  • 1. Data: 2017-11-25 22:23:33
    Temat: Dławiki przeciwzwarciowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pytanie sundaymana skłoniło mnie do kontynuowania starego projektu
    ultrazybkiego bezpieczika elektronicznego, a ściślej dwóch: jednego
    na 230VAC i drugiego na 12VAC. Pomysł jest następujący: szeregowo
    z parą MOSFETów robiących za przekaźnik SSR znajduje się dławik, który
    ogranicza szybkość narastania prądu (być może zwarciowego). Zakładam,
    że cała akcja zakończy się w 10us, co dla najgorszych napięć (325V
    i 17V) oraz narostu prądów o 16 i 33A daje dławiki, odpowiednio, 200uH
    i 5uH, które nie mogą się nasycić do 16A i 80A.

    Próby policzenia tych dławików dla ferrytowych rdzeni zamkniętych
    dają absurdalne wielkości rdzenia, dla rdzeni ze szczeliną z kolei
    absurdalną wartość szczeliny przy założeniu rozsądnej siły
    magnetomotorycznej (dla 3F3 i 14A/m, by przenikalność nie spadała
    poniżej 1000, oraz 51 zwojach wychodzi mi długość drogi magnetycznej
    około 58 metrów, czyli szczelina ~6cm). Albo źle to liczę, ale nie
    widzę żadnego błędu, albo to należy nawinąć w postaci cewek
    powietrznych. Wtedy to będzie 152 i 27 zwojów: sporo, ale do zrobienia.

    Procedura obliczeń dla F938 i dławika 200uH/16A:

    1. Ściągam pdf i widzę: przenikalność dla H~0=10^4, z wykresu
    incremental permeability dla założonej 5000 odczytuję Hmax=11A/m.

    2. Biorę rdzeń o długości drogi magnetycznej 40mm, wycinam w rdzeniu
    szczelinę 0.8mm,przenikalność efektywna dla założonej 5k wynosi wówczas
    49,5, a długość drogi magnetycznej 4,04 metra.

    3. Liczba zwojów wychodzi więc 64. Wtedy H=64*16=1024A/m.
    Ale przy ograniczeniu Hmax potrzebuję 93 metrów drogi magnetycznej, a
    mam tylko 4. Aby uzyskać te 93 metry w pierwszym przybliżeniu szczelina
    musiałaby mieć 93/5000=18mm, czyli otrzymujemy bzdury.

    Pomijając przybliżony charakter tych obliczeń, co robię źle?

    Pozdrawiam, Piotr