  • 51. Data: 2008-10-29 08:55:36
    Temat: Re: Dlaczego nie ma ??czno?ci mi?dzy TPNET a polskimi serwerami IRCNetu?
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Wed, 29 Oct 2008 00:15:35 +0100,
    Michał Kurowski <m...@g...pl> screamed:

    > Nie, port nie jest we wnętrzu.
    > Jest w nagłówku.

    HTTP Referer też jest w nagłółku. Wszystko zależy o nagłówku której
    warstwy mówimy.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
    [ 09:54:44 user up 11875 days, 21:49, 1 user, load average: 0.97, 0.81, 0.09 ]

    My computer goes down on memore often than my girlfriend. -- Robert Paul

  • 52. Data: 2008-10-29 14:48:55
    Od: "m...@g...pl" <m...@g...pl>

    > HTTP Referer też jest w nagłółku. Wszystko zależy o nagłówku której
    > warstwy mówimy.

    Fajna dyskusja.

    Jeżeli (jakiś prawodawca) chce zabronić "zaglądania"
    w nagłówki TCP/IP to w takim razie każde urządzenie sieciowe jest
    narzędziem przestępstwa.

    --
    Michał

  • 53. Data: 2008-10-29 16:12:20
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    m...@g...pl napisał(a):

    > Fajna dyskusja.
    >
    > Jeżeli (jakiś prawodawca) chce zabronić "zaglądania"
    > w nagłówki TCP/IP to w takim razie każde urządzenie sieciowe jest
    > narzędziem przestępstwa.

    A co powiesz o proxy? To dopiero jest przestępca :)

    wer

  • 54. Data: 2008-10-29 21:05:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net> writes:

    > Być może, gdyby ktoś mi zaczął relayować móje połączenia z portem 25 też
    > by to wzbudziło mój sprzeciw, ale: po co end-userowi połączenie z
    > portem 25,

    Z neostrady? Nie wiem.
    Mozna zablokowac, ale nie przechwytywac.

    > Oczywiśćie powyższe to czysta teoria, bo przeważnie nie ma mocy przerobowych
    > albo i biznesowych przesłanek, aby cokolwiek robić z z problemem
    > abuse/spamem, ba niektórzy duzi operatorzy - nazwy z litości nie wymienię -
    > praktycznie nie obsługują zgłoszeń abuse.

    Dlaczego? Zablokowanie tcp/25 nie wymaga zadnego specjalnego wysilku.
    Biznesowe przeslanki... to jest chyba w tym przypadku neutralne?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 55. Data: 2008-10-29 21:09:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michał Kurowski <m...@g...pl> writes:

    > Nie, port nie jest we wnętrzu.
    > Jest w nagłówku.

    W naglowku czego? W naglowku (albo czyms co wyglada na naglowek)
    prywatnej korespondencji miedzy nadawca i odbiorca.

    Naglowek, ktorym interesuja sie routery nie zawiera numerow portow, bo
    routery w ogole nie musza wiedziec o istnieniu jakichs portow (mowiac
    w uproszczeniu).

    Zawartosc naglowka IP:

    struct iphdr {
    #if defined(__LITTLE_ENDIAN_BITFIELD)
    __u8 ihl:4,
    version:4;
    #elif defined (__BIG_ENDIAN_BITFIELD)
    __u8 version:4,
    ihl:4;
    #else
    #error "Please fix <asm/byteorder.h>"
    #endif
    __u8 tos;
    __be16 tot_len;
    __be16 id;
    __be16 frag_off;
    __u8 ttl;
    __u8 protocol;
    __sum16 check;
    __be32 saddr;
    __be32 daddr;
    /*The options start here. */
    };

    Gdzie tu widzisz jakies porty?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 56. Data: 2008-10-29 21:29:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Gdzie tu widzisz jakies porty?

    Porty w ogóle są zdefiniowane dla niektórych protokołów tylko...

    Rozumiem, że podstawy prawnej uznawania nagłówka poziomu N za nagłowek,
    a poziomu N+1 za zawartość, to się nie doczekamy.

    MJ

  • 57. Data: 2008-10-29 21:57:19
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michal Jankowski wrote:

    > Porty w ogóle są zdefiniowane dla niektórych protokołów tylko...
    >
    > Rozumiem, że podstawy prawnej uznawania nagłówka poziomu N za nagłowek,
    > a poziomu N+1 za zawartość, to się nie doczekamy.

    Poruszyłeś zagadnienie jak na razie nierozwiązywalne. IMO jedynie
    wykładnia procesowa (chetnie przez SN) mogłaby to rozwiązać. Chociaż
    jest pewne światełko w tunelu - art, 159 PT

    Art. 159. 1. Tajemnica komunikowania się w sieciach telekomunikacyjnych,
    zwana dalej "tajemnicą telekomunikacyjną", obejmuje:
    [...]
    3) dane transmisyjne, które oznaczają dane przetwarzane dla celów
    przekazywania komunikatów w sieciach telekomunikacyjnych lub naliczania
    opłat za usługi telekomunikacyjne, w tym dane lokalizacyjne, które
    oznaczają wszelkie dane przetwarzane w sieci telekomunikacyjnej
    wskazujące położenie geograficzne urządzenia końcowego użytkownika
    publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych;
    [...]
    2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie,
    przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych
    tajemnicą telekomunikacyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca
    komunikatu, chyba że:
    1) będzie to przedmiotem usługi lub będzie to niezbędne do jej
    wykonania;
    [...]

    Osobiscie interpretuję to w następujący sposób: operator /service
    provider ma prawo odczytać treść przekazywanej informacji chronionej
    tajemnicą telekomunikacyjną tylko i wyłącznie w celu wykonania usługi. Z
    tego, co powszechnie wiadomo, po to by przekazać pakiet danych z
    zakończenia sieci A do zakończenia sieci B potrzebne sa jedynie adresy
    IP A i B.

    Niemniej jest to tylko teza. PT było pisane przez telefoniarzy i dla
    telefoniarzy i cokolwiek więcej niż transmisje głosu i numer terminala
    abonenckiego należy interpretować.

    M.

  • 58. Data: 2008-10-29 22:08:51
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Maciej Bebenek pisze:

> [...]
    >
    > Niemniej jest to tylko teza. PT było pisane przez telefoniarzy i dla
    > telefoniarzy i cokolwiek więcej niż transmisje głosu i numer terminala

    Nie tylko adres nadawcy i odbiorcy. Niezbędne też są inne pola z
    nagłówka TCP, w IPv6 tych pól jest więcej. Wg twojej wykładni nielegalne
    jest automatyczne kierowanie ruchu do proxy ISP. Wszystkie systemy QoS
    są nielegalne, ponieważ kolejkują wg innych informacji. Ja bym
    przyjmował, że treścią chronioną jest to co otrzymuje i wysyła
    aplikacja, niższe warstwy OSI nie są chronione, jako, że nie przekazują
    żadnej treści, a są jedynie kopertami. To jakby rozciągać ochronę
    zwykłej poczty, tajemnicy korespondencji na wygląd koperty, znaczka.
    Policja zwraca się też do administratorów systemów o informacje, których
    administratorzy nie powinni mieć wg tej wykładni, np do kogo wysyłał
    maile użytkownik i od kogo otrzymywał.

    wer

  • 59. Data: 2008-10-29 22:09:35
    Od: Paweł Damian <pawel@__dowywalenia__sz-ek.pl>

> [...]
    > tego, co powszechnie wiadomo, po to by przekazać pakiet danych z
    > zakończenia sieci A do zakończenia sieci B potrzebne sa jedynie adresy

    Hm, w kontekście tego co napisałeś snifowanie numerów portów można by
    podpiąć pod QoS w Layer4 - każdy ISP mógłby to uzasadnić tym, że jest to
    konieczne do świadczenia usługi - aby zapewnić odpowiedni poziom usługi
    QoS śledzi warstwy wyższe niż 3 - a przecież takie mechanizmy są już
    stosowane od dawna.

    pozdr.,
    Paweł

  • 60. Data: 2008-10-30 13:34:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "b...@n...pl" <b...@n...pl> writes:

    > Nie tylko adres nadawcy i odbiorcy. Niezbędne też są inne pola z
    > nagłówka TCP,

    TCP? TCP to prywatna sprawa AbA i B, jesli to w ogole jest TCP.
    Przeciez to moze byc tylko protokol zupelnie niepodobny do TCP, a
    tylko A i B umowili sie, ze bedzie mial taki sam numer jak TCP.

    Jakie konkretnie pole TCP potrzebne jest do routingu?

    > w IPv6 tych pól jest więcej.

    Jakie pole z IPv6 potrzebne jest do routingu?

    > Wg twojej wykładni
    > nielegalne jest automatyczne kierowanie ruchu do proxy ISP.

    Przeciez to jest tam _napisane_. Tu nie jest potrzebna zadna dodatkowa
    wykladnia.
    Chyba ze jest to niezbedne do wykonania uslugi - ale w tym przypadku
    nijak nie jest.

    > Wszystkie
    > systemy QoS są nielegalne, ponieważ kolejkują wg innych informacji.

    Przeciez tam jest napisane czego nie moga robic.

    > Ja
    > bym przyjmował, że treścią chronioną jest to co otrzymuje i wysyła
    > aplikacja, niższe warstwy OSI nie są chronione, jako, że nie
    > przekazują żadnej treści, a są jedynie kopertami.

    A skad mozesz wiedziec czym sa? Skad w ogole pomysl, ze AbA i B
    uzywaja jakichs aplikacji?

    > To jakby rozciągać
    > ochronę zwykłej poczty, tajemnicy korespondencji na wygląd koperty,
    > znaczka.

    Nie. To tak jakby przeczytac co jest napisane w ustawie.

    Przyznaje ze ja akurat nie uznaje samej litery prawa zawsze jako
    najwiekszego autorytetu i bylbym sklonny zgodzic sie na takie
    wykorzystanie informacji z "naglowkow", ktore sluzy lepszemu wykonaniu
    uslugi (a nie tylko jest do tego niezbedne).

    Ale jesli juz zakladamy ze mozna legalnie grzebac w naglowkach, jesli
    potrzebne jest to polityce i biznesowi, to nie opowiadajmy za chwile
    bajek, ze nie wolno, jesli byloby to z korzyscia dla klienta.

    > Policja zwraca się też do administratorów systemów o
    > informacje, których administratorzy nie powinni mieć wg tej wykładni,
    > np do kogo wysyłał maile użytkownik i od kogo otrzymywał.

    To jest nieco inna sprawa, poczta jest kierowana _do_ serwera SMTP,
    i tu chodzi o informacje niezbedne do wykonania uslugi. Co innego
    gdyby pytali o np. zawartosc naglowkow RFC822, albo o tresc listow.
    --
    Krzysztof Halasa