  • 21. Data: 2018-10-17 19:24:03
    Temat: Re: Elektryk po dunsku
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 17 Oct 2018 15:05:25 +0200, T. wrote:
    > Olbrzymie ilości metanu uwalniane są w oceanach i podobno znaczny wpływ
    > ma pierdzące bydło (to nie żart!).

    To nie do końca tak. Pytałem lokalny urząd rolny czy muszę owcom montować
    jakieś unijne filtry na tyłki, bo ponoć klimat ocieplają. Pan wyglądał na
    dobrze poinformowanego i od razu odpowiedział że a) sp***dalaj pan i b) z
    tym metanem z krowich/owczych piardów to głupoty bo narzut metanu bierze
    się głównie z produkcji paszy, karczowania terenów itp.

    Mateusz

  • 22. Data: 2018-10-17 23:57:00
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-17 o 08:14, J.F. pisze:

    > IMO zaden - na pewno beda cennym zrodlem surowcow dla nowych
    > akumulatorow ..

    Gdzieś wyczytałem, że ślad węglowy dla akumulatorów z recyklingu będzie
    większy. Nie potrafię odszukać artykułu.

    > Druga ? Czy masz na mysli te pierwsza ?

    Yyyy ... pierwszą oczywiście :-) Miałem na myśli drugie źródło
    pozyskiwania akumulatorów, bo nawet 100% światowej produkcji
    akumulatorów byłoby za mało dla Tesli.

    > Ale to od tych elektrycznych samochodow ?

    Głównie od emisji gazów cieplarnianych. Trzeba pamiętać, że akumulator
    do elektryka to nawet do 20.000 ton CO2 w atmosferę. Do tego trzeba go
    jakoś "tankować", a z czego bierze się prąd? W 60% ze spalania paliw
    kopalnych (u nas 80%).

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2018-10-18 00:15:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-17 o 12:51, T. pisze:

    > Wczoraj w radiu słyszałem zadziwiającą opowieść. Było o "walce z CO2".
    > Mruknąłem pod nosem, że znacznie groźniejszym gazem cieplarnianym jest
    > metan. Jakby ktoś to usłyszał, bo w dalszej części wywodu było, że metan
    > przelicza się według jakiegoś wzoru na równoważnik wyrażony w CO2. po
    > czym walczy się z CO2. :-)

    To nie jest nic niezwykłego. Metan w procesach produkcyjnych spalamy a
    CO2 nie. Nie ten metan jest groźny. Poziom CO2 ma gigantyczny wpływ na
    ilość metanu jaki jest uwalniany do atmosfery. Ciutek ocieplisz klimat -
    stopnieją lodowce. A metanu jest w nich od groma. Odsłonią się też
    zamarznięte tereny jak Grenlandia. A tam z kolei jest mnóstwo resztek
    roślinnych, które tylko czekają na wyprodukowanie metanu. Nie ma
    lodowców, odsłania się ciemna ziemia - słońce silniej podgrzewa
    atmosferę więc potęguje się uwalnianie metanu. Jest to dodatnie
    sprzężenie zwrotne. Po przekroczeniu pewnej granicy - nie ma odwrotu.
    Temperatura będzie sama z siebie gwałtownie rosła a to spowoduje m.in.
    gwałtowne zjawiska atmosferyczne, brak dostępu do wody słodkiej,
    pustynia będzie wszędzie.

    Tą granicą jest ocieplenie jeszcze o 2 stopnie. Powinno to się udać za
    ok. 20-50 lat.

    Oczywiście pierdzące metanem krowy są bardzo poważnym problemem również.
    Jednakże póki co łatwiej jest walczyć z CO2.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2018-10-18 06:39:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2018 o 00:15, Marek S pisze:

> [...]
    > Temperatura będzie sama z siebie gwałtownie rosła a to spowoduje m.in.
    > gwałtowne zjawiska atmosferyczne, brak dostępu do wody słodkiej,

    Z całym szacunkiem dla nauki i naukowców, ale wszystko wskazuje na to,
    ze układ klimatyczny Ziemi jest układem stabilnym i występują procesy
    które z powrotem pchną go w punkt stabilny. Inaczej mielibyśmy już
    Crematorię z kronik Riddicka.

    Skoro układ jest stabilny to wypadałoby żeby było jakieś sprzężenie
    ujemne. Potrafisz je wymienić? Bo wszystkie jakie znamy są dodatnie.
    Układy z samymi sprężeniami dodatnimi są na ogół wybitnie niestabilne.
    Więc czegoś mi tu brakuje i chętnie bym się dowiedział gdzie jest błąd;)

    Shrek

  • 25. Data: 2018-10-18 07:49:15
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 17.10.2018 Marek S <p...@s...com> napisał/a:

    > Temperatura będzie sama z siebie gwałtownie rosła a to spowoduje m.in.
    > gwałtowne zjawiska atmosferyczne, brak dostępu do wody słodkiej,
    > pustynia będzie wszędzie.

    Może nie będzie tragedii, jak powiedział mjr Grzywna
    przed lądowaniem w Smoleńsku.

    W okresie karbońskim, skąd pochodzi większość węgla tak
    ochoczo obecnie utlenianego do CO2, przy dużym efekcie
    cieplarnianym, życie na Ziemi miało się znakomicie ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 26. Data: 2018-10-18 08:16:19
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Shrek pisze:

> [...]
    > Układy z samymi sprężeniami dodatnimi są na ogół wybitnie niestabilne.
    > Więc czegoś mi tu brakuje i chętnie bym się dowiedział gdzie jest błąd;)

    Jednym ze sprzężeń jest powłoka chmur, jak cieplej i większe parowanie
    to większe zachmurzenie więc mniej słońca dociera do ziemi.

    Generalnie to i tak naukowcy są w ciemnej dupie bo nie mają
    kompleksowego modelu ziemi i wszystkich procesów w niej zachodzących.
    Taki jeden wybuch wulkanu może nam dać albo masę co2 i cieplarnianość
    albo masę pyłu i ochłodzenie :)

  • 27. Data: 2018-10-18 17:03:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 08:16, cyklista pisze:

    > Jednym ze sprzężeń jest powłoka chmur, jak cieplej i większe parowanie
    > to większe zachmurzenie więc mniej słońca dociera do ziemi.

    Tak na marginesie: to właśnie jest przykład sprzężenia dodatniego.
    Potencjalnie mogłoby się wydawać, że jest odwrotnie. Tymczasem nie.
    Chmury dają ponoć efekt szybkowaru. Wypromieniowana od powierzchni
    energia nie uchodzi w kosmos. Tak czytałem i tak nie raz w programach
    naukowych twierdzono. Pomijam wpływ zwiększającego się ciśnienia
    atmosferycznego wskutek tego procesu - on też ma znaczenie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2018-10-18 17:10:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Chmury dają ponoć efekt szybkowaru. Wypromieniowana od powierzchni
    >energia nie uchodzi w kosmos. Tak czytałem i tak nie raz w programach

    Ano tak jest.

    Ale ... energia ze Slonca nie dociera nisko.
    Jak sa chmury, to jest zimno :-)

    J.

  • 29. Data: 2018-10-18 17:20:52
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-10-18 o 00:15, Marek S pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście pierdzące metanem krowy są bardzo poważnym problemem również.
    > Jednakże póki co łatwiej jest walczyć z CO2.

    A tak z ciekawości zapytam - obejrzałeś ten film, co podałem wyżej link?
    Co sądzisz o argumentach naukowców, którzy twierdzą, że to ocieplenie
    wpływa na uwalnianie CO2 i metanu, a nie odwrotnie...
    Swoją drogą historycy twierdzą, że takie ocieplenia są cykliczne. Za
    Sobieskiego były ponoć takie mrozy, że z Polski do Szwecji jechało się
    saniami, a na środku Bałtyku stawiano zimą gospodę na lodzie. To chyba
    musiał być niezły mróz :-)
    Ps. Czy z globalnym oziębieniem, które zapewne za jakiś czas nastąpi,
    też będziemy tak walecznie walczyć?

    T.

  • 30. Data: 2018-10-18 17:38:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-10-18 o 17:10, J.F. pisze:

    > Ale ... energia ze Slonca nie dociera nisko.
    > Jak sa chmury, to jest zimno :-)

    ...albo gorąco. Izolacja jest w obie strony.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek