  • 51. Data: 2019-01-25 08:41:35
    Temat: Re: Dla kochających nie wymienianie oleju
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Jan 2019 13:58:09 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Olej na filmie wyglada bardzo dobrze, nie liczac czegos co
    > przypomina drobne wiory.

    I w tych wiorach problem.

    >One nie stanowia zadnego zagrozenia.

    Hm.
    -przez pompe przechodza. Nieszkodliwie ?
    -filtr je zatrzyma ? Jak widac czesc zatrzymal, ale zadziwiajaco duzo
    w oleju plywalo.

    -a jak filtr jednak bocznikiem przepusci ... i doplynie taki wior do
    panewki ?

    -albo np do dyszy tryskajacej na walek rozrzadu ...

    > Swiezy czysty olej ma slabe wlasciwosci smarne. Ciemy olej w ktorym
    > jest zawiesina grafitu ma najlepsze wlasciwosci smarne. W silnikach
    > w ktorych nie zmienia sie oleju albo bardzo rzadko sie zmienia
    > grafitu w oleju jest duzo. Dlatego takie silniki sie nie zacieraja
    > pomimo ze baza oleju sie wypracowala.

    Jak wymienisz olej na nowy, to tez sie nie zacieraja :-)

    Ale zaraz ... a sam to co ile km olej zmieniasz ? :-)

    > zuzyty wal mowisz. Fakt,
    > czopy sie wycieraja. Panewki tez. Zuzycie czopu o 5 setnych
    > milimetra kwalifikuje wal do szlifowania. To mniej niz grubosc
    > wlosa u europejczyka.

    Ale jest. Cos go wytarlo.
    Choc oczywiscie gdyby olej nie rozdzielal, to wytarloby go po 100m, a
    nie po 300kkm .

    Ale ubytek na cylindrze widzialem.

    No ale tam oleju malo.

    J.

  • 52. Data: 2019-01-25 14:21:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ubytek na cylindrze tez robi sie jak korbowod jest krzywy.

  • 53. Data: 2019-01-29 22:20:47
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Bo lozyska slizgowe moga pracowac przy wiekszych momentach przenoszonych i sa w
    ogolnosci trwalsze.

    To ja tak tylko sprostuję, że momenty to one jak najmniejsze powinny
    generować, za to obciążenie promieniowe powinny znosić jak największe.
    A igiełkowe...przy takich prędkościach i obciążeniach poleciały by
    błyskawicznie. Poza tym zauważcie, że jak panewka jest dobrze
    zaprojektowana, dobrze wykonana i dobrze ułożona, to w zasadzie jak
    tylko jest smarowanie jak należy - jest praktycznie wieczna :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 54. Data: 2019-01-29 22:29:04
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Dzisiaj wymieniałem w swojej.
    152k przejechane, komputer najpierw pisał, że po 27k wymiana, ale
    zmniejszył do 25k w trakcie poruszania się wózkiem. Wymieniłem jak było
    20.5k przejechane (tak na wszelki) i od mechanika dowiedziałem się, że
    późno, bardzo brudny olej zlał.
    Myślę, że producent zakładając określony czas eksploatacji samochodu
    zaleca właśnie te 25k średnio w moim przypadku, ale chcąc zadbać o
    żywotność podzespołów warto wymieniać częściej. Ja chyba przejdę na 15k.
    Olej nie majątek, a jak ma to pomóc w bezproblemowej jeździe, to
    dlaczego nie.

    Tak przy okazji, w napędach czyściutki, a spodziewałem się że też będzie
    do wymiany.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 55. Data: 2019-01-29 22:37:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Lozyska igielkowe byly powszechnie stosowane w silnikach dwusuwowych. Takie wyczynowe
    do motorowek krecily sie do 10 tysiecy obrotow na minute. W trabancie byly igielkowe.
    70 tysiecy do remontu dalo sie na nich robic. Ale nie dlatego ze sie zuzyly. Mniej
    wiecej tyle wytrzymywaly zawory a ich wymiana wymagala demontazu walu. To od razu
    przy wymianie zaworow wymieniano tanie lozyska na nowe.

  • 56. Data: 2019-01-30 04:16:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >a ich wymiana wymagala demontazu walu.
    >To od razu przy wymianie zaworow wymieniano tanie lozyska na nowe.

    Ale jakich zaworow ? Chyba nie w trabancie ?

    Dwusuwy mialy byc proste i tanie, wiec zaoszczedzono na ukladzie
    smarowania i lozyska slizgowe przestaly byc mozliwe.
    Igiełkowe w dwusuwach tez sa kiepsko smarowane co im nie sluzy, ale
    duzych obciazen tez nie lubia.
    I w efekcie remont co 70kkm, wraz ze szlifem wału.

    Alternator sie kreci ze 3 razy szybciej niz silnik, i lozyska kulkowe
    to wytrzymuja. Na jednym fabrycznym smarowaniu ... ale obciazenia tam
    male ..

    J.

  • 57. Data: 2019-01-30 18:38:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak o czyms nie wiesz to nie znaczy ze tego nie ma, znaczy ze nie wiesz. W dwusuwach
    sa zawory po jednym na kazdy cylinder po stronie ssania. Z lozyskami slizgowymi w
    dwusuwach sie rowniez mylisz. Do czasu wprowadzenie kulkowych lub igielkowych w
    dwusuwach byly lozyska slizgowe. Wprowadzenie igielkowych skutkowalo zmniejszeniem
    ilosci oleju dodawanego do paliwa z 1/30 do 1/50 i wiecej. W dwusuwie mieszanka jest
    wstepnie sprezana w skrzyni korbowej. I zeby skuteczniej przedmuchala cylinder nie
    moze sie cofnac do kolektora ssacego i musi byc wpuszczona do cylindra w okreslonym
    momencie pod zwiekszonym cisnieniem.