  • 11. Data: 2018-02-22 00:05:45
    Temat: Re: Elektryfikacji cd
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Feb 2018 18:06:42 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Problem że nie mają gdzie się dopychać,

    To zacznsa strajkowac i domagac sie przeznaczania 3% PKB na "nauke"
    :-)

    > dlatego inicjatywa powstania
    > konsorcjum wychodzi od dupy strony zamiast od strony zainteresowanego
    > przemysłu.

    Hm, przemyslu ... Ursus i Melex ?
    Czy VW/Daimler/PSA/Toyota powinny sie zainteresowac ?

    > Konsorcjum jako twór finansowo administracyjny nie ma szans na
    > opracowanie czegokolwiek poza własnym statutem.

    No ale ze srodowisk uczelnianych.
    To niech choc zorganizuja pare grantow na rzeczywiste badania, czy
    sfinansuja laboratoria dla mlodych chetnych, a nie "do publikowania
    wystarczy papier i olowek".

    > Nie przebije się.
    > Nikt rozsądny nie zaryzykuje budowę obiektu gdzie z powodu niedoróbek
    > grozi poważna katastrofa ekologiczna a zamieszanych w aferę nie tylko
    > posadzą ale i pozbawią majątku.

    Przeciez zamowia u kogos, kto sie na tym zna.

    Tylko najpierw trzeba chciec zamowic.

    J.

  • 12. Data: 2018-02-22 01:33:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale ze srodowisk uczelnianych.

    A co to gwarantuje?

    > To niech choc zorganizuja pare grantow na rzeczywiste badania, czy
    > sfinansuja laboratoria dla mlodych chetnych, a nie "do publikowania
    > wystarczy papier i olowek".

    No właśnie. Bo to sie wszystko MSZ powinno w przybliżeniu tak odbywać:
    organ finansujący po uprzednim zbadaniu co wydaje sie potrzebne rzuca
    tematy i organizuje konkurs na propozycje projektów. To powinien byc
    konkurs otwarty ale jakies tam kryteria tez jasne musza być.

    Tematy moga byc z badań podstawowych, albo takie, które dotyczą dalszego
    rozwoju lub wdrożenia jakiejś technologii. Elektryfikacja kraju
    zdecydownie nie jest badaniem podstawowym wiec ktos co ma w tym czymś
    robic musi mieć juz technologię rozwinieta poza poziom podstawowy i
    wystarczające doswiadczenie aby tę technologie dopiescić i wdrozyc.

    A jak technologia jest warta wdrożenia lub mocno rokuje na wdrożenie, to
    przemysł będzie zainteresowany i dlatego finansowanie takich grantów
    powinno być wprost uzaleznione od wkładu przemysłu (np. 30-70%, gotówka
    lub w naturze). Resztę niech zapłaci organ, który akceptując projekt
    powinien się kierować jakąś strategia rozwoju kraju, czyli czyms co
    wczesniej ustatlili (tzn. wyszło im z badań rynku, wschodzacych
    technologii i sytuacji kraju) proponując temat.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2018-02-22 03:53:07
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-22 o 00:05, J.F. pisze:

    > To zacznsa strajkowac i domagac sie przeznaczania 3% PKB na "nauke"
    > :-)

    Powodzenia im w tym życzę.

    > Hm, przemyslu ... Ursus i Melex ?
    > Czy VW/Daimler/PSA/Toyota powinny sie zainteresowac ?

    Jaki przemysł takie i wydatki na badania.
    Ale to trzeba było zrozumieć jak wszystko wyprzedawali za bezcen.

    > No ale ze srodowisk uczelnianych.
    > To niech choc zorganizuja pare grantow na rzeczywiste badania, czy
    > sfinansuja laboratoria dla mlodych chetnych, a nie "do publikowania
    > wystarczy papier i olowek".

    Uczelnia? Ona nie ma kasy więc jej granty to głównie własne
    laboratorium, papier i ołówek.

    > Przeciez zamowia u kogos, kto sie na tym zna.

    A nie u kogoś kto wygra przetarg aby?

    > Tylko najpierw trzeba chciec zamowic.

    Dlaczego nie ma chęci już napisałem.
    I nie powinno to dziwić.

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2018-02-22 05:45:46
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 21.02.2018 o 19:47, RadoslawF pisze:

    > Chcesz porozmawiać o rozsądku jak rozumiem.
    > Elektrownię taką już kiedyś budowano, fundamenty zrobili.
    > I jak zaczęła się dyskusja przerywać czy nie przeciwnicy
    > mieli argument którego nikt nie potrafił zbić:
    > podali jaki cement był potrzebny zgodnie z dokumentacją
    > i dodali że w kraju takiego nikt nie produkuje.
    > A fundamenty już wylane i brak papierów że cement sprowadzono
    > spoza kraju. Co na to twoje pojęcie rozsądku?
    > Bo jak napiszesz że tym razem będzie inaczej to tylko
    > udowodnisz własną naiwność a może i głupotę.

    A, czyli że jak 35 lat temu zrobiono coś źle, to nigdy nigdzie nie da
    się inaczej? A miało być o rozsądku...

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 15. Data: 2018-02-22 08:40:11
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-22 o 05:45, LEPEK pisze:

    > A, czyli że jak 35 lat temu zrobiono coś źle, to nigdy nigdzie nie da
    > się inaczej? A miało być o rozsądku...

    U nas? W kraju gdzie byle urzędas liczy na działkę z inwestycji
    w budowanie byle ścieżki rowerowej? Głupota czy naiwność?

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2018-02-22 09:49:19
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/pol
    ska-chce-produkować-własne-ogniwa/ar-BBJoqYq

    > "Pod patronatem Ministerstwa Energii w środę zostanie zawiązane Polskie
    > Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii - czyli PolStorEn.
    > Pierwszymi sygnatariuszami będą: Politechnika Warszawska, Politechnika
    > Poznańska, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet
    > Warszawski, Akademia Górniczo-Hutnicza oraz Instytut Metali Nieżelaznych.
    > Inicjator projektu prof. PW Władysław Wieczorek wyjaśnia, że konsorcjum
    > powinno funkcjonować 10-15 lat, aby opracować własne ogniwa do
    > akumulatorów.

    Niezly przekret sie szykuje dla krewnych krolika. Kolejny skok na unijne
    pieniadze (czyli w sumie nasze) bo nikt mi nie powie że nie chodzi o
    wyciagniecie kasy publicznej.

    Pzdr

  • 17. Data: 2018-02-22 09:57:08
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 22.02.2018 o 08:40, RadoslawF pisze:

    > U nas? W kraju gdzie byle urzędas liczy na działkę z inwestycji
    > w budowanie byle ścieżki rowerowej? Głupota czy naiwność?

    To, że tego typu inwestycje są 'lobbowane' przez potencjalnych
    prywatnych partnerów / wykonawców / operatorów itd. to ani nasza
    specjalność, ani żadna nowość. Spójrz choćby na Nord Stream, żeby dać od
    razu przykład z grubej - nomen omen - rury.
    Nie oznacza to też od razu, że technicznie wykonane to będzie źle - to
    już nie paździerz wczesnych lat osiemdziesiątych, że wszystko było
    państwowe, czyli niczyje i z cementu na EJ powstawały wszystkie
    okoliczne domy - nie wiem, czy zauważyłeś, ale czasy się odrobinę
    zmieniły, standardy w przemyśle również (w końcu buduje się trochę dróg,
    elektrociepłowni, zakładów itd. i jakoś nie wali się to na potęgę) i -
    skąd inąd wygodna - postawa "nie da się, tu nigdy nic się nie udaje, tu
    nic nie można, tu wszyscy kradną" nie ma już racji bytu.

    Pozdr,

  • 18. Data: 2018-02-22 11:20:25
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Chyba to lepsze, niz placic za puste publikacje.

    Nad niebieskim laserem ostro pracowali... jak Japońce już go produkowały.
    Przede wszystkim musi być koncepcja, jakiś obiecujący kierunek. Np. mamy
    materiał x, który teoretycznie umożliwia zgromadzenie od cholery kWh/kg,
    ale w praktyce nie uzyskujemy takiej wydajności. No to zbieramy tęgie
    głowy i kombinujemy. Np. kombinujemy, jak zrobic supercap na sensowne
    napięcia. Obawiam się jednak, że skończy się na 700 stronicowych
    raportach i tyle. Obym się mylił. Jeśli bym sie mylił, to ważne też,
    albo i najważniejsze, żeby pracujący tam nie pisnęli słówka nawet
    własnemu kotu, a Urząd Patentowy natychmiast zastrzegał pomysł na całym
    świecie. Bo jeśli się uda, to te 20 Mzł, to będą drobne grosze.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 19. Data: 2018-02-22 11:54:55
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-22 o 09:57, LEPEK pisze:

> [...]
    > specjalność, ani żadna nowość. Spójrz choćby na Nord Stream, żeby dać od
    > razu przykład z grubej - nomen omen - rury.

    Nie o lobbingu pisałem a o zwyczajowej dziesięcinie dla urzędasa
    za pozytywnie rozegrany przetarg. Z czegoś potem trzeba na tę
    dziesięcinę odłożyć.

    > Nie oznacza to też od razu, że technicznie wykonane to będzie źle - to
    > już nie paździerz wczesnych lat osiemdziesiątych, że wszystko było
    > państwowe, czyli niczyje i z cementu na EJ powstawały wszystkie

    Tyle ze nie ma pewności że zostanie wykonane dobrze.

> [...]
    > skąd inąd wygodna - postawa "nie da się, tu nigdy nic się nie udaje, tu
    > nic nie można, tu wszyscy kradną" nie ma już racji bytu.

    Wygodną postawę to zaprezentowałeś sam tekstem "są tacy którzy uważają,
    że ryzyko jest na tyle znikome, a potencjalne korzyści na tyle duże,
    że są w stanie podjąć taką decyzję.".
    Zapominając o tym że większość łącznie z decydentami myśli dokładnie
    odwrotnie.

    Chcesz mnie przekonać?
    Załóż partię, obiecaj tani i czysty prąd z elektrowni atomowych
    a po wygranych wyborach je buduj. jak się uda to uwierzę ze ludzie
    właśnie tak chcą i że się da. :-)

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2018-02-22 11:56:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Feb 2018 11:20:25 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > Nad niebieskim laserem ostro pracowali... jak Japońce już go produkowały.

    Byla kiedys taka obiektywno-subiektywna histora tego niebieskiego
    lasera w sieci, niestety znikla, i to wcale takie proste nie bylo.

    Nawiasem mowiac - tworca Nakamura 12 lat nad tym pracowal, bez
    wiekszych efektow. Na szczescie prezes Nichii w niego wierzyl i nie
    wywalil. A na koniec sie obrazil, bo mu wyplacili premie za wynalazek
    - cos 200$.
    Choc po prawdzie to 12 lat mu placili "za nic" :-)

> [...]
    > ale w praktyce nie uzyskujemy takiej wydajności. No to zbieramy tęgie
    > głowy i kombinujemy. Np. kombinujemy, jak zrobic supercap na sensowne

    Czasami trzeba po prostu zrobic tysiace doswiadczen i cos wyjdzie,
    czasem przypadkiem.

> [...]
    > własnemu kotu, a Urząd Patentowy natychmiast zastrzegał pomysł na całym
    > świecie. Bo jeśli się uda, to te 20 Mzł, to będą drobne grosze.

    Natychmiast nie, trzeba pomysl dopracowac w tajemnicy, i wtedy
    opatentowac.

    J.