  • 271. Data: 2019-05-13 18:18:49
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu niedziela, 12 maja 2019 22:26:22 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    groszy od sztuki. W drukarni cyfrowej płacisz ponad złotówkę! I to przy wydruku 1:1,
    bez żadnej korekcji barwnej. Jak dla mnie, średnio opłacalny biznes.

    > A te "fabryki" gdzie są? Jak się do nich dostać? Czy są dużo tańsze od
    > minilabów?

    CeWe Foto na ten przykład.

    > Dość często mam jakieś sesje zdjęciowe. Zawsze jest to praca z
    > dopieszczaniem koloru za pomocą odpowiednich przyrządów. Nie jestem w
    > stanie sobie wyobrazić aby człowiek był w stanie choćby jedną odbitkę
    > poprawnie, na oko, skalibrować.

    Po pierwsze, nie skalibrować tylko skorygować. Po drugie, jeżeli chcesz mieć idealnie
    wierne oddanie koloru na printerze, w stosunku do tego co oddajesz do naświetlenia,
    to kalibrujesz sobie swoją stację roboczą pod kątem maszyny na której twoje pliki
    będą naświetlane. jeżeli masz tak "skalibrowane" pliki, to laborant puszcza twoje
    zdjęcia z wyłączoną korektą i tyle - i nie ma problemu.

    > Mało tego - nie jestem w stanie sobie wyobrazić w jaki sposób laborant
    > miałby dokonać korekty w taki sposób, aby nawet mając przed oczami
    > wydrukowane docelowe zdjęcie (po moich zabiegach), wyregulował maszynę
    > tak, aby dała wierną kopię tegoż. Matryca aparatu nie jest liniowa, jak
    > niektórzy twierdzą. Co gorsze - nieliniowości są inne dla każdej
    > składowej koloru. Do korekcji takich uchybień używa się Color Passport
    > Checkera - różnice nierzadko nie są subtelne, bywają czasem spore,
    > widoczne dla każdego, nawet po pijaku.

    To że matryca może przekłamywać, to jest inny wątek tej dyskusji. natomiast uzyskanie
    poprawnej kopii zdjęcia, które mam przed oczyma, powiedzmy wiernej w 99% na sprawnym
    printerze to nie jest żadna sztuka. Robiłem to przez kilka lat codziennie i nie
    miewałem reklamacji.

    Nie wiem co chcesz mierzyć spekrometrem, ale moim zdaniem popełniasz tu jakiś błąd w
    rozumowaniu. "Jasność/ciemność" papieru ma tu znaczenie wtórne. Istotne jest oddanie
    detali w światłach/cieniach sceny. Papier światłoczuły bez stosowania sztuczek typu
    maskowanie, doświetlanie, preflasching daje radę w takim zakresie jak podałem.

    > Tym oto sposobem zrujnowałeś cały przemysł DTP :-D Graficy o tym nic nie
    > wiedzą. A oglądanie wydruków o dynamice 11ev, bez zakładania okularów
    > przeciwsłonecznych, chyba byłoby szkodliwe dla wzroku? ;-)

    Nic z tych rzeczy. Odpowiedź-powyżej.

    > Idąc tym tropem to i wybuch supernowej mógłbym bez problemu wydrukować
    > na papierze nawet śniadaniowym ;-)

    Nie tak to działa, ale... mając matrycę/negatyw, które mogą zarejestrować takie
    zjawisko w akceptowalnym zakresie... To pewnie tak
    Pozdrawiam Marcin

  • 272. Data: 2019-05-13 21:01:53
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-13 o 18:18, Starzec z Gór pisze:

    > CeWe Foto na ten przykład.
    >>

    > Po pierwsze, nie skalibrować tylko skorygować.

    Tor "wywoływania cyfrowego" jest w pełni kalibrowany - nie korygowany.
    Efektem kalibracji jest plik podobny do ICC zwany w terminologii Adobe
    "profilem". Kalibracja jest sprzętowo - software'owa. Korekcja jest
    skutkiem kalibracji.

    W pełni świadomie użyłem słowa "skalibrować". A to dlatego, że człowiek
    przy maszynie, mając do dyspozycji jakiegoś JPG z przypadkowym balansem
    bieli zwyczajnie nie jest w stanie przeprowadzić procesu kalibracji po
    to by móc poprawnie skorygować cokolwiek.

> [...]
    stosunku do tego co oddajesz do naświetlenia, to kalibrujesz sobie swoją stację
    roboczą pod kątem maszyny na której twoje pliki będą naświetlane.

    W DTP żadnej stacji roboczej nie kalibruje się pod kontem maszyny :-D
    Jeśli tak miałoby być, to aparat fotograficzny też musiałby być
    "skalibrowany pod kątem maszyny". Jest dokładnie odwrotnie niż piszesz:

    1. Korygujesz (profilujesz) plik RAW do danego oświetlenia sceny
    usuwając jednocześnie błędy nieliniowości matrycy oraz zafarbu światła.
    Kalibracja nie bierze w żadnym przypadku pod uwagę właściwości monitora,
    stacji roboczej, maszyny drukującej. Brana jest pod uwagę _WYŁĄCZNIE_
    liniowość odwzorowania kolorów.

    2. Kalibrujesz monitor, ewentualnie czynisz to na karcie graficznej,
    tworząc z pomiarów spektralnych plik ICC. Monitor nic "nie wie" o
    maszynach drukujących. Brana jest pod uwagę _WYŁĄCZNIE_ liniowość
    odwzorowania kolorów.

    3. Kalibrujesz maszynę drukującą / naświetlarkę czy co tam chcesz.
    Maszyna nic "nie wie" o aparacie fotograficznym, monitorze. Brana jest
    pod uwagę _WYŁĄCZNIE_ liniowość odwzorowania kolorów.

    4. Jak już wszystko jest liniowe, to dopiero wtedy bierzesz się za
    obróbkę zdjęć. W tej fazie kompletnie nie interesują Cię możliwości
    maszyny drukującej, bo istnieje założenie, że grafika ma być
    _UNIWERSALNA_ a nie pod konkretną maszynę.

    5. Na końcu przeprowadzasz proofing. Dopiero wtedy nanosisz warstwy
    korygujące na oryginalną grafikę, której nie niszczysz żadnymi
    zabiegami. Sprawdzasz, w tym procesie, które kolory wykraczają poza
    gamut maszyny i podejmujesz liczne decyzje jak zmodyfikować te obszary
    ... i/lub obszary bezpośrednio przylegające do nich (bo i takich technik
    się używa).

    Gdyby którykolwiek grafik w firmie, w której pracuję postępowałby
    zgodnie z Twoimi zaleceniami - pewnie dostałby żółte papiery, i to po
    korekcji ICC :-D

    > jeżeli masz tak "skalibrowane" pliki, to laborant puszcza twoje zdjęcia z wyłączoną
    korektą i tyle - i nie ma problemu.

    Ja bym powiedział inaczej - operator maszyny w najlepszym przypadku by
    natychmiast zapłacił za spierniczony nakład gdyby wyłączył korektę.

> [...]
    sprawnym printerze to nie jest żadna sztuka. Robiłem to przez kilka lat codziennie i

    Więc może mały challenge? Udostępnię plik z konkretnymi barwami.
    Szachownicę. Ty wydrukujesz je ze swoimi zabiegami na swoim sprzęcie, a
    ja na swoim. Potem spektrometry w garść i pomierzymy odchyłki. Wchodzisz
    w to?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 273. Data: 2019-05-14 15:18:30
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 maja 2019 21:02:06 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > bieli zwyczajnie nie jest w stanie przeprowadzić procesu kalibracji po
    > to by móc poprawnie skorygować cokolwiek.

    Po to są wzorce kolorów, o których już pisałem. Sam pracując na maszynie codziennie i
    każdorazowo przy zmianie papieru, taki wzorzec naświetlałem, wywoływałem i mierzyłem.
    Czasem ten proces powtarzałem kilkukrotnie (RA-4 potrafi po dłuższej bezczynności
    nieźle "odjechać").
    Sama zasada jest zbliżona do działania profilu ICC, ale nie jest tożsama.

> [...]
    > gamut maszyny i podejmujesz liczne decyzje jak zmodyfikować te obszary
    > ... i/lub obszary bezpośrednio przylegające do nich (bo i takich technik

    No i świetnie, tylko w fotografii obowiązują inne zasady niż w DTP.
    Wyobraź sobie, że dostajesz do odbicia 300 zdjęć,z których każde jest inne.
    Naświetlane różnym sprzętem, w różnych warunkach, często "wstępnie" obrobione. W
    dodatku to nie są RAWy tylko JPG. Wyobrażasz sobie robienie proofów dla każdego
    zdjęcia osobno? Owszem, można i czasem się robi, ale to jest wyjątkowa sytuacja.

    > Gdyby którykolwiek grafik w firmie, w której pracuję postępowałby
    > zgodnie z Twoimi zaleceniami - pewnie dostałby żółte papiery, i to po
    > korekcji ICC :-D

    A na labie to jest podstawa.

    wyłączoną korektą i tyle - i nie ma problemu.

    > Ja bym powiedział inaczej - operator maszyny w najlepszym przypadku by
    > natychmiast zapłacił za spierniczony nakład gdyby wyłączył korektę.

    Są sytuacje kiedy tak właśnie należy robić, a możliwość spierniczenia zdjęcia jest
    wtedy minimalna.

> [...]
    > Szachownicę. Ty wydrukujesz je ze swoimi zabiegami na swoim sprzęcie, a
    > ja na swoim. Potem spektrometry w garść i pomierzymy odchyłki. Wchodzisz

    Czemu nie, ale po 25 maja.
    Pozdrawiam Marcin

  • 274. Data: 2019-05-14 19:32:23
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-14 o 15:18, Starzec z Gór pisze:

    > Po to są wzorce kolorów, o których już pisałem.

    Ok, skoro uważasz, że taką harcerską metodą jesteś w stanie odgadnąć
    kolory jakie były przed obiektywem, to kolejny challenge: wykonam fotę w
    warunkach, gdzie AWB będzie miał spory rozjazd, Tzn zawsze ma mniejszy,
    czy większy, ale ja wybiorę ten większy. Zapiszę JPG. Twoim zadaniem
    będzie podanie mi wartości RGB wskazanego koloru. Wybiorę łatwo
    reprodukowalny na urządzeniach drukujących. Nie mam bladego pojęcia jak
    jakiś magiczny wzorzec kolorów cokolwiek mógłby tu pomóc.

    Podejmiesz się?

    Ja równocześnie zrobię tą samą fotę również jako RAW i wykonam
    kalibrację toru. Pomierzę spektrometrem barwę obiektu, sprawdzę jaki
    błąd na monitorze powstaje. Porównamy. Mogę też wydrukować i tam
    porównać kolory.

    > No i świetnie, tylko w fotografii obowiązują inne zasady niż w DTP.

    DTP to w 90% fotografia. U nas jest tak, że fotografowie robią zdjęcia,
    graficy przetwarzają, operatorzy maszyn drukujących - drukują. Nic nie
    wiedzą o tym, że obowiązują ich "inne zasady".

> [...]
    dodatku to nie są RAWy tylko JPG. Wyobrażasz sobie robienie proofów dla każdego

    Oczywiście, że nie - bo się nie da! Wszystko robisz byle jak - na oko,
    w/g gustu operatora lub kogoś innego. I tak nie masz pojęcia co było
    przed obiektywem wiec co chcesz uzyskać?

    > Owszem, można i czasem się robi, ale to jest wyjątkowa sytuacja.

    ...i pozbawiona sensu. Taki proof z przestarzałego procesu może jedynie
    dokonać kontroli tego czy to co operator na suwaczkach sobie
    poprzesuwał, nie wyjdzie poza gamut maszyny. Jednakże nadal będzie to
    drukowaniem fantazji operatora - a nie tego, co przed obiektywem było.

    > Czemu nie, ale po 25 maja.

    Ok, moglibyśmy połączyć oba zadania do wykonania za jednym zamachem. Mam
    na myśli zaproponowane powyżej.

    Twój email jest prawdziwy?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 275. Data: 2019-05-14 21:28:13
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 14 maja 2019 19:32:36 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > reprodukowalny na urządzeniach drukujących. Nie mam bladego pojęcia jak
    > jakiś magiczny wzorzec kolorów cokolwiek mógłby tu pomóc.

    Ale wiesz, że w ten sposób uzyskasz tylko duże przybliżenie? Ale nie ma sprawy,
    podejmę się.

> [...]
    > graficy przetwarzają, operatorzy maszyn drukujących - drukują. Nic nie
    > wiedzą o tym, że obowiązują ich "inne zasady".

    I dlatego laborant foto się nie sprawdzi w DTP, a sprawny operator DTP nie będzie w
    stanie obsłużyć laba.

> [...]
    > w/g gustu operatora lub kogoś innego. I tak nie masz pojęcia co było
    > przed obiektywem wiec co chcesz uzyskać?

    Odbitkę, w miarę wiernie oddającą to co widział fotografujący. Nie w 100%, ale w
    zadowalającym stopniu.

> [...]
    > poprzesuwał, nie wyjdzie poza gamut maszyny. Jednakże nadal będzie to
    > drukowaniem fantazji operatora - a nie tego, co przed obiektywem było.

    Będzie znacznie bliżej tego co widział fotograf, niż myślisz.

    > Ok, moglibyśmy połączyć oba zadania do wykonania za jednym zamachem. Mam
    > na myśli zaproponowane powyżej.
    >
    > Twój email jest prawdziwy?

    Jak najbardziej, mój mejl jest rzeczywisty.
    Ale pamiętaj, konkurujemy na fizyczne efekty, nie pliki.
    Pozdrawiam Marcin

  • 276. Data: 2019-05-14 22:09:40
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-30 o 12:24, J.F. pisze:

    > No ale ... to czemu narzekasz na kamere - golym okiem widziales chyba
    > podobnie.
    > Piekna fotka rzeczywistosci.

    Akurat napatoczył mi się świetny przykład dlaczego nie tylko ja narzekam
    na kamerę. Oto jeden z moich mentorów. On też robi np. 3 klatki w
    brecketingu bo... obojętnie jak wypasionej kamery by nie wziął, to
    zawsze taka sama kiszka. Opisuje tutaj jak radzić sobie z tą
    kiszkowatością matryc metodą składania kilku fot.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ffqo9buGHlQ&list=WL&
    index=8&t=0s

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 277. Data: 2019-05-14 22:18:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-14 o 21:28, Starzec z Gór pisze:

    > Ale wiesz, że w ten sposób uzyskasz tylko duże przybliżenie? Ale nie ma sprawy,
    podejmę się.

    Ależ oczywiście! Trudno spodziewać się aby kiszkowata matryca, która nie
    radzi sobie z rzeczywistością (np. mój FF), przenoszona jest do programu
    graficznego, gdzie 3x8-bitowy system kolorów jeszcze bardziej deformuje
    rzeczywistość, a papier na końcu tą zdeformowaną rzeczywistość niemalże
    utylizuje z uwagi na gamut.

    > I dlatego laborant foto się nie sprawdzi w DTP, a sprawny operator DTP nie będzie w
    stanie obsłużyć laba.

    Liczy się precyzja efektu końcowego. Każdy z nas podąży inną drogą: ja
    kalibracją przyrządową, a Ty mięsną :-)

    Rezultaty porównamy.

    > Odbitkę, w miarę wiernie oddającą to co widział fotografujący. Nie w 100%, ale w
    zadowalającym stopniu.

    Ale nie wiesz, co widział. Chyba, że do niego zadzwonisz i zapytasz czy
    ta sukienka była czerwona, czy niebieska :-D

    > Będzie znacznie bliżej tego co widział fotograf, niż myślisz.

    Ok, zatem sprawdzimy ;-)

    > Jak najbardziej, mój mejl jest rzeczywisty.

    Nie jesteś spamem zasypywany?

    > Ale pamiętaj, konkurujemy na fizyczne efekty, nie pliki.

    Tak, dokładnie. Wymienimy się papierem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 278. Data: 2019-05-15 14:44:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Ależ oczywiście! Trudno spodziewać się aby kiszkowata matryca, która
    >nie radzi sobie z rzeczywistością (np. mój FF), przenoszona jest do
    >programu

    Taa ... zrob jeszcze jakas fotke w swietle ksiezyca i daj raw ...

    >graficznego, gdzie 3x8-bitowy system kolorów jeszcze bardziej
    >deformuje rzeczywistość,

    Ale do papieru sie nadaje ... az za dobry :-)

    >a papier na końcu tą zdeformowaną rzeczywistość niemalże utylizuje z
    >uwagi na gamut.

    A jednak sie zachwycamy papierem.
    Tylko trzeba dobrze "kompresje zrobic", a czasem pare klatek na
    poczatku :-)

    J.

  • 279. Data: 2019-05-15 16:52:45
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 14 maja 2019 22:19:01 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > graficznego, gdzie 3x8-bitowy system kolorów jeszcze bardziej deformuje
    > rzeczywistość, a papier na końcu tą zdeformowaną rzeczywistość niemalże

    Moja jeszcze bardziej kiszkowata 4/3 sobie radzi.
    Taka Reala, teoretycznie jeszcze bardziej kiszkowata, radzi sobie jeszcze lepiej.

    > Liczy się precyzja efektu końcowego. Każdy z nas podąży inną drogą: ja
    > kalibracją przyrządową, a Ty mięsną :-)
    >
    > Rezultaty porównamy.

    Ano.

    > Ale nie wiesz, co widział. Chyba, że do niego zadzwonisz i zapytasz czy
    > ta sukienka była czerwona, czy niebieska :-D

    Ale zdajesz sobie sprawę, że twarz osoby na zdjęciu jest na ogół wystarczającym
    punktem odniesienia?
    No chyba że fotograf świadomie idzie w dziwaczną kolorystykę, wtedy nie ma mocnych.
    Wtedy autokorekta off i bawimy się z próbkami.

    > Ok, zatem sprawdzimy ;-)

    Jasne.

    > Nie jesteś spamem zasypywany?

    Nie, te dwa czy trzy mejle dziennie mi nie przeszkadzają.

  • 280. Data: 2019-05-17 21:39:09
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-15 o 16:52, Starzec z Gór pisze:

    > Moja jeszcze bardziej kiszkowata 4/3 sobie radzi.
    > Taka Reala, teoretycznie jeszcze bardziej kiszkowata, radzi sobie jeszcze lepiej.

    Zatem nie wiadomo, co kupować. Wychodzi na to, że nie ma sensu topowych
    FF. Kumpel sprzedał Nikona D810 bo też była kiszka z dynamiką. Kupił za
    połowę tego bezlusterkowca FujiFilm i jest zauważalnie lepiej. To jego
    opinia.

    > Ale zdajesz sobie sprawę, że twarz osoby na zdjęciu jest na ogół wystarczającym
    punktem odniesienia?

    Oczywiście, że nie. Np. twarz zwykle nie posiada zbyt wiele niebieskiej
    składowej. Zatem mnóstwa kolorów "na pałę" nie dobierzesz. A w kolorach
    zbliżonych do twarzy, też gruby błąd popełnisz. Ale zostawmy to do testów.

    > No chyba że fotograf świadomie idzie w dziwaczną kolorystykę, wtedy nie ma mocnych.
    Wtedy autokorekta off i bawimy się z próbkami.

    Właśnie! To też jest kolejna kwestia. Fotograf sporo wysiłku włożył w to
    by twarz była purpurowa, a laborant to zniweluje :-D No bo skąd miał
    wiedzieć, że fotograf tak właśnie chciał? Zadzwonił do niego by spytać,
    co przed obiektywem było? :-)

    Opowiem Ci coś. Dawno temu porzuciłem fotografię analogową po pewnym
    zdarzeniu. Pojechałem w góry nad jakiś staw. Woda lustrzana, w której
    odbijają się pobliskie góry. Atmosfera była niebieskawa. Wyglądało to
    jak nierzeczywista sceneria. Dałem do wywołania małą fotę. Wyszło
    cudnie. Kazałem więc zrobić dużą odbitkę by zrobić z tego obraz. Wydałem
    kupę kasy, a na zdjęciu zero niebieskiej poświaty. Pewnie ktoś
    suwaczkami pojeździł i miał inną wizję na zdjęcie. Stwierdziłem więc, że
    trzeba zaczekać na cyfrówki aż będą tańsze niż cena domu. Samemu
    kontrolować kolor (choć wtedy jeszcze nie wiedziałem jak to się robi).
    Tak też uczyniłem.

    > Nie, te dwa czy trzy mejle dziennie mi nie przeszkadzają.

    Zazdroszczę. Ja mam ich 60.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek