  • 1. Data: 2019-03-10 16:48:33
    Temat: Dyski 4Kn w 2019
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    Czy któryś z kolegów rozglądał się ostatnio jak wygląda sytuacja dysków
    4Kn na rynku? Przeglądam kilka sklepów on-line, ale żaden nie podaje
    informacji o 4Kn... Czyżby w ofercie w dalszym ciągu były wyłącznie dyski
    512e?

    Uprzedzając pytania "po co mi to" - planuję za niedługo wymienić jeden z
    moich dysków na model 4TB, ale chcę pozostać przy klasycznym MBR (bo tym
    nowoczesnym cudom typu GPT nie ufam).

    Mateusz

  • 2. Data: 2019-03-11 00:01:45
    Temat: Re: Dyski 4Kn w 2019
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-10, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:
> [...]
    > 4Kn na rynku? Przeglądam kilka sklepów on-line, ale żaden nie podaje
    > informacji o 4Kn... Czyżby w ofercie w dalszym ciągu były wyłącznie dyski

    https://www.newegg.com podaje i trochę tego ma. Amazon nie podaje, ale
    ma w ofercie. W polskich sklepach online też widzę, ale trzeba szukać po
    konkretnym modelu.

    https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82
    E16822179055
    https://www.ceneo.pl/46032041

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-03-11 08:48:46
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 10 Mar 2019 23:01:45 +0000, Marcin Debowski wrote:

    > https://www.newegg.com podaje i trochę tego ma. Amazon nie podaje, ale
    > ma w ofercie. W polskich sklepach online też widzę, ale trzeba szukać po
> [...]

    Faktycznie, dzięki! Portale które przeglądałem nie mają takich po prostu
    w ofercie. Na Newegg widzę, że dyski 4Kn jednak w dalszym ciągu kierowane
    są w segment "enterprise"... Większość to SAS, a takiego z 5400 rpm to ze
    świecą szukać. No nic, pozostaje poczekać jeszcze trochę. Swoją drogą, w
    międzyczasie dowiedziałem się (co w zasadzie powinno być oczywiste od
    początku), że aby wykonać boot z dysku 4Kn potrzeba specjalnego wsparcia
    od strony BIOSu - a ja nawet nie wiem czy mój domowy NAS takie coś
    potrafi... Wieczne problemy z tymi komputerami.

    Mateusz

  • 4. Data: 2019-03-11 10:09:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 10 Mar 2019 15:48:33 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > 4Kn
    Raczej 4kN :)

    > Uprzedzając pytania "po co mi to" - planuję za niedługo wymienić jeden z
    > moich dysków na model 4TB, ale chcę pozostać przy klasycznym MBR (bo tym
    > nowoczesnym cudom typu GPT nie ufam).
    Rzecz dla mnie nowa, dlatego pytam co twoim zdaniem ma wielkość sektora
    do wykorzystywanego systemu tablicy partycji?

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2019-03-11 10:47:26
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    > Raczej 4kN :)

    > Rzecz dla mnie nowa, dlatego pytam co twoim zdaniem ma wielkość sektora
    > do wykorzystywanego systemu tablicy partycji?

    Poza tym w MBR da rade przekroczyc 2TiB?

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 6. Data: 2019-03-11 10:56:02
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Mateusz Viste, 10 mar 2019 w
    news:5c8531d1$0$15199$426a74cc@news.free.fr napisałeś/aś:

> [...]
    > dysków 4Kn na rynku? Przeglądam kilka sklepów on-line, ale żaden nie
    > podaje informacji o 4Kn... Czyżby w ofercie w dalszym ciągu były

    A producent nie podaje w specyfikacji?
    W ogóle nie kumam tej różnicy między 512e a 4kN. To i to ma fizyczne
    sektory 4kb, ale 512e emuluje 512b. I tyle?

  • 7. Data: 2019-03-11 14:02:03
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 10:09:43 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
    > Rzecz dla mnie nowa, dlatego pytam co twoim zdaniem ma wielkość sektora
    > do wykorzystywanego systemu tablicy partycji?

    Otóż MBR zapisuje wielkość każdej partycji jako 32-bitową ilość sektorów.
    Przy sektorach 512K daje nam to maksymalną partycję o rozmiarze 2^32 *
    512 bajtów, tj. 2 TiB.

    Dlatego też jedynym wiadomym mi rozwiązaniem pozwalającym cieszyć się z
    partycji większej od 2TB *przy zachowaniu tradycyjnego MBR* jest
    zwiększenie rozmiaru sektorów. Przy sektorach 4K granica przesuwa się do
    16 TiB, a tyle starczyłoby mi na dobre kilkanaście następnych lat.

    Mateusz

  • 8. Data: 2019-03-11 14:03:25
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 09:56:02 +0000, pueblo wrote:

    > Witaj Mateusz Viste, 10 mar 2019 w

    > A producent nie podaje w specyfikacji?
    > W ogóle nie kumam tej różnicy między 512e a 4kN. To i to ma fizyczne
    > sektory 4kb, ale 512e emuluje 512b. I tyle?

    Z tego co się luźno orientuję to tak - różnica jest tylko w firmware (bo
    wersja 512e dodatkowo musi robić emulację).

    Mateusz

  • 9. Data: 2019-03-11 14:16:26
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

> [...]
    > zwiększenie rozmiaru sektorów. Przy sektorach 4K granica przesuwa się do
    > 16 TiB, a tyle starczyłoby mi na dobre kilkanaście następnych lat.

    Az jak kupisz to daj znac czy to tak zadziala :)

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 10. Data: 2019-03-11 14:33:18
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 11 Mar 2019 14:16:26 +0100, Tasiorsa wrote:
    > Az jak kupisz to daj znac czy to tak zadziala :)

    Nooo... też mam malutkie wątpliwości... Teoria teorią, ale:
    - BIOS musi umieć wystartować z takiego dysku 4K (i musi umieć to robić
    w trybie "55AAh", tzn. bez tego całego cyrku z UEFI)
    - System operacyjny musi rozumieć sektory 4K i mieć do tego stosowny
    bootloader w MBR

    Dlatego też mam pewną nutkę niepewności w temacie... Ludzie tak strasznie
    lubią komplikować proste sprawy :/

    W moim przypadku dochodzi jeszcze dodatkowa trudność w postaci bootowalnej
    macierzy RAID... I właśnie teraz zaczynam mocno wątpić, czy w ogóle jest
    opcja by dysk 512 pogodził się z dyskiem 4K w ramach wspólnego RAID0.
    Czuję, że chyba będę musiał pozostać na sektorach 512, a do wykorzystania
    dodatkowych 2TB stworzyć osobną partycję - no ale to znów ogranicza mnie
    do 4TB których potem i tak nie przeskoczę. Powoli zaczyna odechciewać mi
    się przechodzenia na pojemność 4TB.

    Mateusz