  • 1. Data: 2018-09-06 14:52:36
    Temat: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    Witam
    Wrzuciłem wcześniej to pytanie na pl.rec.dom, licząc na pomoc jakiejś
    "perfekcyjnej pani domu", ale ktoś podpowiedział mi, że tutaj mogę
    uzyskać fachową poradę :)

    W starych szpargałach znalazłem młynek, do pieprzu zapewne, ładny ale w
    kiepskim stanie.
    Zbudowany jest z
    - miedzi (ścianki)
    - stali (podstawa, wnętrze szuflady, ramię rączki, oś mechanizmu)
    - drewna (uchwyt)
    - żeliwa/stali (?) - mechanizm

    Szukam sposobu jak doprowadzić go do jako takiego wyglądu bo:
    - miedź jest zaśniedziała
    - stal zardzewiała
    - mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

    Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam wskazówek:
    - czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to
    czym i jak?
    - czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest
    niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne nie
    zadziała
    - czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać
    dalsze rdzewienie?
    - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

    Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową
    pomoc?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2018-09-06 19:06:24
    Temat: Re: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-06 o 14:52, Miroo pisze:
> [...]
    > - czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?
    >
    > Ewentualnie może ktoś poleci jakieś forum, gdzie mógłbym znaleźć fachową

    Źle wykonana renowacja może radykalnie obniżyć cenę zabytku.

    Zapytaj poważnych kolekcjonerów o szczegóły:
    https://youtu.be/qQ_uf7V2ZPQ

    WM

  • 3. Data: 2018-09-06 19:45:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >- miedź jest zaśniedziała
    >- stal zardzewiała
    >- mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

    IMO - tego mechanizmu to juz nie uratujesz.
    Zardzewialo pewnie sporo, jak teraz rdze usuniesz, to beda luzy a nie
    mlynek.

    Ale ... do zdobienia kuchni sie bedzie nadawal.
    Albo polubisz grubo zmielony pieprz :-)

    >Ponieważ nigdy nie miałem do czynienia z takim zadaniem szukam
    >wskazówek:
    >- czy miedź czyścić mechanicznie czy chemicznie, jeśli chemicznie to
    >czym i jak?

    Kwasek cytrynowy i sol :-)
    http://www.grupy.senior.pl/Czyszczenie-miedzi-w-ulam
    ku-sekundy,t,286932,8.html

    A pewnie kwas solny dziala nawet lepiej.

    Ale to tylko na miedz, stali tym nie dotykaj.

    >- czy da się jakimś środkiem pozbyć rdzy z mechanizmu? Dostęp jest
    >niestety tylko przez wyjętą szufladę, więc czyszczenie mechaniczne
    >nie zadziała

    Jakos to zmontowali, powinno sie dac rozmontowac.
    Chyba ze zanitowane.

    >- czy da się jakimś środkiem zabezpieczyć mechanizm, żeby powstrzymać
    >dalsze rdzewienie?

    Ale do uzytku, czy dla dekoracji ?

    Olej mineralny zabezpieczy, ale pieprzu lepiej nie probowac mielic.
    Dobrze oczyszczony i w suchej kuchni nie powinien bardzo rdzewiec.

    >- czy da się zabezpieczyć miedź przed korozją (patyną)?

    Np lakierem bezbarwnym, ale moze nie bedzie potrzeby w przecietnej
    kuchni ...

    J.

  • 4. Data: 2018-09-07 00:27:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-06, Miroo <b...@b...brak.i.juz> wrote:
> [...]
    > - miedź jest zaśniedziała
    > - stal zardzewiała
    > - mechanizm mielący wygląda jak jedna wielka rdza

    A mógłbyś wrzucić gdzieś zdjęcie jak to konkretnie wygląda? Generalnie
    czyszczenie tego w stanie złożonym to zwykle zły pomysł.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-09-07 08:35:22
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-06 o 19:06, WM pisze:

    > Źle wykonana renowacja może radykalnie obniżyć cenę zabytku.
    >
    > Zapytaj poważnych kolekcjonerów o szczegóły:
    > https://youtu.be/qQ_uf7V2ZPQ

    Gdzie ja znajdę takiego fachowca od młynków ;)

    Nie traktuję go jako zabytku, ma dla mnie wartość raczej sentymentalną.
    Nie wygląda na dzieło rzemieślnika, a raczej na produkcję fabryczną. Nie
    znalazłem wybitego żadnego logo, czy nazwy producenta. Sądząc po użytych
    materiałach może być przedwojenny, ale kto go tam wie ;)

    Niestety nosi już ślady nieudolnego czyszczenia przed wielu laty, sam
    żem to uczynił, zapewne Javoxem :(
    Zależy mi na tym, abym mógł go postawić na półce i żeby nie osypywał
    wszystkiego rdzą.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2018-09-07 08:51:15
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-06 o 19:45, J.F. pisze:
> [...]
    > mlynek.
    >
    > Ale ... do zdobienia kuchni sie bedzie nadawal.

    Młynek ma ładnie wyglądać na półce, a nie pracować :)

    > Kwasek cytrynowy i sol :-)
    > http://www.grupy.senior.pl/Czyszczenie-miedzi-w-ulam
    ku-sekundy,t,286932,8.html

    Sprawdzę ;)

    > Jakos to zmontowali, powinno sie dac rozmontowac.
    > Chyba ze zanitowane.

    Udało się rozmontować. Mosiężne śruby dały się odkręcić bez większego
    wysiłku po kilkudziesięciu (co najmniej) latach :)

    > Ale do uzytku, czy dla dekoracji ?

    Dekoracji.
    Ale najpierw muszę się pozbyć grubej warstwy rdzy. Coca-cola? Fosol?
    Niestety mechanizm jest połączony z elementami mosiężnymi i miedzianymi
    i nie wiem czy uda mi się to rozłożyć, a boję się, że miedź wytrzyma w
    tym kwasie krócej niż rdza ;)

    > Olej mineralny zabezpieczy, ale pieprzu lepiej nie probowac mielic.
    > Dobrze oczyszczony i w suchej kuchni nie powinien bardzo rdzewiec.

    Zwykły maszynowy? A może zalać jakimś R-Stop, żeby związać resztki rdzy?

    > Np lakierem bezbarwnym, ale moze nie bedzie potrzeby w przecietnej
    > kuchni ...

    Może faktycznie szybko nie zaśniedzieje, ale pewnie blask będzie tracić
    dzień po dniu. A jaki lakier by się do tego nadawał? Żeby to nie
    wyglądało sztucznie...

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2018-09-07 08:57:03
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-09-07 o 00:27, Marcin Debowski pisze:

    > A mógłbyś wrzucić gdzieś zdjęcie jak to konkretnie wygląda? Generalnie
    > czyszczenie tego w stanie złożonym to zwykle zły pomysł.

    https://zapodaj.net/efe0bf461c7ec.jpg.html
    https://zapodaj.net/2dd4d3696f577.jpg.html
    https://zapodaj.net/7eeae0276168a.jpg.html
    https://zapodaj.net/0d6a9a8991b43.jpg.html

    Udało mi się go częściowo rozebrać - oddzielić pokrywę z mechanizmem od
    "pudełka". Czy coś więcej się da rozkręcić na razie nie wiem.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2018-09-07 10:16:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-07, Miroo <b...@b...brak.i.juz> wrote:

> [...]
    >
    > Udało mi się go częściowo rozebrać - oddzielić pokrywę z mechanizmem od
    > "pudełka". Czy coś więcej się da rozkręcić na razie nie wiem.

    O matko. Straszna masakra :) Mam spore wątpliwości czy to się nadaje do
    jakiegokolwiek czyszczenia chemicznego, a nawet electrochemicznego.
    Stalowe rzeczy bym wypiaskował. Miedź to chyba na jakiś tarczach
    polerskich. Niestety nie mam doświadczenia. Może ktoś podpowie.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-09-07 13:19:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Miroo" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Dekoracji.

    Przeciez mechanizmu nie widac :)

> [...]
    >miedzianymi i nie wiem czy uda mi się to rozłożyć, a boję się, że
    >miedź wytrzyma w tym kwasie krócej niż rdza ;)

    Kwas solny miedzi nie trawi. Podobnie jak inne kwasy nieutleniajace -
    czyli tylko azotowego i siarkowego sie boj.
    Kwas solny obecnie trudniej dostepny, bo uzywany do produkcji
    narkotykow :-)

    Ale ... cynk juz ruszy, a mosiadz to stop miedzi z cynkiem.

    O ile sie orientuje, to jednak mosiadz slabo rusza.

    To wypolerujesz i wtedy pomyslisz :-)

    J.

  • 10. Data: 2018-09-07 13:23:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-07 o 08:35, Miroo pisze:

> [...]
    > żem to uczynił, zapewne Javoxem :(
    > Zależy mi na tym, abym mógł go postawić na półce i żeby nie osypywał

    Właściciel kolekcji nie przeprowadza renowacji młynków.
    Też nie radzę czyścić młynka do żywego metalu.
    Pan Zbigniew Niedbała jest weterynarzem w Mierzęcicach.
    Możesz spróbować zadzwonić do niego do przychodni.

    Najlepiej oczyść ostrożnie sztywną szczotką z sypkiego nalotu, ale tak
    by nie porysować.
    Patyna wygląda dobrze, lepiej niech zostanie.

    Są specjalistyczne materiały do czyszczenia zabytków.
    https://poszukiwacz.eu/shop/1/preparaty-do-czyszczen
    ia.html
    https://poszukiwacz.eu/product/15/paraloid-b-44-100g
    .html