  • 11. Data: 2015-07-19 00:19:29
    Temat: Re: Dwa bezpieczniki i przyczepa kempingowa
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:modm6h$gjo$1@usenet.news.interia.pl...

    > O widzisz :)
    > Co doświadczona łepetyna, to doświadczona. Masz u mnie browarka przy
    > najbliższej okazji :) Może coś z grupy telefonicznej wyskoczy.

    Dni temu kilka puszczone było tamże hasło w typie "kto ze starej gwardii
    jeszcze tu jest?" i kilku z nas się zgłosiło. Pomyślałem sobie, że warto by
    z kilku grup zebrać rozsianych ludzi i hmm... na razie rzuciłem zamysł
    spotkania, ludziska porozjeżdżani po świecie, więc co będzie, to będzie.

    > Zapomniałem o istnieniu zblokowanych - i to jest chyba najprostsze i w tym
    > przypadku najlepsze rozwiązanie.

    Tak sobie pomyślałem, widując bezpieczniki trójfazowe, skoro są zblokowane
    mechanicznie dźwigniami na zewnątrz, to chyba nie ma przeszkody, aby
    przewody puścić przez sąsiednie sekcje, a trzecia pusta, lub też może coś
    innego rozłączać, pomocniczo... Choćby i to uziemienie, aby dokładnie odpiąć
    wszystko... Tak, pamiętam, że bezpieczników w obwodzie uziemienia/ochronnym
    nie daje się... W końcu zadziałają raczej skalarnie (czyli na samą wartość),
    więc nie powinno mieć znaczenia, o ile faza się będzie różnić?

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 12. Data: 2015-07-19 00:20:55
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" <j...@f...pl> napisał w
    wiadomości news:55aa67ac$0$8387$65785112@news.neostrada.pl...
    > Jeśli się pytasz w kontekście bezpieczeństwa to nie słyszałem aby
    > bezpiecznik mógł, w ogólności, uchronić przed porażeniem, zwłaszcza w
    > przyczepie i okolicach (często wilgotnych).
    > Różnicówka myślę, że tak.

    Dlatego i to, i to.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 13. Data: 2015-07-19 01:37:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > przeszkody, aby przewody puścić przez sąsiednie sekcje, a trzecia
    > pusta, lub też może coś innego rozłączać, pomocniczo...

    Są też zblokowane podwójne. Mam takie firmy Schneider Electric, co
    zostały po jakimś czyszczeniu magazynów.

    > Choćby i to uziemienie, aby dokładnie odpiąć wszystko... Tak, pamiętam,
    > że bezpieczników w obwodzie uziemienia/ochronnym nie daje się...

    Ktoś tu już zauważył, że za komuny, w okresie błędów i wypaczeń, w czasie
    najczarniejszej nocy stalinowskiej się dawało. Tak było u mnie w domu gdy
    go kupiłem. Od razu zrobiłem dywersję i sabotaż przeciwko zamysłom władzy,
    włożyłem gwóźdź w miejsce tego zerowego bezpiecznika, bo pomysł ten mnie
    przeraził.

    Jarek

    --
    Komunizm -- to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.

  • 14. Data: 2015-07-19 02:18:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > włożyłem gwóźdź w miejsce tego zerowego bezpiecznika, bo pomysł ten mnie

    Ktoś mi chyba mówił, że to pozostałość po czasach, że żyła zerowa taką znów
    zerową nie była i bezpiecznik miał uzasadnienie. Niektórzy się cwanili,
    wykorzystując fakt, że licznikowana była żyła rzeczywiście "gorąca", brali
    różnicę potencjałów między "zerem" a ziemią i choć to kiepskie napięciowo
    źródło było, ale za to "za darmo".

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 15. Data: 2015-07-19 04:11:43
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Adam pisze:
    > Wtedy należałoby rozdzielić zero na robocze i ochronne.
    > Przy podpięciu się dwoma przewodami - zero może być raz tu, raz tam.
    > Jeszcze niechcący ktoś by puścił fazę na obudowy urządzeń - lepiej nie.
    > Tylko i wyłącznie instalacja dwuprzewodowa - będzie mimo wszystko
    > bezpieczniej.

    Dlatego też instalacja TN-S _musi_ mieć uziemiony punkt rozdziału PEN na
    PE i N - i to dobrze uziemiony, tak żeby gwarantowało to wywalenie
    zabezpieczeń nadprądowych wyżej w przypadku podania fazy na PEN.

    Z oczywistych względów w przyczepie kempingowej mało realne (za każdym
    razem uziom wbijać, i to taki ma wiele, wiele metrów?). Pozostaje łączyć
    tę przyczepę jedynie do porządnych instalacji TN-S.

    A rozwiązanie radykalne (i chyba najwłaściwsze) - wewnątrz przyczepy
    instalacja IT (separowana). Czyli trafo separujące stosownej mocy lub
    (trzeba poszukać w elektrycznym wyposażeniu dla jachtów) separator
    impulsowy.

    --
    Darek

  • 16. Data: 2015-07-19 08:00:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zero robocze zawsze było zerem. To drugie to na "obce zero się nazywa i wymaga
    zamiany przewodów w liczniku. Dzisiaj też zadziała.

  • 17. Data: 2015-07-19 09:42:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-19 o 04:11, Dariusz K. Ładziak pisze:

> [...]
    > instalacja IT (separowana). Czyli trafo separujące stosownej mocy lub
    > (trzeba poszukać w elektrycznym wyposażeniu dla jachtów) separator

    Muszę się bardziej rozeznać w instalacjach przyczep.
    To, co wiem - w zasadzie wszystko i tak leci na 12V: światło, pompka,
    ogrzewanie wody.
    Lodówki są najczęściej równocześnie na gaz i 12V i 230V.
    Na 230 jest ładowanie akumulatorów. Może być jeszcze TV, być może ktoś
    włoży kuchenkę mikrofalową.
    Głównym źródłem 230V jest przetwornica 12/230, jednak niektóre kampingi
    (= parkingi dla kamperów i przyczep) posiadają możliwość podpięcia się
    do sieci lokalnej (230, 110 czy ile tam jest).
    Same przyczepy są raczej budowane z możliwie minimalnym udziałem metali
    - stąd wydaje mi się, że możliwość porażenia jest znikoma. Nawet, po
    wystawieniu napięcia na obudowę mikrofali czy lodówki - gdyż człowiek
    chyba nie bardzo ma do czego zamknąć obwód.

    Zerowanie instalacji przyczepy ma sens, jeśli zero jest do czego
    podpiąć. Wszyscy znajomi, (ale w sumie tylko kilku) z którymi
    rozmawiałem, mają przedłużacz 2-przewodowy. Nie wiem, czy przedłużacz
    2-przewodowy mieli ze źle pojętej "oszczędności", czy z konieczności.
    Więc po podpięciu się na kampingu do lokalnej instalacji tego zera
    trzeba by szukać. Nietrudno sobie wyobrazić przysłowiową "blądynkę" płci
    dowolnej, która się w tym przypadku pomyli :(

    Niektórzy mówili też, że są gniazdka z "pustym" zerem (nie podpiętym),
    że w krajach, gdzie jest ustalona strona z fazą (np. lewe-faza,
    prawe-zero) też bywa na odwrót - totalna partyzantka. Nie wszyscy jeżdżą
    po Niemczech ;)

    Czyli wychodzi na to, że dobrze byłoby zrobić instalację separowaną, a
    bezpieczniki na wejściu dać zblokowane.

    Jak sobie wreszcie kupię przyczepę, to sam "w terenie" zobaczę, na ile
    rzeczywistość pokrywa się z anegdotami i opisami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2015-07-19 10:07:49
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > wystawieniu napięcia na obudowę mikrofali czy lodówki - gdyż człowiek
    > chyba nie bardzo ma do czego zamknąć obwód.
    Jak to czytam to ciarki po plecach przechodzą :-)

    > Jak sobie wreszcie kupię przyczepę, to sam "w terenie" zobaczę, na ile
    > rzeczywistość pokrywa się z anegdotami i opisami.
    No to Ci powiem, że na kempingu może być dość wilgotno, do tego często
    chodzi się boso po trawie, więc zapewniam Cię, że istnieje poważne ryzyko
    porażenia.
    Ponadto przyczepa ma nóżki (podpóki), które są metalowe i często połączone z
    innymi elementami metalowej konstrukcji; kiedyś w starej przyczepie miałem
    potencjał na metalowych listwach(narożnikach, nie wiem skąd się brał ale
    czuło się delikatne 'kopanie'.

    jp

  • 19. Data: 2015-07-19 13:51:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Ktoś mi chyba mówił, że to pozostałość po czasach, że żyła zerowa taką
    > znów zerową nie była i bezpiecznik miał uzasadnienie.

    Faktycznie były takie czasy, kiedy to nie istniały jeszcze gniazdka
    z uziemieniem. Pralka na przykład miała dwuprzewodowe zasilanie, a do
    tego osobny przewód przykręcony do obudowy i zakończony krokodylkiem
    (vel żabką), który wedle instrukcji należało przyczepić do jakiejś
    rury z wodą. Z tym że przejście od jednych czasów do drugich miało
    charakter płynny -- u mnie były już gdziazdka z bolcem podłączonym
    do zerowego przewodu zasilającego, a te podwójne bezpieczniki wciąż
    trwały na posterunku.

    > Niektórzy się cwanili, wykorzystując fakt, że licznikowana była żyła
    > rzeczywiście "gorąca", brali różnicę potencjałów między "zerem" a ziemią
    > i choć to kiepskie napięciowo źródło było, ale za to "za darmo".

    Ja nawet spotkałem się z przypadkiem licznikowania na zimnej żyle.
    Wystarczyło skorzystać z dobrego uziemienia, by czerpać moc przy
    nieruchomym liczniku.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2015-07-19 16:23:09
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 18 Jul 2015 16:50:19 +0200, jacek pozniak napisał(a):

    > Różnicówka myślę, że tak.

    Różnicówka nigdy nie jest uważana ani za środek ochrony przed dotykiem
    bezpośrednim ani bezpośrednim. Pełni jedynie uzupełniającą funkcję
    ochrony. Jej zastosowanie nie rozwiąże więc z automatu problemu
    możliwości porażenia w przyczepie kempingowej bądź w jej otoczeniu.
    GG#2400455 ICQ#320399066