  • 21. Data: 2008-10-28 10:07:37
    Temat: Re: Dlaczego nie ma ??czno?ci mi?dzy TPNET a polskimi serwerami IRCNetu?
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Piłat <p...@i...pl> writes:

    > A klienci &tp powinni się cieszyć, że ich dostawca stara się ich chronić,
    > zamiast obruszać się na wszystko co &tp zrobi. Naprawdę. :~) Blokada
    > możliwości połączenia się z kontrolerem umożliwia komputerowi zombie
    > normalne "surfowanie" po internecie bez popełniania abuse i bez narażania
    > się na dopisanie jego adresu IP do wielu różnych RBLI czy innych list...

    I bez zadnej motywacji do naprawienia sobie peceta. Gdyby adresy
    zombie wlasnie trafialy na czarna liste (no i gdyby nie byly
    dynamiczne), to moze by zmotywowalo ludzi do odpluskwiania...

    No i jak juz blokowac, to czemu TP nie zablokuje wyjscia na 25 z neo?

    MJ

  • 22. Data: 2008-10-28 11:12:46
    Od: K <...@...c>

    Tomasz Piłat pisze:

    > Ja powiem szczerze jestem bardzo zadowolony, że &tp jako trzeci
    > operator w Polsce (po NASK i Vectra) wdrożył filtorwanie kontrolerów
    > botnetów. Jest to w naszym wspólnym interesie. I chwała im za to.

    skad mozna wziac wiarygodna liste/zakres botnetow ?

  • 23. Data: 2008-10-28 11:14:00
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 28 Oct 2008 09:55:33 +0000 (UTC), Tomasz Piłat

    > A klienci &tp powinni się cieszyć, że ich dostawca stara się ich chronić,
    > zamiast obruszać się na wszystko co &tp zrobi.

    Gdyby jeszcze &tp choć trochę postarała się chronić świat przed
    swoimi klientami...

> [...]
    > się na dopisanie jego adresu IP do wielu różnych RBLI czy innych list...

    Dzięki czemu problem zostaje zamieciony pod dywan, a nie
    usunięty. Gdyby zaczęli blokować klientów, których komputery
    wykazują objawy zarażenia, sprawa wyglądałaby zupełnie inaczej.

    r.
    _____________
    robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com
    zmien kreseczkę na kropeczkę: http://forum-subaru.pl

  • 24. Data: 2008-10-28 11:16:01
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 28 Oct 2008 11:07:37 +0100, Michal Jankowski
    <m...@f...edu.pl> wrote:

    > I bez zadnej motywacji do naprawienia sobie peceta. Gdyby adresy
    > zombie wlasnie trafialy na czarna liste (no i gdyby nie byly
    > dynamiczne), to moze by zmotywowalo ludzi do odpluskwiania...

    Nie musi to być czarna lista. Wystarczy maszynom zarażonym
    odcinać dostęp do sieci i przekierowywać ruch www na stronę z
    instrukcją. Nawet jeśli jest odsetek takich, którzy tracą dostęp
    do sieci regularnie co dwa dni i winę widzą wszędzie, tylko nie
    po swojej stronie, to cały mechanizm działa całkiem nieźle.

    r.
    _____________

  • 25. Data: 2008-10-28 11:54:27
    Od: Tomasz Piłat <p...@i...pl>

    Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> wrote:

    > Gdyby jeszcze &tp choć trochę postarała się chronić świat przed
    > swoimi klientami...

    No ale właśnie to jest krok w tym kierunku. Taki blackholing ma przecież
    zasięg globalny - zombie nie spamują/DDoSują/skanują NIKOGO.

    > Dzięki czemu problem zostaje zamieciony pod dywan, a nie usunięty.

    Przepraszam, ale jak &tp ma usnąć Twoim zdaniem ten problem?

    > Gdyby zaczęli blokować klientów, których komputery
    > wykazują objawy zarażenia, sprawa wyglądałaby zupełnie inaczej.

    A jak sobie to technicznie wyobrażasz (spam pomijamy, bo to proste)?

    Ponc
    --
    Kto misiowi urwał ucho?

  • 26. Data: 2008-10-28 11:58:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Piłat <p...@i...pl> writes:

    > No ale właśnie to jest krok w tym kierunku. Taki blackholing ma przecież
    > zasięg globalny - zombie nie spamują/DDoSują/skanują NIKOGO.

    Pod warunkiem, ze ich odciecie od serwerow kontrolujacych jest
    stuprocentowe. A jest?

    > A jak sobie to technicznie wyobrażasz (spam pomijamy, bo to proste)?

    Ale co? Wykrywanie? Blokowanie?

    MJ

  • 27. Data: 2008-10-28 12:31:03
    Od: Tomasz Piłat <p...@i...pl>

> [...]
    > do sieci regularnie co dwa dni i winę widzą wszędzie, tylko nie
    > po swojej stronie, to cały mechanizm działa całkiem nieźle.

    Robert, jesteś pewien, że przy wielkości sieci &tp (a właściwie stosunkowi
    liczby klientów do liczby personelu, który byłby w stanie to obsłużyć, nakładu
    zasobów do tego potrzebnych i zachowując przy tym racjonalność ekonomiczną)
    taki mechanizm działałby sprawnie?

    Aczkolwiek problem jest bardziej techniczny: bo na przykład zombie DDoSujące
    nie robi tego cały czas. Jak ktoś wyłącza komputer, to phishing serwowany
    przez malware na nim zainstalowane chwilowo "znika". Więc jak _na odległość_
    stwierdzić, czy w danej chwili konkretny komputer jest zarażony? Jak
    stwierdzić, że już nie jest? Nie sądzisz, że automatyczne sterowanie
    tym pociągałoby za sobą koszmarną liczbę pomyłek?

    A tak swoją drogą &tp blokuje dobrze udokumentowane przypadki, szczególnie
    w wypadku opornych na współpracę klientów, lub takich z którymi nie można
    się przez dłuższy czas skontaktować. Warto pamiętać, że &tp ma prawny obowiązek
    poinformowania (pisemnie/telefonicznie) abonenta o zawieszeniu wykonania
    umowy jaką z nim zawarła, oraz o powodach tego... CERT &tp ma wypracowane
    procedury, które działają. To, że nie wszyscy mają techniczną możlwość
    zauważenia skutków tych blokad... to już inna sprawa...

    Ponc
    --
    Kto misiowi urwał ucho?

  • 28. Data: 2008-10-28 13:03:44
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 28 Oct 2008 12:31:03 +0000 (UTC), Tomasz Piłat

> [...]
    > zasobów do tego potrzebnych i zachowując przy tym racjonalność ekonomiczną)

    Śmiem twierdzić, że gdyby zaczęli od razu tworzyć takie
    mechanizmy, to do dziś byłyby całkiem sprawne i nie wymagałyby
    wielkich nakładów. Teraz posprzątanie tego syfu na pewno będzie
    wymagało dużych wysiłków.

> [...]
    > przez malware na nim zainstalowane chwilowo "znika". Więc jak _na odległość_
    > stwierdzić, czy w danej chwili konkretny komputer jest zarażony?

    Ale kiedyś jest włączony i wtedy generuje bardzo
    charakterystyczne objawy. Jeśli takowe objawy nie pasują do
    wypracowanego wzorca, to sprawa jest jasna.

    > Jak
    > stwierdzić, że już nie jest? Nie sądzisz, że automatyczne sterowanie
    > tym pociągałoby za sobą koszmarną liczbę pomyłek?

    Odcięcie następuje w momencie występowania nietypowych objawów.
    Odblokowanie na prośbę klienta (nawet przez klik na stronie, na
    której jest przekierowany). Tam też informacja, że
    nieodwirusowana maszyna zostanie zablokowana ponownie, z
    zablokowaną możliwością odblokowania przez jakiś czas.

    Wiele osób sugerowało też prostsze rozwiązania:

    - stałą adresację, aby kupa zrobiona przez jednego klienta nie
    spadała drugiemu na barki,
    - blokowanie portu tcp/25.

> [...]
    > poinformowania (pisemnie/telefonicznie) abonenta o zawieszeniu wykonania
    > umowy jaką z nim zawarła, oraz o powodach tego...

    To jest kwestia odpowiednich zapisów w umowie.

    r.
    _____________

  • 29. Data: 2008-10-28 13:09:10
    Od: Konrad Bechler <u...@...sygnatury>

    Witam,

    > - blokowanie portu tcp/25.
    Domyślnie blokowana, ale z możliwością odblokowania na życzenie klienta.
    Przynajmniej ja bym to tak widział.

    --
    Konrad Bechler
    konrad (at) konsol (dot) eu

  • 30. Data: 2008-10-28 13:19:17
    Od: Tomasz Piłat <p...@i...pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > Pod warunkiem, ze ich odciecie od serwerow kontrolujacych jest
    > stuprocentowe. A jest?

    Null-route jest 100%... Może na D-Linkach czasem puszcza jakiś pakiet... ;~)

    > Ale co? Wykrywanie? Blokowanie?

    Wykrywanie objawów zarażenia. Podpowiem: zaglądanie do wnętrza pakietów jest
    z definicji nielegalne bez zgody sądu.

    Ponc
    --
    Kto misiowi urwał ucho?