  • 21. Data: 2017-05-12 17:44:34
    Temat: Re: Czym zabezpieczyć PCB przed uszkodzeniami?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Kumpel zastanawia się nad zakupem takiej drukarki więc być może załapię
    > się u niego na takie usługi.
    >
    > Domyślam się, że tania drukarka nie załatwi tematu. Z kolei przy drogiej
    > też nie ma gwarancji czy to bubel nie będzie. Czym się kierować przy
    > wyborze?

    Ja mam m.in. taką, i tej najchętniej używam :

    http://allegro.pl/drukarka-3d-dim-201-architekt-i680
    4419857.html

    Nowa kosztowała chyba coś koło 4 tys. Ten konkretny egz. jest jakoś
    przerobiony (pomalowany) więc nie wiem, mimo że cena atrakcyjna...

    Ale w razie czego mam kontakt do gościa, który te drukarki produkował.

    To jest bardzo solidna i stabilna konstrukcja. Nie wymaga ciągłych
    kalibracji. Używam jej ze 2 lata co najmniej i jestem bardzo zadowolony.
    Można też zamówić wersję z większym stolikiem (co się przydaje właśnie
    do obudów).

    Ogólnie - solidna musi być. Ta moja ma nietypowo rozwiązane mocowanie
    stolika (wózek liniowy) - to się bardzo dobrze sprawdza.
    Żadne druciaki czy konstrukcje ze sklejki czy tworzywa.

  • 22. Data: 2017-05-12 19:22:01
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 12 maja 2017 17:44:42 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:

    Opisz co drukujesz.
    Tak zgrubsza. Bo jak patrze na jutuby to nawet "poważni" ludkowie jak mają opisac co
    najpozyteczniejszego wydrukowali to pokazuja futerały do telefonów, figurki do gier,
    jakies proste elementy mozliwe do wyciecia na cnc.
    Z tych filmików widzialem tylko jedna rzecz która była pozyteczna a nie do zrobienia
    sensownie inaczej niz na druku3d - plastik do zamkniecia lodówki.

  • 23. Data: 2017-05-12 21:13:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-12 o 14:38, s...@g...com pisze:
    > (...)
    > U siebie dłubie w sklejce i uwielbiam ten materiał. Plexi jest fajne ale wlasnie,
    jak niedobre to albo sie klei do freza albo peka. Sklejka toleruje sporo wiecej ale
    niestety jest gorsza pod wzgledem wplywu wody. Ale w zastosowaniach wewnętrznych jest
    calkiem ok.

    A próbowałeś ze sklejką jachtową? Klej epoksydowy lub podobny.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 24. Data: 2017-05-12 22:06:07
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 12 maja 2017 21:14:00 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    calkiem ok.

    > A próbowałeś ze sklejką jachtową? Klej epoksydowy lub podobny.

    nie, nie potrzebowałem narazie niczego co musi wode przetrzymać.

    Ale w planach jest zrobienie klocka plastiku HDPE z zakretek po napojach i "coś"
    wyfrezowanie :)

    Is this a good idea? Probably not :)

    https://www.youtube.com/watch?v=kUR6_bQLU-E

  • 25. Data: 2017-05-12 22:40:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-12 o 15:00, s...@g...com pisze:

    > Jesli tniesz duzo pcb to niestety nie ma różowo i frezy będą mieć
    > ciężko. Polecam frezy wlasnie piłkowe ale o srednicy 3.175mm

    Hej,

    Akurat dużo tego nie robię. W ciągu ostatnich 30 dni może ze 20 płytek
    wycinałem.

    > One sie nie złamią. Jak ich nie przegrzejesz to posłużą długo. Feler
    > tylko taki ze fikusników drobnych nie wytniesz.

    Nie mam ciśnienia na prędkość cięcia. Właśnie prawie zawsze muszę
    wycinać kąty wewnętrzne lub inne detale. Dlatego daję prędkość posuwu
    200 przy frezie 2mm i jak do tej pory nic nie popsułem :-)

    > Frez 1.5mm jest ok ale daje sie łamać powyżej 4mm na przejscie.

    Nawet przy spowolnieniu posuwu tak się dzieje?

    > A ogólnie to niestety feler jest taki ze rzadko kto sobie liczy
    > prędkości posuwu , ilośc wióra jaka mozna usunąć w oparciu o
    > prędkości skrawania albo podane przez producenta albo uniwersalne.

    Swoją drogą wydaje mi się, że takie kalkulacje sprawdzają się przy
    niskoobrotowych frezarkach (np. przemysłowych). Przy naszych
    zastosowaniach frez musi zap... aby dać ładne krawędzie lub nie było
    wykwitów przy wierceniu miedzi na PCB.

    > Dlatego ja kupuje pare frezów, puszczam jeden lub dwa na coraz
    > wyższych parametrach i jak padnie to cofam 30% i tak jeżdze.
    > Predkosci se zapisuje w notatniku.

    Chyba to jedyna metoda na ustalenie dla naszych potrzeb max. prędkości
    posuwu. Póki co lajtowo postępuję i tnę na niskich prędkościach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2017-05-13 03:07:53
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Opisz co drukujesz.

    Na szybko zrobiłem kilka zdjęć.
    Nie widać najlepiej, ale orientacyjnie;

    https://zapodaj.net/3e3bb5241ec87.jpg.html

    od lewej :
    1) fragment złącza do rur 100mm
    2) fragment układu montowania mikroskopu
    3) element mocowania lasera
    4) tunel do wentylatora

    https://zapodaj.net/634c9d077618a.jpg.html

    1) podstawa mocowania wyświetlacza
    2) wzorzec do wiercenia otworów
    3) przyrząd do montażu śrub w PCB

    https://zapodaj.net/caebd8638a661.jpg.html

    elementy składowe i złącze testowe do sprawdzania PCB

    https://zapodaj.net/32dace38e3f0c.jpg.html

    1) gumowa uszczelka
    2) osłonka czujnika
    3) sprężynowy element / uchwyt PCB
    4) kapturek osłonowy

  • 27. Data: 2017-05-13 03:34:56
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jutro jeszcze coś wrzucę, bo mam np. pudełko z wydrukowanymi elementami
    do złożenia zmotoryzowanego AT-AT s Star Wars, mam też gdzieś zdjęcie
    full-size hełmu szturmowca (zrobilim z kolegą dla jaj :).

  • 28. Data: 2017-05-13 10:32:29
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Posuw 800? Rajdowiec! Ja przy PCB stosuję 200. Boję się więcej. A to
    > chyba zbliżona twardość materiału?

    Ee tam :) Wiesz na razie jestem jak małpa z brzytwą :) Początki początków.
    Raczej ludzie w moim mniemaniu mający większe doświadczenie twierdzą, że
    do plexi taki posuw to nic nadzwyczajnego.

    > Rozwiń sformułowanie, że po 2 dniach poległ. Złamałeś frez? Jeśli tak,
    > to ja bym dał zbieranie po = grubość narzędzia - niewielki margines.
    > Czyli przy 2mm średnicy, powiedzmy 1.75. Natomiast regulowałbym szybkość
    > trawersowania. Narzędzie zużywa się więc lepiej zawsze wolniej niż
    > szybciej.

    Tak, złamałem. Spróbuję. Docelowo i tak frez 3mm będę chciał zastosować,
    więc prędkość powinna być zadowalająca.

    > Będzie 2x lepiej :-D 2x więcej krawędzi zbierających w teorii daje 2x
    > szybsze zbieranie. Jednakże martwi mnie to co napisałeś. Jakie masz
    > obroty wrzeciona i moc silnika?
    > Możesz pokazać efekt końcowy? Jaką masz maszynę?

    Bez szału jeżeli chodzi o kilka elementów. Na chwilę obecną mam poligon
    doświadczalny, chcę się czegoś nauczyć i przekonać czego naprawdę
    potrzebuję, więc tanie frezy i wrzeciono poniżej krytyki - do wymiany.
    Do zabawy jednak na razie spokojnie daje radę i nie zwalnia.
    Moc 135W, obroty bliżej nieokreślone, 10tyś-30tyś, jednak na moje ucho
    ze 20tyś to maks ;-) Drugi taki sprzęt, który mam kręci się szybciej
    (porównując dźwięk jakby trzmiel a komar ;-) )

    Frezarka, samoróbka:
    https://zapodaj.net/f8e8354c4ec33.jpg.html

    Efekty, przykładowa obudowa, niedoczyszczona wewnątrz ;) z "liźniętymi"
    krawędziami pastą polerską do samochodu i filcem. Wymiar dwie połówki po
    5mm, 30mmx17mm, frez dwupiórowy 2mm:
    https://zapodaj.net/ef53433e1746c.jpg.html
    https://zapodaj.net/bddab5252afdc.jpg.html
    https://zapodaj.net/1a30413e1b802.jpg.html

    A to te krzywe krawędzie przy frezie jednopiórowy 3mm:
    https://zapodaj.net/0632a7471d9ad.jpg.html
    https://zapodaj.net/3979897652060.jpg.html

    Nie wiem o co chodzi, nawet jak dam zbieranie materiału 0.2 to tak wychodzą.

    No i jeszcze na koniec... Kolega prosił mnie o płytkę pod procka do
    zabawy, więc stwierdziłem, że i ja się pobawię i zrobię pierwszy mój
    projekt frezarką.
    ...a o to płytka pierwsza, którą zrobiłem, akurat zepsuta, niepotrzebnie
    wypełnione obszary masą i mirroring, druga już była ok :)
    https://zapodaj.net/d55fbbeb16b52.jpg.html

    Czas wykonania jeżeli wiedziałbym już tyle ile teraz wiem to ok 2h
    łącznie ze schematem i projektem na kompie, niesamowite.

  • 29. Data: 2017-05-13 11:58:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-13 o 03:34, sundayman pisze:
    > Jutro jeszcze coś wrzucę, bo mam np. pudełko z wydrukowanymi elementami
    > do złożenia zmotoryzowanego AT-AT s Star Wars, mam też gdzieś zdjęcie
    > full-size hełmu szturmowca (zrobilim z kolegą dla jaj :).

    No fane rzeczy drukujesz, a tą gumową uszczelkę to jak uzyskałeś?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 30. Data: 2017-05-13 15:31:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > No fane rzeczy drukujesz, a tą gumową uszczelkę to jak uzyskałeś?

    No jak to jak ? Zwyczajnie - po prostu jest wydrukowana z gumy :)