  • 141. Data: 2017-12-17 12:33:40
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 11.12.2017 o 18:40, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    >
    > Elektryka jest czysta, ale wytworzenie jej to już niekoniecznie. Do
    > żadnego ze sposobów wytwarzania energii (wodna, wiatrowa, węglowa,
    > jądrowa/atomowa, słoneczna (kilka różnych sposobów pozyskania ze
    > Słońca)), itd., nie mam stuprocentowego zaufania. Zawsze jest gdzieś
    > jakiś minus. Ale taki pewnie koszt cywilizacji. Efekt cieplarniany, to
    > różne źródła sprzecznie podają.

    Jeszcze trzeba by porównać stosunek liczbowy prac potwierdzających i
    negujących efekt cieplarniany. No i wagę czasopism w których je
    publikowano i pozycję autorów w świecie naukowym. Bo na takiej zasadzie
    to i Teoria Względności i Teoria Kwantowa i oczywiście Teoria Ewolucji
    jest wątpliwa. Bo różne źródła sprzecznie podają.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 142. Data: 2017-12-17 12:49:27
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 12.12.2017 o 23:26, Marek S pisze:

    > No tak, to sztandarowe przykłady kreatywności UE :-D

    To są sztandarowe przykłady kreatywności ludzkiej. Podobnie u nas bóbr
    został w XVII wieku uznany przez władze kościelne za rybę i można było
    go jeść podczas postu. Identycznie papież uznał w XVI wieku kapibarę za
    rybę, więc katolicy w Ameryce południowej też mogli zajadać mięsko w post.
    A te regulacje europejskie nie uznałbym za absurdy. Są regulacje dzięki
    którym może istnieć wspólny rynek. Po to choćby by produkt dopuszczony w
    jednym kraju nie mógł być w innym państwie UE blokowany pod pretekstem
    niezgodności z krajowymi regulacjami. A skoro im jeden czy drugi produkt
    nie pasował do klasyfikacji (dżem z marchewki) to zamiast przebudowywać
    całą klasyfikację przerzucono (na potrzeby tej regulacji) marchewkę do
    innej grupy produktów.
    Krzywizna banana to był pomysł Francuzów aby blokować tańsze banany
    produkowane w Ameryce Południowej i promować te uprawiane w byłych
    koloniach francuskich. Ten numer nie przeszedł i teraz nie ma regulacji
    dotyczących krzywizny banana.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 143. Data: 2017-12-17 13:42:31
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 14.12.2017 o 20:35, Marek S pisze:

    > Nawet ze ślimaków :-D :-D
    > A tak na serio, to co do szczytności celu mam wątpliwości. Takimi
    > absurdami kończy się przeregulowanie prawa.

    > Tak, tu masz pełną rację. W dodatku, gdy za granicę pojedziesz, to masło
    > nadal nim tam będzie.

    Czyli dobrze, że są regulacje ustalające, że masło może zawierać tylko
    tłuszcze pochodzące z mleka - bez tłuszczy roślinnych, ale regulacja, że
    dżemy są z owoców to już przeregulowanie?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 144. Data: 2017-12-17 15:26:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A potem odkryjemy kolejny szczegol, i nastepny itd
    > A niektore beda nas kosztowaly ewakuacje w promieniu 30 km :-)

    Nie da się inaczej. W lotnictwie grosw osiągnięć zostało zainicjowanych
    katastrofami. W energetyce, to ja bym nie chciał jednak, aby się ujawniła
    dotąd nieznana okoliczność, przy której Czernobyl, to będzie pierdnięcie
    dziadka po obiedzie. Ale jak to w życiu, nie przewidzę wszystkiego.

    (reaktor nie gaśnie od razu cały)
    > Az sie prosi jakas prosta turbine parowa dac, zeby pompe chlodzenia
    > napedzala. I po co jakis prad do tego :-)

    Nie inaczej. Każda energia, która zostanie wykorzystana, a nie ucieknie w
    szkodliwe w tym momencie ciepło, wydaje się być dobra.

    > Ba - w Belchatowie jest mala turbina kręcąca pompę kondensatu - czyli
    > wode do kotla. Czemu tak to nie wiem, ale widac jest sens.
    > A w reaktorze nie ma ?

    Na pewno warto powielić zabezpieczenia, żeby zmniejszyć szansę praw
    Murphy'ego na spełnienie się. Jak mi trzy backupy strzeliły, to zrobić
    cztery, pięć, itd.

    > W nowej nie ma problemu - ale tam elektrownie juz sa, trzeba by
    > poprawic.

    Myślę, ze chociaż byle co, to da się zrobić. Nawet pomyślałem o buforze, do
    awaryjnego wygaszania, prócz prętów, także materia, która pochłonie możliwie
    dużo promieniowania, coś, jak oferowane przez radiestetów kasztany pod
    telewizor celem odpromieniowania... z tą różnicą, aby tu naprawdę materia
    spełniała to zadanie, może jest coś takiego? Tak zrobiona, żeby w razie
    spuszczenia do działającego reaktora bo się "temu automatu" pokićkało, nie
    spowodowała problemu, a po prostu pochłonęła co jej i tyle, a w najgorszym
    razie reaktor wygaśnie (wiem, sraka, ale lepsze to, niż by miał pieprznąć,
    jak w Czarnobylu). Coś jak czarna materia, wciąga, ale nie wypuszcza.

    > A tak w ogole ... Japonia nad oceanem, moze im po prostu wiatrakow
    > trzeba ?

    A trzęsienia nie utrzęsą im śmigiełek? Może elektrownie pływowe... Ale czy
    przypływ/odpływ będzie wystarczająco duży? Ale w sumie, czemu nie?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 145. Data: 2017-12-17 15:45:02
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mario" <M...@...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli dobrze, że są regulacje ustalające, że masło może zawierać tylko
    > tłuszcze pochodzące z mleka - bez tłuszczy roślinnych, ale regulacja, że
    > dżemy są z owoców to już przeregulowanie?

    Bo zobacz, co sobie pomyśli ktoś, kto ma choć odrobinę odpowiedniej wiedzy i
    nagle natrafi na stwierdzenie "ślimak to ryba, marchewka to owoc" (BTW. Jak
    są klasyfikowane pomidory i inne psiankowate, jak chociażby papryka? Tylko
    ćśś... aby ziemniaka za owoc nie uznali, bo on pomidora i papryki
    bliziutko...) - no, uzna takie coś za totalną bzdurę, a co za tym idzie,
    stwierdzi, że jeśli ma nim zarządzać ktoś, kto produkuje bzdury, to on się z
    tego wypisuje.
    Chętnie też dowiem się, jak są klasyfikowane przez UE pająki - do owadów,
    czy nie? Miejmy nadzieje, że choć tutaj bzdury nie będzie.

  • 146. Data: 2017-12-17 18:47:49
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 17.12.2017 o 15:45, HF5BS pisze:

> [...]
    > Chętnie też dowiem się, jak są klasyfikowane przez UE pająki - do
    > owadów, czy nie? Miejmy nadzieje, że choć tutaj bzdury nie będzie.

    Jakby nie patrzeć jeśli się zacznie regulować wymagania na skład i
    metody produkcji masła i serów, to tak samo można się spodziewać, że
    będzie się regulować skład czy metody produkcji kiełbas, czekolad,
    pasztetów, wina wódki i dżemów. Jeśli ktoś ma odrobinę wiedzy i rozumu
    to wystarczy mu raz powiedzieć, że marchew nie jest według urzędników
    unijnych owocem, ale wrzucono ją do owoców na potrzeby dyrektywy w
    której zdefiniowano dżemy gdyż to jest prostsze niż tworzenie i
    głosowanie nowej dyrektywy specjalnie na przypadek marchwi. No chyba że
    ktoś jest półgłówkiem i na poważnie bierze demagogiczne argumenty
    podsuwane przez eurosceptyków w rodzaju JKM. To wtedy nie zrozumie i po
    raz setny będzie się zaśmiewał z kawału o tym że urzędnicy UE to debile
    bo uznali marchew za owoc.
    Identycznie jakiś czas temu wszyscy "eurosceptycy" zaśmiewali się, że UE
    chce ukarać Węgry za to, że nie wdrażają dyrektywy morskiej, a przecież
    oni nie mają dostępu do morza i mają chyba tylko jeden statek pod swoją
    banderą. Na pierwszy rzut oka piękny przykład absurdalnego
    przeregulowania w UE. A w praktyce okazało się, że w komisji tworzącej
    dyrektywę morską był przedstawiciel Węgier w randze wiceministra czy
    dyrektora departamentu w ministerstwie transportu. Departamentu - a
    jakże - Morskiego. A po co im ten departament? Bo na Węgrzech kształci
    się oficerów żeglugi i rzecznej i morskiej. Produkuje się urządzenia,
    które są montowane później w innym kraju na budowanych tam statkach. A
    dyrektywa miała wymusić na wszystkich krajach członkowskich zastosowanie
    w lokalnym prawodawstwie spójnych dla całej UE przepisów dotyczących m.
    in. kształcenia zawodowego oficerów i członków załóg statków, czy
    przepisów dotyczących badań i dopuszczeń urządzeń będących wyposażeniem
    statków. I Węgry brały udział w tworzeniu tej dyrektywy ale opóźniały
    się w przenoszeniu tych zapisów do swojego prawa krajowego, które też
    reguluje te sprawy ale w inny sposób.
    Oczywiście można się obejść bez europejskich regulacji i każdy marynarz
    lub oficer będzie musiał zdawać egzamin w każdym kraju w którym zechce
    się zaokrętować. Podobnie byłoby z badaniami każdego urządzenia
    montowanego na statkach. Jak widać temat jest złożony i to nie jest wina
    UE, że proste umysły wolą prostą odpowiedź w stylu, że UE tworzy
    absurdalne przepisy które utrudniają życie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 147. Data: 2017-12-17 20:26:37
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.12.2017 o 12:49, Mario pisze:

> [...]
    > nie pasował do klasyfikacji (dżem z marchewki) to zamiast przebudowywać
    > całą klasyfikację przerzucono (na potrzeby tej regulacji) marchewkę  do

    Więc po co w każdym kraju indywidualny zarząd? Jeden zarząd na
    wszystkich zrobić, kilka razy mniej darmozjadów.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 148. Data: 2017-12-18 12:46:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    SW3 wrote:

    >Był już system, w którym wprowadzono górny limit na wszystkie ceny.
    >Słabo się sprawdził. Poza tym prąd jest bajecznie tani, jakieś 160
    >złotych za megawatogodzinę. Reszta to podatki i inne składniki
    >zmienne opłaty stałej.

    Akurat w pradzie to podatkow jest niezbyt duzo.
    Za to sporą część tworza koszta przesylu.
    Kiedys kosztowaly tyle co prad, potem mniej - tzn prad podrozal, teraz
    jak piszesz ze prad jest tani - to przesyl bedzie relatywnie drogi :-)

    Podobnie z paliwami, w rafinerie sprzedają
    >po jakieś 2 zeta za litr.

    J.

  • 149. Data: 2017-12-18 13:10:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Marek S wrote:

    >A w Skandynawii mówi sie o zakazaniu tego, o ile już tego nie
    >zrobili.
    >Sprawność produkcji energii elektrycznej w elektrowniach cieplnych
    >jest
    >rzędu 40%, przesył tez nie jest bezstratny i kończymy ze 150% strat,
    >jak
    >w "Alternatywach". Skoro do ogrzania domku potrzebujesz efektywnie
    >3x więcej węgla niż w lokalnym piecu, to aspekt ECO zaczyna wyglądać
    >bardzo biednie.

    Tylko ze Skandynawia jest rozna.

    W Norwegii maja pelno elektrowni wodnych, w zasadzie same wodne, to
    poki pradu do grzania tych 5 mln ludzi starcza, to czym sie przejmowac
    ?
    Ale oni maja tez duzo gazu, to moze lepiej im grzac gazem, a prad
    eksportowac :-)

    Dania ma plasko, wiec wodnych nie ma, ale jak sie okaze, ze moze
    nastawiac wiatrakow na wybrzezu, to sytuacja moze byc podobna.

    Szwedzi z kolei nastawiali atomowek i wodnych ... jakby tak miasta
    ogrzewac cieplem z tych atomowek, to znow rachunek inny.
    Tylko trzeba mieszkac obok atomowki :-)
    Francuzi mieszkaja i nie narzekaja

    J.

  • 150. Data: 2017-12-18 13:16:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...
    Dnia Sat, 16 Dec 2017 23:35:29 +0100, J.F. napisał(a):

    >Fakt. Ale powinieneś napisać "przekładnia bezstopniowa" zamiast
    >"przekładnia planetarna", bo to że ona planetarna to mało istotny
    >szczegół. Ważne że bezstopniowa.

    Wazne tez, ze planetarna :-)

    >No to wycofuję swój wykaz przewag
    >transmisji elektrycznej nad mechaniczną :)

    Tam jest napisane, ze tor elektryczny ma 70% sprawnosci, taka to
    przewaga :-)

    >Może tylko z drobnym
    >zastrzeżeniem. Duży moment obrotowy to nie tyle dużo miedzi i żelaza
    >co
    >mocne magnesy a tu spory postęp.

    One tez waza.
    Nawiasem mowiac - Tesla uzywala indukcyjnych. A po latach
    przekonywania dlaczego one lepsze ... przeszli na magnesy :-)

    > No i może jeszcze jedno - bardzo mi się
    >podoba koncepcja "silnik w każdym kole". Tak, rośnie masa do
    >amortyzacji, ale znikają wszelkie wały, półosie czy mechanizmy
    >różnicowe.

    Mnie tez sie podoba, ale te silniki to jednak troche slabsze.
    Choc w 4 ... moze dadza rade. Przy okazji zyskujemy naped na 4 kola.
    Ewentualnie konstrukcje, gdzie naped elektryczny na dwa tylne kola, a
    spalinowy na dwa przednie ...

    J.