! :-D

    > To na raie bylo uniwersalnie.
    > Zakladajac ze 50% atramentu czarnego oznacza polowe czerni i polowe
    > bieli, to jasnosc jest 50%. A na monitorze 128/255 to jednak mniej niz
    > polowa, z uwag na gamme.

    Chłopie, mieszasz i mieszasz. Systemowa gamma i gamma monitora znoszą
    się wzajemnie. Można więc przyjąć, że wypadkowa gamma będzie wynosiła 1.
    Tak więc szary 50% w systemie będzie odpowiadał 50% szarości na
    monitorze. W Windows gamma wynosi 2.2, a w Macach 1.8 z tendencją do 2.2
    w przyszłości (może nawet już te nowsze taką mają - nie wiem).

    > Tylko w specjalnym widoku.

    Pogadaj Microsoftem aby wprowadzili do Worda "Jarek's view" :-D

    > Tak czy inaczej - zapamietalem tak, ze zmiana profilu drukarki
    > skutkuje zmiana koloru na ekranie, takie cuda :-(

    To może być wytłumaczalne bo Word mógł kiedyś działać jak Photoshop w
    trybie color proof. Jednakże projektowanie grafiki pod konkretną
    drukarkę jest chore. Pewnie dlatego wycofali się z tego w podskokach.
    Word jest dla plebsu. Jedynie jakiś rodzynek może wiedzieć w jaki sposób
    robi się skład DTP. Jeżeli użytkownik jest świadomy i zależy mu na
    wiernym odtworzeniu kolorów, to pracuje pod Quarkiem np.

    Jeszcze raz _NIE_ koloruje się tekstu / grafiki pod dane urządzenie lecz
    odwrotnie: projektuje się pod skalibrowany monitor a potem używa się
    odpowiednich korekt na zupełnie innej warstwie aby dobrze wydruk
    wyglądał na konkretnym urządzeniu. To w dużym uproszczeniu. A w dużym bo
    np. kolor (255,0,0), choćby skały srały na żadnej drukarce nie zostanie
    odtworzony. Graficy wiedzę, że takich kolorów unikamy w projektach do druku.

    > Tylko Ty drukujesz fotki, i tu sa rozne mozliwosci.

    Kolor, to kolor. Nie jest ważne czy drukujesz rodzinę wsuwającą kurczaki
    na zabawie weselnej, czy napiszesz zdanie w jakimś kolorze. Zasady
    przetwarzania koloru są identyczne w obu przypadkach.

    > No wlasnie fizyka - pisales ze wiecej niz 2ev nie osiagnales, czyli
    > minimalna jasnosc to 25% maksymalnej.
    > Raster nie potrafi naniesc farby na 90% czy 95%, a nawet i 100% ?

    DTP się nie zajmuję już od długiego czasu więc nie chcę brnąć w dyskusję
    na te tematy.

    > Ale tez w jakis sposob drukuje i cos tam moze mieszac.
    > No i driwer drukarki - zaliczamy do Windowsa czy do drukarki ?

    Driver? Raczej do drukarki bo twórcą drivera nie jest Microsoft lecz
    producent urządzenia. Driver jest oddzielnym komponentem. Gdyby Windows
    coś psuł, to na żadnym urządzeniu nie uniknąłbyś tych poszarpań.

    Windows, czy inny OS, sam z siebie nie drukuje. On tylko przechowuje w
    pamięci (jakiejś aplikacji - np. Photoshopa) dany obraz i nie bierze pod
    uwagę ile i jakie drivery poinstalowałeś. Natomiast drukowanie to
    przesłanie danych do drivera, który przetwarza te dane jak tylko chce i
    wypluwa do drukarki. Windows nie wie, że driver cokolwiek zrobił z
    danymi. Z tego względu np. color proof w Photoshopie nie jest w stanie
    pokazać symulacji wydruku o ile nie zapodasz ICC danej drukarki. Z
    drivera drukarki nie pobiera takich informacji.

    > Jeszcze mozna Postscriptem drukowac,

    Co niczego nie zmienia. Czy prześlesz raster, czy wektor do urządzenia,
    zasady przetwarzania koloru są identyczne.

    > No i obrazek szary, a wydruk jakis zielony. Driwer nie potrafi
    > skorzystac z czarnego i naklada CMY ?

    Widocznie nieźle jest pojechana ta drukarka i/lub driver do niej.

    > Ale nie zasycha :-)

    Twój stały numer: argument został zbity przeze mnie a i tak w tubę się
    należy bo czapka była założona daszkiem nie w tą stronę, co trzeba :-D

    No to ja również podobny argument wytoczę: a atramentówka nie śmierdzi
    tak jak laserówki, że odór w całym biurze po wydrukowaniu paru kartek.
    Potem wytoczę kolejny. Z pewnością jakiś wymyślę aby flejm nigdy się nie
    skończył :-D

    A tak na marginesie: miałem kilka drukarek fotograficznych (obecnie mam
    2) i w żadnej tusz mi nie zasechł. Wyjątek stanowiła drukarka HP, kod
    modelu to chyba C400 był. Tam walka była codziennością. Pewnie dlatego
    HP odpuścił sobie ten segment drukarek - inni to robią lepiej.

    > Ale jakis tryb specjalny w aparacie, czy wystarczylo tylko "dobrac
    > krzywą" ?

    Kuźwa... ile razy mam powtarzać, że nie używam żadnej automatyki? A
    nawet jeśli, to niby jaki tryb specjalny w jakimkolwiek aparacie zrobi z
    14-bitowego RAW, np. 20-bitowy? Znasz nazwę tego trybu? Możesz podać
    link do takiego RAW'a?

    > Poczatek sie zaczal od innego zdjecia, tam raczej nie bylo az tak
    > kolosalnych roznic.

    Korekta - początek zaczął się bez zdjęcia. A pierwsze zdjęcie jakie
    było, to faktycznie nie miało aż tak kolosalnych różnic w poziomie
    naświetlenia a mimo to aparat dał dupy.

    > Poza tym od poczatku sie skupialem na nowoczesnym aparacie, z
    > wielobitowym, np 14-bit przetwornikiem.

    A ja używam jakiegoś rupiecia?

    > A ta łodka ... moze nie docenian tej sceny, ale tak jakby nie masz
    > najmniejszego powodu narzekac na matryce :-)

    Raczej Ty nie masz powodu do narzekania na moją matrycę :-D Sęk w tym,
    że wątek nie jest o Tobie :-)

    > Ale Ksiezyc wcale nie jest ciemny, wrecz powiedzialbym ze bardzo
    > jasny.

    Niekoniecznie. Wtedy to był superksiężyc, nisko nad horyzontem i dość
    ciemny jak na swoje możliwości. Był pomarańczowy a nie biały. Mam
    nadzieję, że wyobrażasz sobie warunki jakie panowały.

    > Ale Ksiezyc nie jest przepalony !

    Bo był ciemny! Księżyc nie zawsze jak żarówa daje. Czasem ledwo go widać
    jak jakieś chmury go przesłonią. Ja głównie w takie momenty wychodzę z
    aparatem. Fotografowanie zwykłego księżyca, w dodatku wysoko w górze nie
    ma sensu. Nuda wiejąca z takich fot zabije każdego odbiorcę.

    > Przy kolejnej pelni mozesz sie pobawic i pomierzyc jaka jest jasnosc
    > Ksiezyca, a jaka labedzia czy szarej karty.

    Dzięki za pozwolenie, ale nie skorzystam :-D W nocy szara karta,
    światłomierz... hahaha Chyba nie widziałeś jak nocne fotografowanie
    wygląda :-D

    > Powierzchnia Ksiezyca jest oswietlona bardzo dobrze. Pelne Slonce,
    > niczym nie stlumione. To, ze jest dalego nie ma znaczenia, poki jest
    > obiektem rozciaglym. Ma niskie albedo (12%), troche swiatla tlumi
    > atmosfera - ale jak fotografujesz, to ekspozycja musi byc podobna jak
    > na Ziemii w sloneczne południe.
    >
    > Tymczasem oswietlenie Ziemii przez Ksiezyc to ~0.2 lx.
    > Sloneczne do 100 tys lx.
    >
    > to jest 19ev rozpietosci ! No powiedzmy, ze troche mniej.
    > niech bedzie 16ev.

    Aż mnie zaciekawiły Twoje wnioski i zmusiłem się by poszukać innego
    zdjęcia z tego samego momentu. Tym razem w kolorze:

    https://drive.google.com/file/d/1TZRwVlXGy3XrkfiYMTb
    BdWmMtjosejei/view?usp=sharing

    Twój opis wygląda jak miejsce, w którym mnie nie było nigdy :-D

    > Masz tam napisane
    > "the luminance of the monitor must be 160.00 cd/m2 at the white point,
    > and 0.5557 cd/m2 at the black point"

    A tytuł nad tym opisem: Reference viewing conditions. Czerń referencyjna
    nie jest czernią 100% bo nie dałoby się kontrastu pomierzyć. Ja w domu
    mam monitor a nie urządzenie referencyjne.

    > Podstawowy sposob zazwyczaj jest opisany w pierwszym rozdziale :-)
    >
    > Poza tym sa widzisz ze ten Reflected Light System to wyposazenie
    > dodatkowe :-)

    W droższych modelach - w zestawie. I co z tego wynikać ma? Dla mnie oba
    te pomiary są zwykłymi pomiarami. Jeśli Ty czułbyś się jak Pro po
    założeniu wyposażenia dodatkowego na światłomierz i stwierdziłbyś, że
    teraz robisz coś zaawansowanego, to nie oznacza, że dla mnie taki pomiar
    też musi być z gatunku woo-doo. Ja go zwyczajnie robię bez zastanawiania
    się nad rangą.

    > Ze sa. I widac na nich jasne okno i czarny parapet.
    >
    > Ale aparat widzi wiecej - to tylko monitor nie pokazuje :-)

    No ale co ma wyniknąć z tego? Mam się rajcować lub lamentować, że w
    Photoshopie są takie domyślne? A co gdy odpalę np. DxO Optics Pro, w
    którym domyślne dają zupełnie inny efekt? Są lepsze i gorsze domyślne?

    > to, co wyciales:
    >
    > Jak uzyc szara karte, gdy fotografujesz okno na strychu ?
    > Oswietlenie z tego okna dochodzi ...

    Kompletnie karta jest wtedy nieprzydatna. Wyciąłem, bo uznałem za
    nieprzydatne. Szarą kartę używa się po to aby prawidłowo ustawić
    naświetlenie bez światłomierza dla fotografowanego obiektu (np. postać).
    Przy krajobrazach nie ma ona sensu bo matryce są kiepskie (w Twoim
    słowniku: bardzo dobre) i nierzadko nie potrafią dynamiki sceny
    zarejestrować: albo wezmą górę i ciemne stanie się czarne, albo dół a
    niebo będzie idealną bielą.

    > Po prostu mam watpliwosci czy w tym A99 automatyka sie tak kompletnie
    > wylacza, jak Ci sie wydaje.

    A co niby miałoby się automatyzować przy odczycie danych z matrycy?
    Przypomnę, że RAW oznacza surowy.

    > No to juz kiepsko swiadczy.

    Owszem. Kiedyś też mnie to zaskoczyło.

    > Ale bardziej mi chodzilo, czy jak ustawie w jednym aparacie ASA100 i
    > czas np 1/125s, to zawsze tak bedzie, czy jeszcze cos tam potrafi sie
    > zmienic w zaleznosci od sceny.

    Będzie tak zawsze. Oczywiście w trybie M. W trybie nie-M może się wiele
    zmienić.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 263. Data: 2019-05-05 18:04:59
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 5 maja 2019 00:07:26 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > No ok, iiii?

    I ich "kalibracja" ma swoje bardzo wąskie widełki. Sprowadzające się do dobrania
    temperatury, dla każdej kąpieli osobno, dawki regeneracyjnej oraz proporcji
    naświetlania.

    je do "skanera" tzn do urządzenia kalibrującego w maszynie. Maszyna z automatu
    dokonuje koniecznych poprawek.

    > Monitor też się autokalibruje???

    Tak, to jest drugi etap.

> [...]
    > skanujesz specjalnym przyrządem zdjęcie. Generuje się wtedy ICC
    > drukarki. Ale to dopiero połowa szczęścia.

    No mniej więcej.

> [...]
    > potencjometrami? Jak do tej pory słyszałem jedynie o kalibracji
    > monitorów po to aby gradienty były liniowe i to dla różnych poziomów

    Tak. Kręci się potencjometrami/suwakami do momentu aż uzyskasz akceptowalny stopień
    zgodności.

    > Czyli nic się nie zmienia w ideologii ICC. Po to właśnie są ICC aby np.
    > takie właśnie ograniczenia móc zademonstrować na monitorze. Nie tylko po
    > to, ale to jedno z zastosowań.

    Wnioskuję, że ICC monitora jest obcinany do możliwości toru fotochemicznego.

> [...]
    > nie dopasowuje się lecz na podstawie obu profili wylicza się część
    > wspólną. Zadaniem aplikacji jest wtedy ograniczanie wyświetlania palety

    I dobrze wnioskujesz. Ale ponieważ możliwości RA-4 są z góry znane, to profil
    monitora dostosowuje się do niego, nie odwrotnie.

> [...]
    > skuteczna, to musiałbyś "skanować" obraz z monitora i z maszyny
    > jednocześnie by wyeliminować sumaryczną różnicę przetwarzania kolorów.

    Tak się to robi. Fotograficzne kalibratory mają zadane możliwości maszyny, pod nie
    ustawiają monitor.

> [...]
    >
    > Gdyby profil maszyny był stały, to każda zmiana chemii czy papieru
    > powodowałaby ogromne różnice w drukowanych kolorach.

    I tak dokładnie jest. Kalibracja procesu fotochemicznego ma tą zmienną wyeliminować.

> [...]
    > pokazał dobre? Trafiłem? Jeśli nie trafiłem, to powiedz, co zrobiłeś a
    > ja Ci powiem gdzie mogłeś błąd poczynić.

    W kolory z Windowsa to ja nie ingeruję wcale. W dzisiejszych czasach, to ja zajmuję
    się tym, żeby na wyjściu uzyskać takie kolorki (no dobrze, czasem dokładam coś od
    siebie) jakie pokazały okienka czy inny Android, bo odbiorca tego oczekuje.

> [...]
    >
    > To łupanie kamieni bardzo niewiele poprawiające gdyż charakterystyka
    > typowej matrycy LCD jest w kształcie S z licznymi pofalowaniami pomiędzy.

    Tak jak krzywa charakterystyczna materiałów fotochemicznych. Bez tych pofalowań
    pomiędzy (chyba że materiał jest mocno zleżały).

> [...]
    > dokładnie taką robotę. Na co dzień z tego korzystam. To co mam na
    > monitorze - mam na wydruku. Oczywiście m.in. w Photoshopie jest to

    Jak zaczynano robotę z RA-4, to osoby zaangażowane w profile ICC pewnie się jeszcze
    nie urodziły. Dlatego zapewne to profile urządzeń wejściowych muszą być dostosowywane
    do starszych rozwiązań.
    Pozdrawiam Marcin

  • 264. Data: 2019-05-05 18:38:27
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-05 o 18:04, Starzec z Gór pisze:

    > I ich "kalibracja" ma swoje bardzo wąskie widełki. Sprowadzające się
    > do dobrania temperatury, dla każdej kąpieli osobno, dawki
    > regeneracyjnej oraz proporcji naświetlania.

    No ja rozumiem. Ale co z tego ma wynikać? Jedne urządzenia tracą
    szybciej swoją kalibrację, inne wolniej. To przecież normalne.

    > Tak. Kręci się potencjometrami/suwakami do momentu aż uzyskasz
    > akceptowalny stopień zgodności.

    aaahaaa ... Dlatego nie potrafiłem zrozumieć o co chodzi. Takie rzeczy
    współcześnie robi się inaczej. Jeśli coś jest robione na oko, to znaczy,
    że jest robione źle. W ten sposób nigdy nie uzyska się dobrych efektów
    choćby z tego względu, że charakterystyki monitorów są pofalowane - i to
    inaczej dla R, G i B. Nie ma takiego oka i tylu suwaków, które by to
    wyprostowały.

    > I dobrze wnioskujesz. Ale ponieważ możliwości RA-4 są z góry znane,
    > to profil monitora dostosowuje się do niego, nie odwrotnie.

    ... co skutkuje bardzo zgrubną kalibracją i dalszymi problemami: np.
    brakiem możliwości widzenia poprawnie zdjęcia na maszynie w porównaniu z
    Windows czy czymkolwiek innym. Standardy suwaczkowe zakrawają o lata 90te.

    Teraz już wszystko ogarniam skąd takie rozjazdy. Skojarzyło mi się to z
    pierwszym komputerem Riad na Polibudzie Gdańskiej. Był taki jeden spec,
    który na podstawie migotania żarówek był w stanie określić, że komputer
    zaraz zawiesi się :-D

    Tu bym mógł uciąć dyskusję ale frapuje mnie jeszcze jedna rzecz z naszej
    dyskusji, której nie ogarniam. Czytaj poniżej. Chyba jest on natury
    leksykalnej.

    > I tak dokładnie jest. Kalibracja procesu fotochemicznego ma tą
    > zmienną wyeliminować.

    Czyli stały profil się zmieni po każdej kalibracji? :-D
    Nie dostrzegasz różnicy między słowem stały a zmienny?

> [...]
    > dobrze, czasem dokładam coś od siebie) jakie pokazały okienka czy
    > inny Android, bo odbiorca tego oczekuje.

    Tak, jak napisałem: już rozumiem problem. Nie jesteś w stanie przenieść
    do Windows parametrów maszyny drukującej ... bo są one realizowane na
    suwaczkach i potencjometrach. W przeciwnym razie nie byłoby z tym kłopotu.

    Dlatego też musisz "dokładać coś od siebie". Tego zresztą też nie do
    końca ogarniam bo klient chyba nie daje Ci do ręki urządzenia, na którym
    będzie oglądał zdjęcia? Skąd zatem wiesz jak je skorygować? Przecież
    każde urządzenie np. na wspomnianym Androidzie inaczej wyświetla kolory.
    Zależy to od wyświetlacza, ustawień, trybu pracy dzień/noc itp. Ponadto
    bardzo mało osób wie o istnieniu ICC a jeszcze mniej kalibruje swoje
    Androidy. Nie widząc ekranu danego urządzenia nie masz bladego pojęcia
    jak fota wygląda u użytkownika.

    > Jak zaczynano robotę z RA-4, to osoby zaangażowane w profile ICC
    > pewnie się jeszcze nie urodziły. Dlatego zapewne to profile urządzeń
    > wejściowych muszą być dostosowywane do starszych rozwiązań.

    I to właśnie jest clue całej sprawy. Jakbyś mi to napisał w pierwszym
    zdaniu całej tej drabinki wypowiedzi, to w ogóle nie rozwijałbym tematu.
    Nie znam się na skautowych rozwiązaniach problemów, które już od dawna
    nie istnieją.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 265. Data: 2019-05-06 13:26:26
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 5 maja 2019 18:38:32 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > choćby z tego względu, że charakterystyki monitorów są pofalowane - i to
    > inaczej dla R, G i B. Nie ma takiego oka i tylu suwaków, które by to

    To kręcenie jest raczej konieczne.

    > ... co skutkuje bardzo zgrubną kalibracją i dalszymi problemami: np.
    > brakiem możliwości widzenia poprawnie zdjęcia na maszynie w porównaniu z
    > Windows czy czymkolwiek innym. Standardy suwaczkowe zakrawają o lata 90te.

    Minilaby "cyfrowe" to jest właśnie ta epoka.

> [...]
    >
    > Czyli stały profil się zmieni po każdej kalibracji? :-D
    > Nie dostrzegasz różnicy między słowem stały a zmienny?

    Problem jest faktycznie leksykalny. Przy procesie fotochemicznym, słowo "kalibracja"
    powinno zostać zastąpione słowem "regulacja". Ale wszyscy używają tego pierwszego.

> [...]
    > bardzo mało osób wie o istnieniu ICC a jeszcze mniej kalibruje swoje
    > Androidy. Nie widząc ekranu danego urządzenia nie masz bladego pojęcia

    Foto u użytkownika będzie wyglądać dokładnie tak jak wyjdzie z maszyny.
    Piszę cały czas o fizycznej odbitce, czy to z pliku, czy z negatywu!
    Klient dostaje do ręki kawałek naświetlonego i wywołanego papieru!

> [...]
    > zdaniu całej tej drabinki wypowiedzi, to w ogóle nie rozwijałbym tematu.
    > Nie znam się na skautowych rozwiązaniach problemów, które już od dawna

    RA-4 ma się doskonale.
    Pozdrawiam Marcin

  • 266. Data: 2019-05-07 23:47:45
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-06 o 13:26, Starzec z Gór pisze:

    > To kręcenie jest raczej konieczne.

    Tak, w archaicznych technologiach nie ma opcji a efekt i tak będzie
    zgrubny - zależny od oka operatora.

    > Minilaby "cyfrowe" to jest właśnie ta epoka.

    Skąd taki wniosek?
    Ja przypuszczam (bo nie wiem), że w nich kalibracja dana jest raz na
    zawsze. Nikt się potem stanowiskiem takim nie zajmuje - o ile nie
    zacznie drukować w zupełnie dziwacznych kolorach.

    > Problem jest faktycznie leksykalny. Przy procesie fotochemicznym, słowo
    "kalibracja" powinno zostać zastąpione słowem "regulacja". Ale wszyscy używają tego
    pierwszego.

    Ok, wszystko jasne.

    > Foto u użytkownika będzie wyglądać dokładnie tak jak wyjdzie z maszyny.
    > Piszę cały czas o fizycznej odbitce, czy to z pliku, czy z negatywu!
    > Klient dostaje do ręki kawałek naświetlonego i wywołanego papieru!

    Ok, to może inaczej. Mam jedno zdjęcie i dwa urządzenia, na których
    oglądam je. Fota wygląda na nich zupełnie inaczej. Jak zatem będzie
    wyglądała odbitka, która będzie godziła oba wyświetlacze?

    Jakim cudem chcesz uzyskać na papierze dynamikę taką jak na jakimkolwiek
    wyświetlaczu? Na wyświetlaczu masz do 8ev a na papierze nie udało mi się
    wycisnąć więcej niż 2ev. I to nawet na Ilford, który okazał się być dość
    średnim w tym względzie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 267. Data: 2019-05-08 15:46:29
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 7 maja 2019 23:47:51 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Tak, w archaicznych technologiach nie ma opcji a efekt i tak będzie
    > zgrubny - zależny od oka operatora.

    Jak na razie, jest to najlepsza dostępna technologia do masowej produkcji zdjęć.

> [...]
    > zawsze. Nikt się potem stanowiskiem takim nie zajmuje - o ile nie
    > zacznie drukować w zupełnie dziwacznych kolorach.

    Po pierwsze, bo mam z nimi sporo do czynienia, i to do niedawna, na co dzień. Po
    drugie, codzienna kalibracja to jest psi obowiązek laboranta, a jakościowo kontroluje
    się każde zlecenie.
    Laboratoria produkujące chłam, dawno popadały, zostały tylko te dbające o jakość.

> [...]
    > oglądam je. Fota wygląda na nich zupełnie inaczej. Jak zatem będzie
    > wyglądała odbitka, która będzie godziła oba wyświetlacze?

    Może być podobna do jednego z nich, a może być mocno różna.
    kolega, stary z resztą laborant, zaliczył kiedyś na tym tle dużą wpadkę- starannie
    obrobił zdjęcia, tak by skały miały neutralny w miarę odcień, po czym okazało się że
    to była Petra...

> [...]
    > wyświetlaczu? Na wyświetlaczu masz do 8ev a na papierze nie udało mi się
    > wycisnąć więcej niż 2ev. I to nawet na Ilford, który okazał się być dość

    A to ciekawostka, ja na tymże Ilfordzie mieszczę sceny o rozpiętości do 11 EV.
    Na Endurze spokojnie 8 EV wcisnę. Bez kombinowania!
    Pozdrawiam Marcin
    Pozdrawiam Marcin

  • 268. Data: 2019-05-08 21:21:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-08 o 15:46, Starzec z Gór pisze:

    > Jak na razie, jest to najlepsza dostępna technologia do masowej
    > produkcji zdjęć.

    Rozumiem. Nie znam się na foto-fabrykach więc odpadam z tematu.

    Z czystej ciekawości spytam, czy w kontekście istnienia punktów
    samoobsługowych, gdzie ludzie sami sobie drukują zdjęcia - jest jeszcze
    zapotrzebowanie na "masową produkcję zdjęć"?

> [...]
    > laboranta, a jakościowo kontroluje się każde zlecenie. Laboratoria
    > produkujące chłam, dawno popadały, zostały tylko te dbające o

    A z drugiej strony istnieją (ponoć - bo nie wiem nawet gdzie takowych
    szukać) w/w fabryki, gdzie nie ma możliwości dokonywania kalibracji
    lepszych niż zgrubne - jak ustaliliśmy. Z pewnością zadbana taka fabryka
    zawsze będzie lepsza jakościowo od zaniedbanego minilabu. Ale i tak
    będzie o klasę gorsza od rozwiązań technologicznych z prawdziwą
    kalibracją kolorów i najwyższej jakości nośnikach.

    > Może być podobna do jednego z nich, a może być mocno różna.

    Spodziewałem się takiej właśnie odpowiedzi. No więc stąd było moje
    pytanie by wykazać, że nie da się w ten sposób pracować. Nie ma żadnej
    pewności, że zdjęcie będzie we właściwej tonacji. A nie wspomnę o tym,
    że materiał jaki otrzymujesz też nie jest dobry jakościowo bo pewnie są
    to JPG bez osadzonego profilu ICC, który i tak pewnie zignorowałaby
    "fabryka". Nie wspomnę o tym, że automatyczny balans bieli w aparatach
    to również pełna losowość. Tak więc na samym wejściu ogromny błąd powstaje.

    > kolega,
    > stary z resztą laborant, zaliczył kiedyś na tym tle dużą wpadkę-
    > starannie obrobił zdjęcia, tak by skały miały neutralny w miarę
    > odcień, po czym okazało się że to była Petra...

    Hehe... i to kolejny problem. Ja bym widział przyszłość w samodzielnym
    drukowaniu zdjęć przez użytkownika. Tak aby on sam mógł zadecydować o
    kadrowaniu, korekcie kolorów, może wyostrzaniu i dodawaniu F/X. Ludzi
    bardziej interesuje nie tyle jakość, co zgodność z upodobaniami.

    > A to ciekawostka, ja na tymże Ilfordzie mieszczę sceny o rozpiętości
    > do 11 EV. Na Endurze spokojnie 8 EV wcisnę. Bez kombinowania!

    Wow! Serio? Mierzyłeś to spektrometrem? Papier ma znacznie lepszą
    dynamikę niż monitory?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 269. Data: 2019-05-09 20:34:45
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu środa, 8 maja 2019 21:21:35 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > samoobsługowych, gdzie ludzie sami sobie drukują zdjęcia - jest jeszcze
    > zapotrzebowanie na "masową produkcję zdjęć"?

    Tak, jest. Punkty samoobsługowe bazują na ogół na termosublimacji, która daje efekt
    zdecydowanie gorszy niż RA-4. Zwyczajnie, właściciele nie chcą płacić za fachową
    kalibrację procesu. Choć technologia na to pozwala. Rzecz druga, fachowiec wyciągnie
    z pliku więcej niż amator kręcący suwaczkami jak popadnie, ale ilość fachowców spada,
    podobnie jak ilość amatorów świadomych tego faktu.

> [...]
    > będzie o klasę gorsza od rozwiązań technologicznych z prawdziwą
    > kalibracją kolorów i najwyższej jakości nośnikach.

    Owszem, takie fabryki istnieją. Tylko że... Na chwilę obecną, nie ma już zaniedbanych
    minilabów.
    Teraz weź sobie porównaj : w minilabie przy jakichś 500 odbitkach płacisz 29 groszy
    od sztuki. W drukarni cyfrowej płacisz ponad złotówkę! I to przy wydruku 1:1, bez
    żadnej korekcji barwnej. Jak dla mnie, średnio opłacalny biznes.

> [...]
    > to również pełna losowość. Tak więc na samym wejściu ogromny błąd powstaje.

    Ano. I po to siedzi nad tym człowiek. Też omylny, ale jakby mniej niż automat

> [...]
    > kadrowaniu, korekcie kolorów, może wyostrzaniu i dodawaniu F/X. Ludzi
    > bardziej interesuje nie tyle jakość, co zgodność z upodobaniami.

    Fotokioski tak mają.

    > Wow! Serio? Mierzyłeś to spektrometrem? Papier ma znacznie lepszą
    > dynamikę niż monitory?
    Nie musi. To m0onitory muszą równać do papieru, nie odwrotnie. Pozdrawiam Marcin
    PS liczy się dynamika zarejestrowanej sceny, nie odczyt z papieru
    Pozdrawiam Marcin

  • 270. Data: 2019-05-12 22:26:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-09 o 20:34, Starzec z Gór pisze:

> [...]
    bez żadnej korekcji barwnej. Jak dla mnie, średnio opłacalny biznes.

    A te "fabryki" gdzie są? Jak się do nich dostać? Czy są dużo tańsze od
    minilabów?

    > Ano. I po to siedzi nad tym człowiek. Też omylny, ale jakby mniej niż automat

    Dość często mam jakieś sesje zdjęciowe. Zawsze jest to praca z
    dopieszczaniem koloru za pomocą odpowiednich przyrządów. Nie jestem w
    stanie sobie wyobrazić aby człowiek był w stanie choćby jedną odbitkę
    poprawnie, na oko, skalibrować.

    Mało tego - nie jestem w stanie sobie wyobrazić w jaki sposób laborant
    miałby dokonać korekty w taki sposób, aby nawet mając przed oczami
    wydrukowane docelowe zdjęcie (po moich zabiegach), wyregulował maszynę
    tak, aby dała wierną kopię tegoż. Matryca aparatu nie jest liniowa, jak
    niektórzy twierdzą. Co gorsze - nieliniowości są inne dla każdej
    składowej koloru. Do korekcji takich uchybień używa się Color Passport
    Checkera - różnice nierzadko nie są subtelne, bywają czasem spore,
    widoczne dla każdego, nawet po pijaku.

    > Nie musi. To m0onitory muszą równać do papieru, nie odwrotnie.

    Tym oto sposobem zrujnowałeś cały przemysł DTP :-D Graficy o tym nic nie
    wiedzą. A oglądanie wydruków o dynamice 11ev, bez zakładania okularów
    przeciwsłonecznych, chyba byłoby szkodliwe dla wzroku? ;-)

    > PS liczy się dynamika zarejestrowanej sceny, nie odczyt z papieru

    Idąc tym tropem to i wybuch supernowej mógłbym bez problemu wydrukować
    na papierze nawet śniadaniowym ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek