  • 11. Data: 2017-12-11 23:50:48
    Temat: Re: Elektryczność a środowisko
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:1wvnzf48uua7t$.19x4ll3gb93ft.dlg@40tude.net...

    > Żeby odróżnić dzień od nocy też kalkulatora potrzebujesz? :)

    Powiem tak. W świetle tego, czym nas bombardują media, to wcale nie mam
    pewności, że da się to bez karkulowsiała określić...
    :)
    Byle mi tylko przy liczeniu nie zwartusiał i żebym nie musiał wołać
    "ratuwsianku!" :)

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 12. Data: 2017-12-12 00:29:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Marek S" <p...@s...com> napisał w wiadomości

    > To miałem na myśli. Ciekaw jestem jak UE zamierza sobie poradzić z
    > raptownym wzrostem zapotrzebowania na energię i utylizację odpadów z tym
    > związanych...

    Zamotają się jak gówno w przeręblu. Ale nie bój, kolewjnej durnej dyrektywy
    nie spodziewam się zbyt szybko, bo znów się okaże, że zagięcie banana będzie
    niewłaściwe, oraz podeliberują nad hodowlą ryb winniczków i owoców
    marchewek... Mnie się przypomniał dowcip, jak inwalida nie miał biletu przy
    kontroli i się zaczął dekomponować, a kanar "my tu gadugadu, a ja widzę, że
    pan mi powoli spierdala" (w takiej wersji czytałem).

    > To oczywiste. Chodziło mi o "grube" sprzeczności typu, że sztandar głosi,
    > ze teraz wszystko będzie zielone wskutek konwersji na elektryczność ale
    > procesy wytwarzania/utylizacji całej otoczki

    Chleb jak spleśnieje, czy mięcho, jak się zepsuje, też jest zielone...

    > wyprodukują dużo więcej lub dużo groźniejszych zanieczyszczeń niż obecnie
    > ma to miejsce. Obawiam się, że jedynie polityka w tym wszystkim jest
    > zielona.

    A to nie jedyny koszt. Jeszcze trzeba to wydobyć i przetransportować. A
    bilet nie kosztuje 5 złotych.
    Przyszłość widzę raczej w czymś w rodzaju zdecentralizowanego P2P,
    urządzonego tak, że awaria w jednym obszarze (jak chyba kilka/naście lat
    temu w Warszawie przy chyba Woronicza), zamiast odciąć
    uszkodzony/przeciążony obszar, załącza go do kolejnych podstacji, gdzie nie
    dość, że swoich dużo ma, to jeszcze w dupę dostaje od zwalonego. Więc mówi
    ja nie wytrzymam i jebut, rozłącza się i przepina do kolejnego (kur...
    zabierzcie mi Emi Sedarys z tej durnej reklamy...) obszaru, który musi
    przyjąć już dwa przeciążone, więc trzeci mówi nie wytrzymam, jeb, odłącza
    się i przepina do czwartego... No i połowę miasta lawinowo jebnęło w
    ciemność, bo chu^Hałowa automatyka odpięła od dupy strony i poszło dominem.
    Mój zamiar, to odpięcie uszkodzonego obszaru, ale nie przepięcie do
    kolejnego, tylko przestawienie tego kolejnego w specjalny tryb, że w razie
    czego nie przepnie się do następnego, tylko odepnie sąsiada i wróci do
    pracy. Przy tym pozostanie gotowy na ponowne jego dołączenie się i pozostawi
    go przypiętego, jeśli obciążenie, z jakim się przypnie, nie przekroczy
    dopuszczalnego, w międzyczasie ekipa odnajduje uszkodzone miejsce i jak go
    odłączy, włącza do ruchu odpięty obszar, naprawia uszkodzenie i zestawia
    całość do ruchu. Oczywiście, wszystkie zabezpieczenia, gdyby jednak coś
    poszło nie tak, oraz override, gdyby automatyka zgłupiała. Zdywersyfikowane
    linie, system na okrągło monitorujący obciążenie i BEZPRZERWOWO
    przełączający na mniej obciążone gałęzie sieci, tak, aby to obciążenie
    możliwie najlepiej wyrównać. Jak drogi połączeniowe będą odpowiednio
    zdywersyfikowane, to wtedy sieć mniejszych elektrowni, które będą się
    składać na realizowane obciążenie sieci, kolosy, jak Połaniec, Kozienice,
    Bełchatów, Opole, Konin (Pątnów), inne takie, przestaną być potrzebne, bądź
    największe utworzą mocny szkielet, z którego czerpało by się w razie, gdyby
    trzeba było wesprzeć sieć mniejszych. IMHO, uelastyczniło by to sieć i
    zmniejszyło ryzyko "czarnej dziury". Ale ja tam wielkim wodzem nie jestem,
    nie winszuję sobie, by podłączano to według mojego kiwnięcia palcem. Zdaję
    sobie sprawę, że to nie jest trywialne, oraz takowoż, nie najtańsze. Oparłem
    to na kilku obserwacjach - ruchu w komunikacji miejskiej, oraz ruchu na
    mojej (oraz innych w okolicy i całej sieci) byłej centrali telefonicznej.
    Kilka pobieżnych spostrzeżeń zawarłem w wypowiedzi. W tym widziałem właśnie
    mocny szkielet o odpowiednim "udźwigu", biorący na siebie ruch, gdy mniejsze
    węzły będą przeciążone i nie będą w stanie prawidłowo kierować ruchu. Stąd
    też każda centrala musiała by być podpięta NIEZALEŻNYMI traktami do
    przynajmniej 2 węzłów i 1-2 innych takich, aby dac możliwość porobienia
    obejść i nie zatkać tym innych łączy.
    Do szkieletu gęsta sieć małych, ale mocno uczęszczanych linii, łączących
    miejsca, których mieszkańcy/użytkownicy najczęściej między sobą się
    kontaktują.
    Każdy z każdym się nie da (nie wyrobimy z ilością łączy), w gwiazdę też
    niedobrze (trzaśnięcie jednego bezwzględnie odcina go od reszty), ale
    rozsądny układ mieszany będzie idealny. O, uszkodzony obszar można przepiąć
    do innej, mniej obciążonej gałęzi, aby nie położyć połowy ponadmilionowego
    miasta, bo się izolator za sto złotych rozsypał. Wtedy naprawiać i jak już,
    to z powrotem do normalnego układu. Albo wręcz, dynamicznie dobierać trasy
    linii, bezprzerwowo i mądrze, aby nie zwartusiało.
    Jak dogramy działanie - na małej wsi prąd z pobliskiego miasteczka, blisko i
    mniej elementów po drodze do awarii, sieć takich maluchów w razie awarii
    czegoś większego, do czasu naprawy wesprze większe miasto i ekipa nie będzie
    musiała ganiać w srace i pocie czoła, bo leży 200 tysięcy odbiorców.
    Podkreślam, wszystko bezprzerwowo! Tak, żeby 99% gospodyń z Gdańska nie
    dostrzegło różnicy, jakoś tak.

  • 13. Data: 2017-12-12 09:06:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.12.2017 17:24, Marek S wrote:

    > No i wtedy najpierw ograniczono moce żarówek, wprowadzono świetlówki

    Świetlówki istniały już od dawna. Wprowadzenie tych regulacji było chyba
    odpowiedzią na rozwój LED-ów, które na obecnym etapie mogą spokojnie
    zastąpić tradycyjną żarówkę. Problem polegał na tym, że ludzie z uporem
    maniaka woleli trzymać się przestarzałej, niewydajnej technologii sprzed
    stu lat, która wypromieniowała całe mnóstwo cennej energii w formie
    ciepła. Nawet w środku upalnego lata...

    > energooszczędne wszelkiej maści. Chyba w zeszłym roku zjechano z mocą
    > odkurzaczy tak, że na zapas musiałem kupić jeden (swoją drogą tu
    > faktycznie nastąpił mega regres - np. warsztatowy Bosch GAS 25l ma ciąg
    > zabawki w porównaniu z mocnym odkurzaczem domowym sprzed 2 lat).

    Dałeś się wkręcić marketingowcom i wyrzuciłeś kasę w błoto. Skuteczność
    odkurzania w stosunku do mocy silnika nie jest wartością liniową. W
    pewnym momencie dochodzimy do momentu, kiedy zwiększanie mocy nic nie
    daje, a wręcz przeszkadza. Mam w domu odkurzacz z możliwością regulacji.
    Kiedyś zrobiłem eksperyment, próbując znaleźć optymalny punkt. Okazało
    się, że najlepiej odkurza tak przed połową skali. Jednocześnie mniej
    hałasuje, mniej się grzeje i pobiera mniej prądu.

    > Czy syf z rur wydechowych mniej zanieczyszcza środowisko niż obecne
    > elektrownie (pomnożone pewnie przez 5 bo wzrośnie drastycznie

    1) "Syf z rur wydechowych" jest emitowany w bezpośrednim sąsiedztwie
    dużych skupisk ludzkich. Elektrownie są lokowane poza centrami miast.
    2) Dużo łatwiej kontrolować i filtrować emisję z jednego dużego komina,
    niż setek tysięcy rur wydechowych.
    3) Energetyka wcale nie musi być oparta na węglu czy ogólnie rozumianych
    paliwach kopalnych. Ba! Wiadomo, że w dłuższej perspektywie czasowej dni
    tej energetyki są policzone. Na świecie jest co prawda jeszcze sporo
    złóż, jednak wyczerpaliśmy te najlepiej dostępne. Trzeba szukać
    alternaty i przygotowywać pod nie infrastrukturę. To właśnie robi UE
    tymi "dziwnymi" decyzjami.
    4) Jest jeszcze taki drobiazg, jak różnica w wydajności typowego silnika
    spalinowego i bloku w elektrowni...

  • 14. Data: 2017-12-12 09:09:24
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.12.2017 18:40, HF5BS wrote:

    > jakiś minus. Ale taki pewnie koszt cywilizacji. Efekt cieplarniany, to
    > różne źródła sprzecznie podają. Musiałbym z kalkulatorem kilka rzeczy

    Tak samo jak "różne źródła różnie podają" w temacie teorii ewolucji
    przez dobór naturalny, lądowania na Księżycu albo kształtu Ziemi. Zawsze
    znajdziesz grupę negacjonistów. To co powinno nas obchodzić, to opinia
    klimatologów - a wśród nich panuje konsensus: globalna, antropogeniczna
    zmiana klimatu jest faktem.

  • 15. Data: 2017-12-12 09:15:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.12.2017 22:37, Jacek Maciejewski wrote:

    > A jaka różnica w kosztach utylizacji dzisiejszego auta w porównaniu do
    > przyszłego? W przeliczeniu na kg masy dosyć zbliżona. A być może, z
    > uwagi na doskonalszy/krótszy/szczelniejszy system utylizacji odbedzie
    > się to z mniejszą szkodą dla środowiska naturalnego. Strat na nim jakoś
    > przeciwnicy elektryfikacji transportu nie dostrzegają.

    Nie wspominając już o tym, że sama eksploatacja klasycznego samochodu
    spalinowego jest brudnym i zanieczyszczającym procesem. Zwłaszcza, gdy
    tenże samochód zbliża się do końca swojej użyteczności...

  • 16. Data: 2017-12-12 10:17:03
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 11.12.2017 o 22:37 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> pisze:

    > Ale
    > na zdrowy rozsądek, zastąpienie niskosprawnego światła wysokosprawnym
    > jest korzystne.

    Jeśli nie brać pod uwagę kosztów wytworzenia tych źródeł oczywiście.

    --
    SW3
    ----

  • 17. Data: 2017-12-12 10:21:19
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 11.12.2017 o 21:29 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

    > panele słoneczne i auto na prąd ze słońca

    A bo to nie da się opodatkować prądu z prywatnych paneli? Spokojna głowa,
    państwo coś wymyśli. No chyba, że to będzie mało popularne to może i nie.

    --
    SW3
    ----

  • 18. Data: 2017-12-12 10:26:24
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2017-12-12 09:09, Atlantis wrote:

> [...]
    > znajdziesz grupę negacjonistów. To co powinno nas obchodzić, to opinia
    > klimatologów - a wśród nich panuje konsensus: globalna, antropogeniczna

    A kto im płaci?

    Włodek

  • 19. Data: 2017-12-12 10:38:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 10:17:03 +0100, SW3 napisał(a):

    > Jeśli nie brać pod uwagę kosztów wytworzenia tych źródeł oczywiście.

    Widzę że jesteś przekonany że koszt wytworzenia ledówki jest wyższy niż
    żarówki. No to weź udowodnij. Licząc nie zapomnij o wolframie (uzyskanie
    i obróbka) i jakichś niełatwo uzyskiwanych metalach wchodzących do
    żaroodpornych wsporników. Pamiętaj że szkło się topi w cholernie
    wysokiej temperaturze do czego potrzeba duużo energii (niestety takiej z
    węgla).
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 20. Data: 2017-12-12 10:39:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 12 Dec 2017 10:26:24 +0100, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > A kto im płaci?

    Sprawdź :) I nam tu podaj. Będziesz wielki śledczy guru.
    --
    Jacek
    I hate haters.